Sign in to follow this  
Followers 0
Blixen

RS-virus

8 posts in this topic

Jostain syystä täältä ei ole löytynyt RSV-keskustelua, vaikka virus tuntuu olevan vauvoilla aika yleinen, kenties etenkin niillä vauvoilla, joilla on isoja sisaruksia kuljettamassa näitä eri tauteja.

 

Kiinnostaisi kuulla erilaisia kokemuksia, miten eri perheissä on rsv iskenyt, oletteko olleet sairaalassa hoidossa, millaista hoitoa vauva tarvinnut, minkä ikäisenä vauvalle on se tullut, onko tullut jälkitauteja... Kiinnostaisi kuulla myös, miten se voi lievimmillään vauvalla mennä, eli että ei vaikka joutuisikaan sairaalaan, vaikka ilmeisesti aika herkästi sinne otetaan nämä pienet jos rsv tulee.

 

Täällä kuulemma on taas erityisen paljon tautia liikkeellä ja ärhäkkää versiota, lasten infektio-osastoa laajennettu.

 

Meidän kolmas lapsi on nyt 4 viikkoa. Isosiskoilla alkaisi päiväkoti ensi viikolla, mutta mua hirvittää nyt tuo rsv, kun sehän kiertää ihan kaikkialla mutta isommilla lapsilla se voi olla hyvin pieni oireiltaan, vain se ensitartunta on niin ärhäkkä.

 

Meillä tuo keskimmäinen sairasti rsv:n kuuden viikon ikäisenä ja oltiin 6 vrk sairaalassa. Isoin ongelma oli se, että vauva väsähti eikä jaksanut enää syödä vaan meni veltoksi suunnilleen sairauden neljäntenä päivänä. Happiviikset riittivät parina päivänä pitämään saturaation hyvänä, eikä limaa ollut hirveästi, jotain kuitenkin myös oikeassa keuhkossa. Minusta kokemus oli tosi ahdistava, mutta onneksi infektiolääkäri lohdutteli hysteeristä äitiä, että kun rsv:stä on selvitty, niin muut infektiot eivät vauvoille niin pahoja olekaan, ja oikeassa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole tästä taudista kokemusta, eikä toivottavasti tulekaan (tai toki voi olla, että esikoinen on sen vähän isompana sairastanut). Pelottaa kyllä jonkin verran vauvan puolesta ja ehkä olen vähän hysteerinenkin, kun meille sanottiin Lastenklinikalla että nyt on tosi paha rs-vuosi ja että usein nämä sydänvauvat joutuvat teholle jos tartunnan saavat. Ja en yhtään kyllä epäile, kun perusterveetkin vauvat joutuvat osastolle. Me tehtiin ratkaisu, että esikoinen on pois hoidosta ainakin tammi- ja helmikuun, että ehtisi pahin tautikausi mennä ohi. Siinä kohtaa vauva on myös lähes kolmikuinen, eli lääkärin mukaan riskialtteimmat kuukaudet ovat myös ohitettu. Mutta saa nyt nähdä kykenenkö mä viemään tyttöä hoitoon vai kuinka hermoheikkona olen edelleen tautien suhteen... Mua ahdistaa normaalistikin ajatus jostain perus-oksennustaudista, niin tässä tilanteessa kun on erityislapsi niin ei kiitos todellakaan. Luonnollisestikin ollaan vältelty myös kauppakeskuksia ja muita väkipaljouksia ja vältellään myös tulevat viikot. Kerran ollaan vauvan kanssa käyty lastentarvikeliikkeessä, mutta hyvin kotipainotteisesti siis mennään. Ja meille ei myöskään saa kylään jos edes samassa taloudessa olevalla henkilöllä on joku tauti päällä vaikka itse kyläilijäkin olisi terve. Varmaan jotkut pitävät meitä vähän vitipäinä, mutta ihan yksi hailee.

 

Eipä tässä kirjoituksessa nyt ollut mitään tolkkua eikä varsinkaan vastauksia Blixenin kysymyksiin, kunhan vaan ajattelin kirjallisesti :D Huolen ymmärrän kuitenkin täydellisesti. Toivotaan että ei rs-iske!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut nyt rs-virus molemmilla lapsilla. Vanhempi 4-vuotias ei oo tarvinnut osastohoitoa, kuume ja kunnon yskä- ja räkätautina hänellä. Saatiin se kaveriperheeltä joilla oli "vähän nuhaiset" lapset, kun käytiin kylässä. Pienemmän (kohta 2-vuotias) kanssa ollaan jouduttu käymään päivystyksessä hengitysvaikeuksien takia tän taudin aikana. Mäkin oon kyllä Daizyn kanssa samoilla linjoilla, vaikka ei ookkaan erityislapsia ja nyt huomattavasti vanhempi "vauva" meillä- en todellakaan ota kotiin ihmisiä joilla on perheessä joku kipeenä ja tästä lähtien kysyn aina ennen vierailua että onko jotain tauteja.. On kyllä tosi ajattelematonta olla kertomatta, ite sanon aina jos edes nenä on vuotanut toissapäivänä, sitä ei koskaan tiedä miten vakavana taudit tulee toisille lapsille. Todella raskasta tämä sairastaminen, isompienkin lasten kanssa, ja kohta meille syntyykin vauva joten saa olla kahta varovaisempi. 

 

Tosiaan 2-vuotiaan kanssa ollaan käyty kahteen kertaan päivystyksessä saamassa ventolinea ja lisähappea. Tauti alkoi yskällä ja vuotavalla nenällä, sitten nousi kuume (joka ei laskenut moneen päivään), jonka mukana hengitystiheys nousi ihan todella paljon ja hengitys alkoi myös pihistä. Yskä oli semmosta että tuli lopulta oksennus kun ei pystynyt rauhottumaan, nestemäinen ventoline ei auttanut ja lähdettiin sit hengittelemään maskin kautta terveyskeskukseen. Onneksi tosiaan ventolinen hengitys päivystyksessä ja kortisonikuuri joka saatiin auttoi näihin oireisiin, mutta ikävä kyllä jälkitautina nyt myös korvatulehdus, johon meillä 7pv antibioottikuuri. Vanhempi lapsi köhii myös mutta on jo ihan voimissaan. Kuitenkin vältyttiin osastolta, kun asutaan lähellä terveyskeskusta ja saatiin kotiin hyvät lääkkeet, joten "helpolla" päästiin. Nyt reipas kaks viikkoa sairastettu ja pahin alkaa olla ohi. 

 

Toivon todella että ei iske teille muille, varsinkin vielä pienempien kanssa. Pahin paikka saada on varmasti just päiväkoti, kerhot ja kauppakeskukset, missä ihmiset lasten kanssa pyörii. Meillä on lapset nyt kotihoidossa, ja pysyvät yhä kun uusi vauva syntyy. Ei oteta varmaan vieraita kylään ekoilla viikoilla syntymästä, jos tää "epidemia" on vielä silloin paha. Tän nuoremman kanssa oltiin 2 viikon iässä sairaalassa kaksi viikkoa, kun hän sai keuhkokuumeen flunssan jälkitautina. Tarttui todennäköisesti tuolloin vierailleelta serkulta jonka päiväkodissa oli silloin kauhea flunssakierre, vaikka tämä ei itse ollutkaan sairas.  <_<  :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me jouduttiin kuopuksen kanssa sairaalaan rsv:n takia tämän ollessa 16 päivän ikäinen. Päivystykseen lähdettiin kun poika oli ollut erittäin tukkoinen muutaman päivän ajan. Henki rohisi eikä saatu nenästä kotikonstein limaa pois. Tukkoisuus oli se suurin oire meillä, poika nukkui ja sai syötyä ihan hyvin kaikesta huolimatta eikä kuumetta ollut. Sairaalassta oltiin kolme yötä ja hoitona oli pelkästään limaimuja (niitä tehtiin aluksi todella tiheästi) sekä spiroja. Kertaalleen poika sai panadolia ja pari kertaa adrenaliinia hengitettynä. Happiviiksistä puhuttiin meille, mutta niitä ei tarvittu, koska tukkoisuus alkoi hellittää. Tulehdusarvot eivät nousseet missään välissä eikä jälkitauteja tullut. Päästiin lopulta aika helpolla tämän taudin kanssa. En tiedä oltaisiinko noilla oireilla jouduttu osastolle, jos vauva olisi ollut isompi. Sanoivat tosiaan jo päivystyksessä, että vauva otetaan osastolle iän takia.

 

En tiedä onko esikoinen sairastanut rsv:n. Luultavasti, sillä jostainhan tämä pienempi on sen saanut. Esikoisen kanssa ollaan aina selvitty flunssista kotihoidolla. Ei ole missään välissä ollut tarvetta sairaalahoidolle. Lääkärissä ollaan käyty ja viimeksi saatiin ventolineresepti yskään. Kerran ollaan mitattu yli 39 astetta kuumetta esikoiselta. Laski buranalla ja oli koko tauti oli tuon jälkeen nopeasti ohi. Toivottavasti sama trendi jatkuu ja vältytään tulevaisuudessa sairaalareissuilta molempien kohdalla.

Edited by athella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daizyn tilanne on kyllä erityinen ja ymmärrän tosi hyvin huolen <3 hitsi että pitääkin sattua tällainen tautikausi päälle!! Itse oon koittanu kuitenkin ajatella, että vaikka joutuis tehollekin, niin se on siitä sitten hyvä että saa apuja hengitykseen. Ei mun tietääkseni ole mitenkään tavatonta että vauva (ilman leikkaushistoriaakin) joutuu rsv:ssä teholle. Niin yritän psyykata itseäni, että se ei ois maailmanloppu - mää kun olen hirveän kova ylihuolestumaan.

 

sohveliinin kertoma kuulostaa kans tyypilliseltä rsv:ltä... Lasten kans oon vasta tajunnut, että tosiaan taudit voi tulla tosi erilaisina eri ihmisille ja kantaja voi olla ihan ilman oireitakin. Ja harva aikuinenkaan tuntuu hoksaavan, että pelkkä pieni kurkkukipu voi olla rsv! Isommillahan se on vaan tavallista kausiflunssaa.

 

Athella meillä on kans esikoisen kans päästy toistaiseksi vähällä. Teillä tosiaan oli kuopus tosi nuori vielä kun rsv tuli. Hienoa että se on teillä nyt sairastettu, ei tarvi enää murehtia ja vältellä niin tosissaan ihmisiä!

 

Mää tässä oon laskeskellu ja koitan pelata aikaa, että tytöt ei vielä mene tällä viikolla päiväkotiin, että vauva ehtis vähäsen kasvaa isommaksi, viikkokin tekee paljon. Nettilähteen mukaan "kaikki päiväkotilapset altistuvat vuosittain rsv:lle" ja ihan varmasti se kiertää meidänkin päiväkodissa.

 

Mutta tosiaan voihan se tartunta tulla monenlaisena. Miehellä vaan on vauvasta asti ollu allergiaa ja astmaa, ja jännittää että ketkä meidän lapsista on sen perimän saanu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä taas just sairastettiin ja ollaan toipumassa :(

 

3v. joutui keuhkokuumeen takia sairaalaan osastohoitoon kahdeksi yöksi ja lisäksi löytyi tuo rs-virus. Hän oli nyt toistamiseen rs-virukseksesta sairaalahoidossa, ekan kerran 2kk iässä silloin myös pari yötä vietettiin sairaalassa. Molemmilla kerroilla lisäksi on tullut korvatulehdus, mikä on yleinen rs-viruksen jälkitautina. Rs-viruksessa lima on sitkeämpää kuin normi flunssassa.

 

Ilmeisesti sama virus koko perheellä, onneksi perheen 1v. selvisi kotihoidolla. Hänellä lisäksi todettu korvatulehdus. Miehellä antibiootit ylähengitystieinfektioon. Kahdella isommalla lapsella ihan normi flussaoireet ja toisella lisäksi kuumetta. Itselläni vuotaa vain nenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa kurjaa, että Ankin esikoinen on kahteen otteeseen joutunut rsv:n takia osastolle! :girl_sad: Mä olen jotenkin kuvitellut että tämä tauti olisi sellainen, että kun sen kerran sairastaa niin se on sitten siinä, mutta eihän se tietenkään niin mene. En edes tajua mistä olen tällaisen käsityksen itselleni saanut :wacko: Varmaan jotain toiveajattelua...

 

Blixen: toi on kyllä ehdottomasti totta, että tehohoito ei todellakaan ole mikään maailmanloppu. Sehän vaan tarkoittaa sitä, että potilas on erityistarkkailussa ja saa varmasti pätevintä mahdollista hoitoa juurikin hengityksen tueksi. Lastenklinikan teholla ainakin jokaisella potilaalla on 24/7 oma hoitaja istumassa vieressä, muista paikoista en toki tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyttiin siihen, että esikoinen ei mene kerhoon tammikuussa. Ei myöskään viedä vauvaa kauppoihin yms. Vaikka eipä silläkään saa välttämättä vältettyä tartuntaa mut yrittää ainakin vältellä pahimpia riskipaikkoja.

 

Kuopus syntyi rv 36+2 pienipainoisena joten huolestuttaa tuo virus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0