Sign in to follow this  
Followers 0
höpöli

LUS

98 posts in this topic

Hei!

 

Onko kenelläkään kokemuksia Tammisaaren sairaalasta? Kuinka moni on lähtenyt esim. Helsingistä sinne synnyttämään? Miten kestit matkan Helsingistä Tammisaareen (eiks se matka kestä n. 1,5 tuntia)? Kuinka hyvät valmiudet siellä on toimia, jos jotain menee pieleen tai jos vauvalla on hätä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole kokemuksia, tulin vaan kertomaan, että muakin kiinnostaisi :) Ollaan koko ajan oltu menossa Jorviin synnyttämään, ja Jorvista on ollut tähän asti oikein hyvät kokemukset. Tammisaari on kuitenkin jotenkin kiehtonut jo ennen kuin olin raskaanakaan. Me asutaan Espoossa, joten meiltäkin olisi vähän pidempi matka Tammisaareen.

 

No mutta jos me nyt kuitenkin vielä päädytään Tammisaareen, niin mä voin sitten tulla kertomaan kokemuksia ehkä joskus kesäkuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä kävin Tammisaaressa synnyttämässä ihan Jyväskylästä saakka :D Odottelin kyllä synnytystä Espoossa mun porukoiden luona, mutta mies ajoi ihan JKL:stä saakka. Matka Espoosta synnärille kesti ilta-aikaan hieman vajaan tunnin. Ja hyvin sen kesti vaikka synnytys käynnistyikin todella ärhäkästi. Käskivät Tammisaaressa lähtemään mieluummin ajoissa tulemaan, jottei autossa tarvitse pahasti kärsiä. Eli päin vastoin kuin muualla olen kuullut tapahtuvan, sinne saa mieluusti mennä odottelemaan että synnytys käynnistyy kunnolla.

 

Synnytyssalit ovat ihania, kodinomaisia. Koko henkilökunta aivan mahtavaa, kenestäkään ei jäänyt negatiivisia kokemuksia. Kivunlievityksenä homeopatia, vyöhyketerapia sekä tavan kivunlievitykset. Perhehuoneet järjestyvät lähes poikkeuksetta kaikille. Sairaalalla on ihan samat valmiudet toimia hätätilanteissa kuin muuallakin, vakavimmat tapaukset toki lennätetään sitten NKL:lle. Toki näin toimitaan hyvin monessa muussakin sairaalassa, joten Tammisaaresta matka on paljon lyhyempi kuin esimerkiksi täältä Keski-Suomesta. Puudutusta jouduin odottamaan vähemmän aikaa kuin isommassa sairaalassa edellisellä kerralla. Minä olin ainoa synnyttäjä sinä yönä, joten sain jakamattoman huomion kätilöiltä. Toisin kuin esikoista synnyttäessä, jolloin olimme ponnistusvaiheenkin miehen kanssa kaksin :rolleyes:

 

Synnytys ja sen jälkeinen aika oli aivan mahtava kokemus, kiitos Tammisaaren. Jos vielä joskus synnytän niin yritän ehdottomasti päästä jälleen tuonne :) Kerron mielelläni enemmän paikasta, kyselkää pois :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kokemuksia ei ole vielä, mutta olen päättänyt lähteä Tammisaareen synnyttämään. Itse ajattelen, että Tammisaaren sairaala on rauhallisempi paikka kuin esim. Jorvi ja tarvittaessa saa enemmän huomiota. 2 kertaa olen jo käynyt sairaalassa ultrassa ja käynnistä on jäänyt hyvä mieli. Lisää voin sitten kertoa heinäkuun lopussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

synnytin esikoiseni tammisaaressa viime kesänä. jos joskus tulen uudestaan raskaaksi, niin toivon, että pääsisin sinne taas. suorastaan viihdyin, oikeastaan koko ajan (ja me oltiin siellä reippaasti keskivertoa pidempään). ihania ihmisiä, ihania muistoja.

 

hei, onko kenelläkään ajantasaisempaa tietoa siitä jostain remontista? puhuivat kesällä, että sellainen olisi tulossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

pinku: Nyt kun siellä helmikuussa olin niin en ainakaan kuullut mistään remontista, eikä sellaista ollut meneilläänkään. Mekin tosiaan VIIHDYTTIIN tuolla Tammisaaressa, mitä en ikinä sairaalakammoisena ihmisenä olisi osannut kuvitellakaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille kokemuksensa jakaneille :)

Mä oon nyt oikeasti ruvennut harkitsemaan sitä. Mies onneks tukee mua ajatuksessa, sillä ymmärtää mun syyt. Äidille kerroin ajatuksesta tänään ja hän pitää mua ihan hulluna. No, minähän se olen synnyttämään lähdössä eikä hän.

No, katsotaan, mihin päädytään. Se varmaan riippuu myös siitä, miten raskaus nyt etenee ja miten synnytys käynnistyy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

höpöli: Suosittelen erittäin lämpimästi :) Ja kerro sun äidille että jotkut vielä hullummat lähtevät sinne Jyväskylästä saakka synnyttämään :lol: Itse asiassa mun äiti oli siellä tutustumassa mun kanssa kun mies oli vielä Jyväskylässä, ja se oli aivan ihmeissään että voiko noin mahtavaa sairaalaa olla olemassakaan. Mun äiti on siis lastentarhanope, ja on kaikille kerhonsa äideille hehkuttanut Tammisaaren maasta taivaisiin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kättärin H-pesässä synnyttäneenä olen erityisen kiinnostunut myös tästä vaihtoehdosta :) Pitäisi vaan lähteä sitten tarpeeksi aikaisin, ettei tarttisi kärvistellä autossa :unsure: Meillä kun ei edes omaa ole <_<

 

Lisää vaan kokemuksia, jospa sitä sitten uskaltaisi lähteä tännekin joskus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muusta en tiedä, mutta minua alkoi kyllä harmittaa, kun käynnistyksessä Kätilöopistolla vasta tajusin, että ihan yhtä hyvin sen olisi voinut tehdä tuolla Tammisaaressakin. Alunperin oli siis tarkoitus mennä Haikaranpesään, mutta yliaikaisuuden vuoksi ei onnistunut. Tammisaaressa se ei olisi ollut mikään este pehmeämmälle synnytykselle. Eikä olisi tarvinnut itse huolehtia kestovaipoistakaan :rolleyes: (Ei Kätilöopistossakaan mitään vikaa sinänsä ollut, olin vain toivonut vähän pehmeämpää alkua.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pitäisi vaan lähteä sitten tarpeeksi aikaisin, ettei tarttisi kärvistellä autossa :unsure: Meillä kun ei edes omaa ole <_<

 

Ei se matka oikeesti kovin pitkä Hesasta ole, pohjoisessahan matka lähimmälle synnärillekin on monasti paljon pidempi. Ja kyllä ainakin uudelleensynnyttäjä aika helposti tunnistaa koska se on menoa. Tammisaaresta kehottavat kyllä ajoissa lähtemään, siellä voi sitten katsella telkkaria tai viettää muuten vaan aikaa synnytyksen kunnolla käynnistymista ootellessa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt mun pää meni aivan sekaisin. Oon kuullut nyt niin paljon hyvää Tammisaaresta että alkoi houkuttaa ajatus vaihtaa Jorvi Tammisaareen... Meiltä sinne ajaisi 45 minuuttia, joka ei mielestäni ole kovin pitkä matka. Lähinnä Tammisaaressa kiinnostaisi se rauhallisuus ja lähes varma perhehuone. Vaikka en kyllä Jorvistakaan ole mitään huonoa kuullut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maletti: Me ajettiin sinne Espoon Tammisaaresta, eikä se ajomatka tuntunut lainkaan pitkältä. Jos aattelee että suppareita tuleepí vaikka 10 minuutin välein (pyytävät kuitenkin lähtemään sinne ajoissa), niin ei se kovin montaa kertaa ehdi tuon matkan aikana supistaakaan ;) Kauratyyny masulla istuskelin, se kesti tosi hyvin just sen matkan. Ja mun supparit oli jo niiden alkaessa samaa kipuluokkaa kuin esikoisesta kipeimmillään ja yhden supparin kesto sen 1 minuutin. Mäkin olen kuullut Jorvista pelkkää hyvfää, mutta uskoisin silti Tammisaaren olevan ihan omaa luokkaansa kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitsi, mun tekis niin mieli kysellä, että ketä esmes sulla Tiuku oli kätilönä siellä... Että onkohan vielä samoja, kuin viime kesänä ja muuta. En vaan tiedä voiks täällä puhua nimillä :unsure:

 

Mutta tosiaan, mekin Espoosta ajettiin sinne. Käytiin kaikki ultratkin paikan päällä, kun mä tahdoin "fiilistellä", heh. Mulla ei kuitenkaan oo kokemusta siitä, miltä matka tuntuisi synnytyksen käynnistyttyä, sillä meidän lapsonen ei halunnut tulla ulos, ja synnytys käynnistettiin. En kuitenkaan usko, että se mitenkään mahdottoman kamalalta tuntuisi, varsinkaan kun sairaalaan voi soittaa ja höpötellä kätilöiden kanssa, jos niillä ei oo kiirettä. Mekin miehen kanssa monena yönä hiippailtiin sinne kätilöiden luo kyselemään ja juttelemaan, ja yhtenä yönä oli joku ajamassa ilmeisesti pääkaupunkiseudulta, ja kovasti kätilöt sitten puhelimessa tsemppasivat ja heittivät hauskaa juttua ja kaikkea. Melkein jopa harmittaa, etten saanut kokea sitä :rolleyes: *toktok*

 

Ai niin! Siellä oli ainakin vielä viime kesänä jonkun paikallisen kuvaamon kanssa semmoinen diili, että kävivät kerran (vai kaks?) kertaa viikossa kuvaamassa vastasyntyneitä. Kuva tuli sitten lehteen, jonka lähettivät kotiin asti, meille kun ei sitä täällä tule. Lehdessä kerrottiin vauvan tiedot, ja tosiaan niitä kuvia olisi kai saanut itselleenkin tilata halutessaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt muakin alkoi kiinnostaa Tammisaari. Olen niiltä seuduilta kotoisin, ja kaikki kaverini ovat siellä käyneet synnyttämässä. Pk-seudulta ei sinne tosiaan kovin pitkään aja, ja mulla on aina ollut tosi positiivinen mielikuva paikasta. Ainoa vain, että jos on riskinä keisarinleikkaus (kuten mulla saattaa olla), niin onkohan siinä ongelmaa...ei kai :huh:. Naistenklinikka on meillä ollut suunnitelmissa tähän asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

pinku: Laitappa mulle vaikka yksityisviestinä ketä sulla oli kätilönä, sillä tavalla ainakin voidaan keskustella :) Me oltiin Tammisaaressa 4 päivää ja kaikki kohdalle sattuneet hoitajat oli ihan mielettömän mukavia!

 

 

Arkadia: Eipä se keisarinleikkausriski Tammisaaressa synnyttämistä estä. Ihan samalla lailla siellä tehdään niin suunniteltuja- kuin kiireellisiäkin sektioita :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis meillä oli tosi lähellä, ettei päädytty sektioon. En tiedä josko jo vähän sitä "valmistelivatkin", kaiken varalta. Hitsi kun ei oo just nyt tässä papereita ja sitämyöten kellonaikoja, mutta epiduraalin sain ihan kohtuullisessa ajassa (ihana anestesialääkäri tuli maripaidassaan pelastamaan :D) ja lastenlääkärikin ennätti paikalle juuri parahiksi pojan syntymään, siinä kun oli pientä kaikkea jännitysmomenttia mukana. Mua piti vähän tikata enemmän, joten synnytyslääkärikin piti kutsua paikalle. Siellä sitä sitten oltiin isolla porukalla, keskellä yötä :)

 

Tiukulle pistän yksäriä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siitä remontista piti tulla kertomaan. Kun kävin ultrassa tammikuussa, sanoivat että maaliskuun alussa muuttavat toisiin tiloihin (olisiko ollut psykiatrian tiloihin, muisti on niin lyhyt :) ). Maaliskuussa kun kävin ultrassa, eivät olleet vielä muuttaneet ja sanoivat että joskus tässä kevään aikana viimeistään kesällä. Aikataulu oli venynyt. En nyt sit tiedä että jäävätkö pysyvästi sinne toisiin tiloihin, olisivatko olleet isommat vai tehdäänkö vaan remontti vanhalla osastolla. Mutta itse sain sen käsityksen että muuttavat isompiin tiloihin, eikä tämä häiritse mitenkään synnytystä.

 

Olen kuitenkin edelleen menossa heinäkuussa Tammisaareen synnyttämään. Kesäkuussa pitäisi käydä tutustumassa synnytyssairalaan, joten voin sitten taas tulla kertoa enemmän siitä muutosta. Tietenkin jos joku on käynyt nyt huhti-toukokuun aikana Tammisaaressa, niin kertokaan ihmeessä jos tiedätte jotain lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei se matka oikeesti kovin pitkä Hesasta ole, pohjoisessahan matka lähimmälle synnärillekin on monasti paljon pidempi. Ja kyllä ainakin uudelleensynnyttäjä aika helposti tunnistaa koska se on menoa. Tammisaaresta kehottavat kyllä ajoissa lähtemään, siellä voi sitten katsella telkkaria tai viettää muuten vaan aikaa synnytyksen kunnolla käynnistymista ootellessa :)

 

Mua vaan tosiaan pelottaa, että menee suht samoin kun viimeksi. Alkoi vesienmenolla, eikä siitä kauaa mennyt (tyyliin 20min, kun supparien väli oli jo 2min ja väheni kokoajan :( ). Tuntuivat silloin jo todella kipeiltä, vaikka se kunnon synnytyskipu toki oli jotain ihan muuta. En vaan osaa kuvitella istuvani noiden pienempienkään supparien aikana autossa aloillani :unsure: Ehkä mä sitten menen sinne jo viikon etukäteen :lol: (mähän tiedän tarkalleen millä rv:llä synnytän :P ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselin remonttiasiaa sähköpostitse. Ensi kuun alussa on muutto tilapäisiin tiloihin alakertaan, ja kovasti toivovat, että remontti alkaisi, että pääsisivät takaisin "upeisiin tiloihin". Alakerrassakin on ilmeisesti ihan kiva osasto, mutta tilaa vähemmän. Synnytyssaleja on kyllä kolme, mutta perhehuoneita vähemmän. Semmoista :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin esikoisen Tammisaaressa (tarkoitus oli mennä Kättärille, mutta siellä oli sulku päällä) ja kokemus oli kaiken kaikkiaan erinomainen! Mielelläni menisin sinne uudestaan, mutta muuton johdosta matka on kasvanut nyt yli kahteen tuntiin, joten ei ole kovin realistinen ajatus uudelleen synnyttäjälle...

 

Tammisaaressa synnyttäminen oli todella rauhallinen kokemus. Mä sain ainakin kätilöiden täysin kiistattoman huomion. Synnytin yöllä, mutta silti anestesialääkäri kutsuttiin laittamaan epiduraali ja lääkärikin saatiin ihan hetkessä paikalle imukuppisynnytystä varten. Olin tuon päivän ainoa synnyttäjä, joten palvelu pelasi. Ylipäätään Tammisaaressa ei hirveästi joudu toisten synnyttäjien kanssa "kilpailemaan", kun lapsia syntyy keskimäärin 1,8 /vrk ;)

 

Mulle tärkeää oli perhehuoneiden lähestulkoon varma saatavuus (meidän tapauksessa perhehuoneita ei ollut vapaina, mutta sellainen tehtiin meille tavallisesta huoneesta) sekä jokaisessa huoneessa oleva amme. Amme toimikin mun pääasiallisena kivunlievityksenä.

 

Kivaa ekstraa oli se, että vauvat makoilivat Ruskovillan lampaantaljoilla, sairaalassa käytettiin kestoja (vauvoille oli kätilöiden itse luomuvillasta kutomat pöksyt) ja synnytyksen jälkeen saimme miehen kanssa "samppanja"aamiaisen sekä kahvit "Isi" ja "Äiti" -mukeista. Saatiin myös ihana muisto, kun Tammisaaressa käy kaksi kertaa viikossa valokuvaaja kuvaamassa vastasyntyneet (kannattaa siis varata 10 euroa käteistä mukaan) ja kuvan saa kotiin Tässä minä nyt olen -kortin sisässä, johon täytetään strategiset tiedot :)

 

Niin ja lisään vielä, että mulla oli alunperin tarkoituksena mennä Kättärille juurikin pitkän ajomatkan pelossa, mutta kun Kättärillä olikin sulku päällä, ainoastaan Tammisaari tuntui oikealta vaihtoehdolta. Automatka Helsingistä ei ollut lainkaan paha ja Tammisaaresta kyselivät tosi tarkkaan miten ja millaisia supistuksia tulee ennen kuin toivottivat tervetulleiksi ja sanoivat, että voi turvallisin mielin lähteä ajamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni ei oma kohtaista kokemusta Tammisaaresta, mutta kaksi tuttavaani ovat ylistäneet paikkaa maasta taivaaseen. Tammisaari on sairaala jossa myös huomioidaan äitien tarpeet ja toiveet (tietenkään turvallisuutta laiminlyömättä). Ellen asuisi ulkomailla, olisi Tammisaari itselläni myös ykkösvalinta.

Edited by biendli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuore kokemus...

 

Eli olen synnyttänyt kerran Naistenklinikalla ja kahdesti Tammisaaressa, viimeisin kuukausi sitten.

Nämä uudet tilat ovat pienemmät kuin remonttia odottava osasto ja varsinaisia perhehuoneita on vain yksi. Remontin alkamisesta ei ole mitään tietoa eli varmaankin muutamia vuosia ovat nyt näissä väliaikaistiloissa epäilivät kätilöt. Myöskään mitään isompaa oleskelu/ruokailutilaa ei ole, huoneessa tuli nyt tällä kertaa syötyä ateriat.

 

Henkilökuntahan on tosi ihanaa, mutta riippuu tietty ruuhkatilanteesta miten rauhallista osastolla on. Edellinen synnytys muutama vuosi sitten oli myös hyvä, mutta silloin sattui aikamoinen ryysis ja kaikki huoneet olivat täynnä. Itse olin koko sairaalassaolon ajan neljän hengen huoneessa ja meno oli paljon levottomampaa kuin naistenklinikalla. Eli silloin en kyllä osastolla viihtynyt yhtään.

Nyt kesäkuussa taas oli rauhallisempaa, kaikissa huoneissa oli kyllä synnyttäneitä mutta onneksi omaan huoneeseeni ei ehtinyt tulla muita ennen kotiutumistani.

 

Kannattaa miettiä tosiaan sitä matkan pituutta. Itse en olisi näissä kahdessa synnytyksessä edes ehtinyt sairaalaan jos oltaisiin vielä asuttu pääkaupunkiseudulla. Ja toinen mikä kannattaa miettiä on muun perheen/sukulaisten mahdolliset vierailut. Meillä ainakaan ei kukaan sukulaisista ja kavereista päässyt vierailulle (asuvat kaikki pääkaupunkiseudulla) joko matkan pituuden tai vierailuaikojen takia (vierailuajat klo 18-19, mies ja lapset saa toki käydä muinakin aikoina)

 

Mutta vaikka edelleenkin menisin Tammisaareen synnyttämään (on lähin sairaala minulle) niin aivan yhtä ihanaa kohtelua sain synnyttäessäni Naistenklinikallakin. Hyvät ja huonot puolensa varmasti joka sairaalalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tammisaaressa olen 2 kertaa synnyttänyt ja se on aivan mahtava paikka :wub:

Esikoisen syntyessä olin vain 2pv alle 20 vuotias ja en huomannut minkäänlaista ns. "huonompaa" kohtelua ikäni puolesta, aivan mahtavaa porukkaa.. Nuorimmaisen kanssa kätilö varmisti että pääsee käymään kanssani synnytyksen läpi ennenkuin hän lähtee pidemmälle vapaalle ettei vain mulle jäis huonoa kokemusta synnytyksestä..

 

Voin ehdottomasti suositella lämmöllä kaikille jotka harkitsevat synnytystä LUSissa, minäkin sain anestesialääkärin antamaan epiduraalin keskellä yötä ja tuli paikalle todella nopeasti vaikkei mikään erityinen hätä ollutkaan.

Kätilöt kuuntelevat ja toteuttavat sun halut synnytystavan ja puudutuksen kanssa, mitään mutinaa oo tullut kummallakaan kerralla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0