Sign in to follow this  
Followers 0
höpöli

LUS

98 posts in this topic

Ohhoh, melkoisen pitkäksi näyttäisi muodostuvan osaston evakkoaika! Hassua, että joutuivat muuttamaan, jossei remontin alkamisesta ole mitään tietoa... Hmm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itseäni Tammisaari kiinnostaa yhtenä vaihtoehtona sen inhimillisyyttä suosivan asenteen takia, mutta en ole (vielä) käynyt siellä, joten kuulisin mieluusti lisää.

 

Onko nämä väliaikaistilat kodikkaat? Vai tuntuuko että on jossain "varastossa"? :)

 

Ja sitten se turvallisuus. Erikoislääkärit ovat toki saatavilla, mutta kuinka nopeasti? Jos synnytyksen aikana tulee odottamaton hätätilanne ja pitäisi pelastaa äiti/vauva ja saada erikoishoitoa ihan muutamien minuuttien sisällä, niin onnistuuko se? Kuinka nopeasti hätäleikkaus voidaan tehdä (näissä väliaikaistiloissa)?

 

Voiko Tammisaareen mennä, vaikka ilmaantuisikin jokin riski raskauden aikana (raskausdiabetes, raskausmyrkytys, perätila tai muu poikkeava tarjonta, yliaikaisuus)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä valitsin synnytyssairaalaksi Tammisaaren. Ihan sen takia, että olen kuullut vain hyvää paikasta ja halusin saada mahdollisimman hyvää hoitoa. Samalla halusin myös muitakin kivunlievitys vaihtoehtoja kuin epiduraali. Me asumme Espoossa ja eikä minun mielestäni matka ollut yhtään pitkä, vaikka supistuksia tuli koko automatkan. Hyvin jaksoin istua autossa ja pystyin välillä keskittymään lehden lukemiseen.

 

Synnytyssali oli minun mielstäni hyvä. en kyllä tiedä miltä ne ovat ennen näyttäneet. Huoneessa oli amme, sänky, keinutuoli ja muut tarvittavat laitteet. Ammeessa viihdyin itse ainakin tosi hyvin. Synnytyssaleja on Tammisaaressa kolme. Sairaalahuoneet olivat ihan normaaleja huoneita. en kyllä tiedä miltä muiden sairaaloiden huoneet näyttävät tai miltä huoneet ovat ennen näyttäneet. Me olimme mieheni kanssa huoneessa kahden koko sairaala-ajan.

 

Kävimme tutustumiskäynnillä Tammisaaressa ja silloin ainakin sanoivat, että hätäsektio hoidetaan yhtä nopeasti kuin muissakin sairaaloissa. Noista ongelmista raskausaikana en tiedä kun sen, että yliaikaisuus ei tuota ongelmia. Vaikka menee yli niin Tammisaaressa voi synnyttää. Kannattaa soittaa Tammisaareen ja kysyä asiasta. Tutustumiskäynnillä kannattaa käydä. Niitä järjestetään suomeksi keskiviikkoiltaisin. Ruotsikieliset käynnit ovat erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poikamme syntyi Tammisaaressa 13.8.08 ja sekä synnytys että sairaalassaolo ylitti kaikki odotuksemme. Henkilökunta on todella ihanaa ja ammattitaitoista. Koin, että toiveitani kunnioitettiin ja ilmapiiri oli rento ja rauhallinen.

 

Väliaikaistilat eivät ole minusta mikään syy jättää menemättä Tammisaareen synnyttämään jos paikka muuten kiinnostaa, koska tilat eivät vaikuttaneet mitenkään erityisen väliaikaisilta. Muistaakseni meille sanottiin, että yleiset tilat, jossa voi katsoa televisioita ym. ovat pienemmät kuin vanhassa paikassa ja perhehuonetta ei voida varmuudella luvata (mutta samahan varmasti koskee muitakin paikkoja). Me olimme onnekkaita ja saimme mieheni kanssa oman huoneen koko 5 päiväisen oleskelumme ajaksi. Huone oli tavallinen kahden hengen huone, jossa erilliset sairaalasängyt. Itse en osannut kaivata parisänkyä, koska säädettävä sänky oli todella kätevä kun olo oli väsynyt ja myöskin imetyksen kannalta. Seinät olivat kermanväriset ja niitä kiersi boordi.

 

Tulimme Tammisaareen Helsingistä, enkä kokenut matkaa hankalaksi, vaikka supistukset tulivat noin 6 minuutin välein.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ohhoh, melkoisen pitkäksi näyttäisi muodostuvan osaston evakkoaika! Hassua, että joutuivat muuttamaan, jossei remontin alkamisesta ole mitään tietoa... Hmm.

 

Edelliset tilat olivat kuulema jo terveydelle haitalliset (homeongelmaa yms) eli muutto oli pakollinen. Mutta rahoitusta remontille ei ole vielä löytynyt joten siksi tulee pitkä evakko toisiin tiloihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ah, se selittääkin jo paljon.

 

Olikos siellä muuten vielä se valokuvausmahdollisuus? Ja pääsikö jääkaapille vuorokauden ympäri?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jääkaapille pääsi vuorokauden ympäri ja sieltä löytyi juustoa ym. leivän päälle, jogurttia ja mehua jos nälkä pääsee yllättämään :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sehän on erittäin tärkeä asia et pääsee jääkaapille aina kun haluaa  :lol: mä oon tykänny ihan hirveesti heidän ruuista.. Ja sitä syömään pääsyä odotti kyllä kuin kuuta nousevaa :lol:

 

Siis missä suunnassa sairaalaa uudet tilat on???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uudet tilat ovat samassa rakennuksessa kuin päiväkirurgia. Terveyskeskus on vastapäätä.

Edited by Aurinko_81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kyllä kieltämättä ahdistaa toi synnärin olemassa olo tammisaaressa.. koskakohan sitten tapahtuu toi jos synnäri lähtee tammisaaresta??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin lukemassa suomenkielisiltä sivuilta silloin ton uutisen ja siellä mun mielestä sanottiin, ettei sitä synnytysosastoa olla lakkauttamassa. En sit tiedä, mikä on totuus, mutta ei sitä ainakaan hirveän nopealla aikataululla varmasti lakkauteta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusimmassa eu-etelässä oli ekalla aukeella juttua tuosta synnytyksien siirtämisestä HYKS:iin

 

tässä pätkä siitä..

 

Suunnitelmat synnytysten siirtämiseksi

huolestuttavat

 

Länsiuusmaalainen lääkärien yhdistys Västra Nylands läkarförening on lähettänyt avoimen kirjeen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin päättäjille. Lähes sadan jäsenen lääkäriyhdistys ja sen hallitus ilmoittavat olevansa huolestuneita ja järkyttyneitä HUS:n suunnitelmista siirtää synnytystoiminta Tammisaaresta HYKS:iin. -Mielestämme siirtopäätös johtaisi koko paikallisen väestön terveyden- ja sairaanhoitopalvelun selvään huononemiseen, kirjeessä todetaan.

Sairaaloiden synnytyosastoja koskevan asian on määrä olla esillä HUS:n hallituksessa 13. lokakuuta

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti eivät sulje Tammisaaren synnytysosastoa. Pääkaupunkiseudun 3 muuta synnytyssairaalaa ovat muutenkin täysiä. Eli nämä kolme sairaalaa saisivat enemmän äitejä synnyttämään, mutta varmaan ei yhtään sen enempää hoitohenkilökuntaa tai tiloja. Sitä paitsi missä mä sitten synnytän seuraavan lapsen jos Tammisaarta ei enää ole?

Edited by Aurinko_81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään siellä synnärillä ja kysyin et millo tuo mahdollisesti olis aiheellinen niin sano ettei vielä pariin vuoteen, eli aivan mahtavaa!!! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua on alkanut tosissaan kiinnostaa ajatus Tammisaaressa synnyttämisestä. Asutaan Länsi-Helsingissä, eli ajomatkaa meiltä tulisi tunnin verran. Kuulemieni kokemusten perusteella tämä ei yleensä ole mikään ongelma, joten se ei sinänsä kauheasti mietitytä. Tällä hetkellä mä olen ilmoittautunut synnyttämään Kättärin Haikaranpesään. Jotenkin mä olen ymmärtänyt että vaikka mä suunnittelisin meneväni sittenkin Tammisaareen, ei mun tarvitse mitenkään virallisesti ilmoittaa siitä mihinkään tai luopua tuosta Haikaranpesän paikastani..? Tammisaaressa toki haluaisin käydä tutustumiskäynnillä joka tapauksessa. Mutta onko niin, että ne saavat mun paperit sinne joka tapauksessa, vaikka olisinkin ilmoittanut synnyttäväni Kättärillä? Miten tämä oikein käytännössä pitäisi hoitaa..?

 

Toinen asia mikä mietityttää on perhehuoneet Tammisaaressa, tai niiden puute. Ymmärsinkö oikein että nyt väliaikaisissa tiloissa ei oikeastaan ole kuin yksi perhehuone? Mitenkäs sitten käy jos ei pääsekään perhehuoneeseen - mies varmaan joutuu ajamaan yöksi takaisin Helsinkiin nukkumaan? Ei kai miehen silti tarvitse noudattaa mitään vierailuaikoja, vaan voisiko hän tulla taas koko päiväksi takaisin Tammisaareen?

 

Laskettu aika mulla on maaliskuun alussa, eli ajankohtaista tämä alkaa olemaan helmi-maaliskuussa. :)

Edited by Onneli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Virallisia perhehuoneita on yksi. Mutta ainakin silloin kun itse synnytin, niin 3 huonetta oli perhehuoneena. Kysyivät meiltä synnytyssalissa haluammeko perhehuoneen ja sanoin kyllä, joten asia järjestyi. Kyllä he ainakin yrittävät järjestää perhehuoneen, jos ei asu lähellä.

 

Tuosta paperiasiasta en ole niin varma. Itse kävin kaikki ultrat Tammisaaressa, joten kaikki paperit olivat siellä valmiina. Tutustumiskäynnillä piti täyttää joku henkilötietopaperi. Kannattaa varmaan kysyä Tammisaaresta suoraan, koska voi olla niin että he eivät saa sinun papereitasi Kättäriltä. Suurin osa tarvittavista tiedosta kyllä lukee äityskortissa, joten eiköhän siitä selviä kaikki mitä kätilön tarvii tietää. Sitten kun synnytys on käynnistynyt niin kannattaa ainakin soittaa Tammisaareen, että tietävät tulostasi. Ainahan ei Haikaranpesään pääse, vaikka olisit sinne ilmoittautunut, jos käy niin että osasto on täynnä.

Edited by Aurinko_81

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille sanottiin ettei Tammisaaressa koskaan ole kukaan jäänyt vaille perhehuonetta. Eli tarvittaessa järkkäävät mahdollisuuksien mukaan tavallisista huoneista perhehuoneita. Toki jos ruuhka tulee niin sitten ei ole mahdollista, mutta näin ei kuulemma ole vielä käynyt.

 

Mä kyllä soittaisin Tammisaareen ja kysyisin tuosta paperiasiasta. Mun neuvolasta (Jyväskylässä) lähetettiin paperit sinne suoraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Kuulin muualtakin siitä, että mahdollisuuksien mukaan järjestävät aina huoneita perhehuoneiksi, ja noilla synnyttäjämäärillä se varmaan useimmiten onnistuukin. Ja kuulemma jos on ruuhkaa, niin useammin sitten lähettävät kotiin sellaisen isän joka asuu jossain lähistöllä, jos se vain on mahdollista. Lisäksi jossain lähellä on jokin majatalontapainen, jossa isät ovat välillä yöpyneet. Eli eiköhän se jotenkin onnistu. :)

 

^ Papereiden suhteen on sikäli eri juttu kun ollaan kuitenkin samaa sairaanhoitopiiriä. Mutta kysyn sitä kun olen Tammisaareen yhteydessä joskus ensi vuoden puolella. Haluan kuitenkin pitää molemmat vaihtoehdot avoimina niin että mulla on mahdollisuus päättää vasta viime hetkellä mihin mennään synnyttämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on sama tilanne kuin Onnelilla, vaihtoehtoina Jorvi tai Tammisaari, ja haluamme päättää vasta loppumetreillä missä synnytys tapahtuu. Ajattelimme käydä tutustumassa molempiin paikkoihin ja päättää vasta sitten, ja tutustuminen on vasta joskus loppumetreillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko kymmenen vuoden ajan, jonka olen tiennyt Tammisaaren olemassa olosta, on aika ajoin ko. sairaala ollut lakkautusuhan alaisena ja toistaiseksi siis selvinnyt... Nimiä adresseihin vaan :rolleyes:

 

Itselleni Tammisaari on ollut aina se "ainoa oikea" paikka. Pelkkää hyvää olen siitä kuullut ja kun olen siellä käynyt, saanut vierailijanakin niin ihanaa kohtelua. Viime tammikuussa syntyi kummityttöni siellä ja kun olin häntä katsomassa, vierailuaika oli ja meni, eikä kukaan tullut ajamaan pois. Päin vastoin, pääsin tutustumaan synnärisaliin, jossa vauva oli syntynyt..

 

Myös heidän ajatusmaailmansa (lue: mahdollisuus lääkkeettömään synnytykseen, kestovaippailu ym) kohtaa omani.

 

Siksi olenkin tulossa Ranskasta Suomeen synnyttämään :P . Toinen kotimme siis sijaitsee täällä, toinen Espoossa, josta otan taksin Tammisaareen kun synnytys alkaa. (Kela korvaa taksin aina sairaalaan!)

Edited by m_m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuosta faktaa että Kela korvaa taksimatkan pk-seudulta Tammisaareen synnyttämään? Kelan sivuilla mainitaan matkakorvauksissa, että Kela korvaa matkakulut lähimpään hoitopaikkaan, ja sehän ei silloin ole Tammisaari...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0