Sign in to follow this  
Followers 0
höpöli

LUS

98 posts in this topic

Tammisaaressa ei enää tällä hetkellä ainakaan käytetä kestovaippoja eikä lampaantaljoja vauvoilla. Saa ottaa toki omat mukaan tai jos haluaa sairaalan puolesta villahousuja käyttää niin onnistuu siten että lunastaa sitten itselleen kyseiset pöksyt. Olisikohan ollut jotain 7€/kpl. Muuten on käytössä nyt ihan samat vaipat sun muut systeemit kuin muissakin sairaaloissa.

 

Ja remontti olisi kuulema luvattu lähivuosina :)

 

Itse synnytin siis siellä ja vaikka muutoin kävinkin siellä alusta saakka ultrissa ym niin olin myös naistenklinikallakin hoidettavana ja paperit piti erikseen sinne tilata, ei näy automaattisesti koneilla heillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuunlilja:

Faktaa taksin korvattavuudesta sen verran, että tuo ko. kummityttöni perhe ajoi taksilla Espoosta Tammisaareen ja takaisin viikon kuluttua ja saivat rahat takaisin. Tuo äiti soitti kelaan ennen ja varmisti asian. Silloin (vuosi sitten) ainakin sanoivat, ettei sen tarvitse olla lähin sairaala.. Siinä uskossa siis edelleen elän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitoinpa heti sähköpostilla kyselyn noista kestovaipoista Tammisaareen.. Vastasivat, että kyllä kestovaippoja käyttävät, mutta villahousuja eivät enää käytä. Omat villat saa tuoda mukana. Näin siis kirjoittivat tänä aamuna, uusinta tietoa siis ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En (anteeksi laiskuuteni) jaksa lukea koko ketjua mutta mitä kestovaippoja Tammisaaressa käytetään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harsoja käytettiin ainakin vuosi sitten :) Hahtuviakin oli saatavilla.

 

Mulla on ikävä synnyttämään ja ikävä Tammisaareen. Nooh, ehkä vielä joskus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutustumiskäynniltä talja/vaippakuulumisia:

- Lampaantaljoja ei enää käytetä aina ja kaikilla vauvoilla. Sellaisen voi kuitenkin ostaa sairaalasta. Tai voi tuoda oman kotoa, tai muitakin pehmusteita tms.

- Kestot edelleen käytössä, harsot+pul. Villahousuja on myöskin myynnissä, tai voi tuoda omat jne.

 

Ilmeisesti joku hygieniatyyppi pistänyt vähän hulinaksi <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinku näkyy saaneen vauvan (onneksi olkoon!); toivottavasti jaksaa pian tulla kertomaan kokemuksistaan, jos päätyi siis Tammisaareen synnyttämään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tammisaaressa olin synnyttämässä, kun sydänäänet lähti laskuun. Ei saatu leikkaustiimiä kasaan, joten lähdin pillit päälle naistenklinikalle leikattavaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ärsytti ihan mielettömästi toi juttu. NKL ja KO tuntuu pullistelevan jo nyt ja sitten halutaan sinne vielä lisää synnyttäjiä. Paperilehdessä on mukana vielä tämän johtajaylilääkärin kommentti siitä, että synnyspuolelta voi hyvin säästää, koska sairaaloiden ensisijainen tehtävä on hoitaa sairaita ja tämä terveiden synnyttäjien hoivaaminen on ikäänkuin ekstrapalvelua. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^WTF?!? Täysin käsittämätön kommentti.. Jos terveiden synnyttäjien hoivaaminen on ekstrapalvelua josta voi säälittä säästää, niin missä näiden terveiden synnyttäjien sitten pitäisi synnyttää, etteivät "turhaan" kuormittaisi sairaaloita? Vanhan hyvän ajan malliin saunassa vai? No, kaikki kunnia kotisynnytyksen valinneille, mutta tuo oli kyllä silti idioottimaisinta mitä olen kuullut vuosikausiin! :angry:

 

Toivottavasti järki sentään vielä voittaa ja LUS säästyy. Itsekin olen vähän haaveillut siellä synnyttämisestä, Tyksistä kun olen kuullut niin paljon pahaa ja LUSsista taas niin paljon hyvää ja kaunista :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, edellisessä kommentissaan hän oli kuitenkin juuri todennut, että nykyäänhän ei enää synnytetä kodeissa tai saunoissa, joten itsekin jäin miettimään, että missäs sitten nykyään hänen mukaansa olisi paikallaan synnyttää. Ehkäpä pitkillä ambulanssimatkoilla kun syrjäseudulla kuljetaan synnärille yli 200 kilometrin päähän. :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tää oli nyt kuitenkin HUS:in johtajaylilääkäri, eli ei hän vastaa millään tavalla syrjäseutujen sairaaloista tai niiden pitkistä synnytysmatkoista. ;) HUS-aluehan on varsin tiiviisti asuttua, joten ei täällä kyllä synnytysmatkat kauhean pitkiksi veny kenelläkään, vaikka joku sairaala suljettaisikin

 

Noin muuten kyllä ymmärrän harmistuksenne uhkaavasta sairaalan sulkemisesta. En ota kantaa siihen pitäisikö sairaaloita sulkea, mä en tiedä siitä asiasta tarpeeksi voidakseni ottaa kantaa. Säästöjä kai sitä pitää hakea vähän joka alueella nykyisin. :( Itse kyllä kannatan mahdollisimman luonnonmukaista synnytystä ja mahdollisimman vähän teknologiaa kuitenkin niin, että paras apu on saatavilla tarvittaessa. Tammisaari vaan on liian kaukana mulle, niin en sitä ole edes harkinnut, varmaan ihana paikka noin muuten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Joo, tiedän kyllä, ettei vastaa, mutta tuli vaan mieleen toi toinen trendi, kun samassa artikkelissa oli kainalojuttu noista pohjoisen synnytyksistä. Enkä nyt henk.koht. välttämättä Tammisaareen olisi lähdössä synnyttämään, mua vaan pöyristyttää tämä periaate ja lyhytnäköisyys, miten asioista päätetään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esim. Hangosta on aika pitkä matka muualle kuin Tammisaareen synnyttämään!

 

Tänään Hesarissa oli mielipidesivulla hyviä vastineita äideiltä tuohon kirjoitukseen. Mm. sellaista toinen näistä kirjoittajista mainitsi, että esim. Lohjalla ei ole lastenlääkäripäivystystä, joten keskosvauvalla selviytymismahdollisuudet huononevat. Näin ollen sairaalamatkat pitenevät ja riskit kasvavat.

 

Tässä sulkemisjutussa tulee lisäksi kielikysymykset vastaan, koska tiedämmehän, ettei joka paikassa saa palvelua toisella kotimaisella. Näin ollen epäilen suuresti, että joku pystyisi sulkemaan T.saaren synnytysosaston, onneksi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämmöinen uutinen tähän asiaan liittyen tuli vastaan:

 

Työryhmä selvittämään synnytysten järjestämistä HUS:ssa

 

Konsernin johtajaylilääkäri Juha Tuominen on asettanut työryhmän selvittämään synnytystoiminnan järjestämistä HUS:ssa vuosina 2009-2011.

 

Työryhmän tehtävänä on laatia analyysi siitä, kuinka paljon henkilöstö- ja tilaresursseja vapautuisi, jos Länsi-Uudenmaan aluesairaalassa lakkautettaisiin synnytystoiminta, gynekologinen päivystystoiminta sekä pediatrinen erikoissairaanhoidon päivystys.

 

Työryhmän tulee myös esittää, minkälaisia uudelleenjärjestelyjä muissa sairaaloissa tarvitaan, jos näin päätetään tehdä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

KAIKKI MUKAAN OSOITTAMAAN MIELTÄ TAMMISAAREN PUOLESTA!

 

Oltiin siellä synnytetty tai ei!

 

Ja nämä HUSin säästötoimenpiteehän vaikuttavat myös helsingin alueella synnyttäviin. Tammisaaren pikaista alasajoa kaavailevat pomot ovat päättäneet ajaa myös Kätilöopiston Haikaranpesän toiminnot alas ensi vuodesta alkaen.

 

Jälkimmäiseen syynä on Naistenklinikan tuleva remontti. Sen ajaksi tarvitaan lisätilaa muutenkin ruuhkaisissa pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloissa ja mikäpä olisi sen näppärämpi tapa lisätilaa saada kuin muuttaa Haikaranpesä normaaleiksi synnytyssaleiksi ja vähentää perhehuoneiden määrää entisestään.

 

Veikkaanpa, että Haikaranpesän palauttaminen remontin jälkeen ennalleen saattaa jäädä tekemättä. Jos Tammisaaren synnytysosasto suljetaan, kolkuttelee pääkaupunkiseudun synnytyssairaaloiden ovia vuosittain 600 uutta synnyttäjää. Haikaranpesän tiloihin tehtävät uudet synnytyssalit ovat siinä vaiheessa niin kovassa käytössä, ettei niistä yksinkertaisesti voida enää luopua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä menee vähän aiheen vierestä, mutta milloin Naistenklinikka on menossa remonttiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin kehumaan Tammisaarta..

Aina olen sinne siis halunnut mennä ja nyt vihdoin pääsin sinne synnyttämään viikko sitten. Ja paikka oli paljon parempi mitä olin kuvitellutkaan!

 

Suosittelen siis lämpimästi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla jäi paha maku suuhun Tammisaaresta. Ei ollut sellainen paikka, kun olin olettanut. Muuten kaikki oli ihan ok, mutta joistain kätilöistä en pitänyt. Olin varmastikkin aika vaatimaton ja hiljainen potilas ja ehkä tästä syystä minut usein unohdettiin oman onneni nojaan (esim. synnystyssaliin ihan oikeasti unohdettiin). Lisäksi yksikin kätilö käytännössä vittuili minulle, kun olin kipeä ja kävely hankalaa. Toinen hermostui, kun vauvalle oli laitettu kerran kertakäyttövaippa. Vittuilijalle en mitään sanonut takaisin (olisi pitänyt), nyt jälkeenpäin harmittaa, että sietää sellaista käytöstä. Huolimattomuuden takia myös hoitovirhe oli aika lähellä, onneksi kävi hyvä tuuri. Suosittelen ottamaan miehen mukaan, jos vain suinkin mahdollista. Tuntui siltä että kun mies on mukana saa parempaa palvelua. Muistakaa myös kysellä, kyseenalaistaa ja vaatia! Pitäkää ääntä ja omia puolianne! Lääkärit, hoitajat ja osa kätilöistä oli oikein mukavia, asiantuntevia ja ammattimaisia, mutta kyllä mukana oli mätiäkin omenoita. No loppu hyvin, kaikki hyvin. Paha maku vaan jäi suuhun, enkä vieläkään ole saanut sulattua muutamia juttuja, mitä tapahtui. Eikä ole kyse siitä, että vaatisin liikoja.

SS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään mitään tietoa miten Tammisaaren synnärille on nyt ihan oikeesti käynyt noida lakkautusuhkien alla? Oon yrittäny googlettaa, mutta en oo löytäny mitään syyskuun puolenvälin jälkeistä tietoa ja sillon ainakin oli vielä epäselvää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä suora lainaus Helsingin sanomista 9.10.09

 

 

"Synnytykset Tammisaaren sairaalassa loppuvat ensi kesänä, jos Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) hallitus hyväksyy johdon suunnitelmat.

 

Hallitus käsittelee maanantaina esitystä, jossa sulkupäiväksi ehdotetaan kesäkuun ensimmäistä päivää. Sen jälkeen länsiuusmaalaiset synnyttäjät asioisivat Husin muissa sairaaloissa, etupäässä Lohjalla ja Espoon Jorvissa."

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Eli siis maaliskuussa vois vielä päästä sinne vaikka ei ookkaan Tammisaarelainen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0