tinka28

Lugesteron?

206 posts in this topic

Sain luget (pelkästään ilman muita lääkkeitä) tukemaan loppukiertoa. Itseä askarruttaa vaan kun paketissa on vain 15kpl kapseleita (200mg aamulla ja illalla) eli itsestä tuntuu että kuuri "loppuu kesken" ainakin kun oviksen ajankohta ei ole ihan varmaa. Millaisia annoksia teille muille on määrätty ja minä kiertopäivinä otettavaksi?

Mulla oli siis ovisplussa kp14 ja samana päivänä gyne, joka sanoi että ovis oli joko ollut yöllä tai vasta tulossa, koska tuolloin näkyi 16mm folli. Voi myös olla etten siis ovuloinut tässä kierrossa. Luget ois määrä aloittaa tänä iltana kp18, mutta jos ovis onkin ollut esim torstaina (mitä pidän todennäköisenä) niin tänään saattaa olla vasta dpo2 ja kun lugekuuri loppuisi niin olisi vasta dpo9...

Tuntuu aika aikaiselta lopettaa silloin. Sain noita 7pv:n kuureja yhteensä 3 pakettia, joten uskaltaisikohan sitä tuhlata ensi kiertoon tarkoitetun paketin ja jatkaa varalta pari päivää pidempään?! Lääkäri oli sitä mieltä ettei lugeja sitten enää tarvittaisi jos kiinnittyminen on tapahtunut, koska sitten oma keltarauhanenkin luultavasti toimisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riirii: Mulla Lugejen aloituspäivä riippuu aina ovulaatiosta eli yleensä ne on aloitettu 2-4 päivää sen jälkeen. Viime aikoina lääkärin ohje aloitukseen on ollut 4 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen. Käyttöaika on n. 10 päivän ajan ja annostus on kokoajan ollut 1 x 200 mg / päivä. Nyt mulla on menossa kp 21 (dpo 9) ja tänään olisi käytössä seitsemäs päivä Lugeja.

 

Itsellä puolestaan on mietinnässä, että koska kierron loppupuolella uskaltaisin jättää Luget jo sivuun, kun tuolla 10 päivän käytöllä ne panttaavat mulla kuukautisvuodon alkamisajankohtaa ja uusi kierto alkaakin jo "salaa" muutamia päiviä ennen vuodon alkua, mikä vaikeuttaa uuden kierron laskemista. Siispä hyvä kuulla jos lääkärisi sanoi, ettei Lugeja enää tarvittaisi sen jälkeen, kun mahdollinen alkion kiinnittyminen on jo tapahtunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Töhö. Onko sullakin niin, että sulla ei oo muuta lääkitystä tai hoitoa kuin vaan Luget? Mulla siis se tilanne. Miksiköhän mulle määrätty annostus on puolet suurempi kuin sulle? Kävin siis ihan tavallisella gynekologilla (ei lapsettomuuteen erikoistunut) ja tuntuu että hän suunnilleen "arpoi" annostuksen ja keston... Jos käyttäisin itsekin lääkettä vain tuon 200mg pv, niin silloinhan tuo 15 kappaleen paketti riittäisi helposti yhteen kiertoon. Aloituspäivä tänään tosin juuri 4pv ovisplussasta, joten se ainakin kohdilleen. Aika huolettoman tuntuisesti gynekologini nuo lääkkeet määräsi tyyliin "ei niistä ainakaan mitään haittaa oo". Kuulostaa sun kokemuksen pohjalta, että jotain pieniä haittavaikutuksiakin mm. kierron suhteen voi tulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riirii: Kun hakeuduin kesäkuussa hoitoihin, niin ekat kaksi kiertoa meni niin, että käytin vain Lugeja. Ne määrättiin mulle liian aikaisen, 2-5 päivää kuukautisia edeltävän tiputteluvuodon ehkäisemiseksi. Ja sama juttu mulla, että niitä määrättiin silloin liian vähän: sain reseptin 30 kappaleelle 100 mg:n kapseleita ja päiväannoksena oli kuitenkin 10 päivän ajan 2 x 100 mg. Eli jo kesäkuun kiertoon meni se 20 kapselia, eikä heinäkuun kiertoon jäänyt kuin 10 kapselia. Koska mua hoitava yksikkö oli heinäkuun kiinni, en myöskään saanut reseptiin lisäystä pyynnöstäni huolimatta. Niinpä jouduin heinäkuun kierrossa käyttämään 10 päivää tuota "aliannostusta" 1 x 100 mg per päivä, mutta hämmästyksekseni huomasin, että niinkin "pieni" määrä oli ihan yhtä tehokas kuin se tuplamääräkin: tiputteluvuoto pysyi kokonaan poissa ja kuukautiset alkoivat neljä päivää myöhässä. Tästä syystä ihmettelenkin, että tuo sun 2 x 200 mg / päivä kuulostaa aika tuhdilta annokselta. Millaiset ne sun loppukierron ongelmat ovat, joihin Luget määrättiin?

 

Noiden kahden pelkän Luge-kierron jälkeen olen elokuusta lähtien saanut niiden rinnalle myös alkukiertoon Letrozolet 1 x 2,5 mg kiertopäiville 3-7. Samalla mun Luge-reseptiä muutettiin niin, että myös mun kapselit ovat nyt noita 200-milligrammaisia niiden 100-milligrammaisten sijaan. Annostus on kuitenkin jatkuvasti sama eli 200 mg päivässä. Nyt kun kapselit ovat vahvempia, en voi enää myöskään omatoimisesti pienentää päiväannostani 100 milligrammaan, vaikka se taitaisi ihan hyvin riittää mulle...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ohjeistettiin dpo 4:sta 12 päivää eteenpäin 2*200 mg / pvä. Alkukierrossa oli käytössä Gonal-f.

 

Kun kävin apteekista hakemassa kaksi pakettiani (mulla sentään resepti oli heti riittävän iso!), niin apteekkari taisi sanoa, että satamillisiä ei enää ole tai niitä on tosi huonosti saatavilla tms. Eli ehkä siksi Töhönkin reseptiä muutettiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tinhi: Toivottavasti tämä on huojentava tieto myös Riiriille, ettei 2 x 200 mg:n annostuksellakaan näköjään välttämättä mene överiksi ;) Ja kiitos tiedosta noiden satamillisten suhteen, säästää multa vaivan kysellä lääkäriltäni mahdollisesta paluusta niihin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulla on 3x200mg käytössä ja ilmeisesti se on ihan yleistä ivf:n yhteydessä, tosin nyt menossa luomukierto. Sivuvaikutuksiakaan ei ole ollut eli voi olla huoleti käytössä isompiakin määriä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille. Kirjoitin eilen pidemmästi mutta sitten samalla mun tietokoneen kovalevy poksahti

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja kännykkä kadotti viestin loppuosan. No jos nyt olisin selvittänyt tietotekniset rajoitteet.

Eli hyvä kuulla, että annostus on varmaan oikea. Ajattelin jatkaa lääkitystä 10 päivän ajan

lääkärin määräämän (paketin koon määrittämän) 7 päivän sijaan- eihän alkio mahdollisesti

olisi vielä 7 päivän jälkeen kiinnittynyt (dpo10).

 

Töhö mullakin määrättiin Luget menkkoja edeltävään tiputteluun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsempit Räsynukke ja Riirii loppukiertoon, toivottavasti Lugeista olisi apuja :)

 

Täällä meneillään kiertopäivä 24 (dpo 12) ja vimppa päivä Lugeja tältä erää takana, nyt sit piinaillaan varmaan ainakin viikonloppuun asti, kääk :blink: Tämä oli eka kierto Lugejen kanssa, kun ei tullut rintojen aristusta ollenkaan, eikä huonovointisuuttakaan juurikaan, joten oireilu / oireettomuus voi näköjään hyvinkin vaihdella, vaikka annostuskin on pysynyt jatkuvasti samana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, Riirii! :lipsrsealed: Alamahassa juilii taas tänään. Lähinnä mietityttää, että jollen ole raskaana, niin mikähän ihme siellä myllertää...  :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei, kertokaahan viisaammat. Sain lugereseptin PAS:n jälkeen (luonnolliseen kiertoon) ja olin täältä muiden kokemuksista ymmärtänyt, että lugeja jatketaan 2 vkoa, eli testipäivään asti. Kuitenkin ohjeeseen oli kirjoitettu lugejen käyttöjakso PAS:sta vähän alle 2 vkoa ja lopetus pari päivää ennen testipäivää. Onko tääkin normikäytäntö vaiko viikonlopputunnelmissa olleen hoitohenkilökunnan lipsaus...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka en osaa suoraan vastata sun tilanteeseen. Mulle määrättiin ainoana hoitokeinona Lugesteron menkkoja edeltävään tiputteluun ja kiinnittymistä edistämään 7päivän ajaksi 3 päivää oviksen jälkeen. Ihmettelin itsekin omaa ohjetta ja varalta jatkoinkin pari päivää pidempään. Tästä kierrosta ei tosin tärpännyt. Ohjeita tuntuu olevan monenlaisia. Mun tilanteessa lääkäri oli sitä mieltä että jos alkio ylipäätään kiinnittyy keltarauhashormoni tuella ja saadaan luteaalivaihe tarpeeksi pitkäksi niin sitten lääkkeellistä tukea ei tarvita lisää vaan oman keltarauhasen tehostuneen toiminnan pitäisi riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebekka: Myöskään mulla ei ole varmaa vastausta tilanteeseesi. Mulle Luget on määrätty siten, että aloitan ne 4 päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen ja jatkan käyttöä 10 päivän ajan. Käyttöaika riippuu kuitenkin myös kunkin käyttäjän kierrosta: mulla ovis tulee suht aikaisin (keskimäärin kp 10-12), vaikka kierto kestääkin sen 28-29 päivää.

 

Riirii: Tylsä juttu, ettei tärppiä tullut. Eipä sitä myöskään näkynyt täälläkään tässä(kään) kierrossa :( Menkat alkoivat vasta eilen (kp 30), vaikka lopetin Luget jo kp 24 jälkeen... eli mulla niiden vaikutus jatkuu useita päiviä vielä käytön lopetuksen jälkeenkin.

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rebecca kannattaa ehkä noudattaa gynen ohjeita. Toivottavasti mä en nyt ihan sotkenut omaa kiertoa, kun omatoimisesti jatkoin lugeja 2 päivää pidempään kuin mun lääkäri ohjeisti. Mulla ovis olu kuitenkin vasta kp15. Eli tästähän voi tulla nyt sitten superpitkä kierto. Kiitos Töhö tuosta selvennyksestä, että oman kierron pituus ja oviksen ajankohta vaikuttaa lugejen käyttöaikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne raporttia, että plussa saatu toisesta lugesteron - kierrosta. Luge siis ollut ainoana lääkkeenä luomukiertoon.

Tosi epämääräisiä runsaita tiputteluja oli tässä kierrossa puolivälissä ennen lugejen aloitusta, joten sikäli positiivinen tulos yllätti. Mulla on huomenna soittoaika(uudelle) gynelle että uskallanko oikeasti lopettaa luget plussaan. Näin varmaan, mutta mielenrauhan vuoksi tuo soitto lienee hyvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riirii: Positiivista sinänsä kuulla, että plussaaminen on mahdollista kierron puolivälin epämääräisen runsaasta tiputtelusta huolimatta  :) Mulla kun on taipumusta samaan... joopa, tiputtelua kierron puolivälissä, tiputtelua kierron lopussa (jollen käytä Lugeja) ja kun mulla limis ei muutenkaan ole paksuudeltaan tähtitieteellinen, niin eipä tuon liikaa toivoisi tihkuvan tiehensä ennen aikojaan. Tätäkin kautta vielä onnea plussasta, toivottavasti kaikki menee hyvin! :lipsrsealed:

 

Snapper: Jep, näin tosiaan käy, joten mä en ainakaan missään tapauksessa voi vetää Lugeja kierron loppuun asti. Tällä hetkellä aloitan ne neljä päivää positiivisen ovulaatiotestin jälkeen (plussaan yleensä jo kp 11), jatkaen 10 päivän ajan... eli Luget kiertopäivinä 15-24. Koska mun luonnollinen kierto kestää 28-29 päivää, niin tällä systeemillä menkat ovat tulleet yleensä lähes ajallaan eli kiertopäivänä 30. Tosin tässä kierrossa en osaa vielä sanoa, että kuinka käy: kiertopäivä 29 on parhaillaan kallistumassa jo loppuaan kohden, mutta menkkoja ei ainakaan vielä näy... toivottavasti alkavat viimeistään huomenna (raskaustesti tänään aamulla nimittäin näytti negaa, plääh). Joka tapauksessa pitkä vaikutus Lugeilla on ainakin mulla, kun menkat alkavat vasta melkein viikon sen jälkeen, kun olen jo lopettanut niiden käytön... ei siis ihme, että kierto meni ekoissa Luge-kierroissa sekaisin, kun silloin käytin niitä lähes menkkoihin asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snapper: Palatakseni edelliseen viestiini, niin tälläkin kertaa menkat tosiaan alkoivat kp 30 tuolla selittämälläni Luge-taktiikalla. Mun lääkäri taas ihan suoraan sanoi, että Luget todennäköisesti sekoittivat seuraavat kiertoni silloin, kun käytin niitä liian lähelle menkkojen alkamisajankohtaa. Yksi välikierto ilman Lugeja palautti tilanteen normaaliksi (silloin menkat alkoivat jo kp 25) ja siitä lähtien olen tosiaan lopettanut Luget aina jo tuolloin kp 24 varmistaakseni kierron alun ja menkkojen alun täsmäävän keskenään. Mua myös ahdistaa mahdollisissa tulevissa IVF-hoidoissa vuoden alusta lähtien tuo, että sitten Lugeja vedetään todella suurella annoksella ihan kierron loppuun asti... jollei tärppiä IVF-hoitokierrosta tule, niin sen tietää jo nyt, että siinä on sitten mällätty jo se seuraava kiertokin harakoille :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan viisaammat... mulle määrättiin nyt Lugeja, 200 mg kerran päivässä (iltaisin). Aloitusajankohdaksi lääkäri sanoi kolme päivää Pregnylistä. Pistin Pregnylin tiistaina aamulla, eli onko kolme päivää siitä nyt siis perjantai-ilta? Vai miten pitäisi laskea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aloittaisin sun tilanteessa Luget vasta juuri tuolloin perjantai-iltana. Kun eikös Pregnyl ole sulla määrätty munasolun irrotukseen, mutta ovulaatiohan ei tapahdu välittömästi sen pistoksen jälkeen? Lugeja ei ole käsittääkseni hyvä aloittaa liian päällekkäin ovulaation kanssa, vaan vasta pari päivää sen jälkeen. Mullahan ne määrätään aina neljä päivää positiivisen ovistestin jälkeen eli käytännössä mun tapauksessa kolme päivää varsinaisen oviksen jälkeen. Niinpä mm. viime kierrossa ovisplussa kp 11 aamulla --> aloitin Luget kp 15 illalla.

 

Sinänsä hyvä, että otat Luget iltaisin, mikäli ne määrättiin sulle käytettäväksi alakautta (käsittääkseni siten toimivat tehokkaammin). Nimittäin möhnävaroitus. Itse olen suosinut iltaa, koska enimmät mönjät tulee jo yön aikana pois, eikä tarvitse tuhruta pitkin päivää... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now