tinka28

Lugesteron?

206 posts in this topic

Meillä sama ohje, 14. päivä hymynaamasta testi ja jos on negatiivinen, lugejen lopetus. Mä yritin lugeilla venyttää kanssa ovulaation ajankohtaa, mutta ei toiminut. Noi ajoittamiset on kyllä niin ärsyttäviä, kun ei halua hukata yhtään h-hetkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo minun ohje on kyllä jännä, mutta ihan sama ohje näkyi olevan lääkeselosteessa keltarauhasen vajaatoimintaan.

 

Jännä miten se kierto voi lähteä käyntiin taustalla. Luulis keltarauhasen estävän uuden munasolun kasvamisen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan sama kokemus täälläkin kuin varsinkin Snapperilla ja myös Tuiketalla siinä mielessä, että kierron venytys Lugeilla ei ole onnistunut. Eli Luget liian pitkälle käytettyinä tosiaan venyttävät vain menkkojen alkua, mutta eivät varsinaisen kierron alkua. Sen sijaan uusi kierto alkaa pyöriä jo "salaa", ennen kuin kuukautiset alkavatkaan. Tästä syystä esim. mulla ovis voi menkkojen alusta laskien ollakin jo kp 8/9, vaikka yleensä se on kp 12. Näin kävi nyt ilmeisesti myös tässä kierrossa: IVF-hoidon takia jouduin viime kierrossa käyttää Lugeja kierron loppuun asti. Niinpä tämän kierron ultrassa ovis näytti olevan jo kp 9 ihan käsillä tai jopa jo ohi. Ja näin tosiaan on tainnut olla, sillä nyt menkatkin alkoivat etuajassa jo tänään. Olisivat siis todennäköisesti alkaneet jopa jo vielä vähän aiemminkin, jollen olisi käyttänyt Lugeja tällä viikolla kuitenkin tiistai-iltaan asti. Eli jälleen kerran uusi kierto on startannutkin jo silloin, kun mä olen vielä luullut eläväni IVF-hoitokierron loppua.

Myös molemmat mua tutkineet/hoitaneet lapsettomuuslääkärit ovat vahvistaneet, että Luget tekevät tällaista. Yksityisen puolen lääkäri sanoi, että osalla naisista uusi kierto tosiaan alkaa Lugejen käytön yhteydessä pyöriä jo ennen menkkojen alkua. Ja julkisen puolen omalääkärini kehotti mua lopettamaan Lugejen käytön jo useita päiviä ennen kuukautisten odotettua alkamisajankohtaa, ettei seuraavan kierron laskeminen hankaloidu. Itselläni optimaalinen ajoitus on lopettaa ne kuusi päivää ennen kierron loppua, jos haluan menkkojen alkavan samaa tahtia uuden kierron kanssa. Lugejen vaikutus kuitenkin säilyy kropassa useita päiviä niiden käytön lopettamisen jälkeenkin, joten sikäli niiden käytön aiemmin lopettamisella ei ole mahdollisen alkaneen raskauden kannaltakaan välttämättä väliä - varsinkin jos saisikin plussan tikkuun ihan loppukierrossa, niin Lugeja voisi sitten heti alkaa käyttämään taas uudelleen raskautta tukemaan, parin päivän tauosta huolimatta.

Sama kokemus mulla sikälikin kuin Snapperilla, että ainoastaan IVF-hoitokierrossa kuukautisvuoto on alkanut melko nopeasti Lugejen käytön lopetuksen jälkeen. Mutta kuten sanottua, seuraava kierto oli jälleen kerran alkanut vielä sitäkin aiemmin. Sen sijaan luomu- tai Letro-kierroissa menkkojen alkaminen kestää aina useita päiviä Lugejen käytön lopetuksesta.

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en pystys lopettaa lugeja etukäteen jotta kuukautiset alkais ajallaan, koska sillon en käyttäis kuin muutaman päivän niitä.

Mun lutis on lyhentynyt sinne dpo9-11, kun ennen se oli 12-15. En mä osaa edes arvioida miten mun kierto menee, kun ovis vaihtelee (on kp13-16) vaikka syön letroja ja lutiskin heittelee.

 

 

Muoks.

Mulla on kyllä ihan älyttömän suuri vaihtelu kierroissa ja on aina ollutkin. Just kattelin Fertility Friend:stä mun kiertoja, huippu kalenteri ja suosittelen!

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sun tapauksessa Anastacia tietysti sekin on eri tavalla, kun sulle Luget oli muistaakseni määrätty lutiksen pidentämiseksi, kun mulla taas lutis on ihan riittävän pitkä muutenkin, mutta sen sijaan Luget on määrätty estämään välivuotoa. Ja sanottava on, että hyvin estävät sitä kyllä menkkoihin asti - siitäkin huolimatta, että lopetan niiden käytön useita päiviä ennen menkkojen odotettua alkamisajankohtaa. Eli vaikutus tosiaan tuntuu häviävän kropasta vasta viiveellä. Alkaako sun menkat kuitenkin yleensä suht tarkasti tiettynä kiertopäivänä? Varsinkin jos ne alkavat tässä kierrossa myöhässä, niin suosittelen sua tikuttamaan ovista seuraavasta kerrosta vähän normaalia aiemmin niin näet, että vaikuttavatko Luget sulla samoin vaiko eivät. Yksilöllisiä juttuja, jokaisen on löydettävä kokeilun kautta Lugejen kanssa se oma linjansa. Sillä kuten se yksityisen puolen lääkäri tosiaan sanoi, niin osalla naisista uusi kierto alkaa Lugejen käytön yhteydessä pyöriä jo ennen menkkojen alkua, mutta ei kaikilla :)

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Töhö - Joo, ne määrättiin lutiksen pidentämiseen, kun se oli niin onneton alle 11pv.

Ja ei, mulla ei oo mitään säännöllisyyttä kierroissa :D Koska ovis heittelee ja lutis heittelee, niin mulla on kierrot mitä vaan 23-31 välillä :D Yleensä 25-29 ja näistä yleisin on 27pv.

 

 

Onko teilläkin siis lopetuspäivä dpo13, jos testi on nega?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle Luget on määrätty aloitettavaksi kolmantena päivänä ovisplussan (joka siis useimmiten kp 11) jälkeen eli kp 14 alkaen. Ja käyttöä pitää jatkaa 10 päivän ajan eli kp 23 asti. Kp 23 on siis mulla yleensä jo dpo 11, mikäli ovis on kp 12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, mullakin oli se sama ohje: kolmas päivä oviksesta. Eli aloitin dpo3 ja eilen oli dpo12. Ja tänään testasin jotta tiedän tarviiko niitä enään jatkaa 10pv:n jälkeen.

Eli 10pv:n kuuri vissiin kaikilla ja jos testi nega dpo13, niin lopetus? Vai onko jollain myöhemmin se testaus, esim.dpo16? Kun mullehan ei kukaan ole sanonut mitään virallista testipäivää.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en nyt sitten saanut mielenrauhaa, niin jatkoinkin nyt noiden käyttöä vaikka iltalääke jäi välistä (eilen lopulta laitoin aamulääkkeen negan jälkeen) ja aamulääke tuli laitettua myöhässä.

Katotaan mitä käy, kun noudatan lääkärin ja lääkeselosteen ohjetta; kuinka paljon menkat siirtyy ja mitä tapahtuu ens kierrolle.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisaalta sun kohdalla Anastacia se ei välttämättä ole niin paha juttu, vaikka menkat Lugejen takia siirtyisivätkin ja niistä laskien seuraavan kierron ovis vähän "aikaistuisi", kun ovuloit kuitenkin "vasta" kp 13-16. Mulla kun ovis on normaalistikin jo kp 11-12, niin sen aikaistuminen suhteessa menkkoihin jonnekin kp 8-9 tienoille Lugejen takia on sikäli hankalaa, että eipä siinä ehdi limis juuri menkkojen loputtua kasvaa, kun ovis jo puskee päälle :wacko:

 

Ei mullekaan mitään testipäivää ole Lugejen kanssa määrätty, vaan lääkärin sanoman perusteella on ihan OK lopettaa ne 10 käyttöpäivän jälkeen, vaikkei ylipäätään testailisikaan. Itse lähinnä pähkäilin, että testailu vähän ennen menkkojen odotettua alkua voisi olla OK, että tietäisikin jatkaa varoiksi Lugejen käyttöä, jos sattuisikin olla plussa tikussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt uskallan dpo16 jälkeen lopettaa nuo luget :D Jään vielä miettii mikä ois itellä se "virallinen" testipäivä jatkossa, dpo14, 15 vai 16.

 

Töhö ja Snapper, mikä annostus teillä muuten on ollut sillon kun se kierto on alkanut taustalla salaa? Töhöllä oli luget tiputteluun? Mihinkäs Snapperilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on yleisimmin ollut annostus 200 mg / päivä (yleensä iltaisin) ja jo sillä määrällä olen hyvin saanut seuraavan kiertoni sekaisin, jos olen liian myöhälle asti niitä käyttänyt. Mutta kuten aiemmin sanoin, niin tämähän on toki yksilöllistä. Mulla Luget on tosiaan määrätty menkkoja edeltävään, monta päivää kestävään välivuototiputteluun, minkä ne kyllä estävät todella tehokkaasti. Ei tihku ennen aikojaan piskon piskoakaan siitä huolimatta, vaikka lopetan Lugejen käytön tosiaan yleensä jo kp 23 jälkeen.

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä vuoto ollut erilainen lugejen jälkeen? Mulla on yleensä toisena vuotopäivänä niin runsas vuoto, että kuukupista holahtaa yli. Nyt ei ollut kuppi edes puoliksi täyttynyt koko päivänä. Ihan jännää näin vuoden jälkeen kokea taas itelle normaalimmat menkat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ En ole havainnut eroa kuukautisvuodossa Lugeista johtuen. Ainoastaan IVF-hoidon jälkeen vuoto oli runsaampaa kuin normaalisti, mikä kuitenkin johtui Lugeja todennäköisemmin piikityksillä aikaan saadusta paksummasta limiksestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, mikähänlie härö miun kropalle tullut :D Mutta en valita, nuo menkat oli paljon kivemmat kuin tulvamenkat.

Edited by Anastacia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin siitä että onko kellään ollut niin että Luget on aloitettu vasta positiivisesta raskaustestistä??

 

Mulle on määrätty niitä ehkäisemään keskenmenoa. Yhden progestroni mittauksen perusteella lääkäri mietti että onko keltarauhasen vajaatoimintaa. Raskaaksi tulen kuitenkin melko helposti kun perussairauden lääkitys on kunnossa..

 

Onko siitä haittaa käyttää lugeja vaikkei olisi keltarauhasen vajaatoimintaa? Siitä kun ei voi olla varma onko sitä. Mielestäni. Toivottavasti en nyt sitten ahdistu saamistani vastauksista, jos se käyttö ei olekaan niin järkevää. Lääkäri kyllä sanoi että ei haittaa käyttää, että sillä on todettu olevan keskenmenoja ehkäisevä vaikutus. Lääkäri oli kyllä vasta erikoistuva lääkäri..hmm. Luget määrännyt lääkäri oli eri ja kokeneempi. Julkiselta siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja luteaalivaihe on mulla ihan normaalin mittainen ei liian lyhyt, eikä ole tiputtelua mistä syystä ne mulle vasta testistä aloitettavaksi varmaan määrättiinkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei mitenkään testattu onko keltarauhasen vajaatoimintaa, mutta suosittivat käyttämään lugeja varmuuden vuoksi viikolle 12, kun oli tässä 2 kkm. Näin toimittiin ja ainakin tällä kertaa tyyppi pysyi matkassa, en tiedä johtuiko lugeista vai ei. Mutta tosiaan ei niistä ole haittaakaan (paitsi ehkä itselle epämukavampaa oloa).

 

Edit. Ja tämä ohje siis lapsettomuusklinikalla, eli tietoa pitäisi olla :)

Edited by Tuiketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle määrättii aloittamaan luget kolmantena päivänä oviksesta. Tais olla aika yleinen määräys?

 

Ja multakaan ei ole mitään testattu, sain ne kun luteaali oli niin lyhyt. Eli tuskin mitään haittaa on, kun tuo lugehan oli sitä luonnollista tavaraakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Tuiketta ja Anastacia vastauksista! :)

 

Hyvä kuulla varmistusta! Itsellä tosiaan kolme peräkkäistä keskenmenoa että jotain varmuutta tähän juttuun tarvitaan! :)

 

Tuiketta saitko vain yhden ultran polilta vai enempi? Raskauteen. Mietin vain että ohje siitä mille viikolle varaisin sitten ajan on vähän "aikainen" koska meillä kehitys on loppunut yleensä vasta tuon ajan jälkeen niin pakko olis varata se myöhemmäksi tai mennä omakustanteisesti toisen kerran vähän myöhemmin uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä sain yhden varhaisultran klinikalta, kun oikein vinguttiin nimenomaan sinne. Muutenkin olisin päässyt äitiysultran varhaisultraan, mutta jotenkin oli kivempi mennä klinikalle, kun siellä oli ehkä vähän paremmat laitteet ja jos kaikki ei olisikaan ollut OK, niin olisi ollut henkisesti helpompaa. Otettiin aika viikolle 6+, niin varmasti näkyi syke jos oli näkyäkseen. Toinen ultra ennen nt-ultraa käytiin yksityisellä omakustanteisesti. Siinä käytiin rv9, kun kuulemma suurin osa ongelmista ilmenee viimeistään sillä viikolla ja oli aika puolimatkassa ennen nt-ultraa...

Nyt oon jo kertaalleen käynyt ylimääräistä neuvolassa kuuntelemassa sykkeitä, kun en pystynyt odottamaan sinne ekaan lääkäriaikaan. Kuulemma saa käydä aina jos hermostuttaa :) Ja juu, hermostuttaa yhä ja on välillä tosi vainoharhainen olo...

 

Onko sulle vinkattu aspiriinin syöntiä? Mulla on vielä se lisänä rv20 asti, parin lääkärin suosituksesta, toinen äitiysultrassa ja toinen klinikalla. Voi ehkäistä "minitukoksia" joiden epäillään olevan syy osaan keskenmenoista, etenkin kait juuri niissä missä on sykekin ehditty nähdä. Mulla ei ole tukostaipumusta todettu, mutta käytän nyt silti 50mg annosta. Aloitin heti plussan jälkeen. Siitä ei ole myöskään mitään haittaa (jos joidenkin mielestä ei hyötyäkään).

 

Tsemppiä seuraavaan yritykseen, voi hyvinkin olla vaan lugeista kiinni :)

Edited by Tuiketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi pylly. Mulla alkoikin se kierto lugejen alla! En kerinny testailla ovista, kun tänään illalla kp10 alkoi tuttu jäytäminen mahassa. Kävin sitten äsken tekemässä CB:n digin, mutta kun se on se tuplahormoni ja en oo sitä tässä kierrossa tehny niin tuli tyhjä ympyrä, mutta ne viivat oli tasavahvat! Joten tänään onkin dpo-1 tai 0.

Mikähän päivä mä aloitan luget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuplahormonistakin tulee heti se pysyvä hymiö, jos ovis on tänään (kokemusta on). Eli ei näytä nollaa, jos on huippu, vaikka ei olisi testannutkaan aiemmin. Näyttää nollaa vain, jos on oikeasti nolla tai se vilkuttava versio.

 

Testaa vielä huomenna, voi olla että huippu onkin vasta huomenna. Jos näyttää vielä nollaa, niin sitten se on ollut ehkä jo aiemmin, tai ei ainakaan tänään ole ollut se huippu.

 

Edit. Toivottavasti sait tosta jotain selvää...

Edited by Tuiketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now