Adelita

Monikkoperheillä on helpompaa, koska...

23 posts in this topic

Täällä foorumilla seikkaillessa olen pistänyt merkille, että yhden vauvan (/lapsen) äidit pähkäilevät kauhean paljon enemmän monia asioita, kuin mitä esim. itselle on tullut edes mieleen (saati eteen arkea elellessä). Uskallankin väittää, että vaikka monikkolapsissa on oma työnsä ja haasteensa, niin joskus elämä kahden tai useamman vauvan kanssa voikin olla helpompaa... ;) Vai mitä sanotte esim. seuraavista väittämistä:

 

- Monikkovauvoille löytyy huomattavasti vähemmän vaunuja ja rattaita, joten valinta on takuulla helpompaa, kuin yhden vauvan vanhemmilla, jotka pähkäilevät, että mitkähän niistä kymmenistä erilaisista ostaisi... :rolleyes:

 

- Sama pätee oikeastaan myös osin turvakaukaloiden ja -istuinten hankintaan, eli valikoiman määrä rajoittuu niissäkin, kun istuin on asennettava (ja siis mahduttava) myös kuskin taakse. Ellei sitten mies välttämättä halua ajaa polvet korvissa... :P

 

- Monikkovauvat saavat heti syntymästään saakka toisistaan sisaruksen, leikkikaverin, ystävän ja ajoittain myös "pahimman vihollisen". Tämä jos mikä kehittää ihmisen sosiaalisuutta, sopeutumiskykyä, kärsivällisyyttä jne.

 

Ja näitä esimerkkejä tulisi mieleen vielä lisääkin, mutta annan vuoron teille muille. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, samaa mieltä kuin Isabelleza.

 

Muistan elävästi, kun n. 1-vuotiaina tytöt jo "touhuilivat" yhdessä ja samanikäisten yksösten äidit tuskailivat, miten hankalaa on keksiä "leikkiä/tekemistä" lapsen kanssa. Ajattelin että mitä ihmettä... en mä juuri joudu tytöille tekemistä keksimään! Nykyisinkin pääasiassa keksivät itse puuhat ja touhuavat (tai tappelevat) keskenään. Toki myös ohjausta ja läsnäoloa tarvitaan ja se on ihanaa antaa aikaa heille, mutta kyllä sitä usein miettiin, miten kiva on kun heillä on leikkikaveri omasta takaa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihana ketju!! :D

 

-Ei tarvitse koskaan miettiä miten saisi pesukoneen täyteen ettei tarvitsisi pestä vajaata koneellista. Sama pätee varmasti aikanaan tiskikoneeseen. :rolleyes:

 

-Saa ostaa nättejä vaatteita aina kaksin kappalein eikä tarvi päättää kahden ihanan värin välillä - saa ottaa molemmat ihan luvan kanssa!

 

-Yhdet synttärit vuodessa riittävät, jos vaan molempien kaverit mahtuvat yhtäaikaa vieraaksi. Samoin tulevat rippi- ja ylioppilasjuhlat... Voi teettää yhteiset kutsut ja kiitoskortit, jolloin rahaa säästyy ainakin postimaksun verran.

 

-Kummien valinta oli helpompaa, kun voi pyytää useamman hyvän ystävän kunniatehtävään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä ketju!!

 

Voin varmaankin allekirjoittaa nuo kaikki jo mainitut asiat :lol: Koitan palata myöhemmin tuomaan omia aatoksiani tänne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Voit viettää vaikka koko päivän (ja halutessasi myös yön) hereillä olevan vauvan kanssa. Jos saat rytmit oikein mukavasti erilleen, aina on jompi kumpi viihdyttämässä eikä tarvitse potea yksiinäisyyttä. :P

 

-Harva kyselee koskas meille tulee "kakkonen, kolmonen jne." kun tuli jo kaksi kerralla. Kai kaikki olettavat, että se automaattisesti riittää lapsiluvuksi. Säästyy siis useimmiten ulkopuolisten asettamilta paineilta pikkusisarusten hankkimisen kanssa.

 

-Voi ostaa kaupasta tukkupakkauksia ja rahaa säästyy.

 

-Hymyt ja naurut tulevat moninkertaisena äidin ja isän iloksi.

 

-Haba kasvaa ja raskauskilot häviävät kuin itsestään kun on enemmän vauvoja joita nostella.

 

-Elämä saattaa rytmittyä vähän helpommin kun kahden kanssa ei voi mennä ihan niinkuin sattuu sinä päivänä tuntumaan.

 

 

Muoks. Lisäsin pari kohtaa. (Mä olen sitten miettinyt näitä omasta perspektiivistäni, jolloin on vaan ne kaksi, eikä esimerkiksi isompia sisaruksia.)

Edited by Tiitiäinen

Share this post


Link to post
Share on other sites
-Ei tarvitse koskaan miettiä miten saisi pesukoneen täyteen ettei tarvitsisi pestä vajaata koneellista. Sama pätee varmasti aikanaan tiskikoneeseen. :rolleyes:

 

-Saa ostaa nättejä vaatteita aina kaksin kappalein eikä tarvi päättää kahden ihanan värin välillä - saa ottaa molemmat ihan luvan kanssa!

 

-Yhdet synttärit vuodessa riittävät, jos vaan molempien kaverit mahtuvat yhtäaikaa vieraaksi. Samoin tulevat rippi- ja ylioppilasjuhlat... Voi teettää yhteiset kutsut ja kiitoskortit, jolloin rahaa säästyy ainakin postimaksun verran.

 

Juuri näin! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onneksi on olemassa positiivisesti ajattelevia monikkoäitejä..... itse en lukeudu siihen joukkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapset ei joudu kierrättämään toistensa vanhoja urheiluvälineitä vaan saavat aina 'uudet' (tarkoitan siis uusia tai käytettyjä). Itse pahnan pohjimmaisena sain aina ne jo isosisarukset (sekä serkut) läpi kiertäneet sukset jne joten siitä tää tuli mieleen ;) Tämä siis toki vain toimii tilanteessa, jossa on vain ne kaksoset perheessä eikä liutaa isompia sisaruksia :P tai sit tätä voi jalostaa siihen muotoon, että kaksosten pikkusisar voi valita kaksista varusteista, että mitkä itselleen ottaa käyttöön.

Edited by zeya

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tarvitse kasata mitään kiipeilysysteemeitä lattialle, sisko/veli käy siihen mainiosti! Jos toinen makaa lattialla mahallaan, selän päälle on niin kiva kiivetä. Tai jos toinen on noussut tukea vasten, siitä vaan selkää pitkin itsekin pystyyn. :rolleyes: Eikä tarvitse hakea tappelukaveria naapurista, toinen on aina lähellä eikä tarvita välttämättä edes mitään kättä pidempää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on vielä ongelmana se, että välillä tytöt eivät malta keskeyttää leikkiä ja mennä kakalle. Silloin kakka tulee housuun :(. Pönttöön/pottaan kakattuaan tytöt saavat tarrat. Silloin pitää pikkareiden olla puhtaat. Äsken Jenni kakkasi pottaan, mutta pikkareihinkin ehti vähän tulla. Hän olisi halunnut tarran, mutta sanoin, että hän saa sitten kun pikkarit pysyvät puhtaana. Jenni suuttui, mutta sitten sisko selitti: "minä kakkasin housuun, enkä saanut kakkatarraa, seuraavalla kerralla sitten voidaan saada" Ja kaikki oli hyvin :D Kyllä se helpotti mun "työtä", ettei tarvinnut alkaa tuosta asiasta sen enempää vääntää kun sisko osasi selittää asian hyvin ja tulla väliin oikealla hetkellä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tätä olenkin miettiny. Kun nimittäin hirmusen usein mulle toivotellaan voimia ja jaksamista hieman säälivään sävyyn. Ja en todellakaan elele uupumuksen partaalla. Ihan suoraan tuttavat ja tuntemattomat kauhistelee miten me oikein tästä selvitään. Meillä on 3kk ikäisten kaksosten lisäksi 2v ja 4v pojat.

 

Meidän elämä ei ole mitään hirveää raatamista ja uupumusta. Ulkopuolista hoitoapua emme oikein mistään saa, paikkakunnalla ei asu ketään meidän sukulaisia, mieheni kanssa vuorotellaan niin, että molemmat pääsevät välillä omiin harrastuksiin. Nautin todella tästä, että saan kotona hoitaa omia lapsiani.

 

Mun mielestä riippuu ihan lapsesta onko hän työläs vai ei. Väittäisin olevan yksösiä jotka ovat huomattavasti uuvuttavampia vanhemmilleen kuin kaksoset. Joten monikin asia voi olla helpompaa kaksosperheessä.

 

Aikaa on ajallisesti ja en ehdi niin paljon kaksosvauvoja sylissä pitämään kuin haluaisin. Mutta minua lohduttaa hirmuisesti se kun he eivät joudu kuitenkaan yksin odottelemaan, heillähän on toisensa! Vierekkäin saavat pinnasängyssä pötkötellä ja keskustella.

 

Yksi hyvä puoli tässä myös on se kun saa juttukavereita kävellessään lapsilauman kanssa ulkona tai kaupoissa :) Harvemmin käy niin ettei kukaan huomaa.

 

Lasten luonteenpiirteitä havannoi jo varhaisessa vaiheessa tarkemmin. Kun on kokoajan se vertailukappale siinä vieressä. Näin selkeästi en muista huomanneeni yksösistämme näitä ominaisuuksia.

 

Ja voi miten ihanaa on saada hymyt tuplana!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on tyttö ja poika niin:

 

-Tytöllä on valmiina nukke vauvale isä hahmo.

 

-Saa ostaa sekä tytön vaatteitä että pojan vaatteita samalla,eikä tarvitse haikailla: "Oi jos ois se pieni tyttö niin ostasin ton mekon." tms...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ei tarvitse riidellä hoitovuoroista kun molemmille on omat vauvat

 

ei tule riitaa miten hoidetaan "oikein" kun on kaksi erilaista vauvaa ja erilaiset tarpeet ja tosiaan näkee sen ettei yhtä oikeaa tapaa ole

 

jos toinen on kiukkuinen toinen saattaakin olla iloinen

 

ja kaikkiaan pitää todeta, että enpä osaisi enää kuvitella elämää jossa olisi vain yksi vauva!

Share this post


Link to post
Share on other sites

- ei tarvitse miettiä kuka olisi luotettava hoitaja kun kukaan ei halua hoitaa kahta pientä samaan aikaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin totta. Kaikessa surullisuudessaankin... :rolleyes: Me oltiin häissä kun lapset olivat 5kk ja täällä oli mun äiti miehensä kanssa sekä mun täti ja silti niillä oli ollut täysi työ. Eikä oltu pois kuin n.12h kun olin sattumoisin kaasona.

 

Kaksi on parempi kuin yksi, koska silloin löytyy työntäjä niin taaperokärryssä kuin polkutraktorissakin istuvalle sisarukselle ja äiti saa vaan hymyillä vieressä. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja kaikkiaan pitää todeta, että enpä osaisi enää kuvitella elämää jossa olisi vain yksi vauva!

 

:lipsrsealed: Meillä esikoinen katselee aina tuttavien vauvoja ja ihmettelee kun toinen vauva puuttuu :girl_haha: ja jotenkin itsellekin on tullut niitä ajatuksia, että kyllä se on jotenkin vain oikein, kun vauvoja on kaksi. Yksi olisi vain yksi, vailla sitä toista puoliskoa... Kaksi niitä kuuluu olla! :girl_wink: Mutta eipä kaksosia suoda kuin vain harvoille ja onnekkaille. :lipsrsealed:

 

Meillä huomaa selvästi tuplista sen, miten toinen on esimerkkinä toiselle. Eli kun toinen on motorisesti edellä sen pari viikkoa kehityksessä, niin toinen kopioi sitten perässä kaikki jutut (kierimiset, pyörimiset, ryömimiset, konttauksen, pystyynnousun). Toinen on sitten kielellisesti kehittyneempi ja treenaakin velipoikaa sitten puhumaan.

 

Poitsut viihtyvät hyvin yhdessä, konttaavat pitkin taloa ja jokeltelevat mennessään. Saattavat nousta keittiön lasiovea vasten seisomaan, yksi lasin toisella, toinen toisella puolella ja hauskaa piisaa.

 

Illalla ei tarvitse poikia nukutella, se on vain suukko otsalle ja pojat sänkyihin. Siellä porisevat, naureskelevat ja lauleskelevat yhdessä kunnes uni tulee. Joskus täytyy käydä hieman huomauttamassa, että vähän pienempää huutelua kun on uniaika jo! Eikä toinen nukahda, jos toinen ei ole jo viereisessä pedissä. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan ihana ketju :lipsrsealed:

 

Meillä on LA 5.6 kaksosille enkä tunne niin läheisesti perheitä joilla olisi kaksosia että tietäisin mitä se arjen pyörittäminen on. Ihana kuulla myös positiivisa kokemuksia kun yleensä saa kuulla juuri noita päivittelyjä ja useasti ne huonommat kokemukset kiirii puskaradiossa paljon kauvemmaksi kuin positiiviset. Itse olen positiivisesti asennoitunut vauva- ja taaperoaikaan kun taas moni on aivan kauhuissaan että miten me tulemme siitä selviämään.

Kiitos ihanista lukuhetkistä :girl_in_love:

Share this post


Link to post
Share on other sites
lipsrsealed.gif meillä viikko vaille vuosi kokemusta tuplista, en päivääkään vaihtais pois! oikeesti monelta turhalta esikoisen "ongelmalta" on välttyny kun ei oo kerinny murehtii turhia, niinkun joku tuolla aiemminkin sano. Ja se mikä on ollu huippua, on tää kaksikko yhdistäny meitä myös miehen kanssa entisestään, onhan tää oikeesti koko perheen projekti lipsrsealed.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun tytöt ovat 10,5 kk ja istuskelevat, nousevat tukea vasten jne., niin on ihana seurata miten he alkavat ottaa kontaktia toisiinsa ja kikattelevat yhdessä :lipsrsealed: Esikoista piti aikanaan samassa iässä jatkuvasti viihdyttää ja leikittää. Tytöt viihtyvät paljon paremmin itsekseen tai keskenään vaikka toki tulevat välillä tankkaamaan läheisyyttä. Tytöistä näkee miten kovasti he nauttivat siitä, kun on kaveri mukana maailmaa tutkimassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nää on ihania  :lipsrsealed:  :lipsrsealed:

 

Kaksosia odotan ja laskettu 12.2 ja jo nyt kaikki on voivotelleet kovasti, et miten sit jaksetaan. No Aupair aloittaa ens viikolla, et eiköhän se tästä. Yksi löytyy ennestään 1,5 vee ja uskon, et kaksoset on hyvä juttu kaikinpuolin. 

 

Mä voin nyt jo lisätä, et ei tartte olla kuin kerran raskaana saadakseen kaksi.  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa nyt olla helpompaa, kun kaksoset ovat 3-vuotiaita. Tässä tapahtui selvä käänne ihan vasta äskettäin. Tämä lohdutukseksi niille, joille alku on rankkaa kuten meillä.

 

Vanhempien hommia helpottaa se, että muksut leikkivät keskenään ja niillä on ihan omanlainen yhteys ja tapa ymmärtää toisiaan. Ne on saman tien toistensa leikeissä sisällä ja mukana, ymmärtävät toisiaan, huumorintaju osuu yksiin ja tyypeillä on selvästi keskenään hauskaa. Uusin leikki, joka on ihan parhautta, mutta josta me vanhemmat emme ymmärrä mitään, on nimeltään "missä on pöytä, missä on pöytä, kuka meni peppuun, kuka meni peppuun". :D Miulla ei ole aavistustakaan, mitä tuo tarkoittaa, mutta kun toinen huutaa leikin nimen, molemmat lähtevät juosten omaan huoneeseen kikattamaan ja touhuamaan. Jotenkin tähän liittyy duploeläimet ja lastenhuoneen jakkarat, mutta sen enempää en ole saanut tolkkua, vaikka olen yrittänyt. Onneksi ei edes tarvitse, kun heille riittää se, että he kaksi ymmärtävät.

 

Toinen helpotus on se, että nyt kun itse tekeminen on tosi tärkeää molemmille, mutta ihan kaikesta ei selviä ilman apua, sen siskon tai veljen pyytäminen apuun on selvästi parempi vaihtoehto kuin äidin tai isän pyytäminen. Esim. vessapaperia jakelevat vuorotellen toisilleen, kun eivät potalla istuessaan paperitelineeseen yletä itse. Meille vanhemmille todetaan vaan "Eeeeeeiii tarvitse apua! Me pärjäämme täällä!" Se, miten paljon lapsista on toisilleen tukea uusien asioiden opettelussa on ihan uskomatonta. Samoin se, miten paljon henkistä vahvuutta kaverin läsnäolo tuo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now