Sign in to follow this  
Followers 0
Maallinen olento

Raskaus ja lääkitykset

9 posts in this topic

Pitipä tulla täältä kysymään... Itse en ole (vielä) raskaana, mutta aihe mietityttää.

 

Käytättekö raskaana olevat mitä lääkityksiä ja tiedättekö voiko siitä olla vauvalle jotain haittaa?

 

Itsellä ollut jo vuosia sertralinlääkitys mm. pakko-oireisiin. Tällä hetkellä syön päivittäin 100 mg ja mietin jo etukäteen, mites sitten kun olen raskaana, pitääkö lääkitys lopettaa kokonaan?

Tuoteselosteessa on, että "Sertraliinin turvallisuutta raskaana oleville naisille ei ole täysin vahvistettu. Sertraliinia tulee antaa raskaana olevalle naiselle vain, jos lääkäri arvioi hänelle koituvan hyödyn suuremmaksi kuin mahdollisen riskin sikiölle.-------- Kerro kätilölle ja/tai lääkärille, että käytät Sertralin Orion tabletteja. Käytettäessä raskauden, erityisesti kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana lääkkeet, kuten Sertralin Orion tabletit saattavat lisätä riskiä kohonneen keuhkoverenkierron vastukseen vastasyntyneillä (PPHN), aiheuttaen sinisyyttä ja hengitystiheyden nopeutumista. Nämä oireet ilmenevät yleensä 24 tunnin kuluessa synnytyksestä. Jos vauvallasi esiintyy näitä oireita, ota välittömästi yhteyttä kätilöön ja/tai lääkäriin."

Tämä ei kuulosta kivalta enkä haluaisi ottaa moista riskiä. Mutta kun googlailin, niin moni kertoo käyttäneensä raskauden aikana ongelmitta jne. Sekavaa. Itse taidan siis raskaana ollessa lopettaa kys. lääkkeen käytön, mutta toki keskustelen vielä lääkärin kanssa sitten.

 

Mutta mutta, jakakaas kokemuksia oletteko käyttäneet raskaana ollessanne jotain lääkitystä ja oliko siitä jotain seuraamuksia? Jos jätitte jonkun lääkkeenne pois, miten se vaikutti? Kaikenlaista pulinaa aiheeseen liittyen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noista säännöllisistä lääkityksistä tosiaan aina pitää jutella lääkärin kanssa erikseen. Mutta pääperiaate on se, että äidin hyvinvointi edellä mennään. Siksihän monia/oikeastaan ei mitään lääkityksiä ei suositella, koska niitähän ei tietenkään voi "testata" raskaana olevilla. 

 

Itselläni on perussairauteni, epilepsian, takia päivittäinen lääkitys. Lääkkeitä ei tietenkään suositella raskausaikana, mutta koska kohtaus on suurempi riski sikiölle kun lääkkeet (omiani pidetään "turvallisina" raskausaikana). Raskauden kulkuun perussairaus/lääkitys vaikuttaa sen verran, että rakenneultran on tehnyt lääkäri ja lisäksi käyn sikiön kasvukontrolleissa loppuraskaudessa, alkaen viikolta 28. Niin ja foolihappoa olen syönyt heti kun ehkäisy jätettiin pois (suositus epileptikoille 1-4mg). Raskaudet ovat sujuneet lääkityksestä huolimatta hyvin. Yksi myöhäinen km takana, ei johtunut lääkityksestä vaan infektiosta. 

 

Kannattaa tosiaan jutella lääkärin kanssa, eikä ominpäin jättää lääkkeitä pois. Se haitta-hyöty suhde on aina hyvä punnita. Ja nuo lääkkeiden pakkausselosteiden tekstit ei haittavaikutusten suhteen ole ikinä kivaa luettavaa, mutta niinhän se on että niihin on laitettava ne riskit jota lääke voi aiheuttaa. Ja jos lääkkeesi on lääkärin mielestä epäsopiva raskausaikana, on se varmasti mahdollista vaihtaa toiseen. 

 

Tsemppiä yritykseen! :)

Edited by Lacrimosa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lääkityksistä tulee tosiaan aina jutella hoitavan lääkärin kanssa. Sertralin kuuluu niihin lääkkeisiin, että sen mahdollinen lopettaminenkin tulee tehdä asteittain :) Kannattaa jutella asiasta lääkärin kanssa jo yritysvaiheessa, jotta hän voi mahdollisesti miettiä jotain muuta lääkettä :)

 

Lisää terveyspuolen keskusteluita löyty Terveys-osiosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, en tietenkään tosta noin vain lopettaisi. Kerran tyhmänä jätin ottamatta parin viikon ajan kun oli rahasta pulaa yms, ja voi sitä ärtyisyneisyyden, itkuherkkyyden yms määrää... Ihan ihme asioista saatoin kilahtaa ja itkeä miehelle, tyyliin vessapaperirulla laitettu väärin päin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli sertralin joka määrättiin mulle tokan lapsen raskaus aikana ja lopetettiin neljännen lapsen raskausaikana.että ei vaikuta mun tietääkseni ja kokemuksesta raskaaksi tuloon tai vauvaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä meneekö hieman ohi aiheen, kun kysymykseni ei koske jatkuvaa lääkitystä, mutta tänne tää varmaan eniten kuuluu löytämistäni ketjuista... Jos sopivampi on olemassa, niin mut saa sinne ohjata :)

 

Eli avaavat nenäsuihkeet raskausaikana, miten niihin pitäis suhtautua? Kaikissa (Nasolin, Otrivin, Naso-Ratiopharm) selosteissahan sanotaan, ettei raskausaikana saisi käyttää, mutta mä en tiedä miten mä selviän tästä tai tulevista flunssista ilman. Nenähuuhtelu on tuttu juttu, mä joudun terveenä ollessakin käyttämään nenähuuhtelukannua aamuin illoin, eli näin flunssan sattuessa päälle siitä ei lisähyötyä ole, vaikka käyttöä tehostankin eli huuhtelukertoja tulee huomattavasti useampia kuin normaalisti. Se huuhtelu vaan ei todellakaan pidä aisoissa sitä limakalvojen turvotusta, joka turvottaa röörit täysin tukkoon "parhaassa" tapauksessa. Arvata saattaa, että olo on tuolloin järkyttävän tukala.

 

Nasonex-suihke mulla on jatkuvassa käytössä, kaudesta riippuen kerran tai kahdesti päivässä. Se on raskausaikana eri lähteiden perusteella ok. Sekään ei tosin flunssa-aikana lohduta, vaan pitää mun nenän ja poskionteloiden limakalvoja suurin piirtein fiksussa kunnossa terveenä ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisellä kolmanneksella tulisi välttää kaikkia ei-pakollisia lääkkeitä.

 

Toisella ja kolmannella kolmanneksella avaavia nenäsumutteita voi käyttää lyhytaikaisesti lääkärin ohjeen mukaan. Paikallisesti annosteltuina niiden lääkeaineiden ei juurikaan pitäisi imeytyä verenkiertoon. Virallisen ohjeen mukaan näitä saa käyttää vain lääkärin ohjeen mukaan, koska avaavien nenäsumutteiden lääkeaineilla on verisuonia supistava vaikutus, joka teoreettisesti voisi vaikuttaa myös esim. istukan verisuoniin.

 

Noita paikallisia nenäkortisonisuihkeita voi käyttää (Nasonex) myös lääkärin ohjeen mukaan. Näissäkin usein suositaan sellaisia valmisteita, joista on pidempi käyttökokemus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Musta Helmi vastauksestasi :) Soitankin varmaan huomenna neuvolaan, vaikka oonkin nyt rohkaisua saanut, että voisi käyttää, lähinnä ensi yön takia kyselen nyt täältä, et jos nyt ihan täystukkosuus yöksi iskee, niin että kai nyt kerran suihkasut uskaltaa laittaa kysymättä ammattilaiselta... Onkohan tuosta teoreettisesta vaikutuksesta istukan verisuoniin muuten tehty luotettavia tutkimuksia..? Kuulostaa vaan jotenkin maalaisjärjellä niin ihmeelliseltä, että niin pieni määrä lääkeainetta sinne asti vaikuttaisi ainakaan niin, että siitä haittaa olisi.

 

Toi Nasonex on todettu ammattilaisten kanssa, että on ok ja asiasta raskauden aikanakin monen eri lääkärin kaa tullut puhetta, minkä lisäksi Nasonexin selosteessakin taidetaan sanoa, että voi käyttää raskausaikana (vai onko et keskustele lääkärin kanssa, mut eniveis, ei kielletä). Muuten en sitäkään käyttäis, mutta mun elämästä ei tuu oikein mitään ilman, kun sit on kestonuha/tukkoisuus aina päällä, nenän limakalvot ei oo mun vahvin lenkki ikinä ollut... Tullut kokeiltua aika monta kertaa ilman oloa ja mitäänhän siitä ei muutaman päivän tauon jälkeen enää tule :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri keväällä tuli tutkimus ulos jonka mukaan raskausajan ssri lääkkeiden käytöllä yhteyttä lapsen riskiin sairastua masennukseen. Mutta aina pitää oman lääkärin kanssa keskustella, ominpäin ei kannata lopettaa mitään lääkkeitä. Ja kysymyksenä tietenkin sekin että jos lääke lopetetaan tai vähennetään niin onko sitten siinä kunnossa että pystyy yritykseen. Oman lääkärin mukaan pitäsi löytää se lääkkeen minimiannos jolla tulee toimeen ja sitten alkukolmannes ja raskauden loppu olisi hyvä olla ilman (jos pystyy).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0