Kaijak

Yritystauko keskenmenon jälkeen - mikä ehkäisy?

4 posts in this topic

Te jotka olette syystä tai toisesta halunneet pitää yritystaukoa keskenmenon jälkeen, mitä ehkäisyä olette käyttäneet? Meillä ajatuksena pitää noin puolen vuoden tauko, syitä tähän on monia. Mutta en tiedä mitä ehkäisyksi? En ole koskaan käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä (paitsi pari kertaa jälkiehkäisyä, jotka todellakin sotki kierron) ja nyt pelkäänkin että saako se "systeemin" sekaisin ja vaikeuttaa tulevaa raskautta. Ekalla yrityksellä ei tosin mitään raskautumisvaikeutta ollut, mutta olen jo niin iäkäs että pelkään vaihdevuosia. Kondomi olisi tietysti turvallisin vaihtoehto, mutta puoli vuotta on aika pitkä aika käyttää niin epävarmaa ja -mukavaa menetelmää.

 

Pahoittelut jos kuulostaa tosi hölmöltä huolelta - ei tosiaan ole e-pillereistä mitään kokemusta enkä tiedä niistä oikein mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli/on pakko pitää vuoden tauko, johon oli "pakko" ottaa "kunnon" ehkäisy. Rypäleraskaudesta johtuen kierukka ei ollut vaihtoehto. E-pohjaiset ei mulle sovi, joten meillä oli minipillerit kunnes niiden läpi tuli kohdunulkoinen. Lääkärin mielestä nuo pilsut oli paras ratkaisu sen jälkeenkin, koska kumien kanssa riski raskautua olis liian suuri. En oikein ymmärtänyt logiikkaa, mutta en inttänyt vastaan. Otin reseptin ja jätin hakematta. Nyt tää loppu puolisen vuotta on menty kumeilla + varmoilla päivillä.

 

Itse en sotkisi kiertoa hormooneilla jokusen kuukauden vuoksi, kun palautuminen kestää monta kuukautta itselläin. Mulla tosin on niin säntillinen kierto, että varmoja päiviä on käytetty aiemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viime kesäkuussa meillä keskeytyi raskaus kymmenennen kerran ja päätimme pitää yritystauon, jonka aikana laihdutin. Käytimme ehkäisynä varmoja päiviä ja kondomia. Yritystauko oli tasan puoli vuotta enkä kyllä missään nimessä olisi halunnut käyttää hormonaalista ehkäisyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on aiemmin myös omasta tahdosta pidetty km jälkeen taukoa (sain uuden työn ja halusin keskittyä siihen hetken aikaa rauhassa). Meille raskautuminen on kuitenkin ollut haastavaa, vaikka ovis olisi ollutkin tiedossa, joten riitti että hieman välteltiin oviksen ajankohtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now