Sign in to follow this  
Followers 0
Tuulia85

Raskaana työhaastatteluun?

17 posts in this topic

Ensi viikolla rv9 ja työhaastattelu. Raskaus on ensimmäiseni, ja tuntuu moraalisesti pahalta olla kertomatta työnantajalle... Toisaalta, tekisin mieluusti töitä seuraavat puoli vuotta, voittaa se tämän kotona istumisen ja alkuraskausajan hermoiluni!  :blush:

 

Kokemuksia? Jos kerron vasta myöhemmin, rv12 jälkeen, mitenhän ilmapiiri muuttuu... Mietityttää jo senkin takia,kun edellisestä työpaikasta lähdin vuosien jälkeen juurikin työpaikkakiusaamisen vuoksi. Eli ehkä murehdin turhasta, mutta olisi kiva kuulla muita kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en jättäisi hakematta. Raskaus ei ole syy olla palkkaamatta ja pidemmällä tähtäimellä töihinpaluu on sulle mukavaa ja työnantaja tietää että sopiva on tulossa taloon. Haastattelussa en kertoisi itse. Velvollisuus on kertoa vasta 2kk ennen äitiyslomaa (vai peräti laskettua?). Puoli vuotta on tehokasta työaikaa niin antaa palaa!

 

Lisäksi, kun mikään ei koskaan ole varmaa... Itsekin olen suunnitellut työ- ja koulutustulevaisuutta raskauden ehdoilla, ja keskenmeno tai pari onkin sitten muuttanut kaiken. Eli aina kannattaa hakea hyvällä omallatunnolla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole kokemusta vastaavasta tilanteesta (raskaus vasta toiveissa), mutta samoilla linjoilla kun Ekaterina: anna palaa äläkä tunne yhtään huonoa omaatuntoa! Ei ole myöskään mikään velvollisuus kertoa raskaudesta.

 

Tsemppiä haastatteluun! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ollut haastattelussa alkuraskaudessa ja vaikka asia silloin mietitytti kovasti, en kertonut asiasta Ekaterinan mainitsemista syistä. Se on vain elämää. Sain tuolloin paikan, mutta raskaus meni myöhemmin kesken, joten siltäkin osin olin tyytyväinen toimintatapaani työasiassa. Kun tulin uudelleen raskaaksi, kerroin vasta sen alkaessa kunnolla näkymään lähempänä puoliväliä, ei sillä tiedolla ole kiire ellei välttämättä halua itse kertoa jo aiemmin. Loppu hyvin kaikki hyvin omalta osalta, enkä tietysti hakua manailla, mutta kehottaisin menemään haastatteluun hyvillä mielin ilman tunnontuskia.

 

Onnea haastatteluun! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon molemmissa raskauksissa saanut töitä raskausaikana. Edellisellä kerralla olin jo ihan näkyvästi raskaana, joten kerroin avoimesti. Sain paikan äitiysloman alkuun asti, vaikka aiottu pätkä olisi kestänyt pidempään. Muita tarjokkaita ei kai juurikaan ollut. Nyt toisessa raskaudessa en harkinnutkaan kertovani, koska raskaus oli alussa, ja työt ehtivät loppuakin kauan ennen äitiysloman alkua. Virkoja olen myös ajatellut tässä raskausaikana hakea, ja sellaisen saaminen olisi niin iso onnenpotku,vaikkakin epätodennäköistä, että en kyllä siinä tilanteessa raskaudesta kertoisi.

 

Samaa mieltä siitä, että etenkään ihan alkuvaiheessa ei kannata kertoa. Valitettavasti avoimuudesta palkitaan monesti niin, että jää palkkaamatta. Ei työnhakijalla ole sen suurempaa velvoitetta ajatella työnantajan parasta, koska ei ne työnantajatkaan usein niin reiluja ole. Toki jos kyseessä on pätkätyöt, ja haluaisi myöhemmin töihin samaan paikkaan, voi valitettavasti joutua miettimään sitäkin, ettei polta siltoja takanaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin on samaa ongelmaa.. Huomenna olisi työhaastattelu työhön, joka ehtii kyllä loppua jo juuri ennen äippäloman alkua. Olen nyt viikolla 15 ja masu kyllä näkyy vähän, mutta en tiedä pitäisikö raskaudesta sanoa vai ei..? :/ Työnantajahan saattaa ajatella, että ei halua raskaana olevaa työntekijää kun voi tulla vaikka sairaspoissaoloja enemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Väljää päälle vaan, työnantaja ei saa raskaudesta kysyä, sun ei tarvi kertoa eikä se saa (saisi) vaikuttaa päätökseen. Voihan ei-raskaana olevallakin olla migreeni kerta viikkoon tai kuusi lasta joista jokainen vuorotellen kipeä, ja äiti kotona hoitamassa :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä hain viime kesänä raskaana ollessa työpaikkaa ja sain sen. Kerroin haastattelun lopuksi avoimesti olevani raskaana. Silloin viikkoja taisi olla 17 eikä raskaus näkynyt juurikaan.

Pitkään mietin kertoako vaiko ei, mutta ajattelin etten haluaisi edes välttämättä työpaikkaa, jossa perhettä ja samalla myös perhevapaita arvosteta. Raskaudesta kerroin vasta lopuksi jotta he kerkesivät muodostaa minusta kuvan ensin. Paikka oli siis vakituinen. Kerkesin ennen äippälomaa olla suunnilleen kolme kuukautta töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä myös oon ollut kaksi kertaa raskaana työhaastattelussa ja saanut paikan molemmilla kerroilla. Ekalla kerralla kerroin aika pian töiden alkamisen jälkeen ja tokalla kerralla en kertonut kenellekään vaan saivat itse huomata (joskus vasta rv30 taisivat tuoda huomionsa ilmi, vaikka olen ihan normaalikokoinen ja ennemmin hoikka kuin pyöreä ja tuolloin olin jo aika pyöreä). Kummallakin kerralla vastaanotto oli hyvä. Toki en tiiä mitä se vastaanotto oli oikeasti, mutta mua kohtaan se oli hyvä ja tähän viimeiseen työpaikkaan ottavat kuulemma minut ilolla vastaan kotona olon jälkeen. Harmi, etten vaan ole sinne enää palaamassa :rolleyes:

 

Iso henkinen myllytys tuo on. Moraali painaa tonneja ja on vaikea päättää milloin kertoisi. Itse kannatan työsuhteessa niin paljon rehellisyyttä, että piiskasin itseäni huonona ja epäluotettavana työntekijänä kun olen valehdellut (tai pimittänyt tietoa) haastattelussa. Ajattelin, että miten voin odottaa työnantajalta rehellisyyttä jos en itse ole?

Mutta jälkikäteen ajatellen, se oli vaan tehtävä silloin.

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on ongelmana lähinnä se, että työpaikat joihin hakisin alkavat vasta 1.8., ja jäisin äitiyslomalle jo syyskuussa. En siis kesällä hyötyisi rahallisesti työpaikasta, ja ehtisin olla vain hetken töissä, joka on vieläpä määräaikainen. Mutta, jos tämä meneekin kesken, niin syksyllä harmittaisi, jos en olisi hakenut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä hain viime kesänä raskaana ollessa työpaikkaa ja sain sen. Kerroin haastattelun lopuksi avoimesti olevani raskaana. Silloin viikkoja taisi olla 17 eikä raskaus näkynyt juurikaan.

Pitkään mietin kertoako vaiko ei, mutta ajattelin etten haluaisi edes välttämättä työpaikkaa, jossa perhettä ja samalla myös perhevapaita arvosteta. Raskaudesta kerroin vasta lopuksi jotta he kerkesivät muodostaa minusta kuvan ensin. Paikka oli siis vakituinen. Kerkesin ennen äippälomaa olla suunnilleen kolme kuukautta töissä.

Sama homma, aloitin uudessa työssä noin vuosi sitten rv17 tms. :) Paikka tosin oli määräaikainen, mutta kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä nyt tungen kysymyksineni tähän ketjuun, kun ajattelin hakea yhtä työpaikkaa, mutta se alkais 1.8 (vakityö) ja mulla on la 24.6. Kuvitellaampa sellainen hattara tilanne, että mä saan sen paikan. Voinko olla sen jälkeen tästä syntyvästä lapsesta vielä äitiyslomalla, vai onko mun velvollisuus aloittaa työt heti? :D Ei tee mieli jättää hakemattakaan, muttamutta, tajuatte varmaan. Vähän ristiriitainen tilanne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos hakee määräaikaista työtä, joka päättyy ennen laskettua aikaa, niin en kertoisi, koska työt pystyisi mitä suuremmalla todennäköisyydella hoitamaan. Muussa tapauksessa miettisin asiaa myös työnantajan näkökulmasta. Pienyrittäjälle tuottamaton työntekijä on myrkkyä - etenkin jos sijaisen löytäminen on vaikeaa, mutta satojen työntekijöiden talossa ei yksi äitiyslomalainen todennäköisesti sotke koko pakkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha ketju, mutta herättelen keskustelua vähän. Ensi viikolla oon menossa työhaastatteluun ja oon silloin rv 26 :lol::rolleyes: Vatsa kyl näkyy jo eikä mitään peittelyn mahdollisuuksia ole. 

Työnantaja olis sama kuin nytkin, mutta osasto ja tehtävät vaihtuisi, vähän etenemistä uralla. En ole varma tietääkö just ne haastattelijat raskaudestani, vaikka käydäänkin heidän kanssaan esim. samassa lounasravintolassa ja sillä tavalla ohimennen välillä nähdään. 

Työt alkais varmaan helmikuussa johonkin aikaan, ja oon jäämässä maaliskuun lopussa äitiyslomalle. Miten voisin asian tuoda itse esille haastattelussa? En haluaisi että se olisi huoneen vaaleanpunainen norsu mistä kukaan ei puhu mutta kaikki ajattelee :lol: Työhön voisi oletettavasti löytää helposti sijaisen vuodeksi, koska nytkin sitä hoitaa sijainen kun edellinen tyyppi lähti ennen joulua aika yllättäen. Eli minulla olisi jo yksi mahdollinen ratkaisuehdotus valmiina :lol::rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin vähän vastaavassa tilanteessa esikoisen odotusaikana: eka haastattelukierros rv 27 paikkeilla, toinen  (puhelinhaastatteluna) rv 37 ja viimeinen kierros kun esikoinen oli 6-viikkoinen. Kyseessä oli uusi paikka saman organisaation sisällä. 

Tein jo hakemuksen saatekirjeessä selväksi, että olen raskaana ja että olisin äitiyslomalla, kun työt alkaisivat. Sain tästä huolimatta kutsun haastatteluun, jossa kysyttiin "off the record", koska palaisin töihin ja vastasin, etten voi vannoa, mutta luulisin että palaisin, kun lapsi on noin vuoden. (No, siinä vaiheessa olinkin uudestaan raskaana, mutta se on eri juttu :girl_haha:)

Toinen haastattelu tehtiin puhelimitse, koska sekä haastattelijat että minä koimme sen helpoimmaksi. :rolleyes:Viimeiseen haastatteluun meninkin siten, että ensimmäisiksi sanoikseni kerroin, että aivoni ovat hormonien takia mössöä, olen ekaa kertaa erossa vauvasta enkä tiedä, saanko itsestäni irti mitään. :gsala: 30 min myöhemmin sain kehuja vastauksistani ja pari viikkoa myöhemmin vahvistuksen valinnastani. :girl_haha: Myös mulla oli sijaisehdokas valmiina. 

Myös kaveripiirin kokemukset tukevat samaa: kannattaa vain itse ottaa raskaus puheeksi heti ja ihan suoraan. "Haluan tähän aluksi kertoa, että olen tosiaan raskaana..."  Tsemppiä!

Edited by Rosetta82

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä sain nykyisen työpaikkani kun olin juuri saanut vauvan. Aloitus sovittiin siihen hetkeen kun ajattelin haluavani takaisin töihin. Kävin myös yhdessä työhaastattelussa kun laskettu aika oli jo ohittunut 9 päivällä, vaikka tiesivät tilanteeni etukäteen.

Ei siis raskauden mainitseminen/näkyminen vaikuttanut omaan työnsaantiin, mut jos ois ollut alle 12 viikkoa niin en ehkä ois uskaltanut sanoa, jos vaikka meniskin vielä kesken. 

Edited by roopsukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan oman kokemukseni tähän vanhaan ketjuun, koska näitä moni miettii. Mutta siis ihan tosissaan: töitä hakiessa ei tarvitse miettiä, mitä se oma mahdollinen poissaolo aiheuttaa työnantajalle. Raskaana olo on elämää, myös työelämää, ja on tasa-arvon kannalta todella tärkeää, että naiset, jotka nyt vaan ovat niitä jotka lapset synnyttävät, voivat ja saavat ja uskaltavat hakea töitä siinä missä miehetkin. Eivät miehetkään tulevia isyysvapaitaan työhaastatteluissa puhu. Raskaudet kuuluvat yksityiselämän piiriin ja piste. Piste!

Itselläni oli sikäli helppoa, että työhaastattelut raskaana tapahtuivat etänä. Olin tuossa vaiheessa suunnilleen viikolla 15. Myös työt olivat etänä koronan takia, joten oli helppo itse päättää, milloin kerron raskaudesta. Aika pian kuitenkin kerroin, koska tuntui mukavammalta että asia oli töissä tiedossa ja että sijaisuudet yms ehditään miettiä. Siinä kohtaa mietin siis kyllä myös työnantajan etua. Työnantaja on iso ja raskauteen on suhtauduttu todella kannustavasti. Työnkuva hieman muuttui rajatummaksi jotta ehtisin oppia työn nopeammin ja ehtisin työskennellä tehokkaasti nämä muutamat kuukaudet, mutta se oli oikeastaan vain myönteistä. Koen, että minua on arvostettu ja minusta on pidetty huolta. Nyt on rv 26 ja olen ollut töistä pois flunssan takia kaksi päivää sekä muutaman neuvolakäynnin. Olen saanut vain kiitosta tekemistäni työstä ja koen että olen ihan yhtä hyvä työntekijä vaikka raskaana olenkin. Taloudellisesti työsuhde on todella hyvä juttu, koska työnantaja maksaa kolme kuukautta äitiysloman palkkaa. Työ on määräaikainen ja ehtii loppua äitiysloman aikana. En ole palaamassa takaisin koska sain mielenkiintoisemman työmahdollisuuden, johon palata äitiysloman jälkeen. Mutta se on taas toinen tarina eikä liity suoraan aiheeseen.

Mutta siis. Hakekaa töitä raskaana. Se on teidän oikeus ja työelämän pitää mukautua siihen. Lakikin sanoo, että työhön otossa ei saa syrjiä raskaana olevaa. Sen sijaan mikään laki ei sano, että raskaana oleva tai sellaiseksi aikova ei saisi hakea töitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0