Sign in to follow this  
Followers 0
Adelita

Vauvojen vaatteet

Vauvojen vaatteet   101 members have voted

  1. 1. Ostan (/saan) seuraavan värisiä vaatteita lapselleni:

    • vaalean-, kirkkaan- tai tummansinisiä
      49
    • vaalean-, kirkkaan- tai tummanpunaisia
      56
    • vaalean-, kirkkaan- tai tummanvihreitä
      48
    • vaalean-, kirkkaan- tai tummankeltaisia
      35
    • (luonnon)valkoisia
      60
    • beigejä tai khakeja
      52
    • harmaita
      36
    • ruskeita
      85
    • mustia
      27
    • oransseja
      52
    • limejä
      44
    • turkooseja
      52
    • pinkkejä
      38
    • liiloja tai violetteja
      38
    • monivärisiä
      65
    • yksivärisiä
      60
  2. 2. Lapseni vaatteissa on seuraavia kuoseja/kuvioita:

    • eläinkuvioita (oikeita tai esim. nalleja, pupuja...)
      79
    • tähtiä
      36
    • palloja
      47
    • raitoja tai ruutuja
      83
    • autoja
      32
    • kukkia
      27
    • abstrakteja yms. kuvioita
      31
    • yksi iso kuva
      53
    • ei lainkaan kuvia
      48
    • Muuta, mitä?
      3
  3. 3. Ostan (/saan) lapselleni seuraavan tyylisiä vaatteita:

    • ns. perinteisiä (sinisävyistä jne. pojalle, punasävyistä jne. tytölle)
      52
    • uusretroja
      72
    • neutraalin sävyisiä
      49
    • ekologisia, esim. luomupuuvilla
      19
    • teema-aiheisia (esim. Bamse, Hello kitty...)
      35
    • kotimaisia
      22
    • merkkivaatteita (esim. Baby GAP...)
      28
    • tyylillä, merkillä tai valmistusmaalla ei ole niin väliä
      22
    • Muuta, mitä?
      2
  4. 4. Ostan lapseni vaatteet yleensä (/saadut vaatteet ovat):

    • marketeista (esim. Prisma, Citymarket...)
      52
    • vaateliikkeistä (esim. Lindex, H&M...)
      93
    • muista kuin lastenvaatekaupoista (esim. Tarjoustalo...)
      17
    • lastenvaate- tai -tarvikekaupoista (esim. Polarn O. Pyret, Baby 1...)
      47
    • nettimyymälöistä
      43
    • ystäviltä
      33
    • sukulaisilta
      31
    • kirpputorilta
      41
    • nettihuutokaupasta
      29
    • Muualta, mistä?
      6

Please sign in or register to vote in this poll.

33 posts in this topic

Tein tällaisen pollin meidän äitien vaatemausta vauvojemme suhteen. Kysymyksiä olisin keksinyt vielä lisääkin, mutta jospa noistakin neljästä saisi jo jotain infoa irti... ;)

 

(Kysymykset ovat monivalintoja, joten rastittaa saa niin monta vaihtoehtoa, kuin haluaa.)

 

(Hups, tuli polli tehtyä vähän "vasemmalla kädellä"... Lisäsin vielä värivalikoimaan vaihtoehtoja ja korjasin vähän myös kuvio-osaa sekä tyylikohtaa... Muuttuikohan tuo polli nyt yhtään paremmaksi, tiedä häntä... :rolleyes:;))

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pitää lapsilla "ihan tavallisia vaatteita". En välitä mistään tietyistä brändeistä, kuten Bamsesta tai Hello Kittystä, mutta niitäkin on lahjaksi saatu. En myöskään halua pukea lasta esim. johonkin Spiderman-vaatteisiin, vaan neutraaleihin vaatteisiin. Vaatteiden pitää myös olla käytännöllisiä eli pienelle vauvalle mieluummin unisexejä potkareita kuin selkeästi tytön tai pojan vaatteita, ja isommalle sitten trikoohousut/-paita-linjaa kotioloihin. Merkillä ei ole juurikaan väliä, mutta monet vaatteista on ostettu esim. marketeista ja H&M:lta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ostanut tytölle pääosin bodyja ja legginsejä/collegehousuja kirppiksiltä, kotona ollessa käyttövaatteiden ei tarvitse olla hirveän hienoja kun tyttö sotkee ja likastaa muutenkin koko ajan. Lähes kaikki juhlamekot/hienommat vaatteet on tulleet lahjaksi, ja kiva niin. Itse ei ole tarvinnut mekkoja ostella lainkaan(paitsi 1v. kuvaan ostin mekon Benettonilta, jotain vähän spessua).

 

Pääosin kaupasta ostetut ovat marketeista(Tutta ja Ciraf), sekä hm-linjaa. Lindexin vaatteet ovat meidän neitoselle niin kintsuja etten halua pukea tyttöä liian pinkeisiin vaatteisiin.

 

Mäkään en välitä brändeistä tai merkkivaatteista. Kummitädiltä tuli New Yorkin tuliaisina Tommy Hilfigerin kesämekko ja pöksyt ja onhan ne ihania... Mutta itse hankin aika tarkkaan käytännöllistä ja helpostipuettavaa vaatetta tytölle.

 

Tummia värejä käytän tosi vähän, tytölle sopii värit kivasti. Tytöllä on paljon unisex-vaatteita, nykyään ajattelen myös tätä tulevaa kakkosta jonka sukupuolta ei siis vielä tiedetä ja katselen kivoja unisex-vaatteita enenevässä määrin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon melkein kaikki tähän mennessä käytetyt vaatteet saanut kierrossa siskolta, jolla on vaan 10kk vanhempi poika... Tosin hänkin on osan saanut jo kierrossa, mutta eipä nuo parilla vauvalla vielä puhki kulua :)

 

Yökkäreissä tykkään jostain syystä vaaleista, unisex-värisistä, sekä ihan vastasyntyneen vaatteet sais myös olla sellasia. Nyt vähän isompana tykkään kirkkaista väreistä, ja suosikkeja on eläin-, raita-ja Nalle Puh-kuosit. Mutta ei siis mitään räikeitä sekametelisoppavaatteita kuitenkaan ;)

 

Väreistä vierastan mustaa, liilaa ja harmaatakin, vaaleenpunaista+ pinkkiä ei myöskään tuu käytettyä pojalle, tummanpunaista toki kyllä! Valkosetkaan ei oo suosikkeja, ellei niissä oo joku kiva printtikuva :) Printtiteksteistä en sitten taas niinkään tykkää... Ja uusretrot ei oo mun juttu olleskaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mää tykkään pukea pojan sinisen sävyihin tai sitten kirkkaisiin väreihin, kuten oranssiin, vihreään, keltaiseen, limeen ja turkoosiin. Raitakuosit ja retrokuosit ovat suosikkeja. Ja siis nimenomaan retrot, mitään uusretroahan ei ole edes olemassa (retro=vanhaa tyyliä mukaileva uusi vaate, vintage=aito vanha vaate) :)

 

Väreistä vähiten miellyttäviä on musta ja jotkut liian valjut pastellisävyt. Kuvioista kaikenlaiset liian hempeät kuviot ei ole mun juttu ollenkaan.

Edited by marninkainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Olen joskus lukenut jostain muotilehdestä määritelmät noille termeille "retro", "uusretro" ja "vintage"... Sen mukaan retro on aitoa kamaa 60-luvulta lähtien, uusretro uutta tavaraa, joka kopioi esim. värit ja kuviot menneiltä vuosikymmeniltä ja vintage on sitten 60-lukua vanhempaa, aitoa tavaraa. (Sori, täysin OT! ;) )

 

Tykkään ostaa omille pikkuisilleni pääasiassa "perinteisiä" vaatteita eli tytölle voimakasta pinkkiä (fuksiaa), joskus vaaleampaakin punaista, violettia ja liilaa sekä valkoista (lähinnä bodyt tai sukkahousut). Pojalle taas ostan sinisävyisiä ja turkooseja vaatteita, mutta voisinpa kuvitella näkeväni pikkumieheni päällä myös vaaleanpunaisen teepparin ensi kesänä. ^_^ Myös beigeä ja khakia löytyy esim. housuissa.

 

Jonkin verran vaatteista löytyy myös harmaata (esim. collegepöksyt), vihreää (lähinnä lainaksi tai lahjaksi saaduissa vaatteissa) ja ruskeaa (lahja-/lainatavaraa). Mustaa vierastan pikkuisilla, enkä niin pidä keltaisesta, oranssista ja oikeastaan vihreästäkään.

 

Kuoseja löytyy monenlaisia eläinkuvioista, autoista ja kukista uusretroon, mutta ostamani uusretrot vermeet ovat sellaisia lähinnä vain kuvioinniltaan, eivät niinkään väreiltään. (Hyvä esimerkki Lindexin bodyt, joissa löytyy vihreä-oranssi-kelta-ruskean lisäksi myös perinteisempiä sini-harmaita ja puna-ruskeita värityksiä.) Tytölle ostan paljon Hello Kitty-aiheisia vaatteita sekä muita kissa-aiheisia. Pojalle taas hamstraan Nalle Puh- ja sammakkoaiheisia vaatteita.

 

Pääasiassa vaatteet tulee ostettua itse joko uusina vaatekaupoista ja marketeista, tai sitten käytettyinä (harvemmin uutena) huuto.netistä. Kirpputorejakin aion tulevaisuudessa kierrellä enemmän. Kotimaisuus on ihan jees, muttei ehdottomuus.

Edited by Isabelleza

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosin vaaleita värejä, varsinkin valkoista - pääasiassa siksi, että pyykinpesu olisi helpompaa. Mulla kun menee hermo, jos pitää lajitella pyykkejä monen eri värin mukaan.

 

Retrovaatteet ovat ihan kauhistus, en kestä yhtään. Niitä on kyllä tullut tutuilta, mutta taitavat jäädä käyttämättä. Samoin vaatteet, joissa on jotakin "kaupallisia hahmoja". Eläinkuvioista tykkään. Yksiväriset vaatteet ovat kuitenkin mieluisimpia.

 

Kotimaisuus ja luonnonmateriaalit ovat pop. Kummankin kohdalla hinnat vaan panevat harkitsemaan pariin kertaan. Esim. Ruskovillaa olisi tosi kiva ostaa vaikka kaikki vaatteet, mutta niitä on aika vähän käytettynä saatavilla ja uusien hinnat ovat hirmuiset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uusretro on niin IN. Kuoseina siis mm. raita -ja eläinkuvioita. Jossain vaiheessa tykkäsin tekstivaatteistakin, nyt en enää niin paljon. Lindex, h&m ja tulevaisuudessa myös Kappahl on miun suosikkeja. Poikaa puen ruskeaan, oranssiin, harmaaseen, tummansiniseen, vihreään, turkoosiin ja nyt myös uutuutena keltaiseen, siis voimakkaaseen sellaiseen.

 

Inhoan unisexvärejä, kuten valkoista, ja pastellinkeltaista. Myös vaaleansiniset ja muut pastellisävyt jää meillä käyttämättä. Samoin kaikki hempeät pikkuprinssi -tyyliset vaatteet jää nurkkaan. Olen tosi tarkka siitä mitä pojan päälle pistän.

 

Sääli että vietin koko raskausajan kierrellessä kirppareita, ja nyt on hävettävän vähälle jäänyt niiden vaatteiden käyttö, on se vaan hassua miten maku niin nopeasti muuttuu.

 

Esimerkkeinä suosikeista esim.

 

S0000006089397_F_W30_081126093326.jpg

 

Ja inhokista...

 

ML705_0404_028r_67880.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Aika samoilla linjoilla ollaan meilläkin :)

 

Ja mun aiempaan listaukseen piti tulla lisäämään, että kaikenlaiset ns. aikuisten ihmisten ja isojen lasten vaatteet on meidän vauvalle ehdoton ei. Esim. kravattia ei tulla meidän pojan kaulassa näkemään ainakaan 10 vuoteen! Farkkuhaalarit saatan pojalle pukea, mutta esim. farkkuja en.

 

Ja kiitos Isabellezalle tarkennuksesta noiden termien suhteen! Itse kun olin lukenut ihan toisenlaista tietoa ei-niin-luotettavasta lähteestä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä puen pojan tosi klassisesti. Väreinä etupäässä vaaleansinistä, valkoista ja beigeä, muutama limenvihreä neuletakki meiltä löytyy piristyksenä. Housuja on myös tummemmissa väreissä, kuten tummansiniset farkut tai ruskeat sammarit. Vauvasella on yleensä body, housut ja neuletakki tai neulepaita, jalassa kengät. Kotona ollaan sitten rennommissa vaatteissa ja käytän esim. äitiyspakkauksen vaatteita lapsella kotivaatteina.

 

Ostan vaatteita paljon Stockalta ja tykkään myös NameItin vaatteista. Sukat ja sukkahousut ovat Hennesiltä ja Benettonilta sai ainakin pienemmälle ihania pikeekauluksisia bodyjä. Hennesin kietaisubodyt olivat pienempänä ihan ykkösiä. Samoin netistä tulee tilattua ja vanhemmat tuovat paljon ulkomailla käydessään samoin kuin mies työmatkoilta, jos ehtii. C&A:lta ja Marks & Spenceriltä löytyy hyviä käyttövaatteita edullisesti. Merkkivaatteita olen hankkinut huuto.netistä, esim. Burberryä.

 

Olemme saaneet lahjaksi paljon uusretroja vaatteita, en pidä niistä niin paljon, että itse ostaisin. Mutta kotivaatteina nekin menevät mainiosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^mä tykkään ton C&A:n vaatteista..meillä on tosi ihania söpöstelyvaatteita sieltä!

 

meillä on kuopuksella aika paljon lindexin uusretroja, musta ne on kivan pirteitä. mutta enää en niitä osta, laatu on mennyt tosi huonoksi ja eiköhän ne ole nyt sitten jo nähtykin ;) muutenkin tykkään käyttää värejä...mutta lähinnä kuitenkin ihan perusväreillä mennään ja kerralla niitä kaikkia ei ole pakko saada päälle. pastelleja ei juurikaan ole..itseasiassa ei taida olla yhtään tällä hetkellä.

 

äippäpakkausta en ees ottanut tällä kertaa koska sen vaatteet on 85% jääneet pitämättä. en tykkää!

 

meillä on vaatteita hennesiltä aika paljon, samoin name it ja polarn o pyert on mun suosikkeja. jonkin verran gapia ja benettoniakin löytyy. Lindex upposi vielä joku aika sitten mutta nyt tosiaan on super-pettynyt niiden laatuun. muuten niillä on kivoja vaatteita...

Edited by Mamalicious

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käytän pojilla kirkkaita värejä oranssia, limenvihreää, turkoosia, kirkkaanpunaista ja vastapainoksi ruskeaa. En erityisesti tykkää hempeistä väreistä etenkin vaaleansininen on out. Mä olen haksahtanut ihan uusretroon ja ostan nykyään lähes kaikki vaatteet nettikaupoista. Suosikkimerkkeinä Småfolk, Mala, KikKid, POP. Esikoisen vauva-aikana käytin enemmän perussiistiä paita-slipoveri-housut -tyyliä, mutta jotenkin kyllästyin siihen. Toki juhlissa edelleen mennään tuolla kaavalla ja silloin saa olla merkkivaatetta. Marketeista ja ketjuista en kovinkaan paljon osta vaatteita, kun ovat sen verran huonolaatuisia nykyään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö ja poika. Molemmilla perusvärinä joka asussa on ruskea (yleensä ruskeat housut&sukkikset), eri tummuusasteissa ja sävyissä. Paidat tytöllä ovat roosaa, pinkkiä, vihreää, ruskeaa, valkoista - kaikki murrettuja sävyjä. Pojalla taas kirkkaan oranssia, keltaista, punaista, vihreää, puhtaita kirkkaita värejä siis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ot, tyhmä kysyy, mutta mikä on C&A? Vai eikö mulla vaan ajatus liiku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mummo ja Pappa kävi alkutalvesta Espanjassa ja olivat olleet huomaavinaan, että C&A:n vaatteiden laatu oli huonontunut oleellisesti aikaisemmasta, eivätkä olleet löytäneet sieltä yhtä suloisen näköisiä vaatteita kun aikaisemmin. Onko muut huomanneet samaa vai olikohan vain kyseisen kaupan valikoima huono..?? (Lapsena mullakin oli C&A:n vaatteita niiden hyvän hinta-laatu suhteen takia ja ne oli kyllä aina tosi mukavan näkösiä/erilaisia mitä Suomessa silloin myytiin.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen tarkka enemmän materiaalista ja mallista kuin väristä/kaupasta.

 

En tykkää pukea Ainoa "isojen" vaatteisiin eli farkkuihin, sammareihin tai muihin koviin kankaisiin. Myöskään mekkoja meillä ei juurikaan pidetä, paitsi juhlissa ja ne on yleensä college-kangasta ja alla sitten body. Tykkään että vaatteiden materiaalin on oltava pehmeää ja laadukasta. Esim. äitiyspakkauksessa on muutama aivan ihanan pehmeä ja kuosinsa säilyttävä body.

 

Väreistä tykkään kaikista kirkkaista väreistä. Sinistä ja lilaa Ainolla on vähän koska en niistä tykkää itse kovinkaan paljon.

Jonkin verran meillä on myös vaaleanpunaisia ja muita hempeitä värejä mutta ne on saatu lahjaksi. Tykkäsin pitää niitä tytön ollessa pienempi, jotenkin tuntui hurjalle ne kirkkaat värit ja hento vastasyntynyt. :rolleyes:

 

Odotusaikana ostin paljon vaatteita Lindexiltä. Nyt en enää osta kuin niitä loistavia velourhousuja, uusretrot bodyt kun tuntuu menettävän värinsä ja ovat aika kovaa materiaalia. Nyt olen ostanut Ainolle paljon NameIt:in, Naperon ja Tutan vaatteita. NameIt:lla on aivan ihanan värikkäitä vaatteita, enemmän sellaista kirkkaiden värien yhdistelyä kuin uusretroa.

 

Me saatiin lahjaksi Baby Gapin vaatteita ja onhan ne ihania. Mutta ei merkki ole mikään laadun tae, muutama bodeista oli jotenkin tosi venyvää ja huonoa kangasta. Ja saatiin juuri sellaisia "aikuisten" vaatteita mitä yleensä vältän esim. farkkumini ja kaksi silitettävästä puuvillasta olevaa kesämekkoa. Mutta kyllä niillekin käyttöä tulee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^meillä on muutamissa farkuissa sisäpuolella sellainen pehmeä kangas joten ne ei ole kovat vauvan iholle. ja muutenkin farkut ovat paaaaaljon pehmeämpää kangasta kun aikuisten farkut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin tulossa kirjoittamaan samaa. Vauvasen (tai nykyään Taaperoisen ;) ) farkut ovat tosi pehmeitä. Nextiltä tilasin hyvät talvifarkut, niissä on kunnon paksu puuvillavuori. En aina laita edes sukkahousuja alle, jos ollaan menossa esim. autolla kyläpaikkaan, ja silti tarkenee hyvin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ot, tyhmä kysyy, mutta mikä on C&A? Vai eikö mulla vaan ajatus liiku?

Me kutsuttiin tätä aikoinaan Briteissä Cheap&Awful-kaupaksi ;)

 

Mun poika käyttää lähinnä oranssia, limenvihreää, punaista, violettia, kirkkaankeltaista ja ruskeaa (ja minusta nämä ovat nimenomaan unisex värejä). Sinistä ei juurikaan käytetä lainkaan missään muodossa. Vaateet ovat usein uusretroa, mutta ei tosiaankaan kaikki. Kuvioita on monenlaista, mutta mitään nalle puh tyylistä ei ole lainkaan, eikä autoa perinteisessä muodossa, mutta uusretroissa vaatteissa on muutamia kivoja autokuvioitakin. Ostan vaatteita monestakin paikasta, lähinnä netistä, lastenvaatekaupoista ja kirppikseltä.

Edited by Ladybird

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä olen vähän samaa mieltä noin muilta osin, mutta vauvanvaatteista olen tykännyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse tulee ostettua v.punaisia/punaisia, luonnonsävysiä, ruskeita, pinkkejä, perinteisiä, uusretroja jne. marketeista, kirppareilta ja merkkiliikkeistä. Aiheina on raitaa, ruutua, HelloKittyä, Bamsea jne. Ja kaikki sukulaisilta lainaan saadut oon ottanu ilolla vastaan.

 

Aluksi ajattelin etten pue "tyttöjen" väreihin neitiä, mutta kas kas! Niimpä se neiti kulkee vaalean punaisessa H&M:n haalarissa alla punaiset housut ja vaalean tai tummanpunainen paita päällä.

Toki löytyy muitakin värejä mutta aika iso osa on punaista ja punaruskeaa. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0