Sign in to follow this  
Followers 0
dansku

IVF kokemukset

462 posts in this topic

Kiitos @Töhö ja @Huppapuppa! :lipsrsealed:

Eteneminen on nyt sellainen, että tästä kierrosta tulee taukokierto - kävin letrojen jälkeen lääkärillä ja totesimme yhdessä, että tehdään ERA-tutkimus ennen viimeisen alkion siirtoa. Kypsymässä oli hieno folli ja kohdun limis oli kp 9 jo 7,6 mm, eli sitä kautta tilanne oli hyvä.

Tätä ERAa lääkäri suositti, kun kaikki näyttää muuten hyvältä ja alkiotkin ovat olleet hyviä, eli tsekataan, onko kiinnittymisajankohdassa jotain eroavuutta kohdun suhteen IVF:ssä käytettyy normiprosessiin verrattuna. Näin voidaan sitten tarvittaessa muuttaa siirtopäivää sen mukaan tuosta 5. päivästä.

Ma on siis ERA, joka on ilmeisesti aika kivulias, vaikkei kauan kestäkään - palaan tänne päivittämään kokemukset. Ulkomaisilta foorumeilta löytyi enemmän tietoa, mutta Suomesta ei juurikaan.

Tämän jälkeen sitten joulukuussa viimeinen PAS ja siitä sitten uuteen kierrokseen, niin ehdin vielä saada lääkkeet tämän vuoden lääkekaton alle. :)

Seuraavassa IVF-kierroksessa tehdään saaduille alkioille (olettaen, että sato on järkevä ja hedelmöittyvät ja selviävät 5. päivään) alkiodiagnostiikka. Eli siinä kierrossa ei sitten tuoresiirtoa varmasti ehditä tekemään lainkaan. Tuo ERA olisi joka tapauksessa siis tehty sitä alkiodiagnostiikkaa ajatellen, koska niistä kavereista tulee niin kalliita yksilöitä, että haluavat varmistaa siirtopäivän olevan ideaalein mahdollinen.

Onko täällä ihmisillä kokemuksia tuosta ERAsta?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oli siis ERA ja vaikka tutkimus ei tosiaan ollut miellyttävimmästä päästä (astetta ikävämpi papa), niin kuvaisin enemmän epämiellyttäväksi kuin kivuliaaksi. VARSINKIN verrattuna muutaman vuoden takaiseen kierukan laittoon, joka sattui aivan järkyttävän paljon (meinasin pyörtyä, kun kierukka "aukesi"). Tänään siis dpo 5 (tai 5,5) ja limis oli 9,64 cm ja nätti. 

Tuloksia nyt sitten odotellaan viikon tai kahden verran vielä ja sitten tiedetään, millainen kiinnittymisympäristö kohtuni on alkiolle. Hauska sattuma muuten, että Me Naisissa oli tästä aiheesta juuri juttu: https://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-olo/terveys/anni-40-tuli-raskaaksi-16-tuloksettoman-alkionsiirron-jalkeen-uuden

Tuo ERA muuten ilmeisesti toimii vähän kuin jenkeissä käytetty endometrial scratching, jonka sanotaan myös parantavat raskautumisen mahdollisuuksia, kun kohtu aktivoituu ilmeisesti paikkaamaan kudosvaurioita. En sitten tiedä, onko tässä tieteellistä näyttöä taustalla. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa jännittävää seurata @Tinas matkaasi, ainakin tulevaisuuden suunnitelmat vaikuttavat varsin kovatasoisilta :) Itsellä kun on kokemusta IVF-hoidoista ainoastaan julkisella puolella, niin pelkästään "konstailematon peruskaava" on tuttu mulle. Toivottavasti hyötyisitte tuosta ERA-tutkimuksesta! :tender: Melkeinpä jopa toivon tutkimuksessa selviävän kohdallasi, että alkio olisikin optimaalisinta siirtää hiukan aiemmista siirtoajankohdista poiketen ja onnistuminen olisikin lopulta siitä kiinni.

Myös mulle tuo endometrial scratching on tuttu menetelmä, josta yksityisen klinikan lapsettomuuslääkäri puhui viime keväänä, kun kävin siellä munatorvien aukiolotutkimuksessa. Hän sanoi, että usein naiset luulevat raskautuvansa aukkarin jälkeen siksi, kun munatorvet on ikään kuin huuhdottu puhtaiksi mahdollisista tukoksista. Siitä ei kuulemma kuitenkaan ole alkuunkaan kysymys, vaan juurikin tuosta, että aukkarissa kohtuun keittosuolaliuoksen ruiskutusta varten vietävä katetri saattaa rääpiä kohdun limakalvoa, jonka jälkeen limis tosiaan voi paksuuntua entisestään, kun sen korjausmekanismi aktivoituu. Niinpä aukiolotutkimuksen raskautta edistävät hyödyt voivat toteutua ainoastaan siinä kierrossa, jolloin se on tehty. Ainakin kyseisen lääkärin mukaan siitä olisi näyttöä, että aukkarikierrossa raskautuvien naisten kohdalla on jonkunlainen tilastollinen piikki verrattuna normikiertoihin.

Mielenkiintoinen artikkeli tuo vinkkaamasi juttu ja antaa toivottavasti osaltaan lisää toivoa kaikille pitkään yrittäneille :lipsrsealed: Hienoa, että uusia tapoja hoitaa lapsettomuutta ja onnistua sen selättämisessä kehitetään jatkuvasti! Myös Huomenta Suomessa oli toissapäivänä juttua lapsettomuushoidoista: <https://www.katsomo.fi/#!/jakso/843259>. Ei siinä ihan kauheasti tosin mitään uutta ainakaan mun mielestä ilmennyt, mutta loistavaa että asiasta keskustellaan, koska lapsettomuus koskettaa kuitenkin lopulta aika monia.

Jään peukut pystyssä odottelemaan ERA-tutkimuksesi tuloksia sekä joulukuun PAS-kierron vaiheita! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi pitkästä aikaa! 

Ensinnäkin @Tinas pahoittelen kovasti kahta negaa ivf-hoidoista, mutta kuten @Töhö sanoi niin tuo ERA-tutkimus kuulostaa lupaavalta ja minäkin innolla seurailen tuloksia ja toivon että tuosta olisi apua! Itselleni ainakin antaa toivoa kuulla että koko ajan menetelmät kehittyvät ja on tosi paljon mitä voidaan tehdä auttaakseen meitä lapsettomia. Muistanko oikein että käytte myös Dextrassa? Saako udella kuka lääkäri teitä hoitaa? Meillä on Varila ja olen ollut tähän mennessä todella tyytyväinen hoitoon. Meillä siis ensimmäinen ivf käynnissä! Gonal-f pistokset alkoivat tiistaina, tänään ultrassa nähtiin yhteensä 11 kasvamaan alkanutta follia, kooltaan 9-12 mm. Huomenna alkaa Orgalutran. Punktio on ensi viikolla loppuviikosta. Jännittää ihan hurjasti. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa kiva kuulla susta @Kirsty ja upeaa, että hoidot ovat lähteneet noin hyvin liikenteeseen! Sinullahan näyttää olevan ihan loistava tilanne follien suhteen ja ovat todella hyvän kokoisia - nyt vaan toivotaan, että punktiota kohden kasvavat hyvin ja löytyy vielä mattimyöhäisiä mukaankin! :):) Pidän sulle täällä peukut pystyssä hyvälle saaliille - kerro ihmeessä, miten meni sitten ja mielellään välikuulumisiakin!
Ja ihan oikein muistit, myös me käymme Dextrassa. Olen ollut kummallakin, sekä Varilalla että Niklas Simbergillä ja olen ollut ihan tosi tyytyväinen (olen vähän pomppinut aikataulujen suhteen, kun oma kalenteri on välillä vähän haastava), tuolla aiemminhan kirjoittelin siitä, miten hyvin mulla tosiaan tuo hoito sujui punktio mukaanluettuna - olet varmasti todella osaavissa ja hyvissä käsissä! :rolleyes:

Riippuen, mitä sovitaan seuraavasta siirrosta, saattaa olla, että ollaan samoihin aikoihin jopa piinailemassa. :rolleyes:

Pahoittelut muuten vastauksen venähtämisestä - aikomus oli vastailla sunnuntaina, mutta onnistuin hankkiutumaan sitten vatsatautiin ja vasta tänään alkaa elämä jälleen voittaa. :wacko: Jäätävä joulunalusdieetti kyllä, mutta ihan käsittämätön onni, että osui juuri tähän kiertoon, missä ei sitten ollut mitään hoitoa käynnissä. :girl_haha:

@Töhö käyn aina tasaisesti kurkkimassa sun kuulumisia (niistä tulee itsellekin vain niiiin hyvä mieli) ja aivan ihana, että jaksat käydä täälläkin kannustamassa! :lipsrsealed:

Katsoin tuon linkin ja juu, eihän siinä toki kamalasti uutta ollut, mutta ilman muuta tärkeä aihe - lääkäri oli siis juuri muuten se, joka teki itselleni sen ERAn, josta kerroinkin, että hyvin meni. Mutta kyllä näistä kaikista aina lisää infoa saa - mielenkiinnolla seuraan, mitä sote tekee nyt valinnanvapaudelle lapsettomuushoitojen suhteen. Olemme itse siitä onnekkaassa asemassa, että pystyimme lähtemään hoitoihin yksityiselle, vaikka erikoistutkimukset eivät todella tule ilmaiseksi (olen tätä monesti pohtinut ja ollut hiljaa tästä kiitollinen). Ikäni huomioiden olen tosi tyytyväinen, että päädyimme tähän ratkaisuun, vaikka se melkomoisesti kirpaiseekin kukkaroa. Toivon todella, että valinnanvapaus tuo nämä kokeellisemmatkin hoidot kaikkien ulottuville - asuinpaikasta tai varallisuudesta riippumatta. Tehdäänkö julkisella puolella myös alkiodiagnostiikkaa, osaatteko sanoa? Tämähän on meillä siis todennäköisesti seuraavaksi edessä.

Niin, siihen ERAan vielä. :) Kuulen tulokset keskiviikkona ja yritän sitten päästä tänne kertomaan, mitä (jos mitään) siitä selvisi. Samalla selviää sitten seuraavan siirron aikataulu myös niin osaan palata siihenkin tarkemmin.

@Kirsty valtaisasti tsemppiä sinne laatufollien kasvatteluun ja @Töhölle kasvatteluun! Kyllä tämä foorumi vain on tällä matkalla osoittautunut tärkeäksi paikaksi rinnalla kulkijoineen. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tinas kiitos!! Odottelen innolla sun ERA-tutkimuksen tuloksia ja toivotaan, että syy miksi raskaus ei ole hyvänlaatuisista alkioista huolimatta alkanut selviäisi. Ja meilläkin on ollut kaksi lääkäri hoitamassa,  Uotila ja Varila. Molempiin olen ollut hurjan tyytyväinen, kuten koko klinikan toimintaan. Hoitajat ovat myös aivan ihania jokainen! Jos raskaus ei tästä hoidosta ala, niin kovasti haluaisin jäädä silti Dextraan vaikka rahallisista syistä aikaisemmin pohdimme siirtymistä julkiselle, saa nähdä.

Meillä tosiaan oli punktio eilen, 8 follia punktoitiin, 9 munasolua saatiin. Olin tyytyväinen tähän tulokseen. Punktio itsessään meni nopeasti ja kivuttomasti (!?), ainoastaan sen jälkeen oli noin 15 min erittäin kovaa kipua, joka helpotti kun sain lisää lääkettä. Koko hoito tähän asti ollut fyysisesti paljon paljon helpompi kuin olisin kuvitellut. Tänään biologi soitti, 9 solusta 6 oli kypsiä, 4 hedelmöittyi normaalisti. Nyt jännitetään huomista miten lähtevät jakautumaan. Tämä jännittäminen on ihan kamalaa!!! Aika pienillä määrillä mennään jos tapahtuu kovasti karsintaa. Maanantaiksi on varattu siirtoaika. Toivotaan että siihen päästään ja jäisi vielä pakastettavaa. 

Olen @Tinas lukenut kaikki tekstisi ivf-hoidoistanne vaikka itselläni oli vaihe että en tänne juuri kirjoitellut, silti ollut hengessä mukana. :wub: Oliko niin että teillä on vielä yksi alkio pakkasessa? Ja kuinka hyvä että vatsatauti osui taukokiertoon.. itsekin mietin että mitä jos nyt tulisin kipeäksi ja yritin vältellä flunssaisia ennen punktiota..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kirsty onpa kiva kuulla, että punktio sujui noin hyvin myös sinulla! :) Ja ihana kuulla, että myös sinun hoitosi on sujunut fyysisesti noin hyvin - henkinen puoli on kaikilla sitten ihan toinen juttu, mutta on mukava, kun fyysisesti olo ei ole ihan kamalan kenkku ja hoidot sujuvat paremmin kuin on pelännyt, koska ainakin itseäni jännitti ja pelotti aikatavalla tuo ensimmäinen hoitokierros. Tässä kuitenkin valtavasti apua sai mm. @Töhöltä ja @sarviselta heidän kokemustensa kautta, siitä valtava kiitos edelleen heille.

Tuo odottelu on kyllä todella piinallista - sun aikataulusi on muistaakseni sama kuin minunkin ekan kierroksen. Kun viikonloppuna ei vielä saa väliaikatietoja niin kyllä aika tavalla jännitti saapua siirtopäivänä paikalle. Meillä myös 4 hedelmöittyi normaalisti ja blastoiksi selvisi noista 3, eli aika samoissa mennään. Pidän sulle edelleen peukut pystyssä, että saat maanantaina vielä parempia uutisia ja kaikki ovat jatkaneet jakautumista ja maanantaina odottamassa siirtoa on kaunis blasto ja loput kaverit pääsevät pakkaseen!

Tosiaan erittäin lämpimästi itsekin ajattelen Dextran henkilökunnasta ja olenkin heitä lähipiirissäni suositellut. Itse hakeuduin Dextraan myös lähipiirin suositusten perusteella enkä todellakaan ole katunut. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kirsty unohdin tosiaan vielä sanoa, että juu, meillä on tuo yksi alkio vielä pakkasessa odottelemassa ERAn tuloksia. Jos kaveri ei tartu, niin sitten varmaan seuraava kierros kera alkiodiagnostiikan, että nähdään, onko alkioissa ongelmaa. Melkomoista menoa tämä. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tinas sanos muuta, henkinen puoli onkin sitten jotain niin sietämätöntä eli hyvä kun edes fyysinen meni helposti.:rolleyes:

ja hyvältä kuulostaa teidän suunnitelma, aikamoista menoa tosiaan, mutta ihan mahtavaa että teillä on mahdollisuus jatkaa Dextrassa. Toivotaan tietysti että kolmas alkio nappaisi mukaan ja erasta selviäisi syy. Uskon, että teillä on kaikesta huolimatta vielä tosi hyvät mahikset onnistua. Olihan tämä vasta ensimmäinen hoito ja saitte hyvän määrän alkioitakin.

Unohdin viimeksi vastata, että naistenklinikalla tehdään kai mielestäni jonkun verran alkiodiagnostiikkaa mutta vain harvoissa tapauksissa, en ole varma missä.

Tänään laittoivat labrasta tekstarin heti aamusta että kaikki neljä solua olivat jatkaneet kehitystään alkioiksi. Olin iloinen, mutta tässä on pitkä viikonloppu edessä ennen kuin maanantaina selviää onko kukaan selvinnyt blastokystivaiheeseen. Ihan kamalaa! On kuitenkin aika todennäköistä että saamme edes yhden?! Vakuuttakaa joku mut! :wub::wacko::unsure: Pelottaa ihan kamalasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hienoa kuulla, että @Kirsty olet täysissä tositoimissa tämän asian parissa ja ilmeisen hyvin on mennytkin :lipsrsealed: Olenkin miettinyt, että mitähän sulle mahtaa nykyään kuulua. Olipa upean tasakokoiset follikkelit! :) Mullahan ongelmaa oli follien koon hajonnassa, sillä valtaosa pakkasi jäädä lopulta liian pieniksi, jolloin niiden sisällä olleet munasolut jäivät raaoiksi. Ja menipä tuo saatujen munisten määräkin hienosti, kun saitte jopa enemmän munasoluja kuin folleja! Mulla oli molemmilla IVF-hoitokerroilla selvä osuus folleista myös tyhjiä, joten saatujen munisten määrä on aina ollut alhaisempi kuin follien määrä. Mutta paras uutinen oli kyllä tuo, että kaikki neljä hedelmöittynyttä munasolua ovat alkaneet myös jakautua! :tender: Meillähän viimeisimmässä, tärpänneessä hoitokierrossa viidestä hedelmöittyneestä munasolusta neljä selvisi (yksi tuoresiirtoon ja kolme pakkaseen), joten toiveikas olen, että teilläkin tuoresiirto toteutuisi ja jokunen pieni pakkasukkokin irtoaisi reserviin! Pitkää pinnaa pitkään viikonloppuun ja hurjasti onnea matkaan maanantaihin!! :lipsrsealed:

Jännät paikat sullakin @Tinas ensi viikolla, jos ERA-tutkimuksen tulokset selviävät keskiviikkona :ph34r: Odottelen tuloksiasi mielenkiinnolla ja eritoten toiveikkaana, peukut pystyssä! Ja kiitos myös tsempeistä :lipsrsealed: Mieltä lämmittää kuulla, että tykkäät käydä lueskelemassa kuulumisiani. Voi kuinka kovin toivon, että kunpa kohta voisit kurkkia sille puolelle foorumia myös ihan itsekkäistä syistä! :girl_in_love: Koska sulla pitäisi tällä tietoa seuraavan kierron alkaa?

Mullakin on sellainen hatara käsitys, että myös julkisella puolella tehdään kyllä alkiodiagnostiikkaa, mutta ei tosiaan kaikissa sairaaloissa (en tiedä, mahdetaanko tehdä muualla kuin Helsingissä...?). Lisäksi alkiodiagnostiikkaan julkkarille päästäkseen täytyy todennäköisesti olla hyvin perusteltu syy, eivätkä esimerkiksi omat epäilykset tai toiveet paina vaakakupissa niinkään helposti kuin ehkä yksityisellä puolella. En ole tähän asiaan erityisemmin perehtynyt, koska ei ehtinyt tulla ajankohtaiseksi itsellä. Mutta kanssani samoihin aikoihin julkkarilla hoidoissa oli nainen, jonka perimässä kulki harvinainen ja vaarallinen sairaus. Niinpä hänet siirrettiin jatkohoitoihin nimenomaan Naistenklinikalle, jotta voitaisiin diagnosoida siirrettävä alkio perimältään varmasti terveeksi.

Mukavaa viikonloppua teille molemmille jännityksestä huolimatta! Lähetän universumille kainon toiveen, että saisitte molemmat vielä vuosisadan joululahjat...!! :lipsrsealed:

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ihana @Töhö kiitos tsemppaavasta kommentistasi! On kyllä mahtavaa että täällä netissä on mahdollisuus keskustella kohtalotovereiden kanssa, korvaamatonta. Olen sinun matkaasi myös aina välillä käynyt kurkkimassa toukokuisissa ja olen tosi iloinen puolestasi että kaikki on sujunut hyvin tähän mennessä! :wub::lipsrsealed: 

Ja kiitos! Ihanaa viikonloppua myös sinulle! Onneksi viikonloppu on tähän mennessä sujunut kiireisissä merkeissä, että ei ole kauheasti kerennyt jännittämään. Välillä aina kauhu iskee päälle ja pelkään että tulee puhelu ma-aamuna. 

@Tinas mua kanssa kiinnostaa milloin olisi seuraavan kierron määrä alkaa eli milloin pääsette seuraavaan siirtoon! Tehdäänkö Dextrassa pasit yleensä luonnolliseen kiertoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valtavasti tsemppiä @Kirsty ja toivotaan, että uutiset huomenna ovat mitä parhaita blastojen osalta ja saat kyytiläisen mukaan. :give_heart: Oletko sä jo aloittanut Terot luteaalitukena vai onko sulla jokin muu käytössä?

Joillainhan kaikki selviävät hienosti blastoiksi asti, joten sormet ristissä täällä! 

@Töhö olet niin onnesi ansainnut ja pitkänmatkalaisen onnistuminen ja tsemppaaminen täällä valaa kyllä uskoa meihin kaikkiin. :lipsrsealed: Ihana myös, että forumin kautta voi näitäkin matkoja jakaa ”tuttujen” kanssa!

Vika siirto pitäisi tulla nyt tähän kiertoon, joka alkoi viime ma oksennustaudin kaupanpäällisinä. Aloitin letrot ke ja keskiviikkona on nyt ultra. Samalla kuulen sitten tulokset erasta ja pitäisi sopia siirtoaika. Siirto pitäisi siis olla 11.12. alkavalla viikolla, jos kaikki näyttää olevan kunnossa. Ja tulosten kirjaimellisesti tulla joulupäivinä. Että siinä onkin sitten varsinaista joulun viettoa tiedossa. :blink:

Sen 2. kierroksen haluan aloittaa myös heti tuohon perään, kun ne alkiot menevät sitten testaukseen, jos tämä viimeinen PAS ei tartu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kirsty Vielä unohtui! Dextrassa on mulle tehty PASit Letroilla tuettuun kiertoon ja ovulaatiopäivän määrittämiseksi oon saanut sitten Ovitrellen irrotukseen. Ja Terot tueksi luteaalivaiheeseen. Eli ei ihan luomukierto, mutta ei lääkkeellinenkään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei kaikille.Minun laparoskopia oli 23.11.Munajohtimet poistetaan.Lääkäri lähetänyt julkisella ouolella Helsingissa ja nyt odotan aika ensikäynti.Hän sanoi,että ei ole pitkä jono noin 3 kk.Onko heillä kokemus julkisella puolella?Kiitos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään kuulemassa ERAn tulokset ja kaikki on siis kunnossa siirtoa ajatellen. Olen täsmälleen keskellä siirtoikkunaa, eli tästä ei löytynyt ratkaisua siihen, miksi alkiot eivät ole tarttuneet matkaan. Hassua se, että munhan olisi pitänyt olla huippuiloinen, että kaikki näyttää olevan noin kohdillaan, mutta kyllä olo oli vähän pettynyt. Olisi ollut kiva kuulla, että tässä olisi ollut syy siihen, miksi siirrot eivät ole tuottaneet tulosta. :unsure: Kyllä saa tämä lapsettomuus aikaan mielenkiintoisia ajatuksia ihmisen päässä. :girl_mad:

Tänään oli ko 9 ja ultrassa ei johtofolli vielä ihan selkeästi erottunut (siellä oli pari 11-12 mm follia molemmilla puolilla), mutta mulla on kyllä aina hienosti se johtofolli tullut, eli en nyt tässä kohdin siitä huolehdi. Uusi ultra torstaina ja sitten siirto ensi viikon to tai pe, jos kaikki on nyt torstaina kohdillaan.

Toivottavasti sulla @Kirsty meni hyvin alkioiden kanssa ja sait maanantaina kyytiläisen matkaan. :lipsrsealed: Ihan samaan aikaan ei nyt sitten piinailla, sulla pitäisi piina olla jo ohi siinä kohdin, kun itselle vasta tehdään siirto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

@Tinas onkin pitänyt tulla kirjoittamaan mutta ollut hurja kiire alkuviikon! Hyviä uutisia siis, maanantaina päästiin siirtoon. Ikinä, ikinä en ole jännittänyt näin paljon soiko puhelin aamulla. Paikan päällä saimme tietää että yksi on jo pakastettu, nyt siirretään yksi ja kahta jäädään seurailemaan. Ja tänään saimme tietää, että myös ne kaksi olivat kehittyneet blastoiksi ja meillä on siis kolme pakkasessa:wub: ihan mahtavat fiilikset vaikka tänään iskikin jo epätoivo että ei tämä kuitenkaan tule toimimaan.. en vaan yhtään pysty kuvittelemaan että voisin kohta muka olla raskaana. Testipäivä on sitten 15.12 eli ei päästäkään piinailemaan samaan aikaan. 

Hyviä uutisia siis myös sulta @Tinasvaikka ymmärrän tuon erittäin hyvin että olisi ollut kiva saada joku selitys miksi alkiot eivät kiinnittyneet. Jospa nyt kuitenkin olisi ollut vain huonoa tuuria ja tämä kolmas onnistuisi! Toivon todella parasta ja pidän peukkuja :tender:!! Ja viimeistään varmasti alkiodiagnostiikalla teille löydetään sopiva siirrettävä alkio jos tuo kolmas ei mukaan tarttuisi. Onneksi voitte samantien lähteä siihen rumbaan eikä tule pitkää odottelua tässä välissä. Odottelu tässä hommassa on ainaista ja tuskaista.:unsure: tässä muuten linkki yhden amerikkalaisen naisen blogiin jotka neljän vuoden lapsettomuuden jälkeen saivat vauvan juuri alkiodiagnostiikan avulla. Heidän tarina on antanut mulle toivoa, kannattaa tutustua :)

https://www.thedashofdarling.com/2017/06/pregnancy-announcement.html

Puhuttiinko teillä muuten alkioiden luokituksesta mitään? Kuinka paljon sillä on ylipäätään väliä? Siirretty alkio meillä oli 3cb kun paras on käsittääkseni 4aa. Lääkäri ei mitenkään hehkuttanut sitä, sanoi että meillä pitäisi olla ihan hyvät mahikset tuolla alkiolla. Itseäni jäi mietityttämään kovasti että onkohan näin. Tietääkö @Töhö ivf-"konkarina" näistä ja kerrottinko teille minkä luokkaisia teidän alkiot olivat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkoitatko @Kiki25 jonotusaikaa lapsettomuushoitojen ensikäynnille? Meitä hoidettiin julkisella puolella ja odotteluaika kesti meilläkin muistaakseni jotain kolmisen kuukautta, mutta se voi toki vaihdella paikkakuntakohtaisesti. Itse en nimittäin ole ollut hoidoissa Helsingin alueella. Todennäköisesti lääkärisi kuitenkin osasi arvioida jonotusajan ainakin kutakuinkin kohdilleen. Onnea matkaan! :)

Miten meni @Tinas tänään ultrassa? Toivottavasti pääsisitte viikon päästä siirtoon! :tender: Mä ymmärrän sua täysin kun sanot ERA-tutkimuksen tulosta koskien, että "munhan olisi pitänyt olla huippuiloinen, että kaikki näyttää olevan noin kohdillaan, mutta kyllä olo oli vähän pettynyt". Mulla on olleet monet kerrat samat aatokset varsinkin hoitojen viimeisen puolivuotisen aikana. Meidän lapsettomuushan jäi selittämättömäksi ja silloin hoitojen alussa olin siitä pelkästään iloinen, kun mitään vikaa ei löytynyt. Se tuntui turvallisemmalta vaihtoehdolta. Mutta hoitojen edetessä aloinkin kallistua siihen suuntaan, että jos löytyisi joku selkeä vika, niin sitä voitaisiin ainakin täsmähoitaa. Kun esimerkiksi kävin viime keväänä kohdunulkoisen raskauden jälkeen vihdoin munatorvien aukiolotutkimuksessa ja selvisi, että tuubat ovat auki, niin siitäkin tuli ristiriitaiset tunnelmat: toisaalta olin iloinen, että ainakin teoriassa on yhä mahis onnistua luomuna koska vaan. Mutta toisaalta taas ajattelin, että olisihan mun sitten pitänyt tulla jo raskaaksi, joten taas ollaan lähtöruudussa lapsettomuutta selittävän tekijän suhteen. Voihan kuitenkin (toivottavasti!) tosiaan olla, että jo seuraava siirto on kohdallasi se joka onnistaa, näistä kun ei kerran koskaan tiedä.

Kiitos, @Kirsty! :lipsrsealed: Mahtavaa kuulla, että pääsitte tuoresiirtoon ja kolme alkiota päätyi vielä pakkaseenkin! :dancegirl: Sullahan on sitten sama tilanne kuin mulla viimeisimmässä hoitokierrossani. Toivottavasti tuoresiirron osalta lopputuloskin olisi samanlainen, joten samat sanat nyt sullekin kuin jo aiemmin @Tinasille eli toivottavasti pääsisit piakkoin odotuspuolelle kurkkimaan muutenkin kuin vain mun kuulumisia! :tender: Pitkää pinnaa pitkään piinaviikkoon! :ph34r: Joko olet aloittanut oirekyttäilyn? ;)

Mulla ei ole tarkemmin tietoa noista alkioiden luokituksista, sillä meille ei koskaan mainittu noista numero- ja kirjainsarjoista mitään. Sen sijaan alkioiden tasoista puhuttiin vain yleisemmin, joko hyvälaatuisina tai "ei-parhaina-mahdollisina". Kävin nyt vielä oikein OmaKannassakin tarkistamassa asian molempia IVF-hoitoja koskien ja sielläkin puhutaan vain "4-soluisesta alkiosta" tai "hyvälaatuisesta, 4-soluisesta alkiosta", eikä tarkkoja luokituksia näkynyt. Ensimmäisessä IVF-hoidossa mulle siirrettiin sellainen "keskinkertainen" alkio ja lääkäri sanoi silloin myös ihan samoin, että sillä onnistumisessa pitäisi silti olla ihan hyvät mahdollisuudet. Silloin ei kuitenkaan onnistanut, mikä sai mut tietenkin skeptiseksi, että voiko tärpätäkään muulla kuin hyvälaatuisella alkiolla. Muistan kuitenkin jo pelkästään tältä foorumilta jonkun kertoneen, että hänen kaikki raskautensa ovat alkaneet niillä vähän heikompitasoisilla alkioilla, eikä yksikään raskaus puolestaan ole alkanut hyvälaatuisella. Eli sanoisin, että lääkärisi on todennäköisesti oikeassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos @Töhö! Pitkää pinnaa tämä piinailu vaatiikin, vaikka olen niin helpottunut että meille jäi pakkaseen niin monta, eikä tämä ollut ainoa. Oirekyttäilyhän alkoi jo siirron jälkeen hahah :girl_haha: olin sillä asenteella että kun mitään ei tuntunut siirtoa seuraavana päivänä, että eihän se ole tärpännyt. Mutta ei kai niitä tuntemuksia heti tulisikaan vaikka olisi plussa.. missä vaiheessa sulle tuli ensimmäiset oireet/tuntemukset, jolloin ajattelit että ehkä olisi voinut tärpätä? 

Ja helpottavaa tietoa tosta alkioiden laatuun liittyvästä pohdinnasta... kiitos kun jaoit tietosi! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tsempeistä @Töhö - voin todellakin täysin samaistua noihin tuntemuksiisi! Meillähän ei myöskään mitään varsinaista vikaa ole löytynyt, paitsi tuo matalahko amh-arvo, johon nähden munasarjat itse asiassa toimivat kuulemma follien suhteen varsin mallikkaasti. Ja mulla oli myös keväällä se kemiallinen / varhainen km kolmannesta letrokierrosta. Sen jälkeen ei niitä tärppejä sitten olekaan näkynyt (jos ei tuoresiirtokiekan haaleista haaleinta haamua lasketa) täälläkään. :huh: Että näinhän se on, hyvä, ettei mitään löydä ja toisaalta pelottavaa, ettei mitään löydy.

@Kirsty ihan valtavasti onnea noin mainiosta saaliista! :curtsey: Sulla blastoiksi jaksoi siis 100 % hedelmöittyneistä - sen parempaa tulostahan ei voinut toivoa! Lukaisin palstan eilen illalla vasta nukkumaan mennessä, joten en enää siinä vastaillut, mutta tiedustelin kyllä lääkäriltä tänään, minkä laatuisia alkioita oli siirrelty ja miten laatu saattaisi vaikuttaa. Lääkäri totesi, että suurin vaikutus alkion laadulla on nuoremmissa alkioissa, eli blastoissa laatu ei ole enää niin merkityksellinen. Nuoressa alkiossa laatu saattaa selkeämmin ilmeisesti viestiä, jaksaako alkio edes blastoksi. Blastoissa taas ns. heikkolaatuinen alkio saattaa hyvinkin jatkaa kehitystä täysiaikaiseen raskauteen - tässä eroja ei voi laadun perusteella ilmeisesti ennustaa.

En kysynyt sen tarkemmin, mikä luokitus meidän alkioilla oli, mutta hyvälaatuisia alkiota kuulemma (en oikein edes suoraan sanottuna halunnut tietää - tunnen itseni niin hyvin, että lähtisin googlettamaan ja kaivelemaan saamaani luokitusta verkon syövereistä ja vähän veikkaan että seurauksena tietomäärä kasvaisi, mutten sitten oma onnellisuus :P). Varila itse asiassa totesi, että alkiodiagnostiikassa esimerkiksi välillä ns. huonolaatuisin alkio paljastuu sitten ainoaksi "puhtaaksi" ja näistä on hienosti raskauksia lähtenyt ja taas hyvän luokituksen alkio saattaa vastaavasti sisältää jonkin kromosomivirheen tai poikkeaman. Että ota näistä nyt sitten selvää. :girl_haha:

@Kirsty olet vaan tyytyväinen, että sulla ei ole tuntemuksia - mullahan ongelmana on olleet ne siirron jälkeen muutaman päivän jatkuvat jomottelut, jotka eivät ole hyvää luvanneet. Eli alussa tuntemuksettomuus on varmasti hyvä asia, kun ainakaan kohtu ei ole siirrosta hermostunut! :):) Saitko sä muuten terot luteaalitueksi?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ainiin ultrakuulumisia sen verran, että molemmista muniksista löytyi vielä useampi folli, mutta vasen munasarja oli nyt ottanut selkeän johtopaikan. Siellä vielä pari follia tappeli kisan voitosta. Alkukierto on siis selkeästi pitempi tällä kertaa kuin normisti. Huomenna vielä ultraan, jossa päätetään irrotuspiikin aika - nyt näyttäisi osuvan ensi maanantaille, joten PAS olisi sitten vasta ma 18.12., eli sullahan @Kirsty on silloin jo toivottavasti hyvät uutiset selvillä. :lipsrsealed:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spämmään nyt vielä ihan kunnolla, mutta piti vielä @Kirsty tulla kiittämään sua tuosta ihanasta linkistä - ihana, lohdullinen tarina. Ja lopulta onnellinen. :lipsrsealed:

Tuli myös vielä mieleeni, että kertoivatko ihan siis spontaanisti Dextrassa tuosta alkion luokituksesta siirron yhteydessä? Ja kertoiko sulle lääkäri vai laborantti? Mulle ei nimittäin ole ikinä mainittu mitään tuosta siirron yhteydessä, niin jäin miettimään. ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Töhö ja tsempia!Kyllä jonotusaika oli minum kysymys.Jo lääkäri sanoi 3 kk.Toivon,että 3 kk.Miten menee ensikäynti,odotan nyt kirjee ja olen jonossa Helsingissa,koska minun kaupungessa ei ole julkisella puolella.Lääkäri sanoi,että vain 2 kerta minun pitää mennä Helsingissa vain siirtö ja punktio ja hän tarkistaa hoito missä asun.Onko mahdolista joku selitä tämä polku minulle mitä tulee ensikäyniltä ja eteenpäin ...minulle on  päässä paljon kysymyksia,mutta olen jännitäväKiitos ja paljon tsempia kaikille

Share this post


Link to post
Share on other sites

@tinas kiitos kommenteistasi alkioiden luokitukseen liittyen! Minusta voimme siis tästä päätellä, että pitkässä viljelyssä sillä ei ole mitään väliä kunhan alkio kehittyy tietyn aikarajan sisällä blastoksi. Minä itse menin kysymään lääkäriltä siirron jälkeen minkä luokkainen alkio oli kyseessä koska olin lukenut, että esim. jossain lapsettomuusblogeissa puhuttiin top alkioista ym. Hän ei siis vartavasten meille kertonut, mutta ivf-hoitokartassa oli kuitenkin merkintä cb (siirretystä alkiosta) josta puuttui tuo numero 3 eli ilmeisesti se saatetaan siihen laittaa kun tehdään siirto. En kyllä olisi sitä osannut etsiä siitä tai ymmärtänyt jos olisin merkinnän nähnyt ilman lääkärin selvennystä. Huvittaa tuo, että onnellisuuden määrä ei tosiaan googlettamalla parane, itsekin toivoin että olisin kokonaan jättänyt kysymättä moista, sillä täälläkin on google taas laulanut enkä ole itseäni lohduttavaa tietoa löytänyt. Aika näyttää alkaako yhdestäkään alkiostamme raskaus. Piste.

Ja kiitos! :lipsrsealed: olen kyllä hurjan tyytyväinen, että kaikki alkiomme selvisivät. Meilläkään ei ole lapsettomuudelle löytynyt syytä tutkimuksissa. Taustalla kemiallinen ja kohdunulkoinen raskaus. Yksi lääkäri julkisella väläytti voiko kyseessä olla ovulaatiohäiriö. Tähän olen tarrannut kiinni ja tavallaan toivonut että syy olisi se, sillä silloin meillä voisi olla hyvät mahdollisuudet saada hyötyä ivf:stä.

Mitään oireita ei vieläkään ole.. huoh. Tai jotain kuviteltuja alavatsatuntemuksia, mutta niitä on ollut JOKAISESSA negakierrossa. Olen siis lopettanut näihin kuviteltuihin oireisiin uskomisen jo ajat sitten.

Ja jännät paikat sinulla nyt! Ehkä hyväkin että alkukierto on vähän pidempi, ainakin limakalvo ehtii kasvaa oikein meheväksi siirtoa varten! :) nyt toivotaan että molemmat saisimme parhaita uutisia vielä tänä vuonna. :lipsrsealed: ja tosi kiva kuulla että tykkäsit siitä linkistä jonka lähetin! Itse olen seurannut heidän tarinaansa jo pitkään. Sain todella paljon voimia tämän naisen kirjoituksista kun mulla oli vaikea ajanjakso ennen kuin aloitimme ivf-hoidot. Ihanaa, että jotkut jakavat myös näitä asioita julkisesti, vaikka itsestäni ei kyllä siihen ole.

Ja terothan mullakin on myös käytössä luteaalitukena. Oliko puhetta, onko sulla myös tässä vikassa sama luteaalituki?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tinas ja tosiaan biologeilta varmasti kannattaisi kysyä tarkemmin alkioden luokituksista jos haluaa niistä tietoa. Olen ymmärtänyt että lääkärit eivät välttämättä edes ota kantaa niihin, koska se on biologien vastuuta ja heillä on paras tieto näissä asioissa.

 

@Kiki25 ymmärtäisin niin että ensin käytte omalla paikkakunnalla ivf-suunnittelukäynnillä, jossa määrätään lääkkeet ja suunnitellaan hoito. Seurantaultrat voidaan ilmeisesti tehdä myös siellä, mutta munasolujen keräys ja alkionsiirto tapahtuu naistenklinikalla. Olen itse juuri käynyt läpi ensimmäisen ivf-hoidon ja olin yllättynyt kuinka helppoa se fyysisesti oli. Hoitajat ja lääkäri kertoivat joka askeleella mitä seuraavaksi tapahtuu ja saimme hyvät ohjeet. Joten älä huoli, olette varmasti hyvässä hoidossa ja teille tullaan kertomaan kaikki ykstyiskohtia myöten. Jännittäväähän tämä on ja itse koin alkioiden viljelyn tuloksien odottelun vaikeimmaksi osuudeksi. Kovasti tsemppiä odotteluun ja 3 kk tulee kulumaan toivottavasti nopeasti!! Hoitojen alettua kaikki tapahtuu hirvittävän nopeasti. Yritä pitää positiivinen mieliala yllä vaikka se on välillä vaikeaa! Itse koin sen helpottavana tekijänä kun ikäänkuin innolla odotimme hoitojen alkua ja otimme kaiken positiivisin mielin vastaan. Kovasti tsemppiä ja täällä me olemme kohtalotoverisi tukena kun tarvitset :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0