Sign in to follow this  
Followers 0
dansku

IVF kokemukset

462 posts in this topic

@Secretariat kuulostaa kyllä melkoiselta sattumalta. :o

Pääasia, että kuitenkin nyt raskaus on lähtenyt käyntiin ja ar-ultrassa kaikki oli hyvin - se on jo iso uutinen, vaikka toki vielä kaikki on mahdollista. Toivotaan, että pieni pitää tiukasti kiinni ja kuulen sinulta iloisia uutisia toukokuussa! :lipsrsealed:

Onko sulla käytössä muuten tukena luget vai terolutit? Jos käytössä terolutit, niin onko sulla ollut niistä mitään sivuvaikutuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Tinas said:

Juttelin vielä lääkärin kanssa tuosta sairauslomasta ja oli kyllä vakaasti sitä mieltä, että vain 1 päivä tarvitaan, kun tehdään pitkä viljely. Mutta tarvittaessa toki saa toisen päivän, jos kivut jatkuvat.

^ En kyllä oikein ymmärrä, että mikä yhteys punktion jälkeisellä sairauslomatarpeella ja pitkällä viljelyllä on...? :blink: Ajatellaanko siinä, että pitää pystyä nopeammin/tehokkaammin toipumaan, jos siirretään jo kaksipäiväinen alkio heti ylihuomenna punktiosta? Tai että kaksipäiväisen alkion siirrossa sairausloman voi kätevästi venyttää siirtopäiväänkin asti, mutta niin pitkää saikkua ei voida joka tapauksessa kirjoittaa pitkässä viljelyssä, että se riittäisi siirtopäivään asti, joten pelkkä punktiopäivä saa sitten riittää? Kun eihän se alkion viljelyn pituus ole mitenkään yhteydessä siihen, millaiset kivut kukakin punktiosta saa. Ihan outo logiikka. Mutta pääasia, että saat tarvittaessa helposti toisenkin saikkupäivän, koska itse ainakin olen tosiaan tarvinnut sen molemmilla punktiokerroilla.

Mullakin on olleet aina Luget käytössä, eikä koskaan Teroluteja, mutta löytyisiköhän @Tinas täältä lapsettomuuspuolen ketjusta Teroista käyttäjäkokemuksia ja apua kysymyksiisi:

Onnittelut @sarvis ja @Tinas hyvistä ultrakuulumisista ja tsemppiä kovasti molemmille huomiseen punktioon!! Edelleen täällä kaikki ulokkeet tiukasti sojossa, että mahdollisimman monessa follikkelissa olisi kypsä munasolu! :tender:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin @Töhö ihan samaa tuosta ssikun ja viljelyn pituuden mystisestä logiikasta. Ei aukee! :D

@Tinas, sulla on kyllä hyvän kuuloinen sato kypsymässä! Toivotaan huomiselle hyvää munasaalista.

Jännittää kyllä kamalasti. Lääkäri laskeskeli, että saldo on 1 hedelmöitynyt munasolu 8 saatua kohtaan. Ei kovin kummoisesti prosentit siis. Etenkin kun ei edes siirtoon asti päästy. Huoh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tarkoittiko @sarvis lääkäri laskelmissaan erityisesti sun tilannetta vaiko yleistä keskiarvoa? Oma kokemus nimittäin on kyllä positiivisempi, kun viimeksi punktiossa kolmestatoista löytyneestä munasolusta seitsemän oli kypsiä, näistä kypsistä viisi hedelmöittyi ja lopulta neljä selvisi siirtoon/pakkaseen. Kunpa tässä nyt todella olisi suurin merkitys sillä follikkeleiden tasakokoisuudella, sillä itsellä se on kyllä molemmilla kerroilla korreloinut eniten lopulta kypsien munasolujen määrään ja sitä kautta onnistumisprosenttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sarvis ja @Töhö ilmeisesti kyse oli siitä, että lähempänä siirtoa tehtävästä punktiosta on tärkeä toipua mahdollisimman nopeasti? :huh: Eli kun siirto venyy, niin ihan hyvin sitä voi kärvistellä menemään ilman sairauslomia? ;) No ei vaineskaan. Mulla onneksi on siitä hyvä tilanne, että voin olla sairauslomalla myös 3 päivää omailmoituksella, eli periaatteessa en tarvitsisi todistusta, mutta olen sen melkein aina sairastaessani silti pyytänyt. Joten soitan sitten, jos to olo on edelleen sellainen, että tuntuu, etten pääse töihin ja pyydän toisen päivän - köpöttely tuskin jäisi meilläkään huomaamatta, joten ei tunnu järkevältä vaihtoehdolta se.

@sarvis pidän sulle peukut ja varpaat ristissä, että Elonva on tehnyt taikojaan ja saalis on mitä laadukkain ja pienemmätkin kaverit ovat ehtineet tsempata mukaan! Ja siis noin ne lääkäritkin on ihmisiä noiden laskutoimitusten kanssa välillä. :P

@Töhö iso kiitos linkistä, humpsahdan sitä tutkimaan tästä - toivotaan, että psyyke kestää keltarauhashormonin. Mm. epillereistä jouduin aikanaan vaihtamaan ehkäisyrenkaaseen, kun aiheuttivat mussa ihan valtavaa itkuisuutta. Saattaa muuten olla mielenkiintoiset viikot ukkoparalla edessä. Toivottavasti sulla vointi raskausoireiden keskellä hyvä ja saat täysin rinnoin nauttia tästä vaiheesta, jonka olet kyllä ennemän kuin ansainnut! :wub: Oliko sen niin, että jo ensi viikolla sulla on sitte ar ultra?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muuten olleet miehet punktiossa mukana? Oma mies ei pääse, vaan on töissä kiinni - ainoa päivä koko viikolla, kun kertakaikkiaan ei saanut hommia järjestettyä. Tulee aamulla tekemään oman osuutensa, mutta joutuu sitten lähtemään.

Itse mietin jopa, että ehkä parempi, ettei toinen ole aiheuttamassa lisästressiä tilanteessa - pohdin itsekseni, että omalla luonteellani varmaan stressaisin follien ja munasolujen määrästä ja koko tilanteesta enemmän, kuin yksin henkilökunnan kanssa. En edes tykkää käydä ostoksilla seurassa, kun mulle tulee huono omatunto toisen viihtymisestä. :mellow:  Niin mietin, että ehkä tämä kävi ihan hyvin sitten näin kuitenkin. Lisäksi ukkeli on sellainen, että ei ehkä olisi toimenpiteessä ihan elementissään...

Noh, huomennahan sen näkee, miltä tuntuu ja tuleeko lisätukea ikävä - vähän ristiriitaiset fiilikset, vaikka ihan hyvillä mielin keskityn "suoritukseen" ammattilaisten kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tinas, meillä mies on ollut mukana kuskina: ensin siemennesteen kuljettajana ja sittemmin punktioidun vaimonsa. :D No joo, kyllähän se odottelu näyttää olevan tylsää, mutta onneksi on älypuhelin. Itse toimenpiteeseen se ei tule mukaan, koska ei kestä verta ja neuloja. Pärjään itsekin paremmin, kun ei tarvi huolehtia että milloin se pyörtyy. (Ja aika pieni se tmp-huonekin on, en tiedä mahtuisko sinne edes yleisöä.) Ei se ole ollut mukana muillakaan käynnillä, paitsi hoidon suunnittelukäynnillä. Sanotaanko, että hän ei ole sairaalaihmisiä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Töhö said:

^ Tarkoittiko @sarvis lääkäri laskelmissaan erityisesti sun tilannetta vaiko yleistä keskiarvoa? Oma kokemus nimittäin on kyllä positiivisempi, kun viimeksi punktiossa kolmestatoista löytyneestä munasolusta seitsemän oli kypsiä, näistä kypsistä viisi hedelmöittyi ja lopulta neljä selvisi siirtoon/pakkaseen.

En jotenkin osannut eka kerralla lukea viestisi niin, että olisin ymmärtänyt sisällön. Meidän tilannetta siis tarkoitti, meillä on saatu punktioissa 2+6 solua (joista 1+4 kypsää) ja tosiaan vain se yksi hedelmöitynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sarvis meillä ihan sama tilanne. :lol: Siksi tosiaan olen miettinyt, että ehkä parempi, ettei ole toista siinä sitten hermoilemassa. Muuten hermoilisin sitten kahden puolesta minäkin, eli näin päästään varmasti molemmat helpommalla. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä juttu, @Tinas, että saat tarvittaessa olla kolme päivää saikulla ilman erillistä lääkärintodistustakin. Mulla on sama homma mun työpaikassa ja käytin sen edun kyllä sumeilematta molemmissa IVF-hoidoissa eli mun työnantaja ei edes tiedä mun käyneen moisissa :P Ja mitä miehen mukana olemiseen punktiossa tulee, niin voin allekirjoittaa täysin sen, mitä @sarvis jo sanoi: "meillä mies on ollut mukana kuskina: ensin siemennesteen kuljettajana ja sittemmin punktioidun vaimonsa" ;) Kaipa miehen olisi vaatimalla vaatien mukaankin saanut, mutta en katsonut tarpeelliseksi. Ja meillä polin käytäntökin näytti olevan se, etteivät ukot ole mukana: ei kellään muillakaan ollut, jotka punktioitiin mun kanssa samana päivänä. Sen sijaan koska kyseessä on tavallaan päiväkirurginen toimenpide, niin hakija oli oltava ja yksin ei saanut olla loppupäivänä. Eli mies teki aamulla oman "suorituksensa", häipyi välillä odottelemaan kotiin, tuli hakemaan kun soitin ja oli sitten sen jälkeen mun kanssa kotona seuraavaan aamuun asti.

Kiitos @Tinas tsempeistä! :lipsrsealed: Vointi on ollut toistaiseksi hyvä, mutta nauttiminen edes puolikkain rinnoin on hyvin haasteellista, sillä raskautta koskevan yrityshistoriani huomioiden pelko on persiissä vähän väliä :wacko: Ar-ultra on reilun viikon päästä :ph34r: Mutta ei tässä ketjussa enempää tästä aiheesta, ettei ketään ala moiset höpinäni ahdistamaan. Odotuspuolelta toukokuisten ketjusta löytyy lisää kuulumisia, jos joku haluaa käydä lueskelemassa, mutta ymmärrän kyllä hyvin senkin, jollei halua. Itse kävin yritysaikana odotuspuolella luikkimassa vain hyvin harvoin, sillä varsinkin yrityksen venyessä se ei tuntunut järkevältä, ettei oman tilanteen harmitus mahdollisesti lisääntyisi :unsure:

Mua jännittää teidän puolesta :ph34r: Vielä viime hetken onnentoivotukset matkaan kummallekin! :lipsrsealed:

PS: Muistakaa juoda punktiosta lähtien paljon, vaikka @sarvis jo intoilikin, että hyperin riski on teillä aika olematon (tuijotetaan nyt näitä matalan AMH:n etujakin, perkules!). Vettä, kivennäisvettä, mehuja ym. monta litraa päivässä.

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei auttanut sormien ristiminen eikä muut taikatemput, saaliina surkeat kolme munasolua. Hoitajan puhuessa keltarauhastuesta pääsi itku, ihan niin kuin sinne saakka omilla munilla joskus päästäisiin. Harmittaa kauheasti miehen puolesta. Erittäin pienin odotuksin mennään huomisiltapäivään, jolloin saadaan solumaljan kuulumiset. Mä vähän luulen että tämä oli tässä omien munasolujen osalta, mutta katellaan nyt mitä privaatissa sanotaan. Alkujärkytyksen jälkeen olen kyllä avoin luovuttajasoluillekin, koska näyttää, että se on miehen ainoa tapa saada lapsia (minun "kanssa").

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi @sarvis tuota en todellakaan toivonut kuulevani! :girl_cry: Olen ihan tosi pahoillani, että hyvästä follikoosta huolimatta soluja löytyi vain kolme.

Toisaalta haluan uskoa ja muistuttaa, että lopulta se vaatii nyt vain sen, että yksi kavereista on the tyyppi, eli toivo ei vielä ole menetetty.  Voimia ja jaksamista sinne - saat täältä ison virtuaalirutistuksen. :lipsrsealed:

Mulla punktio myös nyt ohi. Oli kivuttomampi kuin pelkäsin ja meni nopeammin kuin ajattelin - johtuu tietenkin siitä, että kerättävää ei niin valtavasti ollut. 

Tuloksena täällä 7 solua, mutta mitään infoahan niiden laadusta ei tässä kohdin ole ja meillä ikäni on tässä ihan merkittävä tekijä, joten en voi sanoa lähteväni huomista kohti mitenkään huolettomasti. Olin toiveikas, kun isohkoja folleja oli maanantaina 10, mutta tyhjiä oli mielestäni yllättävän paljon kokoon nähden.

Pidän meille molemmille sormet ja varpaat ristissä, että saadaan hyviä uutisia huomenna. :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Töhö ihana kuulla, että sinulla raskaus etenee, kuten pitää. :lipsrsealed:

Siirryn seuraamaan kuulumisiasi tuonne toukokuisten ketjuun - varmasti sielläkin voi käydä iloitsemassa toisten puolesta, vaikka itselle asia ei ole ajankohtainen. :)

Tilanne näiden hyvien uutisten kanssa on haastava, itseä toki omasta puolesta surettaa, kun omalla kohdalla tilanne on ihan toinen, mutta toisaalta onnistumiset haastavien polkujen jälkeen luovat myös toivoa - ainakin toistaiseksi. On kuitenkin hyvä, että nämä ovat eri ketjuissa, näin tilannetta on helppo hallinoida oman jaksamisen ja fiilisten mukaan. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi @sarvis :lipsrsealed: Miten paha mieli puolestasi, että sato jäi noin vähäiseksi :girl_to_take_umbrage2: Nyt siirryn kuitenkin sinnikkäästi pitämään edelleen kaikki ulokkeet pystyssä sen suhteen, että nuo kaikki kolme munasolua olisivat kypsiä ja hedelmöittyisivät huomiseen mennessä! Edellytyksiä sille toki on, sillä follit käsittääkseni ehtivät kasvaa täyteen mittaansa, jos olivat viime perjantaina jo 11-14-millisiä. Voi kunpa kaikki taivaan tähdet, kuut ja planeetat olisivat nyt suosiollisessa vinkkelissä!! :girl_in_love: Voimia kovasti huomisten tulosten odotteluun ja toipumisia punktiosta!

Samoin sulle @Tinas ripeää toipumista! Hyvä, ettei ensimmäinen punktiokokemus ollut mikään järkytys. Myös sun kohdallasi kovin toivon, että nuo kaikki löytyneet seitsemän munasolua olisivat peräisin niistä isoista follikkeleista, jota kautta olisivat jo kypsää kamaa ja hyvin hedelmöittymisalttiita!! :give_heart: Jännitys jatkuu, voimia! :ph34r:

Toki @Tinas odotuspuolella saa käydä lukemassa ja tsemppaamassakin, jos haluaa. Mullekin varsinkin pitkänmatkalaisten yrittäjien tai haastavista lähtökohdista yrittävien henkilöiden plussat ovat aina olleet ilon aihe, koska se valoi toivoa itsellekin ja toisaalta tuntuu niin suuresti oikeutetulta kullekin kivikkoisen polun tässä asiassa kulkeneelle. Eihän se toisten onnistuminen lopulta ole itseltä pois, vaan ne omat ongelmat ovat itseltä pois. Mutta pitkässä juoksussa on hyvä, että saa myös halutessaan käpertyä vain sen oman tilanteensa ympärille. Eli koska eri ihmisten tilanteet, suhtautumistavat ja voimavaratkin ovat erilaisia, on kaikkien toiveita hyvä kuunnella pitämällä ketjut aihealueittain erillään, ettei kenellekään tule ylimääräräistä mielipahaa. Itselleni haastavaa on ollut se, että niin monta sellaista aivan mahtavaa naista on vielä täällä lapsettomuus- ja myös kuumeilupuolella, joilta olen oman foorumilla oleiluvuoteni aikana saanut korvaamatonta vertaistukea ja joiden kanssa olen käynyt läpi monia hyviä keskusteluja, että tuntuu vaikealta vain "jättää heidät taakseen" ja lopettaa jutustelut "kuin seinään". Ja kun näiden naisten onnistumista toivon todella, todella paljon. Siviilissä, tämän foorumin ulkopuolella tuikituntemattomista ihmisistä tulee täällä kuitenkin yllättävän tärkeitä :lipsrsealed:

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri sain labrasta viestin, että 7 kerätystä munasolusta 4 on hedelmöittynyt. Nyt sitten jännätään, moniko lähtee jakautumaan ja jaksaa eteenpäin. Ohuella mennään määrien suhteen, eli kova jännitys ilmassa. :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tinas, ihan hyvällä prosentilla hedelmöittyi, yli puolet! Kuulostaa minun korvaan hyvältä, mutta mä olenkin toki vähään tyytyväinen... :D

Mä jännään vielä omien munien kohtaloa. Sairaalalla on pieniä puutteita puhelinaikoihin vastaamisessa: kotiin tulevissa infolapuissa on yhdet ajat hoitajien soittotunneille, mutta soittaessa automaatti kertoo ihan eri ajat. Esim. tänään tähtäsin soittavani klo 14-15, mutta automaatti kertoi, että "Sori! Soittoaika meni just, oli nimittäin 7-14, voi lälläspyy!". Onnistuin jättämään soittopyynnön hoitajalle, kun soitin perus-naistentautien polin sihteerin puhelinnumeroon. Täytyy antaa palautetta, ärrrrrrsyttävää odottaa päivä, että saa soittaa, ja sitten kuulla, että soittaa liian myöhään!

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ja sieltähän se soitto tulikin. 2 kypsää, ei hedelmöittymistä. Katellaan vielä huomiseen, mutta kyllä tämä toistaiseksi oli tässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, sarvis said:

...ja sieltähän se soitto tulikin. 2 kypsää, ei hedelmöittymistä. Katellaan vielä huomiseen, mutta kyllä tämä toistaiseksi oli tässä.

Voi @sarvis ei noin huono onni voi olla. :girl_cry2: En osaa sanoa, miten paljon olisin toivonut, että olisitte saaneet ne ansaitsemanne hyvät uutiset, olen vaan niiiiiin pahoillani puolestasi. :girl_to_take_umbrage2:Vaikka tiedän, että mitkään sanat eivät nyt varmasti helpota oloa, toivon sulle voimia ja lohtua koko sydämestäni. :lipsrsealed:

Oliko teillä ihan normaali IVF vai ICSI? Oliko siis kyse munasolusta vai olisiko tilannetta voitu auttaa ICSIllä, sanoivatko mitää labrasta?

Sydänkiitos @Töhö kannustuksesta - kyllä jännitti aamulla ihan kamalasti, kun labrasta ei alkanut soittoa kuulua. Varmasti myös foorumilla saamasi läheiset arvostavat, jos edelleen jaksat kulkea matkaa heidän rinnallaan, kannustaa ja olla läsnä. Olet kyllä lämminsydäminen ja ihana tyyppi kaikesta päätellen, kun täällä jaksat meitä uusiakin tsempata - lämmin kiitos siitä. :lipsrsealed:

@Kiki25 varmasti kaikki lapsettomuusklinikat ovat täällä hyviä - tärkeintä on löytää lääkäri, johon koet voivasi luottaa näinkin vaikeassa asiassa. Neuvon soittamaan eri klinikoille ja juttelemaan heidän kanssaan ja kyselemään hoidoista. Varmasti tämä on paras tapa löytää sinulle sopiva klinikka ja vielä sopiva lääkäri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@sarvis voi ei. :( toisaalta mullehan sanottiin dextrassa ihan kuukausi takaperin että ymmärränhän etten välttämättä tule biologista lasta saamaan eikä päästy ikinä edes punktioon saakka. Amh on se surkea 0.6 ja ensimmäinen luteaalitukikierto toi plussan. Aloin jo miettiä että ehkä tämä ei onnistu koskaan. Älä menetä siis kaikkea toivoa vaikka näyttää tällä hetkellä hankalalta! 

@Tinas, olen miettinyt josko mieslääkäreillä on tapana vähätellä naistenvaivojen kipuja. Toisaalta samaa olen kuullut kyllä muutamasta naislääkäristäkin, mutta kerran kunnoma lääkäri oli lomalla niin naislääkäri jolla kävimme pahoitteli Ultrassa jos vähän tuntuu ja hänellä oli nenäliinapakettikin pöydällä. Mieslääkäri hyppyytti meitä Ultrissa kaksi kertaa viikossa ja totesi aina vaan että ei kasva tarpeeksi soluja ja kaikki puhe liittyi millimetreihin ja kappalemääriin. Hyvin teknistä siis. 

Tinaa, minusta 4 hedelmöittynyttä kuulostaa hyvältä! Toivotaan että pääsevät blastoiksi saakka. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen verran vielä muuten omasta tilanteestani punktion jälkeen, että olen ollut tänään ihan käsittämättömän kivuton. Vähän on vatsassa tuntunut "omituiselta" ja ihan pientä turvotusta ollut, mutta muuten voin käsi sydämellä sanoa olleeni kipeämpi kierukan laitosta aikanaan kuin tästä sekä itse toimenpiteen aikana että nyt jälkeenpäin.

Tässä lyhyt kuvaus lyhyestä antagonisti kierroksestani:

Lääkkeet: Elonva - Orgalutran - Pergoveris - Ovitrelle - Terolut

En tuntenut kamalasti turvotusta tai mitään kipuja lääkityksestä ihan lopussakaan, vähän nippailivat munasarjat, mutta tosi pientä se oli. Punktiota edeltävänä iltana oli vähän selkä kipeä ja mahassakin "hankala" olo, mutta edelleen todella vähäistä. Punktio itsessään ei juuri sattunut, vaikka lääkettä ei jouduttu käyttämään kuin ihan pieni lisäsatsi (tosin eihän sitä noudettavaakaan kovin paljon ollut). Rauhoittavaa en saanut, sain ennen punktiota klinikalla panadol 1mg tabletin ja punktion jälkeen puoleksi tunniksi lämpöpussin (josta sitten luovuin).

Kotiin olin ajatellut mennä miehen hakemana, mutta pääsin lähtemään jo tunnin päästä punktiosta julkisilla (ok, koti ihan lähellä klinikkaa), kun kipuja ei kertakaikkiaan ollut (olisin saanut jäädä pidemmäksin aikaa, mutten kokenut tarvetta sille). Kävin iltapäivällä koiran kanssa lyhyellä kävelyllä ja sama illalla. Enkä joutunut ottamaan kipulääkettä enää koko iltana. Ihan vähän tuntui tärinä kävellessä ja jos istui kovalle alustalle, tuntui vähän vatsassa epämukavalta juuri istahtaessa.

Tänään menin sitten normaalisti töihin, kun minkäänlaisia kipuja ei ollut ja särkylääkettä ei tarvinut. Vessassa käydessä tuli vielä vuotoa ja hiukan hyytymiä, mutta ei mitenkään ihmeellisesti ja nyt sekin on loppunut. Psyykkisesti totesin, että parempi mennä töihin, että saan muuta ajateltavaa - muuten olisin ollut kotona yksi hermokimppu.

Halusin jakaa tämän kokemukseni ihan vain siksi, että itse stressasin punktiosta aikalailla ja sainkin mm. @Töhöltä ja @sarviselta verratonta vertaistukea. Punktio ja hoidot voivat siis ilmeisesti fyysisesti sujua joskus erittäin "helpostikin". Tässä en tietenkään ota kantaa nyt mitenkään sitten henkiseen puoleen, se onkin ihan toinen juttu (voi kunpa sekin voisi mennä jotenkin helpommin, mutta kyllä tämä tosi raskasta on ollut). Nyt vaan sitten jotenkin pelkään, että lopputulos ei sitten ole toivottu, kun jos keho ei lopulta olekaan toiminut, kuten pitäisi, kun oireet on olleet näin vähäiset. ONNEKSI mulla on maailman ihanin mies, joka on tukenut ja tsempannut tässä kyllä mitä parhaimmalla tavalla. :lipsrsealed:

Sen verran lisään tähän vielä, että Pergoveris kipeytti rinnat ihan kunnolla ja edelleen ovat kipeät - tosin nythän syy voi olla Ovitrellen tai Terojen. Lisätty myös irrotuspiikin nimi.

Edited by Tinas

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Secretariat sulla on kyllä ollut ihan uskomattomia kokemuksia - eihän sen todellakaan noin pitäisi mennä. :skilletgirl: Ja en kyllä voi ymmärtää, miksi luteaalitukea ei kokeiltu aiemmissa kierroissa. Jos se olisi ihan kosmeettista, niin eihän sitä näissä IVF-kierroissakaan kai määrättäisi? Tuo sun tarinasi antaa kyllä uskoa meille muille, joilla AMH arvo maalaa piruja seinille. :lipsrsealed: Olen lukenut myös muualta hyviä kokemuksia raskautumisesta luomusti matalalla amh:lla sen jälkeen, kun hoidot on lopetettu.

On se jännä, että edelleen osa lääkäreistä ilmeisesti saa sitten aika vähän treenausta varsinkin näinkin herkän aiheen kuin lapsettomuus käsittelyyn. Toki kyse on biologiasta ja faktoista, mutta aiheeseen liittyy niin kovin paljon muutakin, että keskittymällä vain noihin jää hoito kyllä mielestäni kovasti puolitiehen, eikä todellista hoitosuhdetta edes pääse syntymään. En tiedä, millaisia kokemuksia näistä yleensä hoitoja läpikäyneillä on?

Kiitos kannustuksesta @Secretariat - toivotaan, että nuo selviytyneet olisivat nyt sitten tsemppareita, mutta luonne kun on inhorealistinen, niin on pakko ottaa huomioon nämä iän mukanaan tuomat "riskitekijät". En pysty kuitenkaan suomimaan itseäni siitäkään, että mitäs en aloittanut aiemmin, sillä ensimmäistä kertaa olen parisuhteessa, jossa voi ajatella ja toivoa saavani lapsia. Elämä vaan ei aina mene niin suoraviivaisesti kuin toivoo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisesti kiireisen päivän jälkeen, ennen nukkumaan menoa...

@sarvis :girl_cry: Miten surkeaa. Tähän ei osaa sanoa mitään lohduttavaa, sillä niin yksinkertaisen perseestä on tällainen. Onko mitään mahdollisuuksia, että hedelmöittyminen voisi tapahtua viiveellä? Toivon todella sellaista ihmettä tapahtuvaksi!!

Torstai on @Tinas toivoa täynnä, kunpa se kantaisi nyt niin, että ne neljä hedelmöittynyttä munista lähtisivät hienosti jakautumaan! :tender: Mullahan oli omassa IVF:ssäni lopussa oikeastaan lähes sama tilanne: seitsemästä kypsästä munasolusta viisi hedelmöittyi, joten toivotaan, että jatkokin menisi sulla samaan malliin!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihan pikaisesti kommentoin. Kiitos kaikille myötätunnosta, @Tinas, @Töhö, @Secretariat. Tämä vertaistuki on oikeasti iso asia, kun ei näistä asioista usein lähipiirissä joko halua puhua tai ole kokemusta. Ihania olette. 

Meille on tehty jo 2 x ICSI, eli ei pitäisi olla siitä kiinni. Myöhäinen hedelmöittyminen on varmaan mahdollista siinä kuin lottovoittokin (en lottoa), mutta ymmärtääkseni peli on menetetty, jos tänä aamuna ei näy minkäänlaisia merkkejä asiasta.

Soittelen juuri Väestöliittoon saadakseni ajan suunnittelemaan jatkoja. Saisi ns. second opinionin siitä, mennäänkö heti donor-hommiin vai kannattaako vielä kokeilla omilla soluilla. On tässä onneksi rahaa jonkin verran säästössä ja varmaan lainaakin on mahdollista saada vielä edellisten lisäksi. 

Siirryn toistaiseksi takavasemmalle seuraillaan, mutta pysyn hengessä mukana. Tsemppiä teille kaikille raskauden ja/tai sen yrityksen kanssa! <3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0