Mrs Willow

Lisäistukka

12 posts in this topic

Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, että miten raskausaika ja synnytys ovat sujuneet, kun kohdussa on ollut myös lisäistukka.

 

Itseltäni tuo löydettiin niskapoimu-ultrassa ja nyt olen tarkemmassa seurannassa ja käyn tiheämmin ultrassa tuon takia. Luonnollisestikin jännittää, että mitä käytännön vaikutuksia asialla on raskauden ja synnytyksen kulkuun. Omassa tapauksessani istukka on kiinnittynyt sekä kohdun etu- että takaseinään, ja näiden välillä kulkee juotos. Tarkempi tilanne selvinnee ajan kanssa. Koska google ei ole ystävä (milloin jonkun raskausasian googlettaminen ylipäätään olisi hyvä idea..), niin vertaistukea kaipaisin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sattuipa silmään tekemäsi aloitus. Alkuun mukava huomata että sielläkin ollaan jo toisella kierroksella :)

 

Ei se lääkäri nyt mitään osviittaa osannut antaa? Kuulostaa meinaan niiin harvinaiselta tapaukselta näin maallikosta. Haitko tietoa googlesta englanninkielellä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva törmätä Tellus :) Kyllä tätä toista taas jo ehdittiin kovasti toivoa ja nyt sitten toivotaan, että kummallisuuksista huolimatta syliin saakka saataisiin.

 

Olen juu googlettanut suunnilleen kaiken mitä löysin, suomeksi ja englanniksi. Aika harvinaistahan tämä on, 1:1000 sekalaisten nettilähteiden mukaan on todennäköisyys suunnilleen, että lisäistukka muodostuu. Ei mulle annettu vielä mitään ennustetta mihinkään suuntaan, sanottiin vaan että hyvä että on tiedossa, niin osataan varautua tms ympäripyöreää. Enkä toki itsekään siinä pöllämystyneessä tilassa oikein mitään osannut kyselläkään. No onneksi seuraava ultrakontrolli on kahden viikon päästä, jos siellä saisi tarkempaa tietoa. Paljon varmaan riippuu siitä, että miten istukan kasvu etenee ja kasvaako vauva kuitenkin normaalisti, eli toimiiko istukka. Ei kaiketi auta siis kuin odottaa ja toivoa parasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kaksiosainen istukka, mikä selvisi vasta synnytyksen jälkeen. Neuvolakorttiin kyllä kirjoitettiin, että istukka sijaitsee etu- ja takaseinässä, mutta ei se ultraava kätilö siitä mitään erityistä maininnut. Raskausaikana ei ollut siis mitään erityisseurantaa, pelkät seulontaultraäänet ja tavalliset neuvolakäynnit. 

 

Raskausaika sujui ihan ongelmitta ja poika syntyi raskausviikolla 41+5. Apgar-pisteitä poika sai 6 ja hänet vietiin heti syntymän jälkeen virvoitteluun. Sain pojan kuitenkin reilun puolen tunnin päästä rinnalle ja sen jälkeen kaikki meni tosi hyvin. Pojalla oli syntyessään napanuora kahteen kertaan kaulan ympärillä ja ponnistusvaihe kesti tunnin verran. Sain myös kaikki mahdolliset lääkkeet synnytyksen aikana. Luulen, että pojan huonovointisuuteen vaikutti enemmän nuo asiat, kun se istukka. Poika oli kooltaan vähän keskivertoa pienempi, sijottui -1 käyrälle. Mutta sekin on luultavasti vaan perinnöllistä ja poika kasvaa edelleen -1 käyrällä. 

 

Istukka irtosi hyvin ja syntyi ihan täydellisenä. Siinä istukassa oli kaksi noin kämmenenkokoista osaa ja ne sijaitsi n. 10 cm päässä toisistaan. Niistä molemmista lähti paksut suonet ja ne yhdistyivät siinä keskikohdassa niin, että napanuora lähti siitä kalvosta. Mulla oli siinä synnytyksessä kaksi kokenutta kätilöä, eikä kumpikaan ollut ikinä nähnyt sellaista istukkaa. Yleensä lisäistukat ovat kuulemma sellasia pieniä lisäkkeitä sen pääistukan lisäksi.  

 

Mäkin yritin jälkikäteen etsiä tietoa tosta, mutta ei siitä oikein mitään löytynyt.. Joten kerro ihmeessä mitä saat selville. Ja toivotaan, ettei aiheuta mitään harmia teille!  ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös ensimmäisessä raskaudessa lisäistukka. Sitä ei huomattu raskauden aikana ja mulla olikin vain ne nt-ja rakenneultrat eikä mitään erityisseurantaa. Mulla meni spontaanisti lapsivesi 35+5 ja sairaalassa sitten huomattiin vauvan olevan selvästi pienikokoisempi kuin mitä viikot olisivat edellyttäneet. Synnytys käynnistettiin ja se sujui alakautta ongelmitta. Poika syntyi siis 36+1, painoa oli 2055g ja pituutta 43 cm. Istukka syntyi kokonaisena ilman erityistä ja vasta sitten huomattiin tuo melko kookas lisäistukka. Napanuora oli kalvokiinnitteinen ja sitten aikanaan huomattiin patologin tarkastelussa, että istukan ja napanuoran verisuonissa oli rakenteellistakin poikkeavuutta. Vauva oli siis syntyessään -2,7 sd mutta muuten hyvävointinen eikä vauva-aikaan ollut mitään muuta erikoista. Nyt 3-vuotiaana on kirinyt sinne -1 sd:n pintaan, mikä on varmaan melkolailla se kasvukäyrä, jolle hän kuuluukin. Toisessa raskaudessa pääsin kasvuseurantaan mutta kaikki sujui hyvin, istukka oli normaali ja vauva hyvänkokoinen.

 

Hyvä juttu, että tuo sun lisäistukka huomattiin ja saat seurantaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kokemusten jakamisesta Mutter ja olesia! Luo vähän uskoa tähän raskauteen, kun kuulee, että tämä voi päättyä ihan hyvinkin :)

 

Jännä kuulla, että Mutterilla periaatteessa oli tilanne tiedossa, mutta siihen ei kuitenkaan sen enempää keskitytty. Vai ajateltiinko sitten, että istukka on kuitenkin yhdessä osassa, mutta esim ihan ylhäällä ja siten kiinnittynyt etu- ja takaseinämän puolelle. Mulla siis on istukkaa myös etu- ja takaseinään kiinnittyneenä ja tuo niiden välinen juotos oli sen verran iso, että itsekin sen ultrassa ihan selvästi erotin, vaikka en toki tiennyt ennen selitystä, että mikä se on.

 

Ymmärrän kyllä, että joku sormenpään kokoinen lisäistukka voisi jäädä ultrissa huomaamatta, mutta jännä, jos lisäistukka voi olla aika suurikin, eikä sitä kuitenkaan välttämättä etukäteen havaita.

 

Aika vähänlaisesti tosiaan tästä tietoa löytyy, varsinkin asiallista sellaista. Kaikkia kauhukertomuksia toki piisaa :girl_sigh: Mutta mulla on seuraava kontrolli ylihuomenna edessä (jos nyt flunssastani vähän tokenen siihen mennessä, että viitsin sairaalaan mennä), tulen päivittämään kuulumiset sitten. 

 

Mrs Willow 15+3

Edited by Mrs Willow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultrassa kävin istukkakontrollissa tänään sairaalassa, eikä lääkäri ollut tilanteesta huolissaan. Kuulemma pääasia, että tiedetään etukäteen istukan kaksiosaisuudesta. Osataan sitten synnytyksessä kaivata toistakin osaa, ettei mitään jää jäljelle. Vauva oli kasvanut hyvin ja vastasi viikkoja. Näytti, että istukan erikoisuudesta huolimatta kaikki raajat liikkui hyvin, eikä mikään jää jumiin minnekään. Lääkäri ei kyllä kovin selkokielinen tapaus ollut ja kun kysyi lopuksi, että onko kysyttävää, niin mies sitten tiedusteli, eli että siis ei tarvitse nyt olla erityisen huolissaan vai.. Kuulemma ei, joten yritetään sitten toteuttaa, vaikka eihän se niin helppoa käytännössä ole varmasti.

 

Seuraava ultra on sitten normaalisti rakenneultra, jonka tosin tekee lääkäri (täällä normaalisti kätilöt ultraa). Sitten olisi istukkakontrolli luvassa vielä rv 28+0.

 

Mrs Willow 15+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla, että sait hyviä uutisia! Päivittelethän jatkossakin tänne kuulumises? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla huomattiin synnytyksen jälkeen pieni lisäistukka. Vaikka mulla seurattiin ultralla alhaalla olevaa istukkaa rv12 ja rv20 lisäksi rv28 ja rv 34, ei sitä huomattu. Kysyin, että onkos siitä mitään haittaa, kätilö kertoi, että ainoastaan juuri se, että jos siitä ei tiedetä ja se jääkin sitten kohtuun. Mulla siis tuli täydellisenä istukka/istukat ulos. Tyttö syntyi rv36+5, eli vähän ajoissa, siitä en sitten tiedä vaikuttiko lisäistukka tuohon mitenkään. Synnytys alkoi vesien menolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei huomattu moista ennen kuin tuli synnytyksen jälkeen kohtutulehdus juurikin tuon kohtuun jäänen lisäistukan takia... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänne tulin luesskelemaan kun meillä nyt epäiltin tuota lisäistukkaa ja napanuoran kiinnittymistä ehkä diihen ohuempaan kohtaan varmuutta ei osanneet sanoa.. vuotelen joten olen nyt useammin ultrattavana käynyt.. nyt vaan puhuttiin et jos selviää sinne 24 viikolle voidaan jotain tehdä.. nyt menossa 19+1 että pelottavat viikot ja kuuakudet edessä.. ihana lukea että kaikki mennyt kuitenkkn hyvin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now