Sanghi

Plussa vai ei? Vol.10

1025 posts in this topic

Olen yrittänyt :(. Tosi arkaluontoinen tilanne kun pitää antaa kuitenkin tilaa surra eikä voi herättää turhia toiveita jos jotain sattuukin. Vieraaltahan testaamatta jättäminen tuntuu, kun itsellä menisi samaasa tilanteessa varmaan paketillinen Pregcheckejä päivässä.

 

Neuvolasta oltiin töykeästi vaan tokaistu, että kemiallinen joo ja vuoto tulee 1-2 viikon sisään. Siihen ystävä nyt luottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis eihä tollei voi sanoo! Herrane aika miten asiatonta ja ei todellakaan asiakaslähtöstä toimintaa!

 

No mut ehkä siin tapauksessa pitää sit vaan antaa aikaa. Voit myös tehä niin et käyt ite ostamassa testin ja viet hänelle ja sanot et täs siulle testi jos haluut vielä kokeilla. Ja jättää sen asian siihen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän se hcg niin nopeasti laske edes että yhtäkkiä testit ois negoja! Monillahan vielä keskenmenon jälkeenkin näyttää plussaa, eikös näin? Bohemian voisitko tuon sanoa ystävällesi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa vinkkejä antaa bohemianille ja ystävälle valitettavasti, mut kyllä toi miusta kuulostaa enempi vialliselta digiltä kuin siltä et oikeasti noin vois olla... Kun kuitenkin vahvoille viivoille sitä hormonia pitää jo olla ihan reilusti, niin ei kai se vajaassa viikossa ehi niin alas laskee et tulis oikeesti nega digistä.

 

Oishan se kauhean hyvä jos ystäväsi vain tekisi uuden digin/pc:n testejä niin ei jäisi yhden (mahdollisesti viallisen) testin varaan. Paljon tsemppiä bohemian sulle tilanteen vierestä seuraamiseen ja ystävälles epävarmoihin aikoihin :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bohemian hmm harmi tietty jos ei hän itse halua testata niin ei voi toista pakottaakaan :( Itse varmaan koittaisin kannustaa, että tekee vielä yhden sellaisen viivatestin ja jos se on nega niin sitten vasta surraan. Koska noi digit on oikeasti niin raivostuttavia, en enää ikinä aio käyttää niitä omien huonojen kokemusten jälkeen.  :hysteric:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bohemia, olen pahoillani ystäväsi puolesta. Olen nyt varmasti yhtä tunteeton kuin neuvola, mutta itselläni testit on menneet juuri noin spontaanissa keskenmenossa. Sain ensin digiin raskaana 1-2 ja pregcheckit vahvistui, sitten tuli vielä digiin raskaana 2-3, mutta kutakuinkin siitä hetkestä testiviivat pregcheckeissä alkoi vaaleta ja seuraava digi näytti noin noin 5 päivän päästä enää 1-2 ja muutama päivä tästä vuoto alkoi ja pregcheckissä oli enää haamu. vuodon loputtua kävin tarkastuksessa ja lääkäri totesi, että kohdussa ei ole mitään merkkejä siitä, että olisin ollut raskaana. Oli varmasti jonkin sortin kemiallinen siis. Tissit olivat kipeät vielä pari päivää vuodon alettua. Juurikaan muita raskausoireita ei ollut. Keskenmenot on kamalia, mutta tilanne ei muutu paremmaksi vaikka kuka sanoisi mitä, se ei muuta lopputulosta. Mutta niin kauan läheisten tulisi olla varovaisen kannustavia, kun toivoa on. Sitten kun sitä ei ole, olisi hyvä tukea vain siinä tilanteessa. Kaikki on toki erilaisia ja käsittelee asioita eritavalla, itse pidän siitä, että esim. lääkärit suhtautuu realistisesti ennemmin kuin antavat turhaa toivoa. Toisaalta puhelimitse ei voi antaa pätevää diagnoosia. Ja aina voi olla, että digi oli viallinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lallis olen aika lailla samoilla linjoilla kanssasi. Monilla kun keskenmeno menee juuri noin aikaisilla viikoilla kun hormonia on vielä vähän. Kemialliseksihan lasketaan kai kaikki ennen rv5 päättynyttä raskautta, eli kyseessä siis on silloin kemiallinen ihan sama vaikka alkio olisi ollut minuutin tai pari päivää kiinnittyneenä ja irtoaa sitten. Tietenkin tuossa bohemianin kaverin tilanteessa olisi järkevää käydä vaikka lääkärissä jos vuoto ei ala ja testit edelleen näyttäisivät negaa, silloin kun olisi varmaan kyseessä keskeytynyt keskenmeno. Jos raskaushormoni on lähtenyt laskuun niin sehän riittää, että sitä on veressä sen 24mIU/ml ja silloin digi näyttää ei raskaana vaikka hormonia olisikin (jos silloin vajaa viikko sitten olisi ollut vaikka 26mIU/ml).

 

Mutta turha sitä spekuloida varmaan, lääkärissä tai testillähän asia selviää. Toivotaan parasta! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä veikkaan, että on ihan ihmiskohtaista näkyykö rtestissä enää viivaa siinä vaiheessa, kun km alkaa. Pidemmillä viikoilla varmaan se hcg ei laske ihan heti nolliin ja ne testit näyttää plussaa vielä senkin jälkeen. Mulla kemiallinen meni niin, että ensin viiva vahvistui kolmen tai neljän tikun verran ja sitten alkoi haalistumaan ja lopulta oli nega, jonka jälkeen se vuoto alkoikin sitten melkein heti. Mä olenkin tämmöinen himotestaaja, että testasin useamman testin ja seurasin myös sen viivan haalistumisen vaikka se aivan paskalta tuntuikin. :(

 

Toivottavasti bohemianin ystävällä olisi nyt kuitenkin kyse viallisesta digistä. Jos vuoto ei ala niin kyllähän se sitten pitäis tarkistaa testillä tai verikokeella, että missä mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :lipsrsealed:.

 

Olen tosiaan varovasti tunnustellut tilannetta ja ystävä selvästi kokee ja on sanonutkin ettei tahdo mitään turhia toiveiden nostatuksia. Odottelee nyt varmaan sen neuvolan sanoman 2 viikkoa jos vuoto ei ala ja sitten miettii uudelleen.

 

Mä olen itse harvoin törmännyt sellaisiin kemiallisiin, että olisi digiinkin asti tullut se "raskaana". Mutta näköjään seki on mahdollista :(.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sama täällä, jotenkin myös ajattelin ettei kemiallinen näkyisi digissä. Näköjään on kuitenkin mahdollista.

 

Kurjaa joka tapauksessa tuo, että pitkään yrittänyt ja vihdoin tulee odotettu plussa joka katoaa. :( hirveältähän se tuntuu varmasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se varmaan riippuu kemiallisen määrittelystä. varmaan myös varhainen keskenmeno voi olla termi, jota voi käyttää. Minulla vuoto alkoi vasta rv5+6, mutta testiviivat alkoivat haaleta noin 4+5. Koska myöskään vuodon mukana ei tullut mitään menkkavuotoa kummempaa, niin ainakaan kovin kehittynyt raskaus ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla näkyi joskus kemiallinen digissä, mut se ei koskaan näyttäny 1-2 viikkoa enempää, sit 4+6 tuli ihmeellinen vihlasu, sellanen viiltomainen sivallus joka meni häpyluusta napaa kohti, sit tuli sellanen olo et nyt ei oo kaikki ok, sit tein digitestin viä ja se näytti "ei raskaana" liuskassa näkyi vielä haaleana parin päivän jälkeenki. Vuoto alkoi vuorokauden päästä tuosta vihlasusta. Sillonki elättelin toiveita virheellisestä digistä ja kuinka vuodot on normaalia alkuraskaudessa, en tiedä kumpi oli pahempi, se keskenmeno/kemiallinen vai se et yritti väkisin elätellä toiveita vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä stalkkaan täällä, kun noita tikkuviivoja on kiva katella.

bohemianin ystävän tilanteeseen piti sanoa, kun yks kemiallinen takana ja mä sain kyllä siinä digiin raskaana 1-2, sit alkoi pregchekit haalistumaan ja vuoto alkoi muistaakseni seuraavana päivänä, kun pc oli nega... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin päivittämään omaa tilannetta. Eilen alkoi taas rusehtava ja vähän punertava tiputteluvuoto ja olin aivan varma, että kesken meni. Tänään ip ultrassa näkyi kuitenkin 6+5 vastaava sikiökaiku ja SYKE! En tiedä pitääkö olla huolissaan siitä, että koko oli 2 päivää jäljessä ja kasvua oli vain 5mm/7vrk. Tosin lääkärin ultra oli aika epämääräinen ja mitta otettiin vain kerran. Mutta siis ainakin vielä toistaiseksi olen raskaana. Kahden vkon päästä ultrataan taas ja jos edelleen kaikki on ok, saan lähetteen ekan raskauden komplikaatioiden takia äitiyspolille. Neuvolaan pitäisi soitella kuulema jo tässä välissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lallis! :lipsrsealed: Olen seurannut tässä ketjussa tilannettasi, toivottavasti kaikki on hyvin ja raskaus jatkuu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Lallis! Toivottavasti kaikki menee nyt hyvin. 

 

Tämän linkin takaa löytyy IVF-tietoihin perustuva, ja mun mielestäni osuvin taulukko siitä, minkä mittainen alkion pitäisi olla minäkin päivänä (mun alkuraskauden ultran tehneellä lääkärillä ainakin oli vanha taulukko, joka näytti liian pieniä viikkoja):

                                                

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409520/                                                      

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnittelut Lallis! Hyvin noin pienellä vielä heittää se mitta sen parikin päivää ilman että tarttee olla siitä huolissaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, todella pieni heitto mitauksessa tekee 2 pvää. Onnea!!

Edited by Kipinä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lallis vau onnea! :) Mullakin oli tämä tyttö alkuraskauden ultrassa viikolla 6+4 viikkoa 6+1 vastaava (la olisi ollut 15.10 mutta vaihtui nt ultrassa 9.10). Eli luultavasti oli mittausvirhe vaan kyseessä koska tämä on hoidoilla aikaan saatu. :) Ne on niin kovin pieniä vielä, pääasia että syke löytyi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lallis, ihanaa että syke löytyi! :) Nyt vaan peukut pystyssä että kaikki menisi hyvin loppuun saakka :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lallis!! :lipsrsealed: :lipsrsealed: :lipsrsealed: Ihania uutisia!

 

Bohemianin ystävän tilanteessa tuli mullakin saman tien mieleen varhainen keskenmeno tai kemiallinen. :/ Mulla tuli taannoin ajallaan digiin "raskaana 1-2" ja siitä muutamia päiviä myöhemmin "raskaana 2-3". Sitten olin muistaakseni viikon testaamatta ja seuraavassa digissä olikin "ei raskaana" ja muutaman päivän sisään spontaani vuoto alkoi päivällä rv 5+6. Varovainen toiveikkuus voi olla ihan ok, mutta jos vaan pelkää pahinta, niin en ainakaan omalla kohdallani toivoisi mitään hirveitä tsemppauksia ja testaukseen yllyttämistä. Pikemminkin ajatusten muualle viemistä, läsnäoloa ja sen pahan olon kestämistä. Toki jos vuoto ei ala, niin siinä tapauksessa uuden testin tekeminen tietty tärkeää, mikäli keskeytynyt keskenmeno sitten kyseessä. Ettei tule mitään tulehduksia tai muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.