Iridessa

Letrozol ORION 2,5 mg (vol. 2)

961 posts in this topic

Kiitos neuvoista, tänään oli pysyvä :) testissä ja pistin nyt tueksi pregnylin. Muuten meni hyvin, mutta pienemmän neulan korkki oli niin tiukassa, että sai voimaa käyttää. Tietysti korkin äkillisesti auettua tuikkasin sillä oikeaan nimettömään ja neula vääntyi. Sain kuitenkin pistettyä.

 

Unohdin miten neuvoivat tuossa pistoksen laitossa ettei lääkettä tule ulos. Pitikö ote hellittää pistoskohdan ympäriltä kun piikki pistetty vai vetää neulas hieman ulos? Nyt vähän lääkettä tuli pisteessä ulos. Toivottavasti kuitenkn tarpeeksi sain perille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sitä varmasti riittävästi meni. Itselläkin oli pistäessä ensin paniikki miten saa pullot auki, sitten että onko aine varmasti sekaisin ja kaikki aine neulassa ja lopuksi vielä ettei vaan jää ilmaa neulaan... On se stressaavaa, kun ei ole koskaan ennen itse mitään tuollaista tehnyt. Mulla oli myös aika polte pistosalueella useamman tunnin pistämisen jälkeen, mutta onneksi täällä oli mainittu, että se on normaalia. Pelottaa vaan aina näissä jutuissa, että jotenkin itse mokaa tärkeässä asiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käytiin ultrassa ja jännitti ihan järjettömästi. Mutta löytyihän sieltä se syke ja oikean kokoinen pieni alku :) Nyt on jo puolet levollisempi olo, kun nuo kaksi edellistä yritystä päättyivät ennen kuin syke näkyi. Kovasti ultraaja koitti rauhoitella, että elät vaan normaalia elämää, mutta saa nähdä koska itsellä pää antaa periksi palata normaaliin tästä ylivarovaisesta meiningistä.

 

Vähänkö teki mieli lähtiessä huikata odotustilassa olleille pariskunnille, että nyt meillä tärppäsi, kyllä se teilläkin kohta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan mahtavaa Tuiketta, paljon onnea vielä <3

 

Täällä matelee piinapäivät, ajattelin testata 12.2 su, eli vielä piiiiiitkä aika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnea Tuiketta!

 

Saatiin miehen siemennesteanalyysin tulokset. Suurinosa siittiöistä pyörii paikallaan. Muuten kaikki muu ok. Ihan kauhea shokki. Sain sellaisen vaikutuksen että ivf/icsi on ainoa vaihtoehto? Ihan järkyttävää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi Elämänalku, tosi harmillinen juttu. :( Oon pahoillani teidän puolesta. Voimia uuteen tilanteeseen! Ihmettelen tässä vaan, että eikö miestä oo tutkittu aiemmin? Miten voi olla, että on tehty hoitoja ennen kuin molemmat on tutkittu?

 

Miltä ajatus hoitovaihtoehdoista tuntuu? Fiiliksethän voi muuttuakin, rauhassa voi miettiä.

 

Tuiketta, hienoa että raskaus etenee normaalisti! Rauhallista mieltä toivottelen <3

 

Suziel, tsemppiä piinapäiviin! Miten aika tuntuukin aina pysähtyvän silloin... Anelmalle hyvää oloa myös :)

 

Itselläni uusi kierto pyörähti just käyntiin, tänään aloitin letrot. Edellinen kierto oli 54 päivää, aivan käsittämättömän pitkä mulle. No, tästä se taas lähtee. Odotukset ei jostain syystä oo kovin korkealla nyt, mutta sen kyllä tietää, että aina loppukierrosta alkaa toivomaan, oli tilanne mikä tahansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ankerias: Mut tutkittiin ja löytyi vika follien kypsymisessä joten oletettiin että vika on vaan mussa. Miestä ei oo tutkittu sen takia kun meillä on yksi lapsi ja yksi keskenmeno joten lääkärit on pitäny sitä suht varmana että siittiöt pelaa kun ne kerta on ennen ollu kunnossa.

 

Eihän meille oo muuta hoitoja annettu kuin terolut, clomifeniä 2 kiertoa ja letroja 3 kiertoa.

 

Hoidot tuntuu pelottavalta varsinkin munasolu punktio. Mulle ku ei oikein oo koskaan tehty mitään sen kummempia toimenpiteitä.. Hetken tuntuu että mennään vaan ja tehdään se mut sitten yhtäkkiä iskeekin pelko ja tuntuu etten vaan pysty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille tsemppauksesta!

 

Elämänalku, teillä kuitenkin oli joitain jotka meni eteenpäin hitaasti/nopeasti? Muistatko niitä määriä? Olihan meilläkin vaan pari prosenttia nopeita ja suoraan meneviä, 30 prossaa hitaita ja loput sitten ihan toivottomia. Siinä vaikuttaa myös lukumäärä ja pidättäytymisaika.

 

Kuulemma tulokset voivat myös vaihdella tosi paljon, jossain suositellaan tekemään uusi testi parin kuukauden kuluttua.

 

Itse aloin syksyllä syöttää miehelle kaikenlaista vitamiinia, mm. foolihapon sanottiin jossain parantavan siemennestettä. Sitten oli perusvitamiinit, omegat, arginiinia, karnitiinia, jotain bee propolista... Ja lisäksi koitettiin syödä terveellisesti, kielsin alkoholinkin melkein kokonaan. Miehellä on tullut pariin vuoteen vähän ylipainoa ja liikunta vähentynyt, niin koitettiin parantaa elintapoja. Mun mielestä sinänsä reilua, että koitti tsempata, kun itsekin tein kaikkeni että onnistuu. Pääsi vähän osalliseksi tästä kaikesta säädöstä. Niin joo ja kielsin mm. hautomasta elimiään läppärillä, kun kuulemma kuumuudesta on haittaa sillä alueella.

 

Mä luulen että meillä toi säätäminen auttoi jonkin verran ainakin siittiöiden määrään, jolloin niitä hyviäkin yksilöitä oli enemmän. Viime inseminaatiossa oli pestyjä 10 miljoonaa, eli niitä jollain tavalla eteenpäin liikkuvia. Pari miljoonaa taisi olla raja inseminaatiolle.

 

Jos siellä olisi niitä eteenpäin meneviä, niin sittenhän inseminaatio voisi olla vaihtoehto. Se ei ainakaan satu.

 

Muakin on peloteltu siitä munasolujen keruusta, eikö sitä voi tehdä nukutettuna? Mutta tuttu sanoi, että sitä kestää, kun ajattelee mahdollista lopputulosta. Ja ajatteli niin, että mitä pidempään kesti, niin sitä enemmän sai munasoluja. Heillä on nyt neljä kertaa tehty se. Nyt on taukoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elämänalulle huikkaan tuolta ivf-puolelta, että ei punktio välttämättä satu lainkaan ja lääkkeet on sitä varten että pysyy kivut poissa. Huomenna punktio ja sattuneesta syystä olen lukenut kokemuksia sen verran että yleisempänä tuntuu olevan että naiset pelkää sen sattuvan enemmän kuin miltä on lopulta tuntunut. Tsemppiä uuteen tilanteeseen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Räsynuken tavoin täällä toinenkin entinen Letro- ja nykyinen IVF-ketjulainen tuli huikkaamaan Elämänalulle, että älähän ihmeessä lannistu! En olisi mäkään vaikkapa vielä vuosi sitten todellakaan uskonut, että IVF-hoitoihin vielä päädytään, mutta tässäpä sitä vaan ollaan: mullakin on eka punktio toivottavasti edessä reilun viikon päästä. Ja nimenomaan tuo _toivottavasti_, sillä niin hullulta kuin se kuulostaakin, niin tästäkin voi oikeasti olla innoissaan :D Aiemmat, tuloksettomat yritykset sekä luomuna että Letroilla ovat tehneet tehtävänsä ja olen ajan kuluessa ehtinyt hyvin sopeutua siihen, että tilanne on nyt tämä. IVF/ICSI-hoito on kuitenkin menetelmänä kiistatta varsin tehokas. Ja jos olet kerran selvinnyt jo synnytyksestäkin, niin selviät kyllä takuulla ihan leikiten jostain pikku punktiostakin ;) Annahan siis itsellesi nyt hieman aikaa ja mieti asiaa rauhassa (toki jos tähtäätte hoitoihin julkkarille, niin jonoon kuitenkin kannattaa ilmoittautua melko nopeasti, sillä pääseehän sieltä poiskin jos siltä alkaakin tuntua). Tsemppiä! :lipsrsealed:

 

Voimia ja onnea hoitoihin myös kaikille muillekin Letro-ketjulaisille! :)

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merkkaan ketjun ja palaan myöhemmin lukemaan.

Hain just apteekista Letrozol:et (ratiopharm). Pitäis syödä niitä 1tbl kp 3-7. Söin noita vuonna 2012, mutta ei saatu plussaa niillä. Katotaan kuin tällä kertaa käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoidot tuntuu pelottavalta varsinkin munasolu punktio. Mulle ku ei oikein oo koskaan tehty mitään sen kummempia toimenpiteitä.. Hetken tuntuu että mennään vaan ja tehdään se mut sitten yhtäkkiä iskeekin pelko ja tuntuu etten vaan pysty.

Terkkuja tämän päiväisestä punktiosta! Kipulääkkeet ja puudutus olivat tosi hyvin kohdillaan, joten tunsin vain pari vihlaisua ja pientä jomotusta munarakkuloita tyhjennellessä. Kyllä sen kestää! :) Tokihan on ihmisissä (ja munasarjoissa) eroja, mutta ei se mikään mahdoton toimenpide ole. Täällä sai halutessaan myös rauhoittavaa lääkettä esilääkkeenä, sekin varmasti auttaa mukavasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meinaan pyytää lyhyttä nukutusta. Muuten en siihen kykene. Tämä on mulle niin vaikeaa koska mulla on paljon lääkeaine allergioita ja svt-rytmihäiriö. Lisäksi paikallispuudutus saa mut aina pyörtymään. Jopa puuduttavat silmätipat sai mun verenpaineen romahtamaan silmälääkärissä ja pyörryin. Tää ei oo niin yksinkertainen juttu mun kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

elämänalku, luinkin sun viestejä tuolta jostain aiemmin ja huomasin, ettei tosiaan taida riittää pelkkä Diapam esilääkkeenä. En kuitenkaan usko, että se on este punktiolle. Ainakin kannattaa kysyä!

Tsemppiä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips! Paljon täällä koko ajan tapahtuu.. Mua alkoi jännittää nyt Suzielin puolesta! Ootko malttanut olla testaamatta? Mikä kp menossa? Kivaa että lääkkeellä on vastetta! Pidäthän meidät ajan tasalla! :)

 

Elämänalku, kysymällä varmasti selviää moni asia, ei tarvi omassa päässään kaikkea pähkäillä :) Toivottavasti sopiva lääkitys löytyis punktioon, ettei se ainakaan siitä jäisi kiinni.

 

Mulla on menossa kp 11 (helppoa laskea kun 1.2. oli kp1 :) ). Eilen oli kontrolliultra, eikä tällä toisella letrokierrolla näkynyt minkäänlaista vastetta lääkkeelle. En edes ollut allapäin tiedosta, olin varmaankin aavistellut tällaista jossain alitajunnassa. Vaikka onhan se kummallista, että ensimmäisessä kierrossa lääke toimi hyvin, ja nyt ei lainkaan.

 

Oon pari viikkoa lueskellut pistoshoidoista ja IVF:stä ketjuja ja blogeja, ja viime viikolla just miehen kanssa keskusteltiin perinpohjaisesti näistä asioista. Päätettiin, että mennään niin pitkälle näissä hoidoissa kuin on pakko (kuitenkin omilla soluilla). Asenteeni on vähän sellainen "pessimisti ei pety": jonkinlaisen henkisen takarajan laitoin viiden vuoden päähän, että silloin olen ehkä raskaana. :D Mulle luo selkeyttä tähän hommaan se, että on jonkinlainen suunnitelma, vaikka eiväthän nämä jutut suunnitelmia yleensä noudattele.

 

No, seuraavaan hoitoon siirrytäänkin pikemmin kuin arvattiinkaan. Pistoshoidot aloitetaan ensi kuun alusta. Sitä ennen Primolutit. Fiilikset on oikeastaan aika hyvät. Kuitenkin uusi hoito on aina tehokkaampi kuin edellinen.

 

Täytyy vielä sanoa, että olipas kiva ja hyvä lääkäri eilisessä ultrassa. Osasi asiansa, ja kertoi mulle hoidoista niinkuin järkevälle ihmiselle, eikä puhunut kuin vähä-älyiselle. Hän myös vastasi kysymyksiini, mitä esitin. :o:D Arvostan myöskin sitä, että sanotaan asiat rehellisesti ja suoraan. Esim. "sun luonnollinen kierto ei ole kovin hyvä, joten tukilääkitystä tarvitaan" ja "Olet vähän vaikea tapaus, sopivaa annostusta on luultavasti vaikea löytää" (siis pistoshoitoihin). Tuollaisten rehellisten lausumien jälkeen oli paljon helpompi luottaa, kun hän lopussa sitten sanoi, että "kyllä me se raskaus saadaan alkamaan, pco ei sitä estä. Täytyy vaan löytää sopivat lääkkeet" Viimeksi lääkäri lässytteli vaan jotain että "katsotaan nyt rauhassa" tms., kun yritin kysellä, että kuinka todennäköistä mun raskautuminen ylipäätään on. En jaksa YHTÄÄN sellaista, että lääkäri tuntuu säälivän mua ongelmieni takia, ja siksi jättää jotain sanomatta.

 

Huh, tulipa sepostus! Ihanaa kun te kaikki vertaistukihenkilöt ootte olemassa, vaikka tietenkin parempi ois että pian oltais kaikki raskaana :)

 

Päivittäkääs tilanteitanne!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testasin hätähousuna Dpo9 ja silloin oli 10 päivää pregnylistä. Sain ihan mukavan haamun ja tyhmänä olin toiveikas. No seuraavana aamuna sain puhtaan negan kahteen eri merkin testiin. Putosin kyllä korkealta ja kirosin itseni miksi testasin niin aikaisin. Otti kyllä koville ja meni itkuksi/masisteluun koko päivä.

 

No nyt tiedän, että minulla kestää se 11 päivää pregnylin poistuminen. Eilen jo alkoi rusehtava tuhru ja odottelen menkkojen alkavan ma. Ei kyllä enää toivoa plussasta tähän kiertoon.

 

Odotan vain kp1 alkua ja pääsen soittamaan klinikalle. Varmasti ensi kierrossa aukkari ja ehkä muuten samalla kaavalla? Tai jos saisi luget loppukiertoon tueksi.

 

Mikä kp olette käyneet aukkarissa? Minulla voi jotkut kierrot jäädä 24 päiväiseksi ja silloin ovulaatio kp 10-11. Menkkojen pitäisi ilmeisesti olla loppu ennen eikä liian lähellä ovulaatiota. Voiko folliultran tehdä samalla?

 

Toivottavasti Ankerias noilla pistoshoidoilla saatte vasteen ja sen plussan.

 

Anastacialle tsempit ensimmäiseen letro kiertoon. Toivottavasti toimivat.

 

Elämänalulle myös tsempit ja varmasti hyvä pyytää kevyt nukutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kiitos!

 

Onko teille tullut jotain oireita Letroista?

Mietin kun tänään itketti toisten raskautumiset (kateellisena itkin omaa kurjaa kohtaloa) ja tuntui etten päässyt siitä millään yli. Että alkaako tämä kaikki vaan painaa päälle vai voiko letrot aiheuttaa ylireagointia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on jo pitempään ottanut todella koville muiden raskaus ja vauva uutiset, joten siihen ei muutosta. En huomannut tunnepuolen muutoksia. Kuumia aaltoja ainakin minulla oli. Pitää ensi kierrossa tutkailla paremmin jos huomaan muita oireita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekassa letro kierrossa olin tosi herkillä. Itku pääsi melkein ihan mistä syystä tahansa. Ei kyllä sitten ollut muissa letro kierroissa mitään oireita. Tiedä oliko tuo herkkyys letroista vai jostain muusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ollut letrotsolin aikana oikeastaan mitään oireita. Liekö vastekaan sitten kovin kummoinen ollut.

Ankerias, kuulostaa mukavalta lääkärikokemukselta. Minun ärsyttävin kokemus liittyi aukiolotutkimuksen hoitajaan, joka yliempaattisuudellaan otti päähän. Tutkimus ei ollut älyttömän kivulias, mutta epämukava, ja hoitaja hoki jalassa kiinni roikkuen "Voi voi kun näkee että sulla sattuu!" "Kestätköhän enää??". Kai sitä nyt vähän saa irvistellä, jos tuntuu ikävältä!

 

SuzieL, mulla on myös taipumusta lyhyisiin kiertoihin. Aukiolotutkimus tehtiin kp6, yleensä vuoto kestää 4-5 pv loppua kohti niukentuen. Samalla tarkistettiin ainakin mulla myös vaste letroille. Eli luulen, että onnistuu samalla reissulla kaikki.

 

Onnentoivotuksia kaikille! Toivottavasti ei häiritse, että huseeraan tässä(kin) ketjussa, vaikken juuri nyt letrotsolia otakaan. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

SuzieL - On mullakin siis jo pitkään ottanut koville nuo uutiset, mutta nyt siis itkin asian takia varmaan tunnin, autolla ajaessani ja vielä kotona. Aijemmin joko en ole itkenyt tai sitten olen tirauttanut muutaman kyyneleen, mutta se on ollut n.15 minuutissa ohi.

 

Mulle tehtiin aukkari 2012 ja kävin siellä kp9, ovis tuli silloin kp12-14.

 

elämänalku - Toivottavasti itelläkin helpottaa. .

 

sarvis - En yhtään muista miten itellä silloin 2012 oli, tuliko sivuoireita vai ei, mutta kyllä niillä vastetta saatiin yhden ultran mukaan joskaan tärppiin letrot ei auttaneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos aukkari asiaan vastanneille. Vahvisti omia mietteitä asiasta ja saan varmasti varattua ajan nyt alkuviikolla, kun ne hanat aukeaa ja yk21 starttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ekalla kerralla tullut letroista mitään oireita, tokalla sitten vaikka mitä, niin fyysisiä kuin henkisiä. Ei kyllä itkuisuutta, mutta sellainen ihmeellinen masennus & toivottomuus ja ajatuksia, että kohta varmasti kuolen ym. Mitä en todellakaan normaaliolotilassa ajattele. Harkitsin jo letrojen ottamisen keskeyttämistä, mutta jollain pakolla kuitenkin otin koko kuurin loppuun.

 

Eli hyvin on mahdollista, että letrot aiheuttavat erinäisiä ylivoimakkaita reaktioita. Jostain luin, että letrojen poistuminen elimistöstä kestää 1-2 vrk, joten vaikka ei enää ole ottanut pilleriä, sivuvaikutukset voivat vielä jatkua tovin.

 

Ja kyllähän ne muiden lapsiuutiset aina aiheuttaa masennusta. Juuri sukulainen ilmoitti odottavansa toista 5 viikolla. Ajattelin, että ellen itse nyt olisi plussannut, niin olisi kyllä niin masentanut. Nyt pelkään että jos menee itsellä kesken ja heillä onnistuu, niin en tiedä miten taas jaksan. Jotenkin myös ajattelin, että itsellä ei enää tulisi mieleenkään kertoa raskaudesta yleisesti ennen 12 viikkoa. Kadehdin kun toiset pystyvät olemaan stressaamatta riskeistä. Mutta niinhän se itselläkin eka raskaus meni, ei tullut mieleenkään että jotain voisi mennä vikaan. Nyt vaan koko ajan näkee kauhuskenaarioita... Yhdestä murheesta kun pääsee yli, niin jo keksii seuraavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuiketta: tervetuloa tuonne odotuspuolelle turisemaan! ;)

 

Kaikille kovasti tsemppiä ja voimia! Itse tulin Letroista tosi huonolle tuulelle, mutta niitä ei mulla kokeiltukaan kuin yhden kierron verran, kun jo siirtyttiin piikitettäviin. Voi olla, että seuraavissa kierroissa olisi Letroillakin ollut parempi olo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään kp1 ja soitettu klinikalle, sekä paikkaan jossa tehdään aukkari. Aukkari on nyt kp8 ja samalla lääkityksellä mennään eli letrot 1x kp3-7 ja pregnyl, kun ovistesti plussa. En saanut lugeja loppukiertoon, mutta unohdin niitä kysellä. Tosin tässä kierrossa oli ainoastaan ihan haalean rusehtavaa valkovuotoa Dpo10 eteenpäin neljä päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now