Smultron

Yöimetyksen hellä lopetus

12 posts in this topic

Meidän on tarkoitus saada yösyötöt loppumaan nyt kun vauva täytti yksi vuotta. Mietin kovasti, mikä olisi paras tapa tehdä lopetus, kun pikkuinen on tottunut syömään 4-5 kertaa yössä. Hänellä on ollut viimeisen puoli vuotta korvatulehduskierre ja siksi hän on halunnut ja saanut olla öisin rinnalla hyvin paljon, se on ollut ainoa tapa jolla olemme saaneet joten kuten nukuttua tämän puoli vuotta. Nyt kun vauva sai putket korviin ja kivut loppuivat, tarve olla koko ajan lohtutissillä on loppunut, mutta hän herää edelleen 4-5 kertaa yössä syömään (imetyksen jälkeen voin laittaa hänet takaisin omaan sänkyynsä). Haluaisin kovasti päästä yösyötöistä kokonaan eroon, mutta mietin onko liian raju veto olla antamatta maitoa koko yönä kun pienen maha on tottunut saamaan täytettä monta kertaa yössä, joten nälän tunne varmaankin tulee. Toisaalta, onko turhaa vähentää nyt imetyskertoja ja muutaman kuukauden päästä lopettaa kokonaan? Ja meneekö vauva ihan sekaisin jos pari kertaa yössä hänen itkuunsa ja huutoonsa vastataan yöllä maidolla, muilla kerroilla vain sylillä? Usein sanotaan, että on hyvä jos isä kantaa vauvaa yövieroituksen ajan koska äiti haisee maidolle, mutta tuntuu pahalta ajatellakin tätä, koska vauvalla on tällä hetkellä muutenkin äiti-vaihe ja kova tarve tarkistaa, että olen paikalla. Mitä ajatuksia ja neuvoja antaisitte tämän pohdinnan pohjalta? :)

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä se on joko-tai. Lopetat yösyötöt kokonaan tai jatkat vauvan (tai taaperoita nämähän jo on, OMG!) tahtiin. Mun mielestä välimuotoa ei ole, kuten itsekin pohdit.

Hellää lopetusta ei varmaan ole olemassakaan. Siitä on hellyys kaukana kun vauva vaatii yömaitonsa eikä sitä yhtäkkiä annetakaan. Me tehtiin just niin että isi hoiti hyssyttelyt muutaman yön. Sellaista sydäntä riipivää itkua (huutoa) oli vain ekana yönä, eli suht helposti meni meillä.

 

Tämä ei ollut varmaan vastaus mitä "halusit" :D

 

Ja paljon onnea 1-vuotiaalle synttärikaimalle! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Maximus ajatuksista! Tämä oli oikeastaan just sellainen vastaus, jota halusin, koska vahvisti sitä, mitä itsekin olin ajatellut. :D Vaikka tuntuukin jotenkin "julmalta" niin on varmaan hyvä tapa, tosiaan mitään hellää tapaa ei taida olla...

 

Kiitos samoin onnitteluista! ^_^ Niinpä, totta, taaperoitahan nämä jo ovat, huh!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin oon Maximuksen linjoilla. Kai se vähentäminen joillakin toimii, mutta meillä oli ehdottomasti paras lopettaa kerrasta. Pidemmän päälle se myös tuntui oikeasti hellimmältä vaihtoehdolta, kun koko homma oli ohi muutamassa yössä. Vaikka ekana yönä otti kyllä itselläkin koville.

 

Meillä mies hoiti esikon yövieroituksen, kun mä olin ihan poikki enkä olisi jaksanut. Kuopuksen taas vieroitin minä itse, osin koska jaksoin ihan hyvin ja miehen kuitenkin piti käydä töissä, osin koska mies musta nössöili liikaakin esikon vieroituksen kanssa eli otti viereen ihan liian helposti mikä sitten jäikin päälle tosi pitkäksi aikaa. Mä itse en luonnollisestikaan voinut ottaa viereen vaan laitoin vauvan (n. 9kk tuolloin) aina itkun loputtua takaisin omaan sänkyynsä ja sinne oppi tosi nopeasti.

 

Ekana yönä mä uskon vauvalla voivan olla oikeasti nälkäkin, mutta ihan selvästi jo parissa yössä tottuivat. Alkoivat syödä paljon paremmin päivisin ihan heti.

 

Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alkaa pikkuhiljaa varmaan olla sama edessä, ei vaan enää jaksa tätä yösekoilua ja oon jo aika varma näppituntumalta että ei tuolla enää ole öisin nälkä vaan herää juurikin hakemaan turvaa ja lohtua. Muuten sais herätäkin, mutta äiti alkaa olla "vähän" väsynyt. Ajateltiin mennä samalla kaavalla kuin ensimmäisen kanssa, jolloin parhaiten toimi suoraan omaan huoneeseen siirto ja mies kävi hyssyttelemässä ekoina öinä sitten, juuri sen maidontuoksun takia. Ja kerrasta poikki tosiaan meni, meillä ensimmäinen heräsi 5+ kertaa yössä ja samoin tämä toinen tällä hetkellä. Ensimmäisen kanssa homma oli ohi muutamassa yössä, eka oli kamala, mutta sitten helpotti.

 

Tsemppiä! Ei se kivaa ole, mutta joskus ihan tarpeellinen ratkaisu. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille neuvoista ja tsempeistä! Pitää vielä hiukan odottaa yöimetyksen lopettamista kun tässä on just tällä hetkellä monia päiviä jolloin pitää olla skarppina, sitä ei varmaan ole jos on valvonut koko yön... Mutta tulen raportoimaan, kuinka kävi sitten kun päästään asiaan käsiksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt on kaksi yötä mennyt ilman yötissiä ja.....täytyy ihan kuiskata, etten vain jinxaa tätä....yöt on menneet aika hyvin! :o Molempina öinä kolme herätystä, ensimmäisenä yönä eka herätys aika pitkä ja itkuinen, mutta muuten pikkuinen on aika nopeasti rauhoittunut isin syliin tai omaan sänkyynsä. En usko tätä! Viimeiset puoli vuotta yötissillä VÄHINTÄÄN kahden tunnin välein, odotin tästä tulevan kauhean sodan. Olen ihan puulla päähän lyöty, että nytkö voin alkaa oikeasti nukkumaan öisin. :girl_impossible:

 

:dancegirl::girl_crazy:

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä tulee vähän myöhässä, mutta onneksi olkoon onnistuneesta yövieroituksesta, Smultron! Ja Maximus ja Onna, ja tsemppiä Ida-Mari!

Meilläkin toteutettiin onnistuneesti unikoulu juuri viime viikolla. Ennen vauva saattoi nukkua yhden 4 tunnin pätkän yön aikana, ja sen lisäksi yhden 3 tunnin pätkän, mutta ei koskaan sen pidempiä. Nukutukset olivat vaikeita ja aamuyöt yhtä heräilyä. Toisinaan koko yöt yhtä heräilyä tunnin-puolentoista välein. Nyt vauva on nukkunut pisimmillään 9 tuntia yhteen putkeen!

 

Mutta mulla olisi kysymys teille muille vastaavan kokeneille. Miten nopeasti teillä on rinnat tottuneet muuttuneeseen tilanteeseen? Kun mulla meinaa räjähtää rinnat aamuun mennessä. Ovat niin täynnä että ihan sattuu. Oppiiko kroppa jotenkin vähentämään yöllistä tuotantoa vai meneekö se sen kautta että tuotanko kaiken kaikkiaan pienenee (ja maito ei riitä päivällä)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vau, teilläpä vauva nukkuu nyt hyvin! :) Meillä ei isommatkaan lapset olleet nukkuneet nelivuotiaaksi mennessä kuin muutaman yön kokonaan putkeen.

 

Mulla oli yöimetyksen lopetuksen jälkeen joitakin päiviä rinnat aamuisin ikävän pinkeät ja viikon verran yöpaita litimärkä aamuisin. Sitten tasoittui. Päivisin riittää silti hyvin maito, keho tuntuu osaavan mitoittaa tuoton vuorokauden ajan mukaan hyvin. Tosin meidän taapero syö jo viisi kiinteää ateriaa päivässä joten maito ei ole niin suuressa ruoka-roolissa vaikka imetänkin vielä viisikin kertaa päivässä. Eikös teillä olekin pienempi vauva Catherine? Toivottavasti pian kuitenkin helpottaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Smultron :) Vauva on jatkanut koko öiden nukkumista, mutta ei meillä joka yö mene ihan täydellisesti; aika monena iltana nukutus on kestänyt puolitoista tuntia ja välillä vauva on kyllä vikissyt vähän yöllä. Mutta ratkaiseva ero entiseen on se, että rauhoitteluksi riittää että isä tassuttelee. Joitain yksittäisiä kertoja miehen on pitänyt kanniskella vauvaa.

 

Joo, meidän vauva on pienempi kuin teidän, tällä viikolla 7 kk. Hänkin kyllä syö jo viisi ateriaa päivässä - mutta ne ovat varmaan pienempiä kuin teillä. Imetän noin 7 krt päivässä. Rinnat ei ole kyllä vieläkään tottuneet tähän, vaan ovat aivan pinkeät aamuisin. Mutta olen ottanut tavaksi pumpata päällimmäiset pois heti herättyäni, niin olo helpottaa. Sitä pumpattua laitetaan sitten iltapuuroon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now