Sign in to follow this  
Followers 0
Malviina

odotusajan ruokavalio, esimerkkejä ja perusteluja

12 posts in this topic

Itse en ole vielä tiettävästi raskaana, mutta yritys on aloitettu (eli saatan olla raskaan)  :grin:  Kiinnostaisi miten muut syö raskaus/imetysaikana tai jo ennen raskauden alkamista ja miksi. Mitä muutoksia olette tehneet ruokavalioon vauvan takia?

 

Esimerkki omasta päivästä perusteluineen:

 

Aamupala: Kananmunia, kalkkunaa, verigreippiä ja vihersmoothie (ananas, kurkku, sitruunamehu, maca-jauhe, psyllium, raaka-kaakaojauhe,kurpitsansiemeniä)

-> verigreippiä  raskautumiseen + elimistön puhdistamiseen, ananas myös puhdistaa elimistöä, maca lisää hedelmällisyyttä/vaikuttaa hormonitoimintaan + paljon muita terveyshyötyjä, psylliumista kuituja, raaka kaakaosta magnesiumia, rautaa ja hyvää mieltä :)

 

Välipala: Sokeriton piltti, pähkinämix (cashew, hassel, manteli, saksanpähkinä), rusinoita ja mulperinmarjoja, vihreä tee 

-> pähkinöistä hyviä rasvoja, kuivatuista hedelmistä mm. rautaa

 

Lounas: Kanasalaatti (sis. mm. herneitä, viinirypäleitä, kurkkua, salaattia), ruisleipä margariinillä, pähkinämix

-> ei suunniteltu ateria (töissä lounasruoka)

 

Päivällinen: Paistettu lohi, riisiä, parsaa, parsakaalia 

-> ei takaa-ajatuksia tälläkään aterialla, mies valmisti

 

Iltapala: Jugurttia (ei sokeria tai makeutusaineita), sokeritonta mysliä, kuivattua viikunaa, parapähkinöitä, paljon marjoja

-> marjoista vitamiineja, viikunasta rautaa ja kivennäisaineita + lisää emäksisyyttä (jossain luki että poikavauvaa yrittäessä pitäisi lisätä kehon emäksisyyttä :rolleyes: ) pähkinöistä hyviä rasvoja + seleeniä + lisää kuulemma peittojen heilumista :pupu_1:  

Vitamiinit yms. jotka otan purkista: foolihappo, raskausvitamiini, kalaöljy

Lisäksi paljon vettä päivän aikan, noin 3 litraa

 

Lyhyesti oma ruokavalioni tällä hetkellä:

-vältän sokeria, makeutusaineita, lisäaineita, valmisruokia, kovaa rasvaa

-tämän esimerkkipäivän lisäksi syön paljon myös mm. avokadoja, kaurapuuroa, kookosöljyä, lehtikaalia, pinaattia, paljon erilaisia hedelmiä/vihanneksia/marjoja näitä tulee päivässä helposti yhteensä kilo tai enemmänkin, lisäksi usein raakasuklaata

-en ota stressiä, herkuttelen silloin tällöin (esim. jäätelö, pulla tms)

 

Olen syönyt tämän tyylisesti jo useamman vuoden, mutta nyt vauvan mahdollinen mukaan tulo kuvioihin on tuonut seuraavat muutokset ruokavaliooni:

 

-syön ENEMMÄN kuin ennen, usein syön hieman miinuskaloreilla jos en kiinnitä asiaan huomiota

-verigreippejä en ennen syönyt

-vihersmoothieta join ennen silloin tällöin, nyt yritän joka päivä (sisältö vaihtelee, mutta tungen sinne yleensä kaikkea minkä miellän terveelliseksi)

-olen lisännyt kalan syöntiä

-olen vähentänyt maitotuotteita (saattaa lisätä elimistön tulehdustilaa)

-foolihappo + raskausvitamiini (ennen monivitamiini käytössä).

 

Nyt kun tän kirjotti tähän, niin vaikutan hieman ylisuorittajalta :grin: mutta näin ei ole! En stressaa ruuasta oikeasti yhtään, kiinnostuneena kokeilen kaikkea uutta ja terveellistä, eikä "herkkujen" karsiminen ole mulle mikään uhraus, tykkään tälläisestä ruuasta. Nyt kuulisin mielelläni muiden ruokavalioita tai kommentteja omaani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohan kuulkostaa hyvältä. Itse käyttäny chia siemeniä mutta en ole varma saako niitä käyttää kun jotain rasvaisia siemeniä kuten pellavan siemeniä ei suositella. Kuikaha on kaakaonibsit ja gojimarjat. Ite koitan keskittyy puhtaisiin raaka-aineisiin ja kasviksia ja hedelmiä syön paljon. Veden juontia pitää lisätä jo muutenkin kun oon huono juomaan vettä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa joku vastasi mulle :D en tiedä oliko ruuan syynäämisestä hyötyä vai ei, mutta nyt raskaana ollaan :)

 

pellavansiemenet on kai kadmiumpitoisuuden takia kiellettyjen listalla, muista siemenistä en oo kuullut pahaa. Gojimarjoja oon syönyt jonkun verran nyt. Raakakaakaostakin luin jostain että se ei olisi kauhean hyväksi (??) mutta silloin tällöin oon syönyt teelusikallisen tai suklaana palan tai pari. Ärsyttää kun ei aina tiedä mihin uskoa ja mitä uskaltaa syödä :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D jep ajattelin alkuun mennä iha "perusruualla" etten käytä nuita lisiä muita kuin rakkausvitamiineja ja omega 3 joissa ei oo A-vitamiiniä sekä maitohappobakapseleita. Saa nähdä miten käy vatsan kans ku chian siemenet on auttanut vatsan toimintaan ei oo ollu ummetusta sen jälkeen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rakkausvitamiinejä, hih <3 mulla kans käytössä raskausvitskut ja kalaöljy. Maitohappobakteereita ei.. Ainakaan vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:D aijaa enpä huomannut kirjoitusvirhettä Saatto ennakoivatekstin syöttö taas tehä omiaan. Mulla muutenki on maitohappobakteerit ollu mukana kun rankka urheilu vie vastustuskykyä nii ollu kokeilussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten lievittää sushihimoa? Sushi on mulle kaikista vaiken vältettävä ruoka. Onko mitään ruokaa, jota saisi syödä joka edes etäisesti muistuttaa sushia? Oletteko syöneet kasvissusheja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tehny ite kasvis- ja tonnikalasushia, ne autto vähän sushihimoon. Merilevästä en oo ollu huolissani, sen verran harvakseltaan tulee syötyä, mutta raakaa kalaa ei uskalla käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten lievittää sushihimoa? Sushi on mulle kaikista vaiken vältettävä ruoka. Onko mitään ruokaa, jota saisi syödä joka edes etäisesti muistuttaa sushia? Oletteko syöneet kasvissusheja?

 

Mä oon syönyt pahimpaan himoon kasvissushia. Eihän se nyt ihan sama ole, mutta jotain sentään... Ja sitten olen tehnyt sellaista salaattia, jossa pohjana sushiriisiä, päällä avokadoa, kurkkua ja tonnikalaa ja päällä wasabimajoneesia. Sellaista köyhän naisen sushia. :D Eikä sekään nyt tietenkään sama ole, mutta saapahan sitä makua vähän. 

 

Mulla myös raaka kala on kaikkein vaikein vältettävä. Pärjään jopa juustojen kanssa ihan ok, vaikka haikeudella välillä katselenkin, mutta sushi on paha. Samoin mun suuri suosikki graavilohi. Ja okei, myös tartarpihvin perään kuolaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Norppa vinkistä! Tein sushiriisiä, jonka päälle laitoin avokadoa, kurkkua ja purkkitonnikalaa. Maustoin sitruunalla, soijakastikkeella ja kevytmajoneesilla. Oli tosi maukasta ja auttoi hyvin sushihimoon!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ajattelinpa laittaa oman esimerkkipäivän ruokailut tänne. Läheskään koko raskauden ajan ruokavalio ei ole ollut tämänkaltainen: alkuraskaudesta rv17 asti söin ihan mitä tahansa vaan pystyin (päivän ruokailut saattoi olla hernekeittoa, cocista ja hedelmäsosetta) ja siitäkin suurimman osan oksensin pois, sitten taas rv20-30 nälkä oli suunnaton ja teki paljon mieli kaikenlaista "oikeaa" ruokaa, kuten makaronilaatikkoa, lasagnea jne. Ei ole radia, mutta alhaisen hemoglobiinin vuoksi yritän saada mahdollisimman paljon C-vitamiinia ruokavaliosta, mikä tukee raudan imeytymistä.

 

Aamupala:

- iso annos kaurapuuroa (kuitua, proteiinia, rautaa, B-vitamiineja, sinkki), jonka päällä mustaherukoita (C-vitamiini, kuitu) ja hedelmäsosetta (C-vitamiini)

Välipala:

- 10 kpl tuoreita taateleita (kuitua, magnesiumia, edistää kuulemma synnytystä)

- kourallinen saksanpähkinöitä (terveellisiä rasvoja, folaattia, proteiinia, magnesiumia, sinkki)

Lounas:

- 1 litran smoothie, jossa 2 banaania (kalium), 250g mansikoita (C-vitamiini, folaatti), 3 rkl chia-siemeniä (terveellisiä rasvoja, proteiinia, sinkki), 4dl kauramaitoa (D-vitamiini, kalsium)

Välipala:

- 4 palaa täysjyväruisleipää (kuitu, proteiini, rauta, sinkki, folaatti), joiden päällä margariinia (Keiju kolme öljyä eli terveellisiä rasvoja, D-vitamiinia), tammenlehväsalaattia (folaatti) ja 3 tomaattia (mm. karotenoideja)

Päivällinen:

- pinaatti-kikhernekastiketta (folaatti, rauta, proteiini) ja täysjyväpastaa (kuitu, rauta, proteiini, sinkki)

- hapankaalia (C-vitamiini, kalsium, maitohappobakteereja)

Iltapala:

- kaurapuuroa (pienempi annos kuin aamulla), jonka päällä banaani ja hunajaa (tämä annos helpottaa nukahtamista, koska sisältää luontaisesti rauhoittavia aineita, lisäksi pitää hyvin nälkää koko yön)

- ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä (terveellisiä rasvoja)

 

Lisäksi:

- vettä 3-4 litraa

- pari kupillista Pukka odotusajan luomuteetä

- tupla-annos Ferronol-vitamiinivalmistetta (rauta + liuta muita vitamiineja, mm. B12 ja folaatti)

- tupla-annos D-vitamiinia (vahvuus 2 x 25)

- jodi

- magnesium

 

Niin ja nyt rv39+0. Kiloja kertynyt tähän mennessä n. 12,5kg (bmi ennen raskautta 18,5)

Edited by Milaliina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0