Santtu

Passikuva vauvasta

127 posts in this topic

Minä kävin eilen pojan kanssa passikuvassa ja hyvin onnistui. Pidin poikaa jakkaralla istumassa ja olin itse kyykyssä vieressä. Kuvassa ei saa näkyä yhtään kiinnipitäjän sormia tai käsiä, joten lasta on tuettava vatsan tienoosta ja selkäpuolelta, ei kainaloista. Poika killitti silmää räpäyttämättä kameraa ja välillä hymyili kuin mikäkin valokuvamalli :D Kaikki kuvat onnistuivat hyvin, ja kävin jo poliisilaitoksellakin, ja hyvin kelpasi kuva passiin.

 

Poika on nyt siis vähän yli neljän kuukauden ikäinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pitäisi ensi syksynä ottaa passikuva n. kuukauden ikäisestä vauvasta. Onko kenelläkään kokemusta näin pienen kuvaamisesta, se kun ei varmaan vielä osaa päätäänkään kannatella yhtään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko kysyä, että miten siinä passikuvassa saa sormet näkyviin? Siis eikö sen kuvan nykyisten säädösten mukaan pidä olla sellainen, että siinä näkyy vain pää (=kasvot mahdollisimman suurena)?

 

Meillä on siis sellaiset kuvat pojista, missä näkyy ihan hitusen puseroa olkapäiden kohdalla, mutta ei siinä näkynyt, vaikka melkein kainaloista pidinkin kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Vauvalla kuvaan tulee helposti myös paitaa, kun pienillä ei oikein ole kaulaa, ja kuvan ja kasvojen koko on kuitenkin määritelty ennalta. Ei kunnon kaulaa -> enemmän hartioita kuvaan.

 

Meidän pitäisi ensi syksynä ottaa passikuva n. kuukauden ikäisestä vauvasta. Onko kenelläkään kokemusta näin pienen kuvaamisesta, se kun ei varmaan vielä osaa päätäänkään kannatella yhtään...

 

Omaa kokemusta ei ole, mutta kaverilta kuulin, että suurin haaste oli kuukauden ikäisellä saada lapsi pysymään hereillä ja pitämään silmänsä auki. Me käytiin viikonloppuna ottamassa passikuvat pojasta, joka kyllä istui jo itse syöttötuolissa, mutta kuvaamossa osui kuitenkin silmiin sitteri, jonka pääpää oli verhoiltu valkoisella kankaalla. Mitä ilmeisimmin se oli tarkoitettu ihan pienten vauvojen kuvaamiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin n. kuukauden ikäisestä pojasta passikuvat justiinsa ja ihan hyvin meni. Jopa yllättävän nopeasti, jos minulta kysytään. En tosin itse pidellyt poikaa vaan katsoin sivusta.

Kuvausliikkeessä oli tuoli, jossa oli leveä käsinoja pojan istua. Mies istui vieressä ja piteli poitsun päätä pystyssä (ei toki siis kannatellut päätään vielä itse). Toisella puolella istui vielä täti jakkaran kanssa jeesaamassa. Jotta sormia ei kuvassa näkynyt, laitettiin pojalle valkoinen kankainen ruokalappu.

Hetken aikaa heräteltiin poikaa ennen kuvauksia ja ihan hyvin silmät pysyi auki. Eipä tuo kameraan katsonut, mutta sen verran annettiin vauvan kanssa anteeksi passia hakiessa.

 

Harmitti ihan, kun kaikki parhaat kuvat meni kuvaajalta ihan totaalisesti ohi, kun aina kun poika olisi ollut useamman sekuntin paikallaan ja katsellut oikeaan suuntaan niin oli kuvaajan kamerasta aina akku tai filmi loppu. <_< Vaan loppu hyvin kaikki hyvin, saatiin kuva sekä passi ja sepä se tärkein juttu olikin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin ottamassa viikonloppuna kuvat 8 kk neidistä. Tyttö istui isänsä sylissä "vinottain" ja aikaa hommaan meni noin minuutti. Kahdenlaiset kuvat saatiin mukaan ja neuvottiin tarjoamaan poliisilaitokselle kumpaakin vaihtoehtoa. Helppo homma siis kaikenkaikkiaan vaikka oltiin muuhun varauduttu :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Me otettiin taaperoisesta passikuvat kotona.

Myös me kuvattiin passikuvat itse kotona. Poika tosin oli silloin vain kuukauden ikäinen. Istutettiin sitteriin, jossa valkoinen lakana taustana ja räpsittiin. Kuvat vietiin sitten valokuvaliikkeeseen, jotka skaalasivat ne oikean kokoisiksi ja tulostivat passikuviksi.

 

Eka ajatus oli viedä poika passikuvaan, mutta sillä ainoalla kerralla kun sitä yritettiin poika nukahti matkalla autoon, eikä sitä saanut hereille millään ilveellä. Eli tämä tapa oli ehdottomasti parempi noin pienelle. Tällä passilla onkin sitten reissattu jo monen monituista kertaa Italian ja Suomen väliä :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysäsin passia haettaessa tarviiko passia uusia aikasemmin, niin sain vastauksen että ei tarvitse. Ainoastaan jos matkustaa Usa:han niin kuva ei saa olla kovinkaan vanha. Jenkeissä ollaan hyvin tarkkoja. EU:ssa ei niinkään, joten ainakin 5 vuotta voi matkustaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän vauvasta otettiin passikuva jo 2 viikon iässä. Asteltiin sisään eräseen helsinkiläiseen valokuvaliikkeeseen ja mies piti kuvattaessa vauvaa sylissä. Ei tarvittu kuin muutama otos ja onnistui. Valokuvaaja sen jälkeen poisti kuvan taustalta miehen niin että siinä näkyi vaan valkoista taustaa. Kuvasta tuli tosi hyvä!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onkohan kellään kokemusta miten on sujunut ihan vastasyntyneen passikuvaus? :rolleyes:

Meillä on huhtikuussa tulossa tuollainen tilanne eteen kun pitäisi ottaa ihan viikon parin ikäiselle kuvat ja laittaa henkilötodistus/passihakemus vireille.

 

Vastaan itse itselleni..

 

Hyvin sujui. Vauva oli juuri herännyt ja syötetty, joten oli virkeänä. Minä pidin neitiä sylissä ja tuin sormilla takaraivosta vauvan ollessa pystyasennossa. Itse olin sivuttain niin että kuvaan en tullut mukaan. Eikä tarvinnut kuin yhden otoksen ja se oli siinä. :) Ja katsekin osui suoraan kameraan. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää on kyllä aiheen ohi...sori

 

Sannulini: Kauanko kesti kelakortin tulo? Tai henkilötunnuksen saanti?

 

Ollaan lähdössä takaisin Ranskaan vauvan ollessa minimissään 3vkonen, joten passi tarvitaan ja sitähän ei saa ennen henkilötunnusta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^

Kelakorttia ei ole vielä tullut, mutta henkilötunnus oli jo synnäriltä lähdettäessä.

Ja nimen rekisteröinti kirjattiin meillä samantien maistraatissa (käytiin vauvan ollessa kaksiviikkonen), koska tarvittiin väestörekisteriote, muutoin olisi nimi ollut seuraavana päivänä kirjattu. Joten heti tuon jälkeen voitiin henkilökortti vauvalle hakea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä otin itse kotona passikuvat pojusta ja sitten käytin netissä olevaa ohjelmaa Passikuvia niiden valmistamiseen ja tallentamiseen koneelle. Sitten tilasin kuvat ihan perusvalokuvina. Tästä ohjelmasta löytyy myös Suomen passikuvamitat.

 

Ensin otin kuvat valkoinen lakana pojan alla kun hän istui sitterissä. Tämä ei toiminut hyvin kun lakana oli niin ryppyinen ja se näkyi kuvissa. (Minä en koskaan silitä mitään.)

 

PassportPhotoSheet.jpg

 

Sitten otin lakanan pois ja otin kuvan pojusta sitterissään. Meillä on BabyBjörnin beige sitteri ja tausta oli mainio mielestäni mutta kuvasta tuli liian iso. Jotta olisin saanut pojan päästä oikean kokoisen kuvassa niin sitterin ruskeat reunat olisi tulleet mukaan kuvaan ja sehän ei käy.

 

PassportPhotoSheete.jpg

 

Lopulta jouduin pyytää miestä auttamaan mitä en normaalisti halua tehdä kun hän turhaantuu niin nopeasti. Mies piti poikaa valkoisen seinän edessä niin että oli puolimetriä seinään. Minä otin sitten vähän kauempaa kuvia. Tästä tuli oikein mainio vaikka vähän miehen peukkua näkyy alareunassa mutta jos ne siitä alkaa nipottamaan niin jo on. Saa tihrustaa, että se näkyy. Vähän siinä on varjoa oikealla puolella mutta ei toivottavasti liikaa. Saa nähdä miten kuvan kanssa käy kun vielä ei olla passia haettu. Täällä pitää molempien vanhempien olla mukana ja on vain muutama paikka mistä voi käydä passia hakemassa. Ja vain yksi paikka on lauantaisin auki. :angry:

 

PassportPhotoSheeter.jpg

 

Mutta halvaksi tuo tuli kun kuvat tulee perusvalokuvan kokoisina ja ne pystyi tilaamaan mistä tahansa kuvapalvelusta. Meille tuo ohjelma toimi todella hyvin.

 

Ja vaikea oli ottaa pojasta totista kuvaa kun se aina alkaa nykyään hymyilemään kun kameran ottaa esiin. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päädyttiin sitten menemään ihan valokuvaamoon passikuvia hakemaan, vähemmän säätämistä. Kuvien otto kesti pari minuuttia ja pojusta saatiin ihan hyvä kuva. Naama tosin näyttää paljon pyöreämmältä kuin oikeasti, mutta muuten ok. Kelpasi poliisilaitoksellakin oikein hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tuosta hymyilemisestä mieleen kun meijän poika kanssa aina alkoi nauramaan kun näki kameran, ajateltiin että mitä kuvien ottamisesta tulee mutta kun liikkeessä otettiin niin poika oli ihan paikallaan ja ilme vakavana, oli niin jännä paikka :D

Ei ois varmaan kotona voinut ottaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin passikuvauttamassa Jii kun hän oli kaksiviikkoinen. Käytiin valokuvaamossa Tapiolassa. Siellä oli sitteri, joka oli päällystetty valkoisella kankaalla. Kuvaan se sitten häivytettiin (ei kuvassa muuta olekaan kuin suuri pää :D ).

 

Kun mentiin kuvaamoon, Jii nukkui eikä saatu hereille millään. Kun sitten luovutettiin ja käveltiin takaisin autolle, tottahan tuo heräsi. Juoksin sitten kamalaa kyytiä takaisin kuvaamoon ja saatiin muutama kuva otettua, mutta sitten alkoi jo olla nälkä... Joten kuva vaihtoehtoja ei ollut montaa.. Mutta passissa on kuva ja passilla on matkustettu.

 

Kannattaa muuten ottaa huomioon, ettei passikuvia välttis saa heti mukaan. Me ainakin jouduttiin odottamaan seuraavaan päivään, kun se tausta piti hävittää...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko jollain tietoa hyvästä valokuvaamosta Tampereella?

 

Me käytiin ottamassa passikuvat Tuomiokirkonkadulla Suomen Passikuvaamo Osakeyhtiössä. Sain työkaverilta vinkin että siellä ovat "erikoistuneet" vauvakuviin. Varmaan halvempiakin paikkoja on (vai maksaako nykyään passikuvat jo kuinka paljon) mutta tuolla ainakin sujui kaikki hyvin. Hintaan kuului 3 mustavalkoista ja 3 värillistä kuvaa sekä lähettivät kuvan myös sähöpostitse niin voi sitten mummoille ja kummeillekin jakaa :D

 

Kuvat sait odotellessa kahvin kera. Meidän neiti on jo niin iso että istui mun sylissä. Huomasin että niillä oli siellä jotain pienemmille vauvoillekin soveltuvia "istuimia" joissa oli hyvät tuet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin otattamassa passikuvan vauvasta ja jätin passihakemuksen. Tosi näppärästi ne otti kuvan tossa kuvaamossa, on selvästi kuvannut ennenkin pieniä. Mä istuin tuolilla ja pidin tyttöä sylissä niin että en ite näkynyt kuvassa ja toisella kädellä tuin pään takaa niin ettei käsikään näy kuvassa. Kertaräppäsyllä onnistui kuva. Tosin kummallisen näköinen toi kuva on, en itsekään tunnista lastani siitä, mut onpahan ainakin silmät auki ja suu kiinni ja katse kameraan päin. Isovelikin kommentoi kuvaa, että "näyttää ihan pojalta". :D Niin kyllä näyttääkin. Näyttää myös pyöreänaamaisemmalta ja kaljummalta kuin mitä oikeasti on. Mut kaipa toi nyt sit kelpaa, kun ei kuvaaja eikä poliisiaseman virkailija mitään sanoneet. Se vaan sapettaa, että vauvojen passi maksaa yhtä paljon kuin aikuisten, vaikka kelpaa todennäköisesti vain puolen vuoden ajan, kun lapsi kasvaa ja ulkonäkö muuttuu. Eli varmaan on kertakäyttöpassi nyt sit. Koska lie tehdään seuraava matka, niin ei luultavasti tuo kuva enää kelpaa. :angry: Kallista lystiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me saatiin passikuva meidän 1 kk vauvasta niin, että mä pidin vauvaa ilmassa valkoista taustaa vasten ja tuin päätä niin ettei sormet näkyneet.

Kuvaaja joutui ottamaan muutaman otoksen, mutta siihen kuitenkaan ikuisuuksia mennyt. Piti vaan valita sellainen hetki, että vauva on hereillä, mutta ei kiukkuinen, nälkäinen tai puhdasta vaippaa vailla.

 

Poliisiasemalla olivat sitten myös vähän joustavia kuvan ominaisuuksien suhteen (molemmat korvat eivät näkyneet) ja hyväksyivät kuvan pienistä puutteista huolimatta.

Edited by Antsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin uusia meidän isomman (3,5 v) passin nyt, kun ekan passin kuvassa on 6kk. Ei kyllä mun mielestä ole tarpeeksi tunnistettavissa, kun kuvan perusteella vois pienemmälle antaa sen passin. Ikä ei ehkä ihan täsmäis siinä tapauksessa. :D

 

Ensin ajateltiin ottaa kuvat kotona, mutta taidanpa sittenkin viedä liikkeeseen. Siellä tytöt varmaan pysyy perustotisina ja paikallaan. Kotona yleensä alkaa keimailu sun muu tohina, kun yrittää kuvata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lauantaina käytiin passikuvassa. Nopeasti meni, vaikka piti useampi otos ottaakin. Pikkuneiti pysyi istumassa ihan itsekseen, vaikka kuvaaja vähän alkuun epäilikin. Tuolla tosin se tuoli olikin enemmän sellainen taso, joten tyttö istui ihan kuin lattialla. Ei vain meinannut katsoa kameraan vaan aina jonnekin sivulle. Tosi hyvä kuva lopulta tuli eikä tosiaan pelkoa hymyilystä tai muusta. :lol:

 

OT: Isomman kanssa onnistui heti kerrasta. Ymmärsi tosi hyvin ohjeet, että katso kameraan äläkä hymyile.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kävin otattamassa passikuvan vauvasta ja jätin passihakemuksen. Tosi näppärästi ne otti kuvan tossa kuvaamossa, on selvästi kuvannut ennenkin pieniä. Mä istuin tuolilla ja pidin tyttöä sylissä niin että en ite näkynyt kuvassa ja toisella kädellä tuin pään takaa niin ettei käsikään näy kuvassa. Kertaräppäsyllä onnistui kuva. Tosin kummallisen näköinen toi kuva on, en itsekään tunnista lastani siitä, mut onpahan ainakin silmät auki ja suu kiinni ja katse kameraan päin. Isovelikin kommentoi kuvaa, että "näyttää ihan pojalta". :D Niin kyllä näyttääkin. Näyttää myös pyöreänaamaisemmalta ja kaljummalta kuin mitä oikeasti on. Mut kaipa toi nyt sit kelpaa, kun ei kuvaaja eikä poliisiaseman virkailija mitään sanoneet. Se vaan sapettaa, että vauvojen passi maksaa yhtä paljon kuin aikuisten, vaikka kelpaa todennäköisesti vain puolen vuoden ajan, kun lapsi kasvaa ja ulkonäkö muuttuu. Eli varmaan on kertakäyttöpassi nyt sit. Koska lie tehdään seuraava matka, niin ei luultavasti tuo kuva enää kelpaa. :angry: Kallista lystiä!

 

Meillä on esikoisella (3v) edelleen käytössä sama passi, jonka sai 7kk ikäisenä. Eikä ainakaan viime reissulla ollut mitään ongelmia passin kanssa, vaikka ikää oli yli 2v. Me oltiin viimeksi reissussa Kanariansaarilla ja mun muistaakseni passia taidettiin kysyä ainostaan Suomen päässä lähtiessä, Espanjassa ei taidettu passeja kysyä lainkaan. Jonnekin jenkkeihin tai vastaavaan tiukemman säännöstön maahan en ehkä tuolla passilla yrittäisi, mutta muuten kyllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now