Sign in to follow this  
Followers 0
taotao

Tarvitsisin kokeneemmilta pikaista apua.

24 posts in this topic

Olisi nyt tarkoitus aloittaa clomit. Mietin vain, että onkohan niitä mahdollista ostaa vain kuukaudeksi, kahdeksi tms? Tuntuu hullulta ostaa kaikkea kerralla jos tekevätkin tehtävänsä suht alussa. Jäävät siten joutilaiksi ja rahaa niissä kiinni. Tietoa kellään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isoissa kaupungeissa ainakin Yliopiston apteekista on mahdollista saada vain tarvitsemasi määrä esim. Clomifenin kohdalla. Jos mietityttää niin soita apteekkiin ja varmista asia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy soittaa!

Ot.

Apollonis! Pisti silmään "allekirjoituksesi". Olet siis vihdoin hoitojen jälkeen raskaana! Ja tuplat!! Kuinkas siinä niin kävi :) kiinnostaa vaan kun noiden clomienkin kanssa tuntuvat olevan niin tarkkoja ettei tulisi monikkoraskauksia. Anteeksi etten jaksa etsiä oletko kuinka tarkasti kirjoitellut tilanteestasi. Eikä ole pakko vastata jos et halua :) onnea joka tapauksessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin. Soittelin meidän kylän apteekit läpi ja jokaisessa täytyy ostaa kaikki kerralla. Tyhmää.

No. Tulikin seuraava ongelma. Lääkäri ei sitten ollutkaan vielä kirjoittanut koko reseptiä vaikka puheistaan viikolla ymmärsin sen olevan jo apteekissa. Saatan tarvita ne jo ensi viikolla ja minulla ei ehkä ole mahdollisuutta päästä apteekkiin. Olisin siis hakenut ne valmiiksi! Miksihän se ei siellä ollutkaan? Ainoana asiana tulee mieleen, että määrääkö ne kuitenkin vasta sitten kun soitan ensimmäistä aikaa ultraan?? Miten teillä muilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samalla kaipaisin tietoa mitä siinä seurantaultrassa tapahtuu. Lähinnä kiinnostaa mitä kautta se tehdään jne. Kiitos jos joku viitsii vastailla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Seurantaultrassa katsotaan, miten follikkelit ovat lähteneet kehittymään, eli kuinka isoja ovat ja onko yksi vai useampi johtofolli, joiden oletetaan irtoavan ko. kierrossa. Lisäksi katsotaan kohdun limakalvon paksuus. Ultra tehdään alakautta, on yleensä varsin nopea toimenpide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa soittaa lääkärille ja kysyä reseptin perään, ettei ole päässyt unohtumaan. Oma lääkäri kirjoittaa aina jo käyntini aikana e-reseptit jo valmiiksi ja voin hakea ne heti tai viikon päästä. Riippumatta lääkäristä/vaivasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohdin kertoa tämän. Soitin siis lääkäriin ja siellä ei ollut mitään merkintää koko reseptistä. Niimpä toinen lääkäri kirjoitti sähköisenä sen. No. Kuinka ollakkaan. Saman päivän postissa tuli ko resepti. Tästä ei ollut mitään puhetta että sen postissa saan eikä tosiaan toinen lääkäri nähnyt tiedoissani mitään mainintaa ko lääkkeestä.

No. Resepti kuitenkin saatu. Lääkkeet haettu ja eka pilleri otettu. Varasin sen ekan ultran aamulla ja hoitsu kysyi minulta koska olen tulossa. Luulin, että hänen kanssaan pohditaan kun kiertoni on epäsäännöllinen. No. Kunnon eka vuotopäivä oli viime la joten aika on ensi viikon ke. Muttapa. Tämä kun on ihka eka ultra niin oliko joku rajoitus milloin ei saa touhuilla?? Kun vasta katsotaan mitä clomit saa aikaan vai saako mitään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kellään tietoa? Lääkäri ei siis puhunut enkä itse tajunut kysyä. Tänään aloitettu elämäni ekat clomit. Kaiken järjen mukaan ovis vasta ensi viikolla. Niin tietääkö kukaan saako nyt lainkaan heilutella peittoa? Kiitos taas jos joku vaivautuu vastaamaan. En ilkeis pitää näppejä erossa tosta mun ihanuudesta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ultran ajankohta on yleensä muutamia päiviä ennen ovista (mulla oli yleensä melkein viikko vielä ovikseen kun ultra tehtiin), eli ihan huoletta voitte heilutella peittoja ennen ultraa :)

 

Tsemppiä hoitoihin! Letrozole on muuten clomeja parempi lääke, joka ajaa saman asian, mutta ei ohenna kohdun limakalvoja ja on pienempi riski useamman follikkelin kasvuun. Kannattaa kysyä lääkäriltä mikäli haluat/on mahdollista siihen vaihtaa :)

 

Muoks. Nyt vasta huomasin, että kiertosi epäsäännöllinen. Uskoisin, että peittojen heiluttelu on silti ookoo. Aika pieni todennäköisyys, että sieltä heti kolmoset putkahtaa :D

Edited by mymmeli85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos mymmeli vastauksestasi! Ultra aikaa varatessa tosiaan hoitaja kysyi milloin tulen ultraan. Olin ihan puulla päähän lyöty enkä osannut alkaa asiaa sen enempää kaivelemaan. Niinpä kerroin milloin minun laskujeni mukaan on kp12, jolloin halusivatkin minut sinne. Kierto tosiaan epäsäännöllinen. 2 ekaa päivää oli sellaisia, että vessassa käydessä vain jäi todella vähän vuotoa paperiin. Kolmantena oli kunnon vuotopäivä ja laskin sen siis olevan kp1. Toivottavasti en ole ihan metsään mennyt näiden kanssa. Laskujeni mukaan ovis siis 16.9 eli ensi viikon perjantaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäs tuo lääke on tarkemmin nimeltään josta puhuit, letrozol mikä? Huomenna olis se eka ultra ja voisin tuon ottaa puheeksi mahdollisesti. Jännittää. Onkohan tällä ensimmäisellä clomi kierrolla mitään vaikutusta!? Toivon todella, että annostus riittää. Ettei ainakaan enempiä tarvitsisi syödä. JOS annostus on kohdillaan niin pitääkö seurantaultrassa käydä silti joka kuukausi?? Kiitos jos joku vielä viitsii vastailla!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ANKEUS!kävin ultrassa eikä siellä näkynyt yhtään folliikkelia :( pieniä tuntemuksia on kyllä ollut ja tänä aamuna tuli kirkasta limaa. Siltikään en ilmeisesti ovuloi. Ensi viikolla taas labraan ja soitto gynelle kun menkat alkaa. Katsotaan clomien annostus uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään sanottavaa? Olen joinain kuukausina kuitenkin cb:n testeillä saanut hymynaaman. Tarkoittaako tämä nyt sitä etten ole ovuloinutkaan vaikka testit on niin sanonut. Sattuiko nyt tämä kierto huonolla tuurilla olemaan ovuloimaton vaikka söin clomeja? Vai kuinka tämä pitäisi ymmärtää ettei nyt näkynyt folliikkeleita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään sanottavaa? Olen joinain kuukausina kuitenkin cb:n testeillä saanut hymynaaman. Tarkoittaako tämä nyt sitä etten ole ovuloinutkaan vaikka testit on niin sanonut. Sattuiko nyt tämä kierto huonolla tuurilla olemaan ovuloimaton vaikka söin clomeja? Vai kuinka tämä pitäisi ymmärtää ettei nyt näkynyt folliikkeleita?

Voi olla huono tuuri. Mulla on aina Ultrassa näyttäny hyvältä mutta kaikissa kierroissa en saa ovisplussaa enkä kai ovuloi. Esim viime kierto hyvä, nyt kp 12 eikä mitään. Lääkitys sama kuin koko ajan ollut. Tarkkaile saatko tässä kierrossa naaman ja jos niin koska.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vielä että kun oot käyny 3-4 ultra niin huonon tuurin mahdollisuus saadaan pois. Ja muutenkin ens kierrossa varmaan uusi ultra koska tarvitsee miettiä lääkityksen säätäminen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulinpa päivittelemään.

Tilanne nyt siis se, että 2 kiertoa syöty clomeja 1tabl/pv. Tänään oli toka ultra, jossa näkyi 3 follia joista 2 isompaa. 1 oli kuulemma lytistynyt, mitä lie tarkoitti. Olen hieman ällistynyt kun gyne kertoi kysyttyäni, että minun täytyy siis joka kuukausi juosta ultrassa. Niinä kk siis kun clomeja syön. Alunp. minun annettiin ymmärtää, että käyn siellä kunnes annostus on kohdillaan ja sen jälkeen ei tarvitse seurata. Helppo homma sinänsä mutta jotenkin turhauttavaa. Kun olen lukenut etteivät kaikki käy edes yhtä kertaa. Lyödään vaan resepti käteen. No. Täytynee käyttää tilaisuus hyväksi. Jolloin siis oviksen pitäisi olla. Ei satu testejä nyt olemaan enkä ajatellut ostaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas kaipailisin neuvoja. Nyt on siis syöty 2kiertoa clomeja. Ekassa ei ollut mitään oireita. Nyt on kp12 toisessa kierrossa ja pari päivää ollut kauheita kipuiluja munasarjoissa. Voiko olla niin ettei ensimmäisessä kierrossa clomit oireillu mutta toisessa sitten näin kovasti? Sama annos ollut kokoajan. Lääkärin mukaan ovis oli joko viime viikonloppuna tai tänään. Päästiin toimiin vain perjantaina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla letrojen kanssa välillä ihan jäätävät kivut, joskus ei mitään eli voi kai vaihdella. Tosin mulla niin päin että kun aloitin kuurin tauon jälkeen niin oireet oli pahemmat. Voisiko sulla olla tulossa useampi munasolu, sillon kun mulla tuli 2kpl niin molemmin puolin särki kovaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin taas ultrassa mutta empä muistanut kysyä. Vaikuttaa kyllä vastaavalta kuin sulla Secretariat. Onneks noi kipuilut tulee hetkittäisinä kohtauksina eikä sitä ole kokoajan. Tänään tosiaan kävin taas ultrassa ja vastaavia kipuiluja ollut. Toisella puolella kuulma nukutaan mutta toisella oli 2cm ja 1.4cm folli. Ja nyt vasta kp9. Loppuvuosi pidetään taukoa. Tammikuussa ominpäin ilman seurantaa clomeja. Ja sittenpä jos suostuvat jatkamaan clomeilla niin jatketaan, ja jos ei niin sitten jatketaan ilman. Muita hoitoja ei haluta. Tuossa kohtaa jos ei ole tärpännyt niin pitäisi joko jatkaa muilla hoidoilla tai ottaa keltarauhashormonit käyttöön. En kyllä ymmärrä miksi. V 2013 oli kyllä paha endo joka leikattiin keuhkosta, mutta sen jälkeen ei ole ollut mitään oireita. En haluis alottaa mitään ehkäisyä kun sitten en ainakaan tule raskaaks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0