Loirle

Kausi-influessarokotus- kannattaako ottaa?

27 posts in this topic

En normaalitilanteessa ota mitään rokotusohjelman ulkopuolisia piikkejä, raskausaikana kausi-influessarokotusta kuitenkin suositellaan vahvasti. Kiinnostaisi kuulla vähän kokemuksia ja mietteitä siitä oletteko rokotteiden puolesta vai vastaan, oletteko ottaneet rokotteen ja onko siitä tullut oireita/oletteko silti sairastuneet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otan ehdottomasti rokotteen, myös raskauden aikana (jos vielä satun olemaan raskaana kun piikkejä aletaan jakaa - LA on marraskuun alussa), ja erityisesti tietty pikkuvauvan äitinä. Rokotutan 5v esikoinenkin. Lähipiirissä on pieniä lapsia, vanhoja vanhuksia ja muutenkin väkeä, jotka eivät kaipaa tartuntaa. Omat keuhkotkin on niin romut, että pahempi räkätauti johtaa toisinaan keuhkokuumeeseen, josta ei meinaa millään parantua. Omaa sairastelunvälttelyä vielä enemmän kuitenkin rokotteen ottamiseen vaikuttaa tunne siitä, että omalla vastuulla on osa joukkoimmuniteetin luomisesta ja läheisten suojelusta. Eihän rokote kaikkia suojaa, ja influenssa voi ihan oikeasti koitua jonkun kuolemaksi, vaikka itse influenssan "viitsisikin sairastaa". Influenssakausi on myös pitkä, ja ainakin omalla kohdalla olisi vaikea pystyä olemaan supertarkkana käsihygieniasta tai eristäytyä tartuttajista, koska mies käy töissä ja esikoinen päiväkodissa, jne.

 

Influenssan sairastamisesta ei myöskään ole mitään hyötyä kenellekään, kun taas joitain muita pöpöjä on ihan terveellistä joutua potemaan. Otan mieluusti vaikka viisi rokotetta jos voin sillä välttää yhdenkin antibioottikuurin. Yleisesti koko pandemia kuormittaa yhteiskuntaa monella tasolla ihan kohtuuttomasti, minusta, joten olen todella pro-rokoteihminen. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin kausi-influenssarokotteen ennen raskautta ja aion ottaa vastakin, koska tuleva työ eli tällä erää opinnot on alalla, jossa oon tekemisissä kaikenlaisten ihmisten, terveiden ja sairaiden, myös mahdollisesti hyvin heikkokuntoisten vanhusten kanssa. Eli en pelkästään oman terveyden takia, vaan siksi etten itse sitä levittäisi. Mä en koskaan oo saanu rokotteista sen kummempia oireita kuin hieman aristavan pistokohdan.

 

Kannattaa muuten muistaa, että kausi-influenssarokote on nimenomaan sitä kausi-influenssaa vastaan. Flunssia, kevyitä ja rajuja, tulee ja menee riippumatta siitä onko rokote otettu tai ei. Tuntuu et monet nykyaikanakin luulevat, et sen kausi-influenssarokotteen pitäs estää se sairastelu tyystin. Ihan siis vain muistutuksena, että sairastaminen rokotteesta huolimatta ei tarkota huonoa tai turhaa rokotetta.

 

Mun mielestä yleisesti ottaen rokottaminen on perusteltua. Toinen asia on sit hätäisesti "kriisitilanteissa" kehitetyt rokotteet tiettyjä tauteja vastaan (sikainfluenssa yms.). Niitä ei ole ehditty testata ja tutkia ennen suuren yleisön käyttöä, ja siksi epäilen näitä satunnaisia sotkuja tulevan (narkolepsiahomma mm.). Kuitenkin rokotusohjelmaan sisältyviä rokotteita on tutkittu paljon ja hyöty nähty niin isoksi, että olen kyllä itse rokottamisen kannalla. Kausi-influenssarokotuskin musta on tosiaan ihan perusteltu, etenkin jos kuuluu riskiryhmiin (mm. raskaana olevat, vanhukset...) tai työskentelee riskiryhmien kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otan kausi-influenssarokotteen nyt raskaana ollessa ja pyydämme sen myös esikoiselle. Perusteluja onkin jo yllä hyvin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todellakin otan, jos vain ehdin! Ottaisin muutenkin, mutta nyt huolettaa se, että vauva on influenssa-aallon aikana vain parikuinen, eikä siis voi itse saada rokotetta. Jos ehtisin saada rokotteen tässä raskauden aikana, saisi vauva sitä kautta ainakin osittaisen suojan.

 

Aion itse asiassa ensi viikolla soittaa neuvolaan ja kysyä onko rokotetta jo saatavilla. Varsinaiset rokotuskampanjathan alkavat sitten vähän myöhemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Todellakin otan, tosin kuulun muutenkin riskiryhmään muun kuin raskauden takia. Mulla on ollut kerran keuhkokuume ja olin kuolla siihen, niin en halua mitään ylimääräsiä riskejä ottaa että sairastuisin siihen uudelleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisin kirjoittaa lähes sanatarkasti samat perustelut kuin Ame. :)

 

Ehdottomasti siis otetaan rokote koko perhe, ollaan otettu joka vuosi ensimmäisestä raskaudesta lähtien. Ensinnäkin ajattelen omanapaisesti, että jos voin tehdä jotain välttääkseni raskaudenaikaisen influenssan, niin aivan takuulla teen sen. Lisäksi lähipiiriissä on niin paljon influenssan riskiryhmään kuuluvia ihmisiä (pikkulapsia, vanhuksia ja muuten heikkokuntoisia), että tuntuu tosi tärkeältä tuoda omalla rokotuksella heillekin vähän lisäsuojaa.

Edited by Sinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole koskaan ottanut influenssarokotetta, enkä koskaan sairastanut influenssaa. PAITSI viime talvena sairastin elämäni ensimmäisen.En muista milloinkaan olleeni niin kipeä. Lisäksi sain jälkitautina keuhkokuumeen. Nyt aion rokotteen ottaa ja koko perhe tulee sen saamaan. En halua ottaa riskiä että sairastun viimeisilläni tai että vauva saa influenssan. Olen aina ollut vähän näitä ylimääräisiä rokotteita vastaan mutta nyt odottajana\vauvan äitinä katson sen aiheelliseksi.

Edited by Retiisi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon tosi kahen vaiheilla tän jutun kanssa. Viime talvena otin että vauvakin sai sieltä suojaa ja on ainut kerta kun influenssan oon sairastanut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole koskaan ottanut itselleni tai lapsille, eikä olla sairastettu.

 

Siinä tapauksessa ottaisin, että olisi jokin perussairaus, jonka vuoksi influenssa olisi erityisen vaarallinen.

Tai joku työhön liittyvä syy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa vielä sanoa. Ei ne mulle sitä neuvolassa kovin innoissaan ainakaan yrittäneet tuputtaa. Jostain lähteet luki että rokote voi suojata vauvan. En oikein tiedä mitä asian suhteen teen. Mein perheessä on viisi muuta eri ikäistä lasta ja vanhemmat. Ketään muu ei rokotetta tule ottamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Otettu jo. Toivottavasti myös miehen lapset rokotetaan, koska ne tuo tullessaan päiväkodista ja koulusta ties mitä tautia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti kannattaa! Kyllä harmittaa, jos sitten taudin saakin ja on rokotetta harkinnut, mutta jättänyt ottamatta. Voi olla tosi raju tauti ihan perusterveelle nuorellekin. Jopa tehohoitotapauksia on yllättävän paljon. Toki osalla voi olla vain normaalia flunssaa hiukan rankempi, mutta eipä tuota voi ennustaa. Ja hyvä pointti, että ei tosiaan suojaa tavallisimmilta flunssaviruksilta, mutta ei kyllä sen enempää altistakaan niille vaikka paljon kuulee sitä "otin rokotteen ja en ole ollut ikinä näin paljon sairaana".... harmittavan paljon negatiivista ja virheellistä tietoa rokotteista nykyään.

Edited by johannamaaaria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ole ottanut tavallisesti, ainoastaan kerran, edellisessä raskaudessa kun silloin(kin) vauva syntyi kesken pahimman influenssakauden. Nyt olen ajatellut ottavani ja samoin saa muu perhe ottaa. Meillä ei ole kyllä kukaan koskaan influenssaa sairastanut, ja toivottavasti ei sairastakaan.. En antaisi anteeksi itselleni jos vastasyntynyt sairastuisi enkä rokotetta olisi ottanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ottanut kausi-influenssarokotteen jo vuosia joka talvi ja otan sen tietysti nytkin, kun sen vielä helposti saa neuvolakäynnillä. Miksi kärsiä sairaudesta, kun ainakin pahimmat oireet voi välttää? Samalla suojelee riskiryhmiin kuuluvia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä otanko. LA joulukuussa eli kai se voisi olla perusteltua ottaa, että suojaisi vauvaakin. Mietityttää vaan, että voiko siitä olla jotain haittaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aion ottaa. En ole ottanut aiemmin kuin sikainfluenssarokotteen, mutta nyt ei asia mietityttänyt hetkeäkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ollaan otettu koko perhe joka vuosi siitä lähtien kun esikoista odotettiin. Aiotaan ottaa nyt ja jatkossakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Huh, ehdin saada rokotteen työterveyden kautta, ja jos vauva malttaa pysyä mahassa vielä viikon pari, saa hänkin siitä suojaa. Ruohosipuli, raskaana oleville influenssa on vaarallisempi kuin perusterveille, eli siltä kantilta kannattaisi ottaa, vaikka influenssakausi ei varmaan mitenkään täysillä vielä tämän vuoden puolella pyöri. Haittaa rokotteesta ei ole, ellei lasketa pistoskohdan mahdollista lihaskipua. Ja tosiaan vauva saa äidin rokotteesta suojaa, kun alle puolivuotiaita ei rokoteta. En nyt muista lasketaanko pikkuvauvat riskiryhmäksi, mutta ihan näppituntumalla sanoisin että vastasyntynyt ja influenssa ei ole ihan paras yhdistelmä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikissa lääkkeissä ja rokotteissa on jotain teoreettisia haittavaikutuksia, mutta on paljon suurempi todennäköisyys, että influenssasta itsestään tulee vakavia haittoja. Kausi-influenssarokotteet ovat olleet jo kauan käytössä ja turvallisiksi todettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloin kausi-influenssarokotuksen saa ottaa, vai onko raskauden vaiheella mitään väliä? Mulla olisi tilaisuus saada työn puolesta rokote ensi tiistaina (jolloin rv 8+1) ja neuvola jossa sen ehkä voisi saada olisi vasta 11+1. Nyt vaan mietin saako sen ottaa näin aikaisilla viikoilla vai onko sillä väliä?

 

Ajattelin tästä myös neuvolaan/terveyskeskukseen soittaa toki :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ THL:n sivujen mukaan rokotetta suositellaan kaikille raskaana oleville raskauden vaiheesta riippumatta. Mutta kannattaa toki vielä varmistaa neuvolasta mitä suosittelevat!

 

Itse aion ottaa rokotteen, mutta unohdin viime viikon neuvolakäynnillä kysyä, milloin niitä aletaan laittamaan ja tapahtuuko jonkun normikäynnin yhteydessä vai pitääkö erikseen käydä ottamassa. Täytyy siis olla sinne ensi viikolla yhteydessä... Haluaisin rokotteen mahdollisimman pian, jos vaikka bebe päättäisikin tulla etuajassa maailmaan! (No, toivottavasti ei ihan vielä, mutta eihän sitä koskaan tiedä...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mulle neuvolassa tarjottiin rokotetta, mut ei ollu vielä saatavilla (siis toisin sanoen kysyttiin et otanko kun saahaan) ja mulla on 39+3 seuraava nla, eikä sillonkaan välttis oo rokotetta vielä meillä päin kuulemma... Mut vauva saa niitä vasta-aineita jossain määrin myös äidinmaidon kautta jos imettää ja sit onhan se muun perheen suojautuminen vauvalle etu, kun eivät perheenjäsenet ihan niin herkästi tautia tuo kotiin mukana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now