Sign in to follow this  
Followers 0
elämänalku

Pikainen kysymys, clomit ja follien koosta

5 posts in this topic

Olen syönyt clomia 100mg kp 3-7. Kp 11 tehtiin seuranta ultra ja molemmin puolin löytyi gynekologin sanoin potentiaaliset follit. Kokoa niillä oli 11mm ja 12mm.

Nyt tosin kävi niin että sain positiivisen ovulaatiotestin kp13. Onko edes mahdollista että nuo follit olis kypsyneet niin paljon että olisivat nyt valmiita irtoamaan? Taitaa tulla taas huti kierto... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olikos niin että follit kasvavat 1,5-2 mm päivässä. Eli kp 13 isompi olisi ollut 15-16 mm kokoinen. Jos sulla hormonit menevät niin että ovisplussa tulee 2 vrk ennen irtoamishetkeä, niin silloin folli voisi olla juuri sen 20 mm puhjetessaan. Eli ihan passeli.

Tietenkin jos kävisi niin että sulla munarakkula puhkeaa piankin ovisplussan jälkeen niin silloin saattaisi jäädä vähän pienemmälle koolle munarakkula, mutta kaipa munasolu sisällä voi silti olla jo kypsynyt valmiiksi?

 

Vertailun vuoksi: kun IVF tehdään, niin siellä on runsaasti eri-ikäisiä munarakkuloita kasvamassa ja myös ne "vähän liian pienet" rakkulat kyllä kerätään ja kyllä niistä saalistakin tulee. Ainakin meillä lähes kaikki kerätyt munasolut hedelmöittyivät ja lähtivät jakautumaan. Eli olisiko munarakkulan kokoa tärkeämpi seikka se, että hormonitoiminta on sen munasolun kypsyttänyt oikeaan valmiuteen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla tuli ovisplussa testiin kp13 ja olen suht varma että irtoaminen tapahtui kp14 iltapäivästä. Silloin oli muutaman tunnin todella kovat vihlonnat ja menkkajomotukset jotka sitten yhtäkkiä loppuivat kuin seinään eikä sen jälkeen ole enää ollut vihlontaa ja jomotusta.

Googlettamalla löytyi sellainen tieto että 16mm munarakkula sisältää 50% todennäköisyydellä kypsän munasolun...mutta en tiedä kuinka luotettavaa tietoa tuo on.. No ei auta muuta kuin odotella kuinka käy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0