Sign in to follow this  
Followers 0
pikele

Kuukautiskierron käynnistyminen ovuloimattomana imetyksen aikana

4 posts in this topic

Heipsan,

 

Tilanteeni on se, että kuukauskiertoni käynnistyi nyt vihdoin esikoiseni ollessa vähän reilu 1v3kk vaikka merkkejä hormonitoiminnan palautumisesta jo pidempään (kipua munasarjoissa, kuvotusta, kk-kipuilua, valkkaria). Nyt menossa toinen kierto, ensimmäinen 29 päivää. Imetän edelleen muutaman kerran päivässä, aamuyöllä ja alkuillasta. Kävin gynellä tarkistamassa tilanteen ensimmäisen kierron 17 päivänä. Hän ultrasi ja sanoi, että ei voi sanoa varmaksi olenko ovuloinut jo mutta että limakalvot ovat valmiina uuteen raskauteen ja että toinen munasarja näyttää aktiiviselta ja ovulaation mahdollisuus milloin vaan. Sanoi myös, että imetys voi pitää ovulaation poissa vaikka kk-kierto alkaisikin.

 

Onko muilla vastaavaa kokemusta että ei tiedä ovuloiko vai ei vaikka kk-kierto käynnistyi? Kuinka kauan teillä meni plussaan vai lopetitteko imetyksen kokonaan ennen kuin tärppi kävi? Voiko ovulaatiota jotenkin edessauttaa? :blush: Jotenkin toivoin, että gyneltä olisi saanut selkeän vastauksen että ovuloinko vai en. Voi että tätä vauvakuumetta! :)

 

Kiitos!

 

Mama Pilvi

Share this post


Link to post
Share on other sites

On todella yksilöllistä kuinka imetys vaikuttaa ovulaatioon. Toisilla se yksikin kerta riittää estämään ovulaation kun toiset ovuloivat heti kierron käynnistyessä. Yöimetys on ilmeisesti suurin ovulaatioon vaikuttava asia.

 

Usein synnytyksen jälkeen ovulaatio muuttuu kivuliaaksi. Tässä yksi tärppi. Ja toinen mitä suosittelen lämpimästi on ovistikut millä etsit ovulaatiota.

 

Olen plussannut täysimetyksestä huolimatta vauvojen ollessa 3kk, 6kk ja 8kk. Kaikki tosin ovat menneet kesken.

 

Imetän siis edelleen meidän ysikuista tissitakiaista. Km sain kuukausi sitten rv 9. Kuukautiset alkoivat pojan ollessa 4kk ja ovuloida aloin heti.

 

Mulla ovisaikaan imetys sattuu ja heruminen on tiukassa. Poika on myös suht räty silloin. Tästä tiedän että ovis on tuloillaan.

 

Kaksi ystävääni ovat joutuneet lopettamaan imetyksen kokonaan alkaakseen ovuloida. Kamalan yksilöllistä siis.

 

Mun mielestä ovulaatiota ei voi oikeen boostata muuta kuin lääkkein. Lapsettomuuspuolelta löytyy juttua niistä.

 

Neuvoisin hommaamaan tikkuja, etsimään niillä ovulaatiota ja rentoutumaan. Ehkä se ens kierto on jo ovuloiva kierto. :)

Edited by Kukka15

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan, kiitos vastauksesta! Ja voimia sekä tsemppiä KM:n johdosta. Eipä tässä oikeasti kiirettä ole mutta kun vauvakuume vaan sekoittaa pään. Rennosti ois vaan hyvä ottaa. Ovista olen koittanutkin tikuttaa viime kierrosta ja melkein plussalta vaikutti. Myös muut oviksen oireet kuten limat, himot ja turvotukset tuntuivat, kipuilua kyllä ei. Ihmeellisen kivuttomat kuukautiset nämä viimeisimmät, ehkä synnytys vei ne jäätävät kivut mennessään! Imettää haluaisin 1v 6kk ja mahdollisesti pidempään jos raskaus sattuisi onnistumaan. Mutta katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on synnytysten myötä muuttunut kuukautiset suht kivuttomiksi. Vastapainoksi noille todella kivuliaille oviksille.

 

Kandee testaa ovista kahdesti päivässä. Jos et siis jo testaa. Se lh-huippu on joillain niin nopia että se kerkeää mennä ohi jos testaa vain kerran. :)

 

Jos et saa testeihin plussa niin sitten vaan sitä itseään muutama kerta viikkoon. On aina pelimiehiä pelipaikoilla valmiina. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0