Sign in to follow this  
Followers 0
KooKosTa

Kaatuminen vaarallista?

16 posts in this topic

Oletteko kaatuneet raskausaikana? Oliko siitä haittaa rakkaudelle? Itsellä vasta 4+6 menossa ja kaaduin tänään ulkona kyljelleni kyynärpää edellä kun kengäkengännauhat aukesivat itsestään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllähän se tärsky noin pienillä viikoilla saa olla tosi kova, että siitä haittaa olisi. Jos sellaisella ylipäänsä on mitään vaikutusta raskauden kulkuun.

 

Itse olin just maanantaina, sillon oli tasan 32+0, neuvolassa ja sain ohjeeksi, että jos näillä talven liukkailla nyt yhtään enempää kuin polvilleni kaadun, niin pitää soittaa äippäpolille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä tänään 37+0 ja toissapäivänä tulin rappukäytävän rappuset puolesta välistä alas onneks polvilleni. Vauva liikkuu normaalisti joten ei hätää :)

 

Noilla viikoilla hää on niin hyvin mahan suojissa et ei hätää! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaaduin tänään 35+0 lenkillä. Sain käsillä vastaan ja putosin polvilta kyljelle. Vauva on liikkunut koko päivän hyvin, eikä mulla ole kipuja ja vuotoja, joten olen ollut rauhallisin mielin.

Tässä raskaudessa olen kaatunut myös kerran aiemmin noin vkolla 15. Silloin en vielä tuntenut liikkeitä, joten pääsin neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet.

 

Esikoisesta kaaduin myös loppuraskaudesta talven liukkailla. Silloinkin seurasin vauvan liikkeitä ja omaa vointia kotona.

 

Alkuraskaudessa varsinkin alkio on niin pieni ja hyvässä suojassa että tosi harvoin kaatuminen mitään aiheuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alkuraskauden aikana ei tavallisista kaatumisista ole tosiaan mitään vaaraa. Jokin aika sitten luin jutun (enkä tietenkään enää löydä sitä), jonka mukaan loppuraskaudestakin kaatuminen on todennäköisesti vaaraton, jos ei ole taju mennyt tms, eli pitää olla aika isot energiat kyseessä, ennen kuin vahinkoa tulee. Suositeltiin kuitenkin, että lääkärissä pitäisi käydä, jos pyllähtää pahasti viimeisen kolmanneksen aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin pienillä viikoilla tosiaan vaaratonta, mutta loppuraskaudessa ei kannata ihan leikillään noita ottaa. 

Täällä linkissä yksi esimerkki, jossa kaatumisen seuraukset havaittiin vasta synnytyksen jälkeen. Pohdinnoissa mainitaan myös, että sikiön massiivisen verenvuodon seuraukset alkavat näkyä (veren EPO-pitoisuudessa josta tämä voidaan todentaa) 3-4 tuntia tapahtuneen jälkeen, eli jos kaatuukin niin muistakaa ettei riitä, että heti niitä potkuja satelee normaaliin tapaan vaan kannattaa tarkkailla tilannetta pidemmän aikaa. Seuraukset voi kuitenkin olla sen verran vakavia, jos jää huomaamatta.

 

Harvinaisiahan nämä ovat, mutta viimeisellä kolmanneksella kannattaa silti olla tutka herkillä jos sattuu kaatumaan tai soitella heti synnärille ja kysyä ohjeita.

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos teille kommenteistanne ihanaiset! Olen jo rauhoittunut asian suhteen ja raskausoireiden jatkuminen tietysti tukee myös asiaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duudeli, aika hurja tuo linkki. Uskaltaako tässä enää viimeisellä kolmanneksella ollenkaan pyöräillä tai hiihdellä (tai kävellä) kun kaatumisen seuraus voi olla noin dramaattinen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinkuin sanoin, niin harvinaisiahan nuo on. Ei ollut suoranaisesti tarkoitus peloitella, mutta kun oman kommenttini yläpuolella puhutaan että tarvitsee valtavia voimia jotta mitään kävisi, niin halusin siihen vastapainoksi tuoda sen, ettei kukaan tuudittaudu siihen ettei mitään käy kun taju pysyi päässä ja sen takia laskea omaa tutkatasoa esim. vauvan liikkeiden suhteen.

 

Onhan tuo niin kuten moni muukin asia, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mun ystäväni lensi hevosen selästä ojaan rv30 eikä vauvalle käynyt onneksi kuinkaan (äiti kärsi mustelmista ja ruhjeista kyllä), mutta tuossa esimerkissä portaissa menty perseelteen ja meinasin käydä huonosti. Ei näistä voi tietää koskaan, mutta pointti se, että jos tyrii niin kannattaa joko käydä heti näytillä tai vähintään itse tarkkaan seurata tilannetta. Aika pian kuitenkin verikokeesta saa selville sen jos tuo linkissä tutkittu sikiön verenvuoto tapahtuu ja jos se ajoissa huomataan niin mun ymmärtääkseni ei ole hätää. 

 

Eihän tuo ole toki edes ainoa mitä siinä rytäkässä voi tapahtua, muut ei oo mulle niin tuttuja. Tuon vaan löysin viime raskauden aikana kun siihen asti olin itse ollut aika hälläväliä talven pyllähdysten kanssa, mutta tuon luettuani sai se asenne joutaa romukoppaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minunkin lukemassani artikkelissa suositeltiin, että joka tapauksessa pitäisi käydä lääkärissä, jos kaatuu, vaikka vakavat seuraukset ovat onneksi erittäin harvinaisia. Parempi ottaa vähän varman päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duudeli jos miun kommenttia tarkotat niin kyllä täällä vauvaa seurattiin aika napakasti :) jos ois ollu yhtää hiljasempi tai liikkuminen muuttunu ni kyl oltais näytille menty. Ja tosiaan kun polvilleen eikä perseelteen tultu alas niin ei tärähtänyt kummosemmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaaduin tänään kyljelleen (rv 26+6). Ei kipuja tms. Soitin varmuudeksi neuvolaan pari tuntia kaatumisen jälkeen ja puhelun aikana alko tulenaan verta. Loppupäivä käyrillä ja nyt yötä sairaalassa tarkkailussa. Verikokeet otettu, istukka paikoillaan ja vauva liikkuvainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpa tätä, kun taas alkaa olla liukkaita kelejä edessä :)  Loppuraskaudessa tasapaino ainakin itselläni on surkea, mutta kumma kyllä ainakin toistaiseksi olen selvinnyt horjahteiluilla. Millaisista kaatumisista lähtisitte näytille? Onko syytä huolestua pienemmistä tömähdyksistä? Itse esim. kerran istuin vahingossa todella 'voimakkaasti' eli tömähdin takapuolella kovaa sohvaan. Ensin en ajatellut tuosta mitään, mutta jälkikäteen huolestutti. Seurailin liikkeitä sitten... Ja pari kertaa olen joutunut ottamaan juoksuaskelin jalat alleni välttääkseni kaatumisen, josta tullut 'tömähtelyä'. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisessä raskaudessa kaaduin 2 kk ennen laskettua aikaa pepulleni kun ylitin ojaa tms eli horjahdin ja tömähdin maahan. Soitin asiasta sairaalaan, käskivät näytille, pitivät synnärillä käyrillä parisen tuntia ja kun kaikki oli hyvin eikä vuotoja niin sain lähteä kotiin. Sanoivat että tosi hyvä että otin yhteyttä ja että erityisesti kun viikkoja oli jo siellä 31-32 niin olisi voinutkin tulla vahinkoa. Eli sanoisin että kannattaa huolestua jos tömähtää isommin ja kaatuu esim seisaalta istualleen, tai sitten sen vatsan päälle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0