Sign in to follow this  
Followers 0
Alyssa

Kaksisuoninen napanuora

4 posts in this topic

Tänään rakenneultrassa havaittiin, että napanuorassa on vain kaksi suonta kolmen sijaan. Muut rakenteet oli kunnossa, ja kätilö vakuutteli ettei mitään syytä huoleen. Vauvan kasvu saattaa vaan hidastua loppua kohden, mitä seurataan ylimääräisillä ultrilla. Pieni huoli asiasta kuitenkin jäi itselle, joten kaipaisin kokemuksia muilta vastaavassa tilanteessa olleilta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli nuorimman lapsen kohdalla sama tilanne.seurasivat tosiaan tiiviisti ultraamalla tilannetta.kun katsoin neuvola kortista kävin yhteensä 9 kertaa ultrassa raskausaikana loppua kohden useammin. Hieman tosiaan kasvu meidän tapauksessa hidastuu. Muut 4 lasta olleet 52cm syntyessään ja nuorin oli 46cm painoa kuitenkin oli 3200. Muut olivat 3400-3800 eli painollisesti ei paljon vaikuttanut.muuten oli täyden 10 poika

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli yksivaltimoinen napanuora raskaudessa, mullekin vakuutettiin, ettei ole haittaa ja joskus suonen puuttuminen huomataan vasta synnyttyä kun napanuoraa leikataan. Kävin äitiyspolilla kontrolliultrassa rv 27+6 ja vauva kasvoi silloin ihan käyrien mukaan. Uusi kontrolliaika varattiin kolmen viikon päähän, mutta kaksi viikkoa tuon ensimmäisen käynnin jälkeen alkoi verenvuoto ja meninkin synnärille ambulanssilla. Vuoto ei kuitenkaan johtunut mitenkään napanuorasta vaan etisestä istukasta. Noin kolme viikko tuon ensimmäisen vuotokerran jälkeen vauva päätettiin ottaa ulkomaailmaan kiireellisellä sektiolla rv 32+5. Vauva on aivan normaalisti kehittynyt yksilö, eikä napavaltimon puuttuminen aiheuttanut meille mitään ns. ongelmia.

 

Tuolla ultrapuolella on ketju yksivaltimoisista napanuorista, mikäli uskallat sitä mennä lukemaan. Ja saat toki laittaa yksityisviestiäkin mulle, jos haluat, koska meidän tapaus on vielä tällainen tuore (vauva on nyt kk ikäinen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli myös kuopuksen raskaudessa yksivaltimoinen napanuora. Kerran sen takia ultrattiin ylimääräistä ja mullekin vakuuteltiin, ettei se yksinään oo iso juttu. Sit jos ois jotain muitakin poikkeamia, niin vois olla huonompi. Vauva oli ihan normaalikokoinen ja syntyi normaaliin aikaan. Synnärillä vauvan maha ultrattiin ja se on ilmeisesti vakiotoimenpide tuon yksivaltimoisen napanuoran tapauksessa. Ei siinäkään löytynyt mitään epätavallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0