Sign in to follow this  
Followers 0
faye

Laihdutus imetyksen aikana

5 posts in this topic

Itselläni tuli runsaasti raskauskiloja, ja nyt olisi tarkoitus alkaa niitä tiputtelemaan. Vauva nyt 3kk ja täysimetyksellä.

Neuvolassa on sanottu, että imetyksen aikana ei saisi laihduttaa, onko asia siis niin? Entä jos ei tietoisesti laihduta, mutta painoa vaan tippuu? Mikä olisi sopiva laihdutustahti, jottei maidon tulo vaarantuisi eikä rasvojen myrkyt menisi vauvaan?

 

Kaipaisin vinkkejä, neuvoja, asiantuntemusta, kokemusta, inspiroivia tarinoita, mitä vaan! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisenä kannattaa varmaan muistaa, että mikään "pienempi annoskoko, herkut pois ja ei turhia hiilareita"-höpönlöpö ei ole imettäessä (tai no muutenkaan :D) toimiva ratkaisu. Ehdoton ei myös kaikille varsinaisille dieeteille joissa tarkoituksena on elää jollain naurettavilla 1500kcal/päivässä. Imettäessä et tuolla määrällä pärjää mitenkään ja harvoin kyllä normaalielämässäkään.

 

Itse tiputin raskauskilot ja pari ylimääräistä ihan vaan ruokavalion järkevöittämisellä ja liikunnalla. Kotiäitiaikana oli helppoa treenata vaikka viitenä päivänä viikossa. Tietenkään siis painonpudotus ei tuollaista määrää vaadi, mutta itse kun urheilusta tykkään ja se on mun henkireikä niin määrätkin oli isoja.

 

Ruokavalion järkevöittäminen oli käytännössä mun kohdalla sitä, että söin tarpeeksi ja oikeasti fiksua ruokaa. Paljon kasviksia (joka aterialla noin 200 grammaa minimissään eli oikeasti _paljon_), smoothieita, puuroa aamulla jne. Viisi kertaa päivässä fiksuja annoksia, eikä mitään hiilarikammoa vaan just aamulla puuroa, lounaalla ja päivällisellä riisiä, perunaa tai bataattia, väli- ja iltapaloilla banaania, riisikakkuja, melkein joka aterialla jotakin. Täysjyväpastakaan ei ketään lihota vaikka nykyään välillä siltä kuulostaa :) Itse syön hyvin vähän maitotuotteita, mutta joku rahka tms. on kans aina hyvä, jos siitä tykkää. Herkkujakin voi ihan hyvin syödä vaikka kerran tai pari viikossa, jos se ei tarkoita 500g irtokarkkipussia joka kerta. Yksi pulla kerran viikossa on ihan sama kun muu ruokavalio on kunnossa.

 

Laihduttamista siis jollain kyseenalaisella kalorimäärällä tai just jollain "ota pienempi lautanen niin ruokamäärä näyttää isommalla"-metodilla en missään nimessä suosittele imettäjälle (enkä muillekaan tietenkään), mutta tosiaan jos sen jokapäiväisen suklaa-annoksen jättää pois, niin siinä ei mitään myrkkyjä kyllä vauvalle mene :) Kukka Laakso on sanonut musta hyvin; olennaista ei ole se mitä jätät pois, vaan se mitä laitat tilalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ida-Mari jo kiteytti hyvin, varsinaista laihduttamista millään ihmedieeteillä ja ruokavalion karsimisella saati laihdutusvalmisteilla ei suositella. Mutta järkevällä ruokavaliolla ja liikunnan avulla paino lähtee maltilla alaspäin ilman, että vauva vaaraantuu mitenkään. Itse olen huomannut, että mitä enemmän juon (tarkoittaa noin 4-5litraa vettä...) imettäessä, sen parempi. Mulla myös painon putoaminen tyssää heti, jos alan pienentää annoksia tai unohdan kaikessa häslingissä syödä kunnolla. Menee kroppa jumiin varsinkin koska tarvitsee imettäessä niin paljon kaikkea. Kunnon ruokaa viitisen kertaa päivässä ja reippaita vaunulenkkejä yms. niillä se paino lähtee imetysaikana jos on lähteäkseen.

Loppujen lopuksi se aika, mitä vauvaa tulee imetettyä, on niin lyhyt, että kriisidieetit ehtii hyvin suorittaa imetyksen loputtua jos kiloja silloin vielä roikkuu siellä sun täällä :grin: Ja varsinkin esikoisensa saaneen kannattaa olla armollinen kropalleen! En tarkoita sitä, että mitään vyötärörengasta tarvis hyväksyä kun kerran on synnyttänyt vaan sitä, että useilla mm lantio jää pysyvästi vähän leveämmäksi, koska kroppa muuttuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vastauksista :)

Liikuttua tulee paljon, mutta pienen vauvan kanssa väsyneenä tulee liian usein sorruttua suklaaseen, jätskiin yms. mistä saa energiaa, kun kahviakaan ei liiaksi saa juoda. Mutta nyt on tosiaan ollut tarkoitus jättää noi jokapäiväiset herkut pois, ja syödä niitä vaan kerran viikkoon. Eli silloin paino varmaan hitaasti tippuu. Mietinkin, että en edes mitenkään onnistuisi nopeasti tiputtamaan painoa, kun ei se ole koskaan aikaisemminkaan onnistunut nopeasti. Hitaalla tahdilla kylläkin. Vaakalukemaa tarkkailen sen verran, että suunta on alaspäin. Eiköhän tässä vielä joskus entisissä mitoissa olla!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää tähän vanhaan juttuun vielä vastata, että mulla on paino tippunut imetysaikana (7 kk tähän mennessä) n. 500 g/viikko aina silloin, kun herkut on olleet minimissä. Kunnon ruokaa voi kyllä syödä  (ja pitääkin syödä) ruokahalun mukaan. MUTTA aina kun olen löysännyt herkkupolitiikkaa ja aloittanut päivittäisen suklaansyönnin niin paino on alkanut hilautua ylöspäin. Eli suklaadieettiä en suosittele, jos ei sitten ole tarvetta lihottaa! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0