Sign in to follow this  
Followers 0
Pöpis

Poliklinikkamaksun aiheellisuus

4 posts in this topic

Aloitimme miehen kanssa tammikuussa hoidot julkisella puolella tavoitteena ivf. Viime vuonna yritimme yksityisellä kolme kertaa ovulaation induktiota tuloksetta, joten päätimme siirtyä kalliimpien hoitojen myötä julkiselle. Tähän väliin mainittakoon, että asumme työtilanteen takia eri osoitteissa viereisissä kaupungeissa, mutta näemme toisiamme lähes päivittäin. Laskutus sujui yksityisellä mallikkaasta ja lasku tipahti sen osapuolen postilaatikkoon, johon hoito oli kohdistunut. Kaikki alustavat tutkimukset mukaan lukien omat verikokeeni ja miehen sperma-analyysi tehtiin yksityisellä. Hoitojen alkaessa julkisella toimitimme nämä tutkimustulokset sinne, joten alkututkimuksia ei enää tarvinnut tehdä.

 

Kävin ensimmäisellä kartoituskäynnillä itsekseni ilman miestä ja vein mukanani molempien esitietolomakkeet ja vastailin mieheni puolesta häntä koskeviin kysymyksiin. Seuraavaksi sovittiin ivf-suunnittelukäynti ja sinne lääkäri toivoi, että mies tulisi mukaan. Puhun nimenomaan toiveesta, sillä lääkäri sanoi, että olisi "kiva nähdä häntäkin". Mitään varsinaista tarvetta tai pakkoa ei ilmaistu. Yleensä minä menen miehen luokse sillä hänen liikkumisensa minun asuinkaupunkiin on vähän haasteellisempaa (kuitenkin tarkoitus viimeistään vuoden päästä muuttaa tänne, joten siksi valittiin hoidot tänne, josta punktio on miehen asuinkaupungissa). Jouduimme siis näkemään vaivaa, että se onnistui ja lopulta lääkäri oli tunnin myöhässä (edellisellä kerralla 45 min ja kolmannella kerralla 30 min). Kuten arvelinkin, ei miehellä ollut mitään osallisuutta käynnillä ja hän istuikin vain hiljaa vieressä eikä häneltä kysytty mitään. Minulle tehtiin ultra. Ihmetys oli suuri kun lopulta käynnistä tuli minulle sekä miehelle poliklinikkamaksut kotiin. Menikö tämä mielestänne ihan oikein? Samanlaisilla ultra-keskustelu-käynneillä käytiin yksityiselläkin ja ihan minulle vaan tuli se lasku. Huonosti löytyi netistä infoa, mutta monessa paikassa mainitaan se ensikäynti, joka laskutetaan molemmilta, mutta nimenomaan painotetaan, että myös molempien tilanne kartoitetaan ja kuten sanottu, tämä kyseinen käynti ei koskettanut miestä millään tavalla. Soitan toki maanantaina ja kysyn asiasta, mutta pitää nyt tännekin ihmetellä ettei häiritse koko viikonloppua..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille tuli vain yksi lasku ensimmäisestä kerrasta julkisella puolella ja olimme molemmat mukana. En olisi kyllä edes kuvitellakaan että molemmille tulisi lasku!

Kannattaa kyllä soittaa sinne, teillähän kuitenkin oli vain yksi aika varattuna niin ei kai nyt molempia voida laskuttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama juttu, meillekin on tullut vain yksi lasku molemmista hoitojen suunnittelukerroista, vaikka ukkokin on ollut kummassakin mukana. Ja tosiaan sama kokemus siinäkin suhteessa, ettei mies varsinkaan jälkimmäisellä käynnillä paljoa puhua pukahtanut, kun lääkäri tenttasi lähinnä mua. Kysyiköhän se mieheltäni peräti yhden kysymyksen ja sitten hän tietysti joutui allekirjoittamaan muutamia papereita. Kannattaa kyllä munkin mielestä vielä kysellä perusteita kahdelle laskulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kannattaa kyllä kysyä. Noita laskuja lähtee helposti, jos käynnin tilastoinnissa on tullut joku pieni näppäilyvirhe. Meillä mies oli mukana vain punktiokäynnillä antamassa oman pienen, mutta tärkeän panoksensa asiaan, enkä siitä käynnistä ole vielä laskua saanut, joten omakohtaista kokemusta tuplalaskutuksesta ei ole.

Edited by sarvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0