Sign in to follow this  
Followers 0
Hipsu85

Lapsettomuutta + hoitoja

2 posts in this topic

Heip!

Tukea ja keskustelua kaipailisin kovasti; 
Lapsettomuushoitoihin aloitettu Letrozol, joka tuotti 6-8 folikkelia, mutta mikään näistä ei kasvanut yli 12mm.
Samaan tulokseen päädyttiin yhdellä tai kahdella tbl.
Tänään kontrolli uä:ssä todettiin taas samat määrät ja koot. Seuraavaan kiertoon Bemfola piikit + toivottavasti 1. inseminaatio.

Ongelmina on, että oikea munatorveni ei ole halukas päästämään läpi mitään, on kuulema tukossa. Myös nähtävästi hormonitoimintani ei ole  halukas tekemään yhteistyötä ja kasvattamaan foliikkeleja..
Takana ennen ensimmäistä Letrozolia (joulukuussa) spontaani raskaus joka jouduttiin keskeyttämään viikolle 9 kehittymättömän, sykkeettömän sikiön vuoksi. 

Tunnetasolla tämä on erittäin raskasta, jonka jokainen varmasti allekirjoittaa. 

Viestejänne kaipaillen

Hipsu85

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka Hipsu85!

 

Ajattelin vastata ja kysäistä samalla onko Bemfola auttanut kypsyttelyyn nyt kun yksi kierto on oletettavasti päästy kokeilemaan?

 

Meillä lapsettomuushoitoja 10/2016 alkaen. Syynä lapsettomuuteen on minun PCOS, ei luomu ovulaatiota ollut oletettavasti lukioiän jälkeen, jolloin oli runsaita kuukautisia, olen syönyt pillereitä siitä lähtien ja kun nyt parisuhteessa jätin pillerit pois vauvatoiveissa niin mitään ei kuulunut. Saatiin lähete yleisen puolen lapsettomuushoitoihin. 

 

Kokeiltu on letrozol, limakalvo jäi ihan liian ohueksi ja ei kasvavaa follia, ei edes yritetty kaksinkertaisella annoksella. 

 

Seuraavaksi kokeiltiin Bemfola, 1. kierto Aloitusannos 50 IU ja pistin muistaakseni yhteensä 11 päivää, limakalvokin paksuuntui kyllä mutta ei raskautta. Kierron päivänä 1 kauhea alakulo, mutta kyllähän siitä selvisi kun tiesi miten jatketaan. 

 

Bemfola ja toinen kierto. Aloitettiin samalla 50 IU annoksella, mutta matkan varrella nostettiin annosta 62,5 IU kun ei tuntunut follit kasvavan tarpeeksi nopeasti, lopulta 22 pistopäivän jälkeen irrotuspiikki Pregnyl. Ei raskautta. KP1 vielä hirveämpi mieliala, hyvä että oli taas viikonloppu niin sai märehtiä rauhassa, töissä oisin ollut varmaan hauskaa seuraa.

 

Bemfola ja kolmas kierto, aloitusannos suoraan 62,5 IU, todella hidas follien kasvu, annosta nostettiin 75 IU ja lopulta 100 IU, 22 pistopäivän jälkeen lopetettiin hoito kun ei vastetta. Yksikään munasolu ei osannut alkaa johtofolliksi kun niitä on niin pirun paljon! Lääkärin mukaan ei olisi enää kannattanut jatkaa, koska hyperstimulaation uhka kasvaa paljon jos ei tässä vaiheessa ole vielä johtofollia valikoitunut. Todella paljon masensi kun follit ei lähteneet kasvamaan, limakalvo olisi nyt ollut jo hienon paksu eli kiinnittyminen olisi voinut onnistua paremmin kuin edellisillä kerroilla jos joku ois ollut vaan kiinnittymässä! Tän osasin ottaa jo henkisesti paremmin vastaan, olin vähän jo niin aavistellutkin että keskeytetään hoito. 

 

Vaihdetaan jatkoon lääkitys, nyt syön Primolutia 10 päivän kuurina jotta saadaan vuoto aikaan ja sit aloitan Menopurin kp 5 annoksella 75 IU. Sen pistäminen näyttää hankalammalta kun Bemfolan, mutta eikähän siihenkin totu. Menopurissa on siis Bemfolaan erona se että siinä on LH lisä, tiedossa minulla ei ole tästä vajetta (arvo labrassa pari kuukautta sitten oli 7.6) mutta kokeillaan josko se herättelisi follien kasvua.

 

Lääkäri sanoi että jos tämä ei näytä saavan aikaan nopeampaa kasvua niin syksyllä lähdetään suunnittelemaan IVF -hoitoja. Tuntuu ikävältä mennä niin rajuihin hoitoihin, mutta eihän tässä muu näytä minun kohdalla auttavan. Lääkäri kai myös vähän ajatteli että kuinka jaksan ravata kontrolliultrissa joita nyt näytetään tehneen jo tänä vuonna 12, ei minua ole kyllä haitannut. Töistä olen pystynyt lähtemään suht joustavasti ja siis mieluummin käyn usein kun saan hyperin. 

 

Mutta siis minä pidin Bemfolasta kyllä valmisteena ja siis pari kiertoa minulla se näytti toimivankin toivotulla tavalla mutta sit vaste hävisi, toivottavasti sulla toimii! Kuinka usein olet käynyt kontrolliultrissa? Minulla taisi olla ensimmäinen 5 pistopäivän jälkeen ja sit kasvun mukaan noin joka viides tai 3 päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0