Sign in to follow this  
Followers 0
jukeboksi

Useampi kummilapsi samasta perheestä

40 posts in this topic

Mukava kuulla että tämä tapa pn näinkin yleistä :) Se on ihan totta että niitä läheisiä ihmisiä ei ihan hirveästi lähipiirissä ole, joten varsinkin kolmannelle lapselle tuntuu olevan hankala löytää enää eri kummeja. Tosin meillä nyt vasta toinen tulossa, mut mietin vaan et jos joskus kolmas tulisi, niin ehkä se saisi yhden saman kummin kuin esikoisellakin on :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselle tämä oli aivan uutta ja luulin, että se ei ole edes mahdollista ennen kuin ystäväni pääsi siskonsa molempien lasten kummeiksi. Onhan siinä hyvät puolensa kun molemmilla lapsille on sama kummi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän mahdollinen pikkukakkonen tulee saamaan saman kummin kuin Poitsukin.

Kummi on mulle hyvin rakas, todella pitkäaikainen ystäväni, joka vaan on yksinkertaisesti niin loistava kummi ja rakastaa Poitsua ja ylipäätään lapsia sydämestään. Valinta on siis luonnollinen, kunhan se on ajankohtainen.

 

Päänvaivaa kummivalinnoissa ylipäätään tuottaa se, että olemme ortodokseja, ja ns. "sylikummin" on oltava myös ortodoksi. Toinen kummi on vielä päättämättä - jätetään päätös siksi kunnekka vauva on todellinen. :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oma ajatus on pyytää kaikille lapsillemme samat sukulaiskummit koska suvussa kukaan muu ei kuulu kirkkoon kuin ensimmäisen lapsen kummit. Jokainen lapsi saisi sitten ystävistämme kuitenkin oman kummin kuten esikoisellakin on. Saa nähdä suostuvatko nuo sukulaiset jos joskus toisen saamme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lapsilla on kummitäti sama (ja kummisetä sitten eri). Todella näppärää, kun tietää jo että hänestä tähän hommaan on! Ehdokkaita ei todellakaan meidän lähipiirissä ole montaa! Hirmuisia hulttioita suurinosa minunkin ikäisistäni :girl_sigh: Eipä ne kyllä miehenkään puolella hirmu kypsiä tunnu olevan :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen siskoni molempien poikien kummi, koska meillä on pieni suku. Pojilla on kyllä kummallakin muitakin kummeja. Vaikka en olisikaan poikien kummi, olisin tietenkin yhtä paljon tekemisissä heidän kanssaan kuin nytkin, ovathan he minulle niin läheisiä joka tapauksessa.

 

Sitä kyllä olen joskus vähän harmitellut, että jos vain toinen pojista olisi kummipoikani, niin silloin olisi kiva antaa juuri hänelle erityishuomiota, jotain sellaista mitä hänen veljensä ei saa. Mutta koska molemmat pojat ovat kummipoikiani, täytyy minun ikäänkuin kohdella heitä tasapuolisesti. Toivottavasti poikien muut kummit antavat heille sitä erityishuomiota, niin saa kumpikin pojista tuntea olevansa erityinen ja tärkeä, eikä kaikkea aina tarvitse jakaa veljen kanssa. (Jos ymmärrätte mitä ajan takaa.)

 

Siskolleni on nyt tulossa kolmas lapsi, saa nähdä, pyydetäänkö minua taas kummiksi. Suostun ilman muuta mikäli näin käy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lasten (kohta 3kpl) kummit ovat samat, yksi ja sama ystäväpariskunta. Kun kysyin pariskunnan naisosapuolelta, suostuvatko olemaan vielä kolmannenkin kummeja, sain vastauksen "ilman muuta, hassuahan se olisi jos oltaisiin vain kahden vanhimman - ja kun me nyt kuitenkin ollaan aina kaikissa teidän juhlissa" girl_crazy.gifgirl_haha.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen myös siskoni molempien lasten kummi. Pyyntö tuli vähän yllättäen, en itse ollut koskaan törmännyt siihen, että sisaruksilla olisi sama kummi. Olin tietysti aika otettu kunniasta. :)

Edited by Saffron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun sisko on molempien lasten kummi. Tahdottiin sellanen kummi joka on varmasti elämässä mukana. Ja on lapsilla sitten muitakin kummeja ja ne onkin vähän sellasia ettei ees pidä yhteyttä. :skilletgirl: Onneks on ees yks hyvä kummi molemmilla!

Edited by Jondi

Share this post


Link to post
Share on other sites

JOS meille tulisi tämän tulokkaan lisäksi useampi lapsi, niin varmasti meilläkin tulisi osaksi samat kummit käyttöön :). Tulevalle vauvalle ollaan kaavailtu 4 kummia, ja jos tulee toinen lapsi joskus (enempää ei kyllä), niin varmaan kaksi kummia olisi samaa ja sitten kaksi eri.

 

 

Kappasten vaan, tällaista on tullut kirjoitettua vajaa kaksi vuotta sitten :girl_haha:.

 

No nytpä sitten se toinen on matkalla maailmaan ja toivottavasti vielä joskus kolmaskin :). Esikolla tosiaan on neljä kummia ja tälle toiselle tulee ainakin yksi sama, lasten täti. Ja jos joskus kolmas lapsi tulee, niin samainen täti on kummina myös silloinkin :). Koska hän tosiaan on ainoa täti/eno/setä mitä meidän lapsilla tulee olemaan, niin haluamme, että hän on samassa asemassa sitten kaikille. Hän on myöskin kummina ilman puolisoaan, koska jotenkin taas minusta olisi outoa (kuten varmasti puolisostaankin),että puolisokin olisi kaikkien meidän lapsien kummi, kun ei hänellä kuitenkaan ole tuollaista ikuista sukulaisuussidettä lapsiimme. Ja toisaalta taas tuntuisi sekin hyvin oudolta, jos puoliso olisi vain yhden lapsen kummi ja muiden ei. Kuitenkin ovat olleet yhdessä jo piiitkään.

 

Mutta näin siis meillä. Mä en koe, että tuo kummius mitenkään olisi taakka tälle tädille, koska samalla lailla hän lapsia tapaisi / lahjat ostaisi / jne, oli sitten kummi tai ei. Tämä kummius kaikille on lähinnä sellainen tasapuolinen ja symbolinen elee, jos kukaan ymmärtää mitä tarkoitan :D.

 

Muoks: nyt sitten varmistui, että toisellekin lapselle tulee kaksi samaa kummia kuin esikoiselle ja mahdolliselle kolmannellekin lapselle tulee nämä samat kummeiksi. Kyseessä siis tosiaan siskoni ja lapsuuden ystäväni, jonka kanssa tunnettu ja oltu läheisiä ihan aina :). Esikoisella on lisäksi kaksi omaa kummia (eivät pariskunta keskenään) ja tälle tulokkaalle tulee näillä näkymin kolme omaa kummia (ystäväpariskuntamme sekä lapsuuden ystäväni). Esikoisella siis 4, kuopuksella 5 kummia, mutta molemmilla 4 "kummitaloutta" :D.

Edited by Annma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en suostu ottamaan samasta perheestä montaa kummilasta. Haluan olla kummi "vain hänelle" enkä koko sisarusparvelle. Tämä ei kuitenkaan tarkoita ettenkö loisi hyvää ja läheistä suhdetta sisaruksiin. Kummina kuitenkin teen kummilapsen kanssa ihan spessujuttuja ilman sisaruksia :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en ollut kuullut aikaisemmin sellaisesta tavasta, että sama ihminen olisi kummina useammalle lapselle samasta perheestä. Mutta nyt kun kuulin, niin ajatuksena minusta varsin kiva. Erityisesti voisin kuvitella, että tilanteessa, jossa haluaa ikään kuin "tuoda sukulaiseksi" jonkun läheisen ystäväperheen, tapa olisi voinut sopia meillekin. Nyt on tosi kummit nimetty jo ja sillä mennään.  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm...itse olen siskoni kaikille neljälle lapselle kummi, joten en koe siinä mitään outoa. Lisäksi olen veljeni toiselle lapselle kummi. Luulen, että päädyin siskoni kaikille lapsille kummiksi juuri sen takia etten koskaan ainakaan häviä heidän elämästään kun olen niin läheinen ja lisäksi olen erittäin lapsirakas ja myöskin "uskovainen". Siskollani taitaa olla omakohtaista kokemusta etäiseksi jääneistä kummeistaan, jotka eivät olleet "lähipiiristä".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä ollut ennen kuullut minäkään, että perheessä olisi samat kummit sisaruksilla.

Mutta tuntuu, että on tuossa kummiasiassa paljon miettimistä, varsinkin nykyään, kun niin monet ovat eronneet kirkosta. Eikä kaikista omista lähipiirin ihmisistä ole edes varma, kuuluvatko kirkkoon vai ei. Mun ja miehen suvuissa on ollut tapana pyytää vanhempien omia sisaruksia kummeiksi. Ei olla vielä päätetty toimitaanko samalla tavalla, vai pyydetäänkö ystäväpariskuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0