sera

Tyhmät kysymykset ovulaatiosta, vol. 3

29 posts in this topic

Mun kierrot on noin 33-39 päivää. Ovulaation olen tunnistanut digitestillä joka kierrossa. Lääkäri kuitenkin epäili, että ovulaatiota eivät olisi "napakoita" näin pitkissä kierroissa. Jäin miettimään, että mitäköhän se tarkoittaa? Olen aina ajatellut, että ovulaatio joko tapahtuu tai ei tapahdu. Minkälainen on ns. heikko ovulaatio? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Felicidad Usein pitkä kierto on ovuloimaton, liittyy siihen että jos tulee (kunnon) ovulaatio, hormonit aloittavat kuukautiset siinä n. 28 vrk kohdalla. Jos ovulaatiota ei ole, kuukautiset tulevat vasta kun limakalvo alkaa paksuuttaan rakoilemaan eikä normaalin hormonitoiminnan ansiosta. Keltarauhastaso on kuitenkin helppo mitata mistä näkee vähän ovulaatiota ja hormonitoimintaa sen jälkeen. Oletteko hoidoissa jossakin? Mulla keltarauhastaso ainakin näin vanhemmiten ollut normaalina lapäässä ja tarvitse luteaalitukea keltarauhasta tukemaan. Mitään vuotohäiriöitä, tiputtelua tai pitkiä kiertoja ei kuitenkaan ole juurikaan ollut, muutama satunnainen pitkä kierto vuosien varrella. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Secretariat Joo ollaan yksityisellä hoidossa. Lääkäri ei ole ainakaan toistaiseksi nähnyt tarpeelliseksi mitata tuota keltarauhashormonia kun olen joka kierrossa saanut oviksen bongattua digitestiin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Felicidad Hyvä juttu! Eiköhän se plussakin ole matkalla. :) Mä olen jotenkin outo tapaus että mulla jopa clearbluen digi antoi joskus plussan ilman että folli irtosi. Tämä selvisi sattumalta kun hoitoja oli takana jo yli vuosi... Vähän katkera fiilis oli alkuun mutta lapsesta tietysti kiitollinen kun hänet vihdoin saatiin. Mulle meidän lääkäri aina hoki, että hybä alkukierto = hyvä loppukierto. Ainakaan mun kohdalla ei pitänyt paikkaansa! Musta keltarauhastaso kannattaisi mitata. Kaikki eivät mielellään anna luteaalitukea mutta ihan tutkimusten mukaan se lisää paljon raskausprosentteja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now