Sign in to follow this  
Followers 0
Oliivia

Vatsakivut alkuraskaudessa

8 posts in this topic

Paljon on tälläkin foorumilla aiheita alkuraskauden oireista ja esim. vuodoista erikseen jne. Pelkistä kivuista vatsan ympäristössä en löytänyt keskustelua. Mua kiinnostaisi tietää, millasia vatsakipuja teillä muilla on ihan alkuraskaudessa ilmennyt. Kuinka pahoja kipuja? Millä alueella vatsassa? Minkätyyppistä kipua? Ja varsinkin, että onko kivuista huolimatta kaikki mennyt hyvin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista odottaessa mulla oli heti rv 4 lähtien menkkamaisia jomotuksia ihan siinä alavatsalla. Luulinkin silloin koko ajan menkkojen alkaavan joten vasta rv 5+ tein ekan raskaustestin kun ihmetytti, että ei niitä menkkoja tullutkaan. Joskus rv 11 ne kivut paheni niin koviksi, että ulisin kaksikerroin sängyssä. Kaikki oli kuitenkin hyvin ja terve poika syntyi rv 42. Uskon, että ne oli ensikertaiselle vaan kohdun kasvukipuja, koska seuraavissa kahdessa raskauksessa ei niin kovia kipuja ollut.

Ymmärtääkseni tuollaiset menkkakipujen typpiset kivut on varsin yleisiä ja normaaleja raskaudessa :) Onhan siinä kohdulla melkoinen kova duuni menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, näin minäkin toivon! Siis, että olisi normaalia omat kivut. Minä kun onnessani ja myös huolisssani odotan esikoistani, niin raskausoireet eivät ole ennestään tuttuja ja stressaan kauheasti näiden omien alavatsakipujeni takia. Toivoisinkin mahd. monelta kokemuksia omista kivuista alkuraskaudessa. Itse olen nyt rv 4+1 eli tositosi alussa, ja kauhea huoli. Kiitos kaikille jo etukäteen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 5+2 tänään ja etenkin vko sitten oli tosi kovia alavatsakipuja. Nipistelyä, viiltelyä, vihlovaa, hengensalpaavaa. Symmetrisesti molemmilla sivuilla alavatsalla. Kerran ennen r-testin tekoa sain oikein kovan vatsakramppikohtauksenkin joka kesti about 10min. Nyt on vähän rauhoittunut, ei enää niin usein vihlo.

 

Kolmas raskaus menossa, samantyyppistä kipuilua ollut aiemmissakin kahdessa raskaudessa, jotka etenivät normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla nyt menossa esikoisesta rv10+4 ja alavatsakipuja ja -tuntemuksia on ollut jos jonkinlaisia! Aluksi luulin että on menkat alkamassa ja kuten ylempänä, tein testin vasta kun menkat oli 5 päivää myöhässä. Menkkatuntemusten lisäksi on ollut munasarjojen kohdalla juilimista ja tuikintaa, umppariarven seudulla on myös kevyttä kipua ja tuikkimista. Alavatsan lihakset eivät enää tykkää venytyksestä (esim. joogatunnilla aurinkotervehdyksiä tehdessä kiristää). Melkein jatkuvasti on semmoinen kevyt paineen tunne tuolla alavatsassa, ja se muuttuu hieman kivuliaaksi kun rakko alkaa täyttyä. Toistaiseksi on kaikki mennyt hyvin, enkä ole osannut huolestua noista tuntemuksista vaan ajattelen, että kuuluu asiaan. Huolestuisin vasta jos kivut kasvavat kovasti ja/tai tulee verenvuotoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoista odottaessa heti plussan jälkeen (4+1 ja pari päivää eteenpäin) tosi kovia vatsakipuja. Välillä makasin yölläkin tunnin pari vessan lattialla hikilammikossa. Mutta siis ihan normaali raskaus oli kyseessä. Näissä kahdessa seuraavassa raskaudessa ei oo vastaavaa ollut, vain menkkatyyppisiä kipuja juuri ennen ja jälkeen plussan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odotan esikoista rv 4+3 ja kyllä alavatsa on välillä hurjan kipeä. Kipua ei kuitenkaan ole kokoaikaa. Kuitenkin silloin kun sattuu, niin sattuu todella kovasti. Kipu on sellaista minulle tyypillistä menkkamaista kipua, joka paikantuu alavatsan alueelle. Pientä juilimista on ollut munasarjojen kohdalla eilen. Kuten Oliiviakin, myös täällä stressataan jotakuinkin jokaista pientäkin vihlaisua ynnä muuta. Kai se on normaalia kun ensimmäistään odottaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla myös ollut juuri samanlaisia kipuja ja alkuun luulinkin, että menkat on tulossa. Varhaisultrassa (viikolla 7+0) todettiin toisessa munasarjassa pieni kysta ja terveydenhoitaja sanoi, että se voi aiheuttaa myös kipuja ajoittain. Nyt seurataan seuraavaan ultraan, että katoaako tuo kysta itsestään. Mutta huolestua ei kuulemma tarvitse :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0