Iridessa

Raskausdiabetes vol. 3

72 posts in this topic

@hoobi Insuliinintuotannon pitäisi palautua normaaliksi raskauden jälkeen, mutta raskausdiabeteksen saaneilla on kohonnut riski 2 tyypin diabetekseen myöhemmällä iällä. Itse mittailin muutaman kerran raskauden jälkeen, kun tuntui että sokerit nousi korkealle, mutta ne oli kuitenkin ihan ok.

Mulla on tosi iso ongelma saada sormenpäistä verta tulemaan. Välillä joudun pistämään 5 kertaa, että jostain tulee verta. Sama ongelma oli ekassakin raskaudessa. Pitäisi aina juosta vähän portaita ja tehdä haaraperushyppelyä ennen mittausta, että veri lähtee kiertämään :P

Arvot on olleet nyt ok, vaikka olenkin syönyt välillä aika paljon herkkuja :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on kans välillä vaikea saada se veri tulemaan sormenpäästä, joudun pistämään kans usiamman kerran että jostaki sormesta tulee kunnolla verta. Tuohon myös vaikuttaa et mihin kohtaan sormenpäätä pistää, jos pistää liian sinne reunaan, nii ei toimi mulla, mun pitää pistää vähän keskemmäs ja aika ylös sormenpäätä. Huomaa kyl että ei oo noi pistämiset hallussa, ku välillä pistää ns. väärään kohtaan sormea.. Mut yks päivä kävin lenkillä ennen pistämistä, nii tuli kyl niin hyvin veri ettei tarvinu yhtään puristella sormenpäästä (toki liikaa en sormenpäätä purista, ettei tulis niitä kudosnesteitä)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Polaris, kiitos. Heti tuli vähän parempi mieli. Ehkä mä en oo ihan menetetty tapaus! :P

Mulla ei sormista nouse veri itsekseen vaan pitää puristaa ulos sen verran, että saa mitattua. Oon ymmärtänyt, ettei sitäkään sais tehdä, mutta toinen vaihtoehto on jättää mittaamatta. :rolleyes: Onneksi sentään yksi pisto riittää, ellei itse pistä huonosti. Täytyy varmaan ottaa @Tepsan sanoista neuvoa ja koittaa vähän laajemmalti erikohtia sormesta. Mun ongelma on, että sormenpäät jää tosi kipeäksi ja huomaa kyllä, mistä sormesta ja miltä sivulta on viimeksi pistänyt, kun piston ympärillä on aina mustelma.

Miten tuo kudosneste vaikuttaa mittaustulokseen?

Ja ootteko tutustunut, mitkä on liian alhaisia sokeriarvoja? Aina vaan puhutaan siitä ylärajasta, mutta onks se ok, että tänään esim. kun lounas vähän viivästyi, paastoarvo ennen lounasta oli 3,9?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@hoobi Mun ei tarvitse mitata kuin aamupaasto, joten en enempää tiedä siitä.

Edellispäivänä puristin sormenpäästä, kun sitä verta ei vaan tullut, mittari näytti 8,7 mikä oli oloon nähden tosi korkea. Mittasin sitten vielä uudestaan 2 kertaa puristelematta ja tulokseksi tuli molempina vähän päälle 7. Eli tuon yhden kerran perusteella arvelen kudosnesteen nostavan arvoja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taas sellainen käsitys että kudosneste ohentaa sitä verta ja näin ollen alentaa sitä tulosta. Koska mäkin joskus uudelleen joutunu mittaan kun epäilyttänyt (omasta mielestä) liian alhainen tulos ja sit uudelleen mittauksella arvo ollut hieman korkeampi.

Mää oon netistä tutkinu ja sielä ainakin paastoarvo jos oli alle 4.0, nii se ois liian alhainen, mut ei oo mainittu esim tunti syömisen jälkeisistä arvoista et mikä on alhainen.

Mä joudun mittaan 2x/vko aamupaaston, sekä vielä lisäksi 2x/vko aamupaaston sekä tunti joka aterian jälkeen.

Mulla kans välillä sormenpäähän tulee mustelma ja sillon kun tulee mustelma niin se pistäminenkin käy kipeää, keskisormiin tulee herkiten mustelmat. Ja kyllä huomaa sormenpäistä et niitä on tullut jo paljon pistettyä kun ne on tietystä kohtaa herkemmät... Nuihin mustelmiin auttaa mulla se kun laittaa laastarin tarpeeksi kireälle, se vie pahimman kivun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistämistaktiikasta: mullakin oli aiemmin ongelmaa, että jouduin pistää välillä viisikin kertaa, ennen kuin sain riittävästi verta tulemaan :wacko: Sitten diabeteshoitaja neuvoi, että paremmin verta saadakseen sormen voi taittaa siitä lähinnä kynttä olevasta nivelestä hieman koukkuun ja samalla painaa sormi sivuttain pöytälevyä vasten. Sitten painat sen saman käden peukalolla kevyesti siitä taitetun sorminivelen kohdalta, jolloin sormen kärkeen kertyy enemmän verta, se punottaa ja pussittaa normaalia enemmän. Siihen kun sitten tuikkaa neulan, niin verta on alkanut ainakin itsellä tulemaan paremmin, eikä pistäminenkään ota kipeää :) Jos tässäkään vaiheessa verta ei vielä tule kunnolla, niin kättä voi heti pistämisen jälkeen roikottaa alaspäin ja samalla koukistella sormia hieman, sekin auttaa ainakin mulla. Sen sijaan tuo sormen puristelu pistämisen jälkeen pistokohdan läheltä kiellettiin täälläkin, sillä se vääristää mittaustulosta.

Raskauden jälkeisestä sokeriarvosta: myös mulle sanottiin, että insuliinintuotannon pitäisi palautua normaaliksi raskauden jälkeen, mutta raskausdiabeteksen saaneilla on tosiaan valitettavasti kohonnut riski kakkostyypin diabetekseen myöhemmällä iällä. Tästä syystä ainakin täällä meillä päin joutuu sokeriarvojen tarkistuksiin myös raskauden jälkeen, ilmeisesti noin vuoden kuluttua ainakin alkuun. Ja jos joutuu raskausdiabeteksen suhteen lääkitykselle, niin sitten käsittääkseni  kontrolli on jo nopeamminkin. Myös vauvan sokereita tarkkaillaan synnärillä tehokkaammin RaDi-diagnoosin vuoksi. Tässä vaiheessa tuota verensokerin kohoamista pitäisi kuitenkin selittää se, kun pelkän maksan lisäksi nyt myös istukka puskee sokeria verenkiertoon, niin haiman teho ei meinaa ihan riittää laskemaan sitä kaikkea. Tästä syystä kyseessä on nimenomaan raskausajan diabetes ja kunhan istukka poistuu, pitäisi ongelmankin poistua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko teillä muilla ollut neuvolassa juttua maidon lypsämisestä ennen synnytystä? Ilmeisesti radi-potilaita ohjeistetaan aloittamaan lypsäminen rv37 ja maidon voi pakastaa ja ottaa sitten synnärille mukaan. Jos vaavi sitten tarvitsee lisämaitoa, niin saa oman äidin maitoa. Tuo on kai siltä varalta, jos verensokerit laskee vauvalla tai maidonnousussa kestää. Mulla ekassa raskaudessa oli myös radi, mutta vauvan sokerit oli hyvät koko ajan. Lisämaitoa (luovutettua) kylläkin tarvittiin ihan ensihetkinä, kun itse jouduin kiireellisesti istukan käsinirrotukseen leikkaussaliin heti kun vauva oli ulkona. Periaatteessa tuntuu tosi vaivalloiselta ja turhalta ajatukselta ruveta lypsämään, kun viimeksikin imetys sujui heti alkuun tosi hyvin. Pieni riski kuitenkin on, että taas olisi runsasta verenvuotoa ja/tai istukan käsinirrotus ja lisämaitoa saatettaisiin kuitenkin tarvita hiukan  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole ohjeistettu neuvolasta eikä etes äitipolilta. Oisko et ohjeistaisivat vasta sitten jos äidillä ois raskausaikana tullut useampia ylityksiä verensokereissa? Mulla on tullut vain yksi ylitys ja kaikki sanonu vaan et se ei haittaa ja kehuneet nuita muita arvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on arvot olleet myös hyvät enkä edes ole joutunut ruokavaliota muuttamaan, joten ei ainakaan siitä ole kyse. Ilmeisesti ohjeistus on tullut jo 2015, mutta esikoisen raskauden aikaan 2016 ei ollut mitään juttua tästä. Pitää varmaan vähän kysellä lisää ensikerralla neuvolassa... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heippa, tuore raskausdiabeetikko täälläkin. Esikoisen raskaudesta kävin sokerirasituksessa joskus 22+ viikolla ja koska paasto oli 5.4 (raja tais silloin olla 5.3), napsahti diagnoosi. Purnasin kyllä sitä vastaan, mutta minkäs teit. :D Sokeriseurantaa noudatin säntillisesti, eikä yksikään arvo ollut koholla - toki paasto aina himpun verran päälle viisi, niin kuin mulla näyttää aina olevan, olin raskaana tai en. Vauva oli iso, mutta ei makrosominen, joten ajattelisin että enemmän ehkä geeneillä kuitenkin tekoa. Mies oli syntyessään reipas 4,6 kg ja 56 cm, ja meidän esikoistyttö jäi vaan pari cm ja parisataa grammaa isin mitoista. :o

Tässä raskaudessa paasto 5.3 (raja 5.2), 1 h arvo 5.8. ja 2 h arvo 5.2 eli ilmiselvä raskausdiabetes (#sarkasmi). Pääsen taas diabeteskätilölle ja kotiseurantaan, voi jee. Nyt siis viikkoja vajaa 14, kävin edellisen radin takia varhennetusti sokerirasituksessa.

Edited by sarvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mittailut käynnissä, vajaan viikon ajan olen seurannut sokereita eli paasto käytännössä joka aamu ja neljänä (!) päivänä sokerikäyrä (eli paasto, aamupalan jälkeinen, lounaan jälkeinen, päivällistä edeltävä ja jälkeinen ja iltapalan jälkeinen mittaus). Kaikki lukemat normaaleja. Mittaustahtia saanee onneksi vähän hiljentää, koska tosi hankala muistaa mitata tunti syönnin lopettamisesta esim. töissä ollessa. :wacko: Näin aluksi ohjeistettiin mittaamaan 3-4 käyrää viikossa ja sitten riittää 1-2.
Äitipkl:lla kävin muista syistä, ja 17+1 lapsukainen vastasi mukavasti viikkoja, eikä vielä ainakaan moitittu kokoa. Kaiken kaikkiaan oli varsin mukava käynti.

Onkos täällä muita radeja? Mites @Töhön loppuraskaus meni radin suhteen, vissiin ihan mukavasti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla @sarvis jatkui loppuun asti sama peli kuin helmikuusta lähtien, jolloin RaDi todettiin: paastosokeri välillä pomppi hitusen yli raja-arvon, mutta kaikki aterioiden jälkeiset arvot pysyivät viitearvojen alapuolella. Se ero siinä kuitenkin oli, että ihan loppuraskaudessa niitä paastoarvon ylityksiä alkoi tulla vähän tiheämmin kuin helmi-maaliskuulla. Lääkärit sanoivat, että se on aika tyypillistä.

Vauvan sokeriarvot syntymän jälkeen olivat kuitenkin kaikissa mittauksissa oikein hyvät ja tuo mun paastoarvokin korjaantui heti kun istukka lähti ^_^ Reilun puolen vuoden päästä on ilmeisesti mulla vielä kontrolli, mikäli en sitä ennen ole uudestaan raskaana, jolloin sokerirasituskokeeseen taitaisi joutua tällä kertaa jo aikaisemmin kuin vasta viimeisen kolmanneksen nurkilla.

Tsemppiä, toivottavasti sun mittaustulokset pysyvät jatkossakin normaaleina (ja vielä kerran ihanaa, kun olet raskaana :girl_in_love:)! :)

Edited by Töhö

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä taas kierros kaksi ja radi napsahti. Arvot ollu kotona mittailuissa ihan hyviä, sama meno siis kuin esikoisessa :) Parin viikon päästä pitäisi ottaa uusi mittausrupeama ja varmaan loppuraskaus muutenkin sillon tällön mittailla. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heips, joudun sokerirasitukseen edellisen vauvan suuren koon vuoksi, ja kyselen m, että mitä paastoa edeltävänä iltana siis kannattaa syödä ja monelta? Nyt 16+3 ja varailen aikaa rasitukseen kuulemma ’heti kun vaan pääset’...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@stina Normaalisti syöden paaston alkuun saakka. Suositus on, että 2-3 edeltävänä päivänä tulisi syödä vähintään 150 g hiilihydraattia / vrk ( http://oyslab.fi/ohjekirja/4800.html). Tarkoitus on tutkia elimistön normaalitilaa, joten normaalisti eläminen ennen koetta on suositeltavaa. :)

https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes/raskausdiabeteksen-toteaminen-ja-sokerirasitus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään käsitystä mistä ruoista 150g hiilareita tulee täyteen :wacko: Kaksi viipalettä leipää? Kaksi desiä keitettyä riisiä lounaalla? Kaksi banaania? (Selvästi olen sitä mieltä että kaksi jotain :D)

Kiitos linkistä! Toi on hyvä toi terveyskylä. Luulen että syön normaalisti liian vähän kaloreita, mutta en tiedä jakaantuuko ne oikein. Voi olla että on liikaa hiilaria ja liian vähän proteiinia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nordlabin potilasohjeissa oli avattu tuota 150 g hiilaria: "150 g hiilihydraatteja on noin puolet 60 – 80 kg painoisen aikuisen suositellusta hiilihydraattien saannista ja esim. noin 400 g ruisleipää tai 1,2 kg perunaa tai 270 g / 8 dl kaurahiutaleita tai 190 g / 1 l maissihiutaleita" :lol: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko täällä vielä muita radilaisia? Mulla napsahti tuomio viikon 16 rasituksessa ja nyt olen pari viikkoa mittaillut sokereita. Rasituksen aikana olin flunssassa enkä tajunnut, että se voi nostaa arvoja. Yhden tunnin arvosta sitten kärähdin: 10,2. Otti päähän kyllä niin pahasti, että loppulääkärikäynti meni sumussa. :( 

Kotimittauksissa ainoat ylitykset onkin tulleet silloin kun oli vielä kuumetta. Muuten arvot olleet ihan hyvät koko ajan, ei siis ylityksiä. Olen testaillut paljon, jotta saisin käsityksen missä mennään. Vielä en kyllä osaa sanoa mikä varmasti aiheuttaisi ylityksen, ehkä riisi? Ruokavaliota olen ruukannut sen verran, että syön kolmen tunnin välein ja suurimman osan makeasta olen jättänyt. Täysjyvää syön muutenkin. 

Kyllä tähän pikkuhiljaa on tottunut mutta kiva olisi tietää mikä juuri mulla saa sokerit pomppaamaan. Pistäminen menee melko ok, vaikka joudun välillä pumppaamaan. Liikuntaakin pystyn taas harrastamaan jonkin verran. Terkka meinasi, että kahden kuukauden liikkumattomuus (sairasloma) saattoi myös aiheuttaa nousun. Äippäpolille en ole saanut mitään kutsua ja mittarin käyttökin opastettiin 10 minuutissa. Mitään ruokavalio-ohjeita ei annettu vaan netistä olen kaiken tiedon etsinyt. Vähän on sellainen yksin jäänyt olo...

Edited by Vesililja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli viime raskaudessa radi ja nyt on rasitus edessä kuukauden päästä. 

Viimeksi ainoat ylitykset tuli aamupalan jälkeisissä mittauksissa ja sillon pyysin päästä diabeteshoitajalle että sais kunnon ohjeet (mitä ei juurikaan muuten saanut).. tärkein pointti itelle oli lisätä proteiinia (kananmuna yleensä) aamupalalle niin sain arvot kuriin. Välillä söin pelkän näkkileivän tai hapankorpun voilla ja silti oli arvot koholla, mutta tuon proteiinin lisäämisen jälkeen ei enää ylityksiä tullut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vesililja Radi on ja pysyy, sehän on selvä se! :lol:Onpa harmi, että olet saanut noin huonot ohjeet. Äitipolin seuranta ei pelkässä ruokavaliohoitoisessa radissa ole tarpeen, mutta jos tarvitaan insuliinin aloitusta, kontrolleja otetaan herkästi sinne. Ns. helpot radit mennä porskuttaa pelkällä sokeriseurannalla.

Meillä diabeteskätilö otti käynnille, jossa kävi läpi ruokavalion ja erityiset vinkit (lyhyempi paasto jos aamuarvo koholla ym.) ja antoi lippulappusia ison pinkan mukaan. Radilaiselle suositeltu ruokavalio on aika samanlainen kuin muillekin odottajille, kaloreita rajoitetaan jos paino nousee jne.  Onko sulle tuttuja nämä Terveyskylän ohjeet? https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys/raskausajan-ongelmat/raskausdiabetes/ruokavalio

 Mulla viikkoja 28+6 ja diagnoosi tosiaan tuli jo varhaisessa rasituksessa paastoarvolla 5.3. Ylityksiä ei ole tullut, mutta aamun paasto on helposti rajoilla, jos olen nukkunut huonosti. Stressihormoni nostaa verensokeria! Aterian jälkeiset arvot on korkeimmillaan, jos ruokana on ollut riisipuuroa lisukkeineen...  alle seiskan aterian jälkeisillä arvoilla kuitenkin menty koko ajan. Liikunta on ollut melko vähissä, koska liitoskivut - tarvitseeko sanoa enempää? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos viesteistä @Minttu86 ja @sarvis!

Paastot ovat olleet kauttaaltaan hyviä, yhden tunnin arvoissa enemmän heittoja. Etenkin aamupalan jälkeen näyttää olevan vaara nousuun. Olen kuitenkin löytänyt muutaman kätevän aamupalan, jolla arvot pysyy kurissa: avocado ja paleomysli. Liika leipä, täysjyvästä, huolimatta taas nostaa. 

Muiden aterioiden jälkeisistä olen bongannut vasta yhden ylityksen, nimittäin minullakin tuo riisipuuro. Esimerkiksi pitsa taas ei aiheuttanut mitään. Olen kyllä herkutellutkin välillä mutta maltilla ja huomattavasti vähemmän kuin ennen diagnoosia.

Tällä viikolla pitäisi taas tehdä vuorokausikäyrä. Toivottavasti opin siitä taas uutta. Olen käyttänyt liuskoja ihan hirveästi jo. Toivottavasti neuvolasta saan uusia! :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vesililja Meillä liuskoja saa melkoisen liberaalisti. "Tuossa 200, hae tarvittaessa lisää!" sanottiin mulle, kun eilen hain liuskoja ja arvelin tarvitsevani vielä 150 kpl. Toisaalta vanhusikäisten diabeetikoiden liuskoissa pihtaillaan, joten vähän kummallinen tyyli!

Taitaa olla melkoista taiteilua, jos arvot meinaavat nousta, että millä ne saa pysymään kurissa. Proteiini ja rasva aterialla tasoittavat sokerin nousua, ja täysjyväkin saattaa nostaa vauhdilla, vaikka pitäisi olla vaaleaa viljaa parempi vaihtoehto. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on arvot riehaantuneet täysin :(. Mun perusaamupala, jota olen syönyt nyt kolme kuukautta hyvillä tuloksilla, nosti tänään arvon 8,0! Eilen illalla, jolloin arvo on ollut hyvä kun on syönyt normaalisti, oli 9,6 tunnin jälkeen! Olen ihan kauhuissani ja kauhean syyllinen olo tästä. Tunnen oloni täysin epäonnistuneeksi :girl_cry:

Äippäpolin lähete on jo postissa tulossa, mutta tämä on järkyttävää. Insuliiniton varmasti edessä, vaikka mitä tekisin. Nyt sitten mietinkin, että miten paljon pitää vielä taipua syömiseen kanssa. Nyt jo on nälkä välillä ja muutoksia olen tehnyt ihan valtavasti. Silti tietenkin aina voi parantaa. :girl_cry:

Mies ehdotti kuntopyörän ostamista. Niin, että tulevaisuudessa istun joka hemmetin ruokailun jälkeen 10 minuuttia polkemassa. Että hyvin menee...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No nyt on äitipolilla käyty ja käynti oli todella positiivinen. Olen tehnyt lisää tiukennuksia ruokavalioon ja kuntopyöräkin on ostettu(tosin tähän nyt oli muitakin syitä kun mun Radi):girl_haha:

Lääkäri kehui kovasti mun tsemppiä ja sitä työtä, jonka olen tehnyt pitääkseni verensokerit kurissa. Sanoipahan jopa, että jos joskus haluan herkutella, niin voin sen hyvin tehdä ja jättää verensokerin mittaamatta! 

Tilanne on nyt se, että ilman insuliineja jatketaan ja he soittavat parin viikon päästä. Aamupaastot on vielä pysyneet alle 5,5 (ei yhtään ylitystä), mutta aterioiden kanssa pitää olla tarkkana. Aamupalalla en voi syödä yhtään hiilareita, niihin ei auta edes liikunta. Myös illalla pitää olla varovainen, mutta silloin liikunnasta on hyötyä. Esim. 10 minuuttia kuntopyörällä tekee jo paljon.  

Nyt kun olen jo viimeisellä kolmanneksella niin on helpompi hahmottaa myös, että tämä loppuu joskus. Puoli vuotta on pitkä aika stressata ja hormonit eivät kyllä auta. Jos insuliinit vielä tulee niin olenpahan ainakin tehnyt kaikkeni ennen sitä. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now