jet

Jogurtti

71 posts in this topic

Mitä jogurttia taaperonne syövät? Ns. lasten jogurttia vai ihan samaa kuin aikuisetkin?

Vaihtelun vuoksi olisi kiva antaa taaperolle välipalaks jogurttia mutta mikä mahtais olla hyväks... En haluais kovin sokeroitua antaa, mut en myöskään sellasta missä on paljon makeutusaineta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitos Orkidea vastauksestasi ja kysyisinkin vielä että mistä syystä olet ostanut just noita lasten jogurtteja? Onko ne jotenkin ravinnollisesti parempia vai maistuuko taaperolle paremmin vai miks? Mä oon niin hiton laiska lukemaan noita tuoteselosteita. Paitsi sen kyllä huomasin että Danone Vitalinea 0% (tai mikä olikaan) ei suositella alle 3-vuotiaille lapsille. On jäänyt kyllä multakin syömättä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä myös syöty maustamatonta jugurttia hedelmäsoseella. Tai sitten olen ostanut niitä valion 30%vähemmän lisättyä sokeria-jugurtteja. No, vaikka niissä onkin vähemmän sokeria niin silti sitä on käsittääkseni aika paljon.. Mutta niin taitaa olla noissa kidiuksissakin. Eli jos tosiaan haluaa sitä sokeria välttää, niin maustamaton+hedelmäsose. Ja ne rasvattomat taitaa juuri niiden makeutusaineiden vuoksi olla "pannassa", koska (mun käsittääkseni) kuitenkin sokeri on taaperoiselle parempi vaihtoehto kuin makeutusaine.

 

Ja vielä, onkohan ne "lasten" jugurtit kuitenkin vaan siksi lasten jugurtteja, että purkit on pienempiä ja hinta kalliimpi..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^niin tota mäkin just mietin et onko ne lasten jogurtit oikeesti sen parempia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään ihan normijogurtteja. Ja erittäin hyvin uppoaa.

Alkuun koitin jokusen kerran maustamatonta hedelmäsoseella terästettynä, mutta kyllästyin säätämiseen. Mun mielestä toi maustamaton oli niin löysää luiruakin. Eikä oikein tullut itse sitä käytettyä.

 

Nyt normijogurtteja ja ollaan kaikki tyytyväisiä. Ehkä niistä sokeria saa, mutta ei voi mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä syödään maustamatonta muttei rasvatonta just ton luiruuden (ja myös mauttomuuden, IMO) takia. A+ jogurtti (se sininen purkki) on sopivan paksua ja maistuu hyvälle sellaisenaankin, ainakin meidän typylle. On kerran maistanut ihan normijogurttiakin muttei tykännyt, olisko ollut liian makeaa ^_^ ...

 

Syön siis myös itse tuota, enkä viitsi alkaa edes miettimään muuta vaihtoehtoa typylle. Tuskin jatkossakaan, pakastin kun on yleensä täynnä marjoja kesän jäljiltä.

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lasten jugurteissa taitaa olla myös se ero tavallisiin verrattuna, että ovat ihan sileitä. Eli niissä ei ole mitään marjoja tai hedelmänpaloja seassa. Meidän tyttö ei oikein tykkää syödä niitä "kokkareita". Olen silti ostanut ihan tavallisia jugurtteja silloin tällöin, niitä mistä tiedän että ovat sileitä. Meillä ne on vähän niinkuin erikoisherkkujen asemassa. ;)

Edited by Vertti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin nyt jokunen viikko syöty välipalaksi joko Kidius-jogurtti tai sitä uutta(?) Yoggi-luomua lapsille. Ne 4- tai 8-packit on ainakin litrahinnaltaan suht edullisia. Tuoteselosteita en oo syynännyt, mutta on niin ihanan helppo, kun aluksi syötiin maustamatonta+hedelmäsosetta.

 

Mitä muita hyviä välipaloja ois 1-vuotiaalle sihtikurkulle? Loppuu ideat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään kanssa maustamatonta jugurttia ja sen kanssa hedelmäsosetta. Usein laitan joukkoon myös mysliä niin saa vähän kuitujakin välipalalla. Meille taas noi lasten jugurttien annoskoot on aivan liian pieniä :rolleyes: Meillä menee helposti varmaan 3dl jugurtia kerralla. Oon myös tehnyt lasiin jugurttijuomaan naturel jugurtista ja mehukeitosta, sekin uppoaa hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juu tuo unohtui, meilläkin menee välillä sekaan joko ihan leseitä tai sitten paahdettuja kaurahiutaleita. Ainakin jälkimmäisistä typy tykkää kovasti, ovat tosi hyvän makuisia!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meilläkin nyt jokunen viikko syöty välipalaksi joko Kidius-jogurtti tai sitä uutta(?) Yoggi-luomua lapsille. Ne 4- tai 8-packit on ainakin litrahinnaltaan suht edullisia. Tuoteselosteita en oo syynännyt, mutta on niin ihanan helppo, kun aluksi syötiin maustamatonta+hedelmäsosetta.

 

Mitä muita hyviä välipaloja ois 1-vuotiaalle sihtikurkulle? Loppuu ideat...

 

Tämä nyt ei jogurtti-ketjuun kuulu, mutta meillä syödään maustamattoman jogurtin lisäksi välipalana esim. Yosa- kauravalmisteita, mannapuuroa, viiliä, hedelmiä (esim. banaani muussattuna) tai vispipuuroa.

 

Meillä on kyllä ollut neidin syömisien kanssa ihan äärimmäisen helppoa - ihan kaikki uppoaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kuopus syö maustamatonta jugurttia ja lisukkeita (mysliä, muroja, marjoja, hedelmäsoseita jne.). Lisäksi välillä vaihtelun vuoksi jugurtin sijasta maitorahkaa. Sen sijaan vanhemmat lapset syövät vaihdellen kaikenlaisia jugurtteja, mitä kaupasta tarttuu mukaan. En kuitenkaan koskaan osta makeutusaineilla makeutettuja tai rasvattomia vaihtoehtoja lapsille. Kuopuksella käytän sen vuoksi tuota luonnonjugurttia (yleensä muuten sitä Ingmannin, on musta parhaan makuista ja lisäksi purkki on meille sopivan kokoinen), ettei siinä ole lisäaineita. En oo tosta sokerin välttelystä aiemmin ollut tietoinen. Miksi sitä pitäis erityisesti välttää? *kysyy tyhmä*

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No siis eihän sitä sokeria nyt täydy väkisin välttää. Mutta no, sokeri on sokeria. Sitä samaa mitä on karkissa, pullassa, keksissä jne. Mä ainakin pyrin noudattamaan sellaista linjaa, että perusruoka olisi kohtuullisen vähäsokerista, niin sitten voi hyvällä omallatunnolla antaa taaperoisellekin pienen pullapalan tai keksin kun tulee kahvivieraita. Eli esimerkiks muroina neiti syö muru-muroja (mun suuhun maistuu ihan pahville mutta väliäkö hällä kun tyttö tykkää), jälkiruoaksi saa aina hedelmän jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sokerisissa jogurteissa on sekin, että niissä on vähemmän vitamiineja ja muita tärkeitä ravintoaineita per kalori. Eli jos sokeroitua jogurttia jaksaa syödä 125 g, niin maustamatonta jaksaisi syödä 200 g (jos siis vaan energiamäärää katsotaan). Jälkimmäisestä vaihtoehdosta saa enemmän D-vitamiinia, kalsiumia, proteiineja yms. Jos laittaa jonkun lusikallisen hedelmäsosetta tai marjoja mausteeksi, niin niistä ei suurta kalorilisää tule. Lapsilla ei muuten ole tärkeää noitten kalorien laskeminen, mutta kun pieneen masuun ei paljon mahdu, niin sen pitäisi sitten olla täyttä tavaraa eikä sokerilla jatkettua :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon just miettinyt kans että mitähän jogurttia tuolle 1-vuotiaalle voi hyvällä omallatunnolla syöttää.. Maustamatonta on kokeiltu, hedelmäsoseen kanssa, mutta ei oikein uppoa. Kuten ei moni muukaan ruoka.

Kahdesti olen testannut ihan tavallista jogurttia, sitä uppoaa kyllä koko 200g purkki..

 

Eli jatketaanko huonoa syömistä terveellisemmällä linjalla vai onkohan se miten paha jos vaikka pari kertaa viikossa sortuisi tavalliseen sokeroituun jogurttiin ja saisi kerrankin katsella miten poika SYÖ.

Toisaalta, hyvinhän tuo on hengissä ja normaalipainossa pysynyt nykyiselläkin niukalla syömisellä... Että ei se sen enempää kai tarvii.

Ja on mulla vielä paljon muita välipala-vaihtoehtoja kokeilematta, jospa löytyisi joku sokerittomampi hittituote. ;)

 

Ja mä haluaisin sokeria välttää lähinnä hampaiden takia, tai siis että en haluaisi opettaa liialliseen makeansyöntiin. Mutta jostain se näköjään on jo makean keksinyt herkuksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä menee kans maustamaton jugurtti hedelmäsoseen tai hedelmien kanssa ja viimeks ostin kaupasta Ingmannin Luonto+ kaura-omena-hunaja jugurttia ja se oli ihan hitti. Se ei oo niin sokerista kun tavallinen maustettu jugurtti, mutta vähän makua kuitenkin. Kölvi veti sitä muru-murojen kanssa iltapalaks heti kättelyssä jonkun 3-4 desiä. :D

 

Pari kertaa on annettu Gefilus Kidius jugurtteja vähän herkuttelutarkoituksessa. Hyvin toki maistuu sekin, mutta annoskoko tuppaa niissä oleen liian pieni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me syömme kaikki ihan tavallista litrajugurttia. Ainoa, joka meillä tykkäisi maustamattomasta, on isä, joka voi sigtä halutessaan syödä. Onhan jugurteissa toki sokeria, mutta lapsi ei muuten sokeria juurikaan syö kuin muutamana päivänä viikossa muroja ja jugurttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään Lidlin kreikkalaista tai sitten turkkilaista jugurttia, mitä saa melkein joka kaupasta. Samaa ollaan alettu antamaan pikkumiehelle, kun on alettu totuttamaan tavallisiin maitotuotteisiin. Joskus laitan marjoja sekaan, joskus puolikkaan banaanin. Hyvin uppoaa maustamattomanakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä muksut syövät maustamatonta jukurttia, johon on sekoitettu hedelmä- tai marjasosetta. Parina viime viikkona ollaan myös maisteltu Valion Kidius-jukurtteja ja ne ovat suurta herkkua! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään lähes aina rasvatonta viiliä, mutta joskus on jotain perusjugurttiakin annettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now