Sign in to follow this  
Followers 0
Nessa

Äärimmäisen matala verenpaine?!

54 posts in this topic

^Kiitos Kertullekin kattavasta vastauksesta, ajattelinkin että olet alalla kun tiedät asiasta niin paljon.

 

Mulla on tunne että se mun alun pahoinvointi (mulla oli sitä hyperemesistä) on voinut jotenkin vaikuttaa johonkin....? Toisaalta olen ollut nyt n. 1,5kk jo oksentamatta vaikka olo onkin välillä yököttävä. Olisin ajatellut että elimistö olisi jo palautunut kun painokin on noussut hyvin, mutta en tiedä...

 

Mulla taisi olla viimeksi se hemppa 113.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ voi hyvinkin olla että olet vaan kaikinpuolin niin heikossa kunnossa edelleen, että paineet on matalalla tai tuntuu pahemmalta kun vointi muutenkin on normaalia heikompi. Kuvittelisin että se lääkärikäynti/lähete on tehty kokonaistilanteen takia enemmänkin kuin verenpaineen yksittäisenä tekijänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on normaalisti matalat verenpaineet 90-100/50-60 ja nyt raskausaikana ovat pysyneet kans alhaisina.

Ongelmia mulle on tullut etenkin nyt loppuraskaudesta lähinnä silloin, kun supistelee. Supistuksien aikana mun verenpaineet on pompsahtanu yli 140/90 ja kun supistus menee ohi, paineet on taas laskenu tuolle "normaalille", alhaiselle tasolle.

Verenpaineen heittelyiden takia oon sit useamman kerran ollu lattialla nurin. Aiemminkin mua on huimannut, mutta noissa tilanteissa sitä vaan jalat rupee tärisee ja ei pysty mitenkään pitämään itseään pystyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nessa ja muut, mulla on normaalistikin matala verenpaine, jotain 100/60-70. Vaikka se on ns hyvä juttu, ni kyllä se on myös ongelma. Monesti näen tähtiä noustessa tai aamuisin tai on sillai verenpainetokkurainen olo, tuntuu ettei oikein herää kunnolla. Mun hemoglobiini on hyvä, ei-raskaana 140 tai yli ja raskaanakin ollu 125-130.

 

Raskaana on vielä vaarallisempaa olla ns tokkurassa tai heikkona tai nähdä niitä tähtiä/kaatua matalaa verenpainettaan. Vaikka lekurit on mullekin että "voi miten onnekas oot kun vältyt näiltä ja näiltä sairauksilta" niin kyllä toi haittaa elämää ajoittain ja muakin ihmetyttää, ettei asialle muka voi tehdä mitään.

 

Olin sairaalassa joitain vuosia sitten Englannissa ja mulla oli yläpaine sata ja ne ei sen takia päästäneet mua sieltä leikkauksen jlk edes pois, sanoivat että sen on vahvistuttava. Ja olivat tosi huolissaan kun yläpaine oli 95. Niiden mielestä se ei ollu normaalia.

 

Luin joskus netistä näitä verenpainelistauksia ja siellä oli tällänen googlen yläpäässä:

C:\Documents and Settings\Venla\Local Settings\Temp\blood-pressure-chart.gif

 

jossa lukee 50-90 sarakkeessa että "hypotension, low blood pressure" ja siitä ihmisen olotilasta että 80 - weak, tired (heikko, väsynyt) 70 -dizzy, fainting (pyörryttää, pyörtyy) 50 - coma , alle 50 - death. Ei mikään noista, edes se weak, kuulosta musta normaalilta. Ja tossa ei ole edes otettu raskautta huomioon, joka on kuitenkin vielä lisärasite. Eli ottaisin kyllä vakavasti ja pyytäisin sairaslomaa yms.

 

Apteekista saa muuten edullisesti pieniä punamustia karkkiaskeja haganolin salmiakkia, ovat kovaa kamaa ja auttavat mua joskus kun huippaa.

 

Toivottavasti sun verenpainetta saadaan vähän nousemaan että voisit paremmin. Paljon jaksamista!

 

(muoks, olin kirjoittanut väärin aluksi. hypotension on matala, hypertension korkea)

Edited by Miramis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miramis, joo mulla on ihan sama homma, että aamuisin on usein tosi pitkään aivan pökkyrässä ja heikottaa ym.

Tänään aamulla töissä olin viittä vaille jo lähdössä lääkärin kautta kotiin kun en voinut kuin maata takahuoneessa, oli niin heikko olo. Tuntui ettei jalat pidä ollenkaan.

 

Aina jos nousee nopeasti niin palautuu kyllä pian esim. lattialle istumaan kun silmissä pimenee ihan kokonaan. Pyörtynyt en ole vielä, mutta kaksi kertaa on ollut sellainen tilanne etten ole päässyt istumaan heti kun on alkanut heikottaa ja se tilanne on kyllä tosi karmea kun ei tiedä milloin putoaa.

 

Toinen mikä mua vaivaa on ikävä päänsärky eikä siihen ole särkylääkkeillä mitään apua.

 

Matalin yläpaine mitä mulla on ollut, niin 77. Mutta noita ei ole usein, yleensä se on siinä hieman alle 90.

Muuten mikä sen alapaineen merkitys on?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniin, vähän kuulumisia. Tänään mulla oli neuvolalääkäri ja hän oli sitten soitellut ä-polille siitä mun tilanteesta ja he olivat sitten käskeneet lähettää sinne näytille. Lääkäri kirjoitti lähetteen kiireellisenä, eli varmaan viikon sisään tulee kutsua.

Syynä nyt oli käsittääkseni mun oma heikko vointini, lääkäri sanoi että tosiaan se paine voi laskea raskauden alussa muutenkin, mutta koska mulla on niin voimakkaat oireet sen takia niin se pitää sitten tutkia. Lisäksi sanoi että vauva täytyy myös ultrata että siellä on kaikki hyvin (jotkut napavirtaukset ym.) Kyllä mua vähän tietysti alkoi huolettaa se vauvan vointi....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyva, etta paaset nopeasti polille Nessa ja tutkimukseen. Olen ihan varma, etta kaikki on OK ja tosi hyva, etta tutkivat nuo ikavat oireet. Oletko ajattelut, etta nuo oireet voisivat olla paineisii liittymattomia, ihan siis raskauspahoinvointia tms? Kerro meille sitten mita siella sanottiin ja mika heidan kanta tuohon alhaiseen paineeseen on! Niin tietaa vaatiakko tutkimuksia itsekkin. Tsemppia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei mulla ole ollut sitä raskauspahoinvointia oksenteluineen enää pariin kuukauteen. Se on ihan erilaista ainakin mulla, siitä mulla on kokemusta ihan liikaakin. Tää on sellasta erilaista heikotusta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Nessa samanlainen tilanne kuin sulla, verenpaineet matalalla ja heikotusta on. Alkuraskaudesta kärsin myös todella voimakkaasta pahoinvoinnista ja jouduin kahteen otteeseen tiputukseen. En ole oksentanut viimeisen kahden kuukauden aikana kuin kerran. Neuvolassa ei olla oltu kuitenkaan huolissaan paineista eikä heikotuksesta. Väsynyt olen koko ajan, mutta hemoglobiini on ollut hyvä. Ensi viikolla olisi taas neuvolakäynti ja tällä kertaa lääkärin vastaanotto. Saa nähdä mitä mieltä lääkäri on, kun otan taas asian puheeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun paineet oli viimeksi mitatessa 90/50, mutta olo on oikein hyvä mitä nyt saunan jälkeen vähän huimaa.. Kiva, kun voi huoletta syödä salmiakkia. :) Hemoglobiinini on 140 tienoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei paineet tippuneet raskauden aikana, mutta ne on tavallisesti jotain 90/55-60. Raskauden aikana sitten mitattiin mulle ennätys, kun yläpaine nousi sataan ;)

Raskausaikana mulle ei ollut tästä haittaa (varmaankin juuri siksi, että elimistöni on matalaan paineeseen tottunut), mutta ennen raskautta mulla oli välillä kausia, että saatoin pyörtyä aamuisin pariinkin otteeseen ennen kuin pääsin keittiöön hakemaan jotain juotavaa/syötävää (mulla siis meni taju hetkeks, mutta tajusin sen onneks aina tarpeeks ajoissa, niin pääsin maahan makaamaan). Kävin tämän vuoksi pariinkin otteeseen lääkärissä, mutta mitään selitystä ei oikein löytynyt. Mua kehoitettiin vain pitämään juotavaa sängyn vieressä. Näin olenkin tehnyt ja vaivat ovat sillä tavalla hävinneet. Mulla on siis vesipullo sängyn vieressä ja juon siitä sit yöllä/aamulla, niin paineet ei oo liian matalat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mulla on ollut jatkuvasti nyt raskauden aikana tosi matalat paineet. kärsin todella pahasta pahoinvoinnista rvlle17 saakka, tiputuksessa olin ja veriarvot ei oo vieläkään kohdallaan. lisäks mulle tuli kilpirauhasen vajaatoiminta vielä kaiken lisäks. mulla oli viime viikolla paineet 54/78, ne on jatkuvasti tuota luokkaa. lääkärit ei sano muuta kun että onpas alhaiset paineet. koko ajan on ollut aika väsynyt olo ja ei oikein jaksa esim. portaita nousta, mut se johtuu osin siitä, kun menin niin huonoon kuntoon pahoinvoinnin takia ja liian myöhään sairaalaan.

 

tosi eri tavalla tuntuu lääkärit tosiaan suhtautuvan tähänkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minulla on siis nyt raskausaikana romahtaneet verenpaineet todella alas, ne on jatkuvasti luokkaa 85-95/45-57.

Normaalisti mulla on aina todella hyvät paineet, ja esikoisen raskausaikanakin olivat. Miten ihmeessä ne on voineet yhtäkkiä noin alas mennä?

 

Olen jatkuvasti hirmu väsynyt ja muutenkin huonovointinen; päätä särkee joka päivä ja olo on niin heikko ettei jaksa pitkiä aikoja seistä tai kävellä. Raskausviikkoja on nyt 17+2.

 

Voiko näin alhaiset paineet vaikuttaa johonkin? Onko kohtalotovereita?

 

Mulla on normaalisti matala verenpaine - ihan näitä Nessan luettelemia lukemia - ja niin oli raskausaikanakin. Mulle ovat lääkärit aina sanoneet, että sydän pääsee helpommalla, olen siis pitänyt verenpainettani hyvänä. Teininä pyörryin muutaman kerran ja nykyäänkin pitää muistaa liikkua tarpeeksi verkkaisesti ja laskeutua istumaan, jos alkaa silmissä musteta. Nopea nousu vaakatasosta on absolute no no. Tähän on vuosien varrella kantapään kautta tottunut, eikä tunnu minusta lainkaan rajoitteelta.

 

Mulla ei matalaan verenpaineeseen ole liittynyt (niin normaalissa tilassa kuin raskaana ollessani) mitään väsymystä tai huonovointisuutta, tosin hetken päätä särkee, korvissa humisee ja silmissä mustenee, jos varsinkin pitkän aikaa ruoan nauttimisen jälkeen nousee liian nopeasti ylös. En usko, että alhaiset paineet erityisesti vaikuttaisivat mihinkään muuhun kuin omaan olotilaan.

 

Aika kurjalta tuo Nessan olotila kuulosti. Olisi kiva kuulla, mihin tutkimuksissa päädyttiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nessa, mitä ne siellä lääkärillä sanoivat noista sun paineista? Nousiko ne yhtään raskauden edetessä?

 

Mulla on myös suht matalat paineet, olleet aina, mutta nyt raskauden aikana vielä laskeneet. Yläpaine saattaa toisinaan hipoa 100, alapaine ei juuri 50 ylitä.

 

Mulla on kuitenkin aika toisenlainen yleisoire kuin teillä muilla tai ei se varmaan ole edes ihan täysin verenpaineen syytä, eli ei huippaa makuulta tai istumasta nousemisen jälkeen, vaan heikotus saattaa iskeä, kun olen istunut jo jonkin aikaa paikallani. Kuvittelen tämän johtuvan siitä, että masu painaa jo sen verran jalkojen verisuonia, että se pakkaantuu sinne, eikä aina pääse päähän asti normaalisti. Heh, tekstistä voi päätellä, etten ole hoitoalalla, termit taitaa olla vähän hakusessa... ;)

 

Vielä en ole pyörtynyt *kopkop*, kun heikotus alkaa iskeä, olen havainnut parhaimmaksi keinoksi lähteä väkisinkin liikkeelle, vaikkei ihan selvästi ympäristöään näekään. Näitä huippauksia on tullut lähinnä töissä, joten olen sitten haahuillut ympäri avokonttoria sermien reunoista pidellen, valkoisena kuin aave.

 

Tuohon alle lainaamani HelmiQ:n teksti hätkäytti ja vähän varoitti, mulla ei ole ollut vielä yhtään suppareita, mutta nyt ainakin tiedän vähän varoa, että taju voi olla aika löyhässä, kun alkaa supistella.

 

Ongelmia mulle on tullut etenkin nyt loppuraskaudesta lähinnä silloin, kun supistelee. Supistuksien aikana mun verenpaineet on pompsahtanu yli 140/90 ja kun supistus menee ohi, paineet on taas laskenu tuolle "normaalille", alhaiselle tasolle.

Verenpaineen heittelyiden takia oon sit useamman kerran ollu lattialla nurin. Aiemminkin mua on huimannut, mutta noissa tilanteissa sitä vaan jalat rupee tärisee ja ei pysty mitenkään pitämään itseään pystyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pako tulla tänne väliin heittämään viestiä verenpaineista..

 

Mä kehottaisin ottamaan ihan vakavissaan/tosissaan jos verenpaineet lähtee valumaan liian matalalle.. sanoi terkat yms. ihan mitä tahansa.

 

Mä olen joutunut 5 päiväksi teholle verenpaineiden ollessa 70/40 ja multa löytyikin sitten vakava sairaus.. no tähän nyt tosin liittyi paljon muutakin MUTTA pointtina siis, että ennemmin tsekkaa asiat kuin jää kotiin miettimään. peace.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on myös alhaiset verenpaineet. Tänään neuvolassa mitattiin 103/67 ja viimeksi 80/57. Samoja lukemia oli myös esikoisen aikaan. Minulla tosin on aika alhaiset paineet muulloinkin kuin raskaana, mutta raskausaikana erityisen alhaiset. Neuvola tai lääkärit eivät ole koskaan olleet asiasta huolissaan, eikä asia ole juuri vaivannutkaan. Pyörtyilyä oli joskus esikoisen raskausaikana suihkussa, mutta nyt olen osannut jo varautua asiaan ja pitää suihkussa lepotaukoja istuen :rolleyes: .

 

Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla Nessan lääkärin kommentit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä voiko täälläkin olla madaltunu paineet... neuvolassa 2 käynnilllä ne oli ihan hyvät, voiko se muuttua viikossa parissa!? Tänään töissä oli ihan tuskaa olla kun pyörrytti vähän väliä eikä oikee tienny mitä tehä..

Välillä kävin istuu kyykkyyn, tai kävin taukohuonees istumassa, ja vedin n. 5-10 välein vettä pullosta..

Ei kivaa.. hemppa oli kans hyvä viimeks mitattessa..

 

Eikö tähän oo mitään apukeinoa?

Aamulla, heti kun olin sängystä noussut, alko tuntuu kamala heikotus jne, ja kaurapuuroa kun söi niin pyörrytti samalla! Ajattelin vaan että pystynkö ees menee töihin..

Nyt on siis rv 13 meneillään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaivoin vanhan ketjun esiin, kun kaipailen kohtalotevereita :girl_sigh:

 

Menossa nyt 26. raskausviikko ja verenpaineet on ollut alhaiset alkuraskaudesta lähtien. Mittaan kotona päivittäin ja paineet nykyään sellaista 90/50 -luokkaa (vähän alle tai yli). Normaalisti (= ei raskaana) paineet on "normaalit" 75/120, joten aika suuri lasku mulle. Olo on tosi heikko ja vetämätön, mitään ei oikein jaksais tehdä ja pienikin rasitus pistää huohottamaan. Normaalisti mulla on ihan hyvä yleiskunto ja urheilen. Leposykekin on varmaan paineiden laskun takia noussut tuonne 90 paikkeille.

 

Hemppa on mulle ihan hyvä 116 (normaali mulle 125), joten tuskin tää olo siitäkään johtuu. Sen sijaan nää täkäläiset (asun Italiassa) kesähelteet varmaan vaikuttaa oloon ja paineetkin varmaan laskee entisestään niiden takia.

 

Oma gyne sanoo, että ei ole vaarallista ja on raskaudessa ihan normaaliakin. Pitää kuulemma vaan levätä ja ottaa rauhallisesti. Ekassa raskaudessa samaa ongelmaa ei ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

juu... hempa 104,paineet 91/61.

leposyke on kova,n 100 ja hengästyttää ja pikku rasituskin vie voimat..

mulla ei kauheen hyvä kunto oo kai muutenkaan mutta .... aina mulla raskaus aikana näin...:/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun kaverilla oli kans raskauden aikana verenpaineet niin alhaset, että pyörrytti koko ajan. Se joutus kyllä sit lepäämäänki aika paljon. Mut mä muistan, et lääkäri käski kaverin syödä salmiakkia paljon. Nostaa verenpainetta. Samaten ilmeisesti lakritsi. Kaveri veteli sit aika surutta salmiakkia ja sipsejä raskautensa aikana. Ilmeisesti myös suola kohottaa verenpainetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on luonnostaan alhaiset verenpaineet, <110/60 noin suunnilleen. Myös leposyke on tosi matala, noin 40-50. Mitään harmia mulle ei noista paineista yleensä ole, joskus saattaa pyörryttää, jos on suuria lämpötilaeroja tai on esim liikkunut tavallista rankemmin. Nyt on tän raskauden ensioireena ollut huimaus ja luulenpa että joudun jatkossakin raskauden edetessä miettimään, miten liikun, jottei satu pyörtymistapaturmia. Elimistö onneksi tietää, mitä tarvitsee kun koko ajan tekee mieli salmiakkia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei mulla äärimmäisen matala verenpaine ole, mutta niin matala kuitenkin että laittaa heikottamaan/huippaamaan heti jos joudun seisomaan paikoillaan. Esim. odottelu bussipysäkillä on ihan tuskaa (yritänkin nykyään aina päästä penkille istumaan jos vaan on tilaa) ja jos joutuu seisomaan kauan kauppajonossa. Tulee tosi huono olo.

 

Tässä viimeisimmät 2 mittaustulosta:

rv26+6: 99/64

rv29+5: 104/60

 

Molemmat on mitattu aika "huonossa" tilanteessa eli rv26+6 kiehuin kiukusta kun en meinannut kesälomaneuvolassa löytää oikeaa paikkaa tai itsemittauspistettä ja olin 10min. pyörinyt ympäri taloa äkäisenä. Tokassa mittaustilanteessa tulin neuvolaan tosi myöhässä henkihieverissä ja ehdin ehkä 2min. istahtaa neuvolaterkan tentattavana, kun se jo mittasi paineen. Niin että mietin vaan, että jos olisin molemmilla kerroilla istunut rauhallisesti sen suositellut 5-10min. (plus ei puoleen tuntiin mitään erikoista rasitusta, kuten esim. lyllertää bussilta niin täysillä neuvolalle kuin vain jaloista irtoaa :rolleyes:) niin mitenköhän matalia paineita olisi näyttänyt! :girl_impossible: "Leposyke" kun molemmilla kerroilla oli aikast korkea (en nyt just muista mikä tarkalleen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan vanhaa ketjua, jos jollain olisi hyviä vinkkejä.

 

Mulla on normaalistikin aika alhainen verenpaine, mutta raskauksissa se on vielä laskenut. Viimeksi kolme viikkoa sitten neuvolassa paineet oli 96/52 mikä on mulle ihan ok. Epäilen että ovat laskeneet tuosta, sillä viime päivinä olo on ollut heikko ja pyörryttää. Eilen jouduin odottelemaan junaa asemalla pidempään ja oli tosi lähellä etten pyörtynyt. Onneksi osaan tulkita merkit ja menin kyykkyyn heti kun alkoi musteta silmissä. Syön rautaa jo muutenkin, juon paljon ja syön terveellisesti. Mua stressaa työmatkat, kun useinmiten junat ovat myöhässä ja joudun pitkään seisomaan asemalla, jossa ei ole mitään istumapaikkoja. Usein vielä junamatkankin, kun junat ovat niin täynnä. Onko joku keksinyt keinon, jolla selviäisi noista seisomisista pyörryttämättä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yhtenä lisätietona: mulle sanottiin neuvolassa, että alhaiset verenpaineet ei sinänsä ole ongelma, jos voi hyvin, jaksaa liikkua, ei pyörrytä, lapsi liikkuu normaalisti, jne, mutta jos niistä tulee oireita, niin sitten kannattaa tutkia asiaa tarkemmin.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

SItten paineet vasta on matalat jos systolinen menee alle 80 ja diastolinen alta 40. Paineiden välinen erotus pitäs olla vähintään 30mmHg. Mikäli ei oo mitään muuta oiretta kun matalat verenpaineet (ja about 100/60 ei todellakaan ole matala-matala, vaan siis normaalit matalahkot paineet, sairaalassa kutsuttais erittäin hyviksi paineiksi) niin senku porskuttaa menemään vaan. 80 alapaine on jo korkea, joten 120/80 on tosiaankin ennemmin ihannepaineiden yläraja (tosin systolinen eli kansankielen yläpaine voi hyvinkin olla vaikka 130-150 ja ok, kunhan diastolinen ei huitele 90 tietämillä tai yli vaan mielummin siellä 60-70 paikkeilla).

 

Muistakaa juoda tarpeeksi (mieluusti vaiks vichyä) jos huippaa. Kivennäisvesissä on suoloja mukana mikä on iso peukku. :g32:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0