Sign in to follow this  
Followers 0
PinkHeart

Liikelaskenta

3 posts in this topic

Kuinka paljon etenkin te yli rv 30 olevat seuraatte liikkeitä? Jotenkin huolestuttaa tämä asia, vaikka uskonkin tuntevani vauvan oman rytmin hyvin. Vauva liikkuu parhaiten aamulla ja illalla, ja silloin aina seurailen tarkemmin, että liikkuu. Aamu-keskipäivän aikana saattaa kuitenkin olla todella pitkään hiljaa. Ei esim. juuri koskaan liiku, kun syön lounasta. Olen tottunut tähän, enkä huolestunut, mutta sitten jossain taas sanottiin, että liikkeitä pitäisi laskeskella heti, jos vauva ei ole ihan vähään aikaan- tyyliin tuntiin-pariin liikkunut (tai ettei ole siis itse rekisteröinyt liikkeitä) ja mietin, että enkö nyt sitten seuraa tarpeeksi tai pitäisikö päivisin sitten aina pötkötellä laskemassa liikkeitä, eikä tuo illalla tehty seuranta riitä.
Seuraatteko/tunnusteletteko liikkeitä kuinka monesti päivittäin? Uskallatteko nukkua hyvin, vaikka yöllä herätessä ei mitään tuntuisikaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanha viesti, mutta minuakin kiinnostaisi liikelaskenta. En tosiaan tunne liikkeitä itse  mitenkään jatkuvasti, vaan pidempiä taukoja kyllä tulee. Ja joinain öinä en havaitse liikkeitä juuri ollenkaan. Just pari päivää sitten vähän pelästyinkin, kun havahduin liikkumattomuuteen enkä saanut mahaa heiluttamallakaan kuin yks tai kaks ihan vaimeaa liikettä. Mutta siinä kun vähän aikaa herättelin vauvaa ja join makeaa, niin jonkin ajan päästä sain liikelaskennan jo täyteen.

Oon itse laskenut liikkeitä päivisin yleensä juuri sellaisina aikoina, kun vauva tuntuu hiljaisemmalta. Tuntuu turhalta laskea silloin, kun tasainen muljaus on käynnissä :) Iltaisin sängyssä oon myös laskenut aina ennen nukahtamista, jolloin yleensä myös rauhallisempi. Oon nyt rv36 ja tehnyt tätä säännöllisesti joitain viikkoja, aion jatkaa loppuun asti seurantaa. 

Kiinnostaisi myös miten laskette liikkeet tai miten teille on ohjeistettu neuvolassa. Mulla ainakin liikkeet yleensä tulee useamman liikahduksen sarjoissa, ja nämä lasken yhdeksi liikkeeksi. Sitten jos välissä on tauko, niin lasken uudeksi erilliseksi liikkeeksi. Yritän myös laskea vain sellaiset kunnolliset ja selkeät liikkeet, en ihan epämääräisimpiä pikku hipsutuksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi (30+0) vauva on myllännyt niin vauhdikkaasti, ettei ole ollut tarvetta liikelaskennalle. Välillä on hiljaisempaa, mutta kohta taas mennään. En ole huolehtinut yöllä herätessä tunnenko liikkeitä vai en, aika usein kuitenkin jotain vääntöä tuntuu. Olen huomannut, että ihan kaikkia liikkeitä en välttämättä tunne laittamatta kättä vatsan päälle, eli osa päiväaikaisista pienemmistä liikkeistä jää varmasti tuntematta. Levossa ollessa kyllä tuntuu herkästi.

Liikelaskentaohjeissa minusta todetaan, että kaikki selvästi erilliset liikkeet lasketaan poislukien hikka. Eli liikesarjan laskisin yhdeksi liikkeeksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0