Minttuliini

JS

245 posts in this topic

^^Glimsillä vaaditaan parkkikiekko kuitenkin, eli sitten täytyy juosta sitä säätämään välillä jos aikoo olla pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on positiivisia kokemuksia Jorvista. :) Synnytykseen saatiin ihana kätilö, joka osasi mahtavasti sekä ottaa huomioon mun synnytyslistan toivomukset että ehdottaa muitakin vaihtoehtoja tilanteen mukaan. Missään vaiheessa ei tullut sellaista oloa, että mua olisi painostettu tiettyyn ratkaisuun, kohdeltu valmiin kaavan mukaan tai mun tuntemuksia vähätelty. Tunsin olevani hyvissä käsissä.

 

Saimme toivomamme perhehuoneen, jossa tutustuttiin rauhassa vauvaan. Hoitajia kävi paikalla muutaman kerran päivittäin (ja öisinkin) tekemässä vauvalle rutiinitarkastukset, opastamassa meitä vauvan hoidossa jne. Henkilökunta oli ystävällistä ja kansliasta sai vastauksia tyhmiinkin kysymyksiin keskellä yötä. Kaikelle mikä mieltä askarrutti tuntui löytyvän aikaa. Ennen kotiinlähtöä käytiin myös synnytyskokemus läpi yhden hoitajan kanssa keskustellen. Ihan normaaleja sairaalakäytäntöjä varmaan, mutta tällaiseille ensisynnyttäjälle ainakin tuli turvallinen olo.

 

Piti tulla kommentoimaan, mutta täällä olikin kirjoitus ihan kun mun näppikseltä. Mulla siis aivan samanlaiset kokemukset esikon ajalta, varsinkin tuo että omien toiveiden lisäksi ehdotettiin muutakin ja sitten mun päätöksen mukaan edettiin, eikä painostettu suuntaan tai toiseen. Toki mulla oli ihan normaali synnytys, ei kompikaatioita, ehkä tilanne olis voinu olla toinen jos jotain olisi ollut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eilen kotiuduttiin Jorvista ja kokemukset oli tällä kertaa paljon paremmat kuin edelliskerralla. :) Synnytysosaston kätilöt olivat aivan ihania (niin kuin viime kerrallakin) ja tällä kerralla sain enemmän neuvoa ja tukea vuodeosastolla, kun viime kerralla taas sai itse olla koko ajan kyselemässä ja "arpomassa".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisikohan kellään tietoa saako Jorvissa synnyttää sinne vesialtaaseen? Minulla se toimi tosi hyvin kivunlievittäjänä esikoisen kohdalla ja nyt jäinkin miettimään, olisikohan muksun saanut synnyttää altaaseen? Itse muistelen tutustumiskäynniltä, että kätilö sanoi ettei saisi, mutta sitten itse synnytyksessä taas toinen kätilö vitsaili (tai ainakin tilanteessa kuvittelin että oli vitsi mutta jäin sitten asiaa miettimään) kysyessäni että tulenko jo pois altaasta että "tulee vaan ellet halua sinne synnyttää"...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en ole jorvissa (vielä) synnyttänyt mutta parin viikon takaisella tutustumiskäynnillä kätilö sanoi että koska ammeita on vain yksi, voi sitä kivunlievityksenä aukeamisvaiheessa käyttää mutta itse synnyttäminen pitäisi tehdä synnytyssalissa. Kätilö kuitenkin lisäsi että jos vauva kiireellä päättää tulla kun äiti on ammeessa niin tietenkin sinne saa silloin synnyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^heh, eli jos siis ammeeseen ei ole tunkua tai viivyttää poistuloa tarpeeksi kauan niin ehkä sinne voi sitten jopa synnyttää, täytyy varmaan kokeilla ensi kerralla. Saavat sitten väkivalloin kammeta minut ammeesta jos sinne pääsen :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille taas sanottiin tutustumiskäynnillä viikko sitten, että ammeeseen saa synnyttää ja että kyllä sinne joka vuosi jokunen vauva syntyy. Ei kuitenkaan yleensä ensisynnytäjiä ammeeseen haluttaisi synnyttämään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikko sitten kotiuduttiin pikkuisen prinsessan kanssa Jorvista. Jäi kyllä ihana kokemus paikasta, varsinkin synnytyksestä ja siinä olleesta kätilöstä ja opiskelijasta!

Mulle sanottiin tutustumiskäynnillä että mua ei ammeeseen päästetä kun edelliset synnytykset on ollut niin nopeita... En olis kyllä sinne halunnutkaan, mutta ehkä se on käytäntö että ei yleensä sinne ei synnytettäis...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin esikoiseni juuri Jorvissa eikä ole yhtäkään pahaa sanottavaa koko paikasta. Kaikkialla oltiin mukavia ja avuliaita, neuvoja annettiin mutta ei tyrkytetty. Synnytys oli tosin ihan perusoppikirjatavaraa käynnistyksen jälkeen. Saimme toivomamme perhehuoneen ja jälkeen osaston henkilökunta oli samalla lailla ihanaa: neuvoja annettiin mutta ei väkisin. Kaikkien persoonallisuudet eivät tietenkään koskaan ole yhtä miellyttäviä henkilökohtaisesti, mutta yhtäkään tylyä tai muuten ikävänoloista ihmistä en Jorvissa tavannut.

 

Ja ennen kaikkea oli koko ajan olo, erityisesti silloin kun itsestä tai lapsesta oli jotain huolta, että henkilökunta on ammattitaitoista ja että olemme turvallisissa käsissä.

 

Suosittelen lämpimästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin 2007 jorvissa sektiolla ja traumat jäi. Ei onnistunut laittamaan sitä kivunlievitys juttua selkään, joten pillerien voimalla mentiin ja kivut oli valtavat! Ekana päivänä sain vahvempia, mutta sitten en enään saanut vaikka kivut saivat itkemään, en voinut liikkua ja en todellakaan pystynyt keskittymään vauvaan! Se oli aivan HELVETTIÄ! Pilasi mun vastasyntyneestä nauttimisen täysin. Jorviin en mene takaisin ikinä! Myös yksi yöhoitaja oli todella tökerö. Miehellekkin jäi huonot muistot ekoista päivistä, kun joutui katsomaan miten itkin kipua ja ei voinut auttaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuulin juuri meidän perheneuvolasta että Jorvissa ei ole enää aikaa antaa synnyttäville äideille opastusta vauvan hoidossa, imetyksessä yms.

Että he viittaavat tämän työn neuvoloille.

Onko näin ? Onko siitä tullut näin kiireinen paikka?

 

Heinäkuussa 2010 opastus oli kyllä mitä oli. Vauvan hoitoon ei saanu mitään opastusta jollei kysynyt. Imetysohjaus oli sitä että joku aina ohimennen kävi puristelemassa tissejä ja ihmetteli et eikös se vauva nyt jaksa olla hereillä, eikös se nyt saa otetta...

Imetyksen alusta jäi tosi kurja maku ja muutenkin aika omillaan siel sai kyllä olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^aijaa, mulla kyllä ihan eri. Esikoinen siis syntyi maaliskuussa 2011 ja kyllä meitä neuvottiin imetyksessä, vauvan hoidossa yms. Jos jotain tietoa ei tarjottu, niin sitä pysyi kysymään. Hyvin sai mielestäni apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin Jorvissä viime Lokakuussa. Synnäriltä jäi huippumuistot. Pitkän synnytyksen takia meillä oli viisi eri kätilöä + yksi opiskelija ja kaikki olivat tosi mukavia.

Lapsivuodeosastolta olisin ehkä hieman enemmän kaivannut tukea imetykseen.

Äitiyspolilta kokemukset aika neutraalit. Molemmissa ultrissa ihan mukava kätilö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Jorvissa viime viikolla ja annan paikalle kyllä ihan 10 pistettä. Kätilö oli todella kannustava ja mukava, ja lapsivuodeosastolla saatiin ohjausta imetykseen ja muutenkin vauvanhoitoon ilman kysymistäkin. Ainoa miinus tuli ruuasta joka ei ollut kyllä kovin hyvää. Onneksi oli omiakin eväitä mukana.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon katsastamssa kokemuksia Jorvista ja sitten myös Naistenklinikasta, koska niitten välillä tässä pohditaan. Ja muuttokin saattaa olla mahdollinen keväällä, joten kaikkeen tulee varautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse synnytin Jorvissa, oikein kivoja kätilöitä ja kyllä neuvoivat synnytyksen aikana jos tarvii. Mulle sanoivat ettei paljoa sekaantuneet kun meni itsestään hyvin. Laitettiin epiduraali ja sekin kävi nopeasti kun pyysin. Silloin oli koko synnäri täynnä mutta ei silti tarvinnut odotella anestesialääkäriä. Ponnistusvaiheessa oli kätilöt paikalla katsomassa mutta antoi omaan tahtiin ponnistella. Synnytyksen jälkeen saatiin myös perhehuone ja siellä kyllä sai myös neuvoja jos pyysi - jättivät muuten meidät rauhaan ihailemaan omaa vauvelia. Oltiin 4 päivää ja ei nyt mitään valittamista ruokaakaan, paitsi miehelle ei aamuvellit maistuneet. Onneksi oli leipää ja muutakin tarjolla.

 

Pysäköinnistä pieni vinkki että katsokaas Kauniaisten jäähallin parkkis lähellä Jorvia, siellä lienee ei ole parkkipaikalla maksua perimässä ja sieltä kävelee noin 5min Jorviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytin Jorvissa toisenkin lapseni reilu viikko sitten. Olen oikein tyytyväinen molempiin kokemuksiin sekä synnäriltä että lapsivuodeosastolta. Tällä kertaa ei ollut perhehuonetta, mutta oltiin tytön kanssa koko aika (2,5 vrk) kaksin kahden hengen huoneessa. Sain muutenkin olla hyvin rauhassa, sillä uudelleensynnyttäjänä luotwttiin minun osaavan kysyä, jos on kysyttävää. Tämä sopi minulle mainiosti ja sain kuitenkin kaiken tarvitsemani avun.

 

Ainoa iso miinus oli, että kahvia saa vain kerran päivässä, ellei käy ostamassa itse kanttiinista... T. Synnytyksestä väsynyt kahvisieppo ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ainoa iso miinus oli, että kahvia saa vain kerran päivässä, ellei käy ostamassa itse kanttiinista... T. Synnytyksestä väsynyt kahvisieppo ;)

 

Eikös siellä osaston pääsyddä olevassa keittiössä ole koko ajan kahvia tarjolla? Näin ainakin muistelisin että on kunhan vaan itse hakee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikös siellä osaston pääsyddä olevassa keittiössä ole koko ajan kahvia tarjolla? Näin ainakin muistelisin että on kunhan vaan itse hakee?

 

Ei ollut. Asia on hoitajien mukaan muuttunut äskettäin. Eli ei siis ollut lainkaan kahvia tarjolla kuin aamulla. Esikoisen synnytyksen aikaan vajaa 2vuotta sitten oli.

 

Tämä on siis mitättömän pieni asia, mutta keksinpä jonkun valituksen aiheen. ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollut. Asia on hoitajien mukaan muuttunut äskettäin. Eli ei siis ollut lainkaan kahvia tarjolla kuin aamulla. Esikoisen synnytyksen aikaan vajaa 2vuotta sitten oli.

 

Tämä on siis mitättömän pieni asia, mutta keksinpä jonkun valituksen aiheen. ;).

 

Ok, minäkin muistelin asiaa esikoisen ajalta eli reilut 2 vuotta sitten kun oli perhehuone ja mies joi kahvia, kuopuksen kanssa olin vaan vuorokauden joten kahvia ei tarvittu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saako Jorvissa jättää rintsikat synnytyskaavun alle, vai pitääkö ne ottaa pois?

 

Luulisi että halutessaan saa, mutta vauva nostetaan rinnalle/kaavun alle heti synnyttyään jolloin myös tapahtuu ensi-imetys, eli voi olla vaikeaa rintsikat päällä ja ainakin ne sotkeutuu kun vauva on veressä ym. möhnässä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuoreita kokemuksia Jorvista? Lähinnä mietin että onko nyt ruuhka-aikaa synnärillä, kun tutustumiskäynillä ei päästy lapsivuode huoneita katsomaan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on pelkästään hyviä kokemuksia Jorvin sairaalasta, henkilökunta on erittäin ammattitaitoista ja mukavaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now