Sign in to follow this  
Followers 0
E. Vekara

pullo vai rinta?


29 posts in this topic

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta tein tällaisen gallupin. Ennen oman lapsen syntymää tuttavapiirissäni ei nimittäin ollut kai kuin yksi perhe, jossa vauva sai jatkuvasti korviketta. Nyt liikuttuani enemmän erilaisissa vauvakuvioissa olen yllättynyt siitä, kuinka moni oikeasti syökään pullosta.

 

Kysymykset on erikseen pikkuvauvoille eli pelkkää maitoa syöville lapsille ja jo kiinteitä aloittaneille. Vastatkaa sen mukaan, miten teillä suurin osa ajasta syötiin. Laitoin vielä kolmannen kysymyksen siitä, miksi lapsi syö korvikkeita.

 

Meillä on toistaiseksi menty täysimetyksellä. Korviketta poika on saanut muutaman kerran, kun minä olen ollut pitempään poissa enkä ole jaksanut tai ehtinyt pumppaamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen kohdalla pärjättiin kokonaan ilman korviketta. Sairaalassa annoin lisämaitoa pullosta, mutta siinäpä oli meidän pullosyömisetkin ja tuokin oli äidinmaitoa, ei korviketta. Tämän toisen kanssa olisi tarkoitus mennä samalla tavalla, jos vain oma maito riittää eikä tule muita mutkia matkaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaimetin kaksosia ja ekat 3 kk he saivat rintamaitoa ja vastiketta suunnilleen yhtä paljon kumpaakin. 4-5 kk:n ikäisenä imetin enää tyttöä ja poika sai päivittäin pumpattua rintamaitoa, mutta joi siis pääasiassa vastiketta. Imetyksen päätyttyä pumppasin vielä pari viikkoa ja sain kummallekin hieman rintamaitoa vastiketta maustamaan. ;)

 

Syynä osaimetykseen oli siis kaksi vauvaa ja rintamaidon riittämättömyys tästä syystä. (Yritin kyllä imettää ja pumpata ja vaikka mitä, mutta omaa maitoa ei vain tullut tarpeeksi.) Vastikkeellakin vauvat ovat kasvaneet mainiosti ja pysyneet muuten tähän päivään asti täysin terveinä! ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaimetin 7 viikkoa, maidon tulo loppui täysin kokonaan kolme viikkoa sitten eli nyt pelkkää korviketta.

Edited by Sadette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiinteiden aloittamiseen asti eli 6kk ikään ja siitä vielä noin kuukauden yli vauva joi vain rintamaitoa. Nyt on alettu totuttamaan korvikkeeseen, koska ensin imetys alkoi takkuamaan kotoa pois ollessa ja nyt myös kotona. Poitsua ei niin hirveästi enää nappaa, ja koko imetysfarssi alkaa tuntua jotenkin nololta, kun poika imee sen verran että alkaa maito suihkuta mutta sitten ryhtyy venkoilemaan eikä syö. Varsinkin julkisissa tiloissa imetys on tosi hankalaa ja sähellystä. Niinpä nyt himmataan imetyksen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsella ei ole ikää vielä kovastikaan (reilut 6 viikkoa), mutta vastaanpa silti. Täysimetyksellä mennään. Ekoina päivinä sairaalassa sai korviketta, kun paino oli pudonnut liikaa, eikä mulla ollut vielä maito noussut. Vielä kotonakin varmisteltiin riittävää ravinnonsaantia korvikkeella imetyksen lisäksi, mutta tokalla elinviikolla oltiin jo täysimetyksellä. Toivon, että voisin jatkaa näin mahdollisimman pitkään. Silloin tällöin ollaan tosin kokeiltu pikku tilkalla, maistuuko pojalle vielä rintamaito pullosta, että myöhemmin pääsisin omiin iltamenoihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetys, korviketta ei ole maistettukaan koska oma maito on riittänyt hyvin. Omaa pakastettua maitoa on tarjottu pullosta jos mulla on ollut pidempiä omia menoja, mutta valitettavan huonosti tyttö syö pullosta. Kiinteiden aloittelu harkinnassa lähiaikoina ja tarkoitus on jatkaa kuitenkin imettämistä toistaiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vain rintamaitoa 5kk. Sitten kiinteitä aloteltiin ja rintamaitoa edelleen. 9kk ikäisestä aloin tietoisesti treenaamaan pullolle ja sieltä maistui korvike paremmalle kuin äidinmaito. 10kk ikää nyt ja imetys loppui viikko sitten, vastasin silti, että omaa maitoa kiinteiden aloituksen jälkeen, kun korviketta alettiin maisteleen vasta 9kk jälk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastasin toisen lapsen mukaan. Kuopus oli rintaruokinnalla ensimmäiset 5,5kk, sitten otettiin kiinteät mukaan ja imetin edelleen. Satunnaisesti sai korviketta (kun oli pari kertaa hoidossa mun vanhemmilla). 9kk:n iässä imuote muuttui niin, että en pystynyt kivulta enää imettämään ja nyt imetän kerran päivässä, muuten saa korviketta.

 

Esikoinen oli osittaisimetetty 6kk asti ja sen jälkeen sai vain korviketta. Mulla ei tullut tarpeeksi maitoa täysimetykseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetin 5,5 kuukautta, jonka jälkeen tyttö alkoi vähitellen maistella soseita. Hieman alle 6 kk ja kolmen viikon iässä tyttö lakkasi syömästä kiinteitä ja oli jälleen täysimetyksellä :rolleyes: . Nyt tytön ollessa 7 kk ja kaksi viikkoa hän syö sormiruokaa ja saa maitonsa tissistä, tosin ruoalla hän juo vettä pullosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli täysimetyksellä himpun päälle 5kk (ja jos nyt oikein ruvetaan saivartelemaan, niin sai joitakin satunnaisia kertoja korviketta, joskus tissimaitoa pullosta).

 

Kiinteiden alettua imetys jatkui 11 kk ikään asti. Imetystä hissukseen vähensin jossain vaiheessa, rupesin pumppailemaan välillä ja sai maidon pullosta. Ja jonkin aikaa annettiin korviketta ennen tavismaitoon siirtymistä.

 

Oma maito olis riittänyt lopussakin, mutta halusin korvikkeen kautta pikku hiljaa siirtyä normaaliin. EIkäs siinä purkissakin lue, että vieroitusjuoma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söi vain ja ainoastaan rintaa koko imetysajan (vuosi ja muutama päivä päälle). Kiinteät aloitettiin 4kk iässä, mutta eipä tuo oikeastaan niitä syönyt kuin vasta 8kk iässä. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vain ja ainoastaan pulloruokinta. En ole imettänyt kertaakaan enkä imetä.

En imetä, koska huhtikuussa mulla on säteilyhoidot edessä ja muutenkin

koen imetyksen vastenmieliseksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta on sääli kun imetys koetaan vastenmielisenä, omasta mielestäni maailman luonnollisin asia. :mellow: Mutta ymmärrän kyllä muiden mielipiteet, itse en osannut pitää sitä ollenkaan inhottavana. Älä miumiu ota tätä loukkausena, sinun tekstistäsi tuli vaan mieleen tämä ajatus ihan omana mielipiteenä. Imetys ja sen puuttuminen tai siitä tykkääminen ei ole äitiyden mitta :)

 

Pulloruokinnassa. Imetin poikaani 2,5kk, sitten lopetin maidon vähyyden ja oman jaksamisen takia. Poika oli tuolloinkin osittaisimetyksellä, ja pumppasin myös pulloon. Oli jännä lukea kun monet sanoivat miten vaikeaa pulloruokinta on, kun minusta se imetys oli hankalampaa, paitsi yöllä.

 

Poika aloitti kiinteät 4,5kk iässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetys toistaiseksi, ja omalla maidolla on tarkoitus jatkaakin. Tällä hetkellä uskon ja toivon, että korviketta ei jouduta jatkossakaan käyttämään, koska maitoa tulee runsaasti, pojan imuote on hyvä ja imetys on nyt helppoa ja molemmille mukavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haisu_Vanukas: enhän minä loukkaannu... :D Ja hassua, jos joidenkin mielestä

pulloruokinta on vaikeata kun itse koen sen helpompana. Maito pulloon ja pullo mikroon

ja pullo suuhun ja parissa minuutissa vauva on kylläinen.. Kun taas imetys ei pakosti

luonnistukaan niin helposti.. Väärä imuote, maitoa ei tule tarpeeksi, vauva on laiska imemään jne...

Mutta pisteet kaikille jotka jaksavat imettää! Mulla ei olisi kärsivällisyyttä siihen.. :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haisu_Vanukas: enhän minä loukkaannu... :D Ja hassua, jos joidenkin mielestä

pulloruokinta on vaikeata kun itse koen sen helpompana. Maito pulloon ja pullo mikroon

ja pullo suuhun ja parissa minuutissa vauva on kylläinen.. Kun taas imetys ei pakosti

luonnistukaan niin helposti.. Väärä imuote, maitoa ei tule tarpeeksi, vauva on laiska imemään jne...

Mutta pisteet kaikille jotka jaksavat imettää! Mulla ei olisi kärsivällisyyttä siihen.. :rolleyes:

Joo-o, imetys ei ollut helppoa! (Ensin otat imetyspaidan luukun auki, vänksläät imetysliivit auki, otat tissisuojan pois, laitat maidonkerääjän toiseen tissiin. Tässä vaiheessa lapsi huutaa tulipunaisena. Sitten otat lapsen syliin, rauhoittelet, laitat rintakumin paikoilleen ja syötät. Virittelet samalla harsoa lapsen ja itsesi suojaksi. Lapsi laskee välillä irti rinnasta, valuu maitoa, rintakumi tippuu, harso tippuu, ja lapsi saa kilarit. Sitten vielä toiselle rinnalle sama homma. Ah, imetyksen autuutta :D)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikki kolme juoneet maitonsa suoraan rinnasta (tai satunnaisesti lypsettynä pullosta, jos olen ollut pidempään poissa asioilla tms.) ensin 6kk täysimetyksellä ja sen jälkeen kiinteiden ohella useamman vuoden. Lehmänmaitoa ovat toki saaneet ruuissa kypsennettynä vuoden ikäisistä eteenpäin, ja mukistakin on alettu tarjota n. 2v ikäisinä. Kuopus tosin kiinnostui lehmiksen juomisesta tässä n. kuukausi sitten, 2v4kk ikäisenä, vaikka ei kyllä edelleenkään sitä niin paljon juo, että mitenkään merkittävistä määristä puhuttaisiin. Ruokajuomana on ollut vesi pääasiassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysimetyksellä ilman ollenkaan korviketta 4,5 kk, jonka jälkeen alkoi kiinteät. Imetys jatkuu edelleen, lisänä juo vettä nokkamukista jonkin verran. Korviketta on kokeiltu antaa tasan kerran (poika oli ekaa kertaa hoidossa) joka oli aiheuttanut sellaiset puistattamiset ja yökkäilyt, että sen tarjoaminen oli loppunut alkuunsa! :P Lypsyjä on saanut pari kertaa pullosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä ihan ekoina kuukausina imetys tuntui just tuolta hankalalta väkertämiseltä, mitä Haisu_Vanukas kuvaili ja silloin manailinkin, että pulloruokinta olis niiiiiin paljon kätevämpää ja helpompaa. Mutta kuukaudet vierähti ja asenne muuttui. Kuinka paljon kätevämpää olikaan kaivaa vana se tissi esille. Ei tarvinnut miettiä, onko maitoa varmasti riittävästi mukana ja onko pullo puhdas jne. Syöttäminen onnuistui missä vain milloin vain. ;)

 

Imetys ei ole kyllä musta yhtään vastenmielistä. Sehän "nisäkkään" perustoimintaa. Silloin tosin tuntui varsin vastenmieliseltä, kun ekoina viikkoina hinkit oli ihan rikki ja veriset. Mut kyllä se siitä.

Edited by Haavis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivisin neiti 9 kk ei suostu enää syömään rintaa (tai siis oikeasti SÖISI eli puree vaan!). Aamuyöstä saa vielä tissistä "unienjatkamishuikat".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mentiin oikeastaan kokoajan osittaisimetyksellä, jos ollaan ihan tarkkoja. Ekat pari kuukautta vauva sai suurimman osan ravinnosta rinnasta, mutta maidon ollessa riittämätön taatakseen pojan kasvua niin pikkuhiljaa se kääntyi toisiapäin. Imetys sitten loppui kokonaan joskus 3kk tienoilla, kun homma ei monista apukeinoista (imetysohjaaja, imetystee, lepo, pumppaus jne) huolimatta koskaan toiminut. Poika on ollut tosi terve, joten ainakaan näin mikrotasolla en lähde julistamaan rintamaidon täydellisyyttä... ;)

 

Toivon, että mahdollisen toisen lapsen kanssa imetys sujuisi paremmin. Nyt kuitenkin osaan varautua siihen pettymykseen, ettei imetys välttämättä onnistu ja se ei tee musta huonompaa äitiä kuin kenestäkään muusta. Silloin tuskaillessani imetyksen kanssa asia ei ollut ihan niin selvä omassa päässäni...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli esikoista odottaessani fiilis, että ei haittaa jos imetys ei onnistu, muakaan kun ei ole imetetty. Silloin lähinnä imetys tuntui hieman oudolta ja kenties vähän vastenmieliseltäkin. Imetys kuitenkin lähti hienosti käyntiin ja loppujen lopuksi täysimetin 6 kk ja siitä jatkettiin vielä vuoden ikään. Se oli niin älyttömän helppoa, kun oli aina sopivan lämmintä ruokaa mukana just oikean verran. Etenkin reissun päällä ihan ehdoton juttu, hermohan siinä olisi mennyt jos jossain lentokoneessa olisin lähtenyt pullomaitoa lämmittelemään.. Nyt tämä kakkospainos ei edes huoli pulloa, joten ei tarvii edes miettiä, imettäisikö vai ei. :D Imetys on muuttunut siitä alun ihmetyksestä ja pienestä ällötyksestä mukavaksi ja aika huomaamattomaksi, vähän niinku "siinä sivussa" tapahtuvaksi toiminnaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olisin kyl ihan liemessä jos mun lapset ei olis huolinu pulloa.

Imetys on mun mielestä ihan pirun hankalaa, johtuen siis mun omasta ruumiin rakenteesta ja rintojen mallista ja koosta. Jos mä olisin pystynyt imettämään istuvaltani, niin että lapsi on sylissä, niin olisin saatanut oikein halutakkin imettää.

Kohtalo kuitenkin saneli niin että ensin mulle tuli rintatulehdus ja sen jälkeen poika joutui sairaalaan enkä edes saanut ruokkia rinnasta.

Nyt ollaan pullolla ja kun en ole tohon imetykseen edes tottunut niin ei tunnu lainkaan hankalalta.

Pullo kaapista-Tuttelit pullon-pullo mikroon 20 sek-Poika syliin ja syömään.

Kun meidän imetys taas oli tätä

Rintakumi kaapista-poika sänkyyn tai sohvalle tyynyjen päälle-minä viereen-asennon hakua ja mallailua-rintakumi irtoaa-uus yritys- toinen käsi pitelee poikaa ja toinen yrittää hallita sitä +E kokoista rintaa jota valtoimenaan riitti reilusti yli pojan otsan.... ei ei... ei ollu meidän juttu ollenkaan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mentiin maitoallergisen lapsen kanssa pitkään täyimetyksellä, mitä nyt maitoaltistus oli ja sen jälkeen lääkäri käski kokeilla korvikkeita niin, että löydetään joku sopiva varalle. Nyt kun kiinteät on aloitettu, korviketta menee 1-2 dl päivässä lisänä, jotta tottumus korvikkeeseen pysyisi yllä (se kun on ihan järkyttävän pahaa).

 

Imetys tuntuu musta paljon helpommalta kuin pulloshow, varsinkin se tiskaaminen. Lisäksi pidän sen tuomasta läheisyydestä. Välillä tulee herkisteltyä melkein silmät kyynelissä, kun pieni hymyilee rinnalla ollessaan "täydellisen tyytyväistä" hymyä ja tulee surku siitä, että eipä tätä vaihetta kauaa kestä. Sisin kommentti reissussa syöttämisestä on täyttä totta.

 

Possunuhasuositusten takia alin tehostaa imetystä entisestään, kun vauva on just heikossa saumassa muuten. Saisi nyt edes jotakin suojaa äidinmaidosta.

 

Se mua imetyksessä ihmetyttää, että miten Suomessa täysimetetään niin paljon vähemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0