Sign in to follow this  
Followers 0
Elflady

Ensimmäinen raskaus vs myöhemmät raskaudet

11 posts in this topic

En löytänyt aloitusta tästä aiheesta.

Eli te toisella tai vaikka kuudennella kierroksella olevat, mitä eroja ja yhtäläksyyksiä olette odotuksissanne havainneet? Kuinka pitkä väli on edelliseen/edellisiin raskauksiin? Muuta asiaan liittyvää?

Itse toista odotan nyt rv 15+4. Esikoista odottaessa ei kipuja ja kolotuksia ollut juuri yhtään, tällä kertaa tuntuu, että oöen aivan rampa :( Esikoinen on 2v ja käy vielä mulla rinnalla, imetys ehkä on vaikuttanut siihen edellisestä raskaudesta palautumiseen ja siksi nyt kipuilee herkemmin... Tai sit muuten vaan vaikeampi kierros. Todin phv on lieventynyt nyt aiemmin verrattuna edikoisen odotukseen kun voin pahoin koko ajan noin puoliväliin saakka. Tunteet heittelee nyt paljon pahemmin kuin eka kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä sanoisin että ihan normaalia että toinen raskaus on ”rankempi”. Kroppa on kerran jo antanut periksi liitoksista, joten aina joustaa helpommin ja varmasti aiheuttaa kiputiloja. 

Itellä ei ollu ikinä liitoskipuja tai supistuksia, tästä ollu sieltä rv13 saakka. Muutenkin alavatsa ottaa tosi herkästi itteensä. Enkä oo osannu huolestua kun just toka kierros ni paikat joustaa aiemmin, kohtu kasvaa herkemmin jne. :)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisen odotus oli todella helppo. Ei ollut juurikaan mitään kipuja missään vaiheessa, käveleminen oli loppuun asti ihan helppoa, ei liitoskipuja vaivana, ei vaivannut iskias. Voin oikeastaan aika hyvin koko odotusajan.

Kuopuksen odotus alkoi aika lailla tasan 6v myöhemmin ja oli ihan tuskaa. Liitoskivut alkoivat rv13-15, samoin iskiaskivut. Harkkasuppareita alkoi tulemaan aikaisin. Kävely oli lopussa vaikeaa ja kivuliasta. Ajattelin että ikä teki tehtävänsä mutta en tiedä johtuiko siitä. Mutta raskaus oli kaikin puolin rankempi kaikkien eri kipujen takia.

Nyt kolmatta kertaa raskaana ja saa nähdä millainen kierros tästä tulee. Kuopus on nyt vuoden, joten isoa eroa ei viimeisimpään odotukseen tule. Ihan jopa mielenkiinnolla odotan onko tämä kuopuksen odotusta pahempi vai meneekö yhtään helpommin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ensimmäinen ja toinen raskaus oli helppoja molemmat ja aikalailla samanlaiset. Kummassakaan ei ollut liiemmin kolotuksia, nukuin hyvin ja oikeastaan ainoa oikeasti häiritsevä vaiva oli loppua kohti paheneva närästys. Voi toki olla, että aika on kullannut muistot, kun esikoinen on jo 9-vuotias ja kakkonenkin 5v. :D Pahoinvointia oli toki molemmissa, mutta sekin kesti suhteellisen lyhyen ajan. Kummallakin kerralla odotin poikaa, oliskohan tyttöraskaus voinut lie olla sitten enemmän erilainen. 

Kolmas raskaus olikin sitten rankempi, mutta se ei taas ole vertailukelpoinen edellisten kanssa, koska odotin kaksosia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ekan ja tokan odotuksessa olin kipeä kun mikä. SI-nivel ja liitokset reistaili hulluna. Nyt kolmannella kierroksella oon hyvässä kunnossa toistaseks, liitokset ei pauku ja oon pystyny olee töissä oikeen hyvin. :D

//ekan ja tokan synnytyksien välillä tuli 2v7kk ja nyt pitäis tokan ja kolmannen väliin jäädä alle 2v.

Edited by Sanghi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pahoinvointi on lieventynyt raskaus raskaudelta, liitoskivut on myöhemmissä raskauksissa olleet pahempia ja alkaneet paljon aiemmin kuin ensimmäisellä kerralla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toisella kierroksella oli alussa hiukan enemmän pahoinvointia, mikä saattoi olla myös kesähelteiden syytä. Muuten on ollut aika samanlaista. Loppuraskaudesta en tietenkään osaa vielä sanoa mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen synnytykseen edennyt raskaus oli tuplat, nyt menossa kolmosen odotus. Pahoinvointia oli yllättäen tästä enemmän, mutta tyttölupaus sieltä tulikin ja esikot ovat poikia. Toistaiseksi raskaus tuntunut helpommalta vaikka fyysinen kunto huonompi edelliseen kierrokseen nähden ja erkaumaa on. Liitoskipuja ollut hieman enemmän, mutta onneksi nekin vähän vaihtelevia. Nyt menossa rv 21+4, tuplat 1v9kk. Saa nähdä onko toimintakyky parempi tämän yksösodotuksen raskauden lopussa. Viimeksi alkoi olla tasaista alamäkeä rv 31-> ja olin aivan kipeä, rampa, turvonnut petipotilas loput viikot.

Edited by Apollonis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitää vielä lisätä, että ensimmäisellä kierroksella kaikki oli kivaa ja jännää. Nyt lähinnä tympii ja koko raskaus tuntuu turhalta välivaiheelta väsymyksineen ja mursuoloineen. Kunpa tammikuu tulisi pian!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eka raskaus 9 vuotta sitten oli tosi helppo kaikin puolin. Toki olinkin vasta 19v, kun raskauduin. Nyt tässä raskaudessa 9 vuotta myöhemmin on paljon samoja piirteitä eli päällisin puolin on myös todella helppo ja vaivaton. Mutta tässä raskaudessa liitoskivut on lamauttanut mut pari kertaa jo ihan täysin ja oon ollut todella kipeä. Olisiko siis tosiaan sillä tekemistä, kun paikat jo kerran löystyneet yms.  

Ja mainittakoot vielä se, että muuten kyllä vatsa ja kaikki on ollut samanmallinen ja vähäiset oireet liitoskipuja lukuunottamatta samanlaisia, vaikka nyt onkin tulossa poika ja esikoinen on tyttö. :D En siis voi yhtyä niihin "poika- ja tyttömasuihin" yms :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei täälläkään havaittavaa eroa missään, vaikka esikoinen on poika ja tämä toinen oletettavasti tyttö. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0