Sign in to follow this  
Followers 0
roopsukka

Ensimmäisen synnytyksen kesto varhaisen keskenmenon jälkeen

10 posts in this topic

Hei!

Onko täällä sellaisia, joilla olisi ensimmäinen raskaus päättynyt varhaiseen keskenmenoon ja mahdollisesti lääkkeelliseen tyhjennykseen, ja jotka olisivat sen jälkeen synnyttäneet elävän lapsen? Minua kiinnostaisi tietää, onko synnytyksen kesto ollut silti ensisynnyttäjän luokkaa, vai onko hommat edenneet keskimääräistä ensisynnyttäjää nopeammin? Itselläni on takana vuodelta 2015 keskeytynyt keskenmeno viikolla 6+ ja jouduin lääkkeelliseen tyhjennykseen. Nyt odotan lasta viikolla 35+0 ja mietityttää, että kestääkö avautumisvaihe todellakin miltei puoli vuorokautta, vaikka keho on jo kerran joutunut "synnyttämään". Kuulisin mielelläni kokemuksia. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@roopsukka, itselläni oli tuulimunaraskaus ennen esikoista ja sen yhteydessä oli lääkkeellinen tyhjennys. Raskauksien välissä oli vain yksi parin kuukauden mittaiseksi venynyt kierto. Esikoinen syntyi tasan 42+0 ja käynnistyi itsestään. Supistuksia tuli kuitenkin neljänä yönä ennen synnytystä viiden minuutin välein ja loppuivat aina aamulla. Kun lopulta neljäntenä yönä supistukset olivat huomattavasti kipeämpiä ja ”tehokkaampia” kuin aiempina öinä, lähdettiin sairaalaan. Sairaalassa oltiin kymmenen tuntia ennen kuin vauva syntyi. Eli itselläni ainakaan lääkkeellinen tyhjennys ei mitenkään vaikuttaisi helpottaneen avautumisvaihetta.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tee, saitko tietää, olivatko nämä neljän yön supistukset olleet avaavia supistuksia, eli oliko kohdunsuu jo auki sairaalaan mennessä? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@roopsukka Olivat avaavia. Perjantaina aamulla oli yliaikaiskontrolli ja kohdunsuu oli vielä ihan kiinni. Pe-la yönä alkoivat supistukset. Vauva syntyi tiistaina ja kun aamuviideltä mentiin sairaalaan oli kohdunsuu reilu 5 cm auki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Tee, jännittävää.. :) Itse tosiaan sain tiistaina kuulla neuvolalääkäriltä, että kohdunsuu oli jo hieman sormelle auki ja paikat pehmeähköt.. Edellisenä yönä oli ollut sellaisia viiltävän tuntuisia supistuksia.. Ne ovat nyt jatkuneet öisin ja eilen koko iltapäivän.. Minulla ei ole mitään faktatietoa asiasta, mutta mututuntuma näitä foorumeita lueskellessa on, että tuo kohdunsuun avautuminen muutama päivä ennen synnytystä on yleisempää uudelleensynnyttäjällä kuin ensisynnyttäjällä, jolla usein avautuminen alkaa vasta kun ollaan menty supistusten vuoksi sairaalaan. Eli ehkäpä keholla kuitenkin on jonkinlainen haju siitä, miten toimia kun on kerran joutunut kunnolla supistelemaan, vaikkakin sitten lääkkeiden vaikutuksesta? Ja olen minä tuolta lukenut yli vuorokauden kestäneistä synnytyksistäkin, joten tuo 10 tuntia kuulostaa vielä melko sukkelalta synnytykseltä ensisynnyttäjälle :) Vaikka ei se siltä varmasti kivuissa ollessa tunnukaan :D 

Itse olisin hyvin tyytyväinen, jos olisin sairaalaan mennessä jo sen 5cm auki, sillä moni menee sinne tosiaan kun eivät ole vielä yhtään auenneet. Yritän luottaa siihen, että keho tietää miten toimia ja koitan vain rentoutua aina kun tulee supistuksia, liikutella lantiota niin että vauva pääsee kääntymään hyvään asentoon ja keskittyä hengittämiseen. Ja jos sitten vahingossa tulee oltua kotona liian pitkään niin sittenhän syntyy kotiin ja ambulanssi hakee.. so what xD Tosin voi olla että mies pyörtyy, jos joutuu toimimaan kätilönä. Luulen myös, että sairaalassa annettavat kipulääkkeet lisäävät synnytyksen kestoa, joten synnytyksesi olisi voinut olla hyvinkin nopea, jos et olisi saanut mitään kipulääkkeitä? (olettaen, että käytit jotain, kuten kirjallisuuden mukaan 92% synnyttäjistä käyttää) Sen takiahan käskevät kotonakin ottamaan Panadolia aina jos supistaa kovasti, kun se voi vielä lopettaa supistukset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@roopsukka, en käyttänyt mitään lääkkeellistä kivunlievitystä (edes sitä Panadolia) eli tuosta olisi tuskin enää saanut millään nopeutettua. :) Tosin kalvot puhkaistiin kyllä eli jos ne olisi puhkaistu aiemmin olisi ehkä voinut vauhdittaa. Mutta mene ja tiedä. Tsemppiä sinulle loppuraskauteen ja toivon sinulle hyvää ja toiveidesi mukaista synnytystä!

Täytyy vielä lisätä, että menin niin synnytyskuplaan, että jälkikäteen minusta tuntui kuin synnytys sairaalassa olisi kestänyt vain kaksi tuntia. Miehen mielestä taas tuntui vuorokaudelta. :girl_haha:

Edited by Tee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, @Tee:) Voi tosiaan olla joskus rankempi paikka miehelle, joka osuus synnytyksessä on usein vain panikoida vieressä :D Ainakin oma mieheni on jo kovin stressaantunut lähestyvästä synnytyksestä, vaikka itse otan aika rennosti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moikka @roopsukka

Mulla oli lääkkeellinen tyhjennys taustalla ja mun synnytys kesti yhteensä noin 15 tuntia, ekoista lievistä supistuksista lapsen syntymään. Mielestäni avautumisvaihe meni ensisynnyttäjälle nopeasti, supistukset alkoi kahdelta yöllä ja yhdeltä päivällä olimme sairaalassa jolloin olin jo 5 cm auki, siitä meni noin tunti niin olin jo lähes täysin auki. Olimme sairaalassa siis vain 4-5 h ennen kun vauva syntyi. Kestin supistukset kotona hyvin kun tajusin jossain vaiheessa hengityksen vaikutuksen :D lisäksi allas mulla nopeutti avautumista sairaalassa kun siinä pystyin kunnolla rentoutumaan. Ilokaasulla pärjäsin 9cm asti mutta sitten täytyi ottaa spinaali koska kalvojen puhkaisun jälkeen supparit muuttuivat sietämättömän kipeiksi, en enää pystynyt olla ilman. Tsemppiä kovasti sulle!! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja sutjakasti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla taustalla km rv7 noin 11kk ennen synnytystä. Ei ollut lääkkeellistä tyhjennystä tosin. Mulla avautumisvaihe eteni periaatteessa nopeasti. Noin 6h supistusten alkamisen jälkeen olin 6-7cm auki ja eteni siitä nopeasti sinne kymmeneen senttiin. Sittenpä homma jumahti, kun ponnistustarvetta ei tullut ja supistukset alkoi hiipua. Mutta siis ennen epiduraalia toi avautuminen sinne 6-7 senttiin tapahtui suht laimeilla supistuksilla. Tuntuivat kyllä sen verran ettei paikoillaan oikein kärsinyt olla, mutta olivat silti paljon tehokkaampia kuin olisin arvannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli keskenmeno (spontaani kylläkin) 8/2015, esikoisen synnytys kesti 3h 47 min 9/2016. Eli tosi nopea. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0