Nyytikki

Kuparikierukka, raskaus ja pco

9 posts in this topic

Heippa, pitkästä aikaa täällä! Meillä on siis yksi lapsettomuushoidoilla 2016 syntynyt ihana tyttö ja olen nyt vastoin kaikkia maailman todennäköisyyksiä tullut kuparikierukan kanssa raskaaksi. Kaiken lisäksi kierukka on vielä ultran mukaan täysin paikoillaan ja oikein asennettu.

 

Tällaisia kokemuksia ei (onneksi, kai?) kovin paljoa löydy, joten olisiko täällä ketään jolla olisi kokemusta kierukkaraskaudesta? En tiedä yhtään, millä viikolla edes olen sillä pcon vuoksi kierrot ovat epäsäännölliset, mutta plussasin ekan kerran 6 päivää sitten ja sitä ennen tein negan, joten en kovin pitkällä. Kävin 4 päivää sitten yksityisellä ultrassa, mutta siellä ei vielä näkynyt mitään, sillä tämä on kai niin alussa. Huolettaa kovasti kohdunulkoisen mahdollisuus, koska mietin vain että miten ihmeessä minun pcolla ja paikoillaan olevalla kierukalla voi oikeaan paikkaan kiinnittyä?:blink: Kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hui! Minä olen tullut raskaaksi kuparikierukan kanssa, joskaan pco:ta minulla ei ole. Tein silloin testin raskausoireiden vuoksi ja plussaa näytti. Raskaus kuitenkin keskeytyi jo muutama päivä plussan jälkeen :( silloin googlailin ahkerasti ja selvisi ainakin se, että kierukkaa voidaan yrittää poistaa hieman alkion sijainnista riippuen. Silloin on kuitenkin iso riski keskenmenolle. Jos kierukka jää kohtuun ja raskaus jatkuu, seurataan raskautta tarkkaan. Minun yksi sukulainen on syntynyt "kierukka kädessä" eli kaikki meni hyvin, vaikka kierukka mukana matkassa olikin :)

Kohdunulkoisenkin olen kokenut, joskaan silloin minulla ei ollut kierukkaa. Kuparikierukkahan ei varsinaisesti lisää kohdunulkoisen riskiä, mutta hormoonittomana menetelmänä ei myöskään ehkäise niitä. Silloin minulla oli niukkaa, ruskeaa vuotoa heti plussasta asti. Rv 5+0 alkoi toispuoleinen vatsakipu ja päivystyksessä todettiin kohtu tyhjäksi ja toisen munasarjan alapuolelta löytyi raskauden alku.

Nyt meneillään olevassa raskaudessa kävin ensimmäisessä ultrassa jo 4+2 ja silloin kohdussa näkyi 2 mm läpimitaltaan oleva "kupla", joka viittasi kohdunsisäiseen raskauteen, mutta täysin ei kohdunulkoista voinut noilla päivillä vielä poissulkea. Mutta uskoisin siis, että pian sinulla jo ultrassa voisi nähdä, missä raskaus sijaitsee.

Paljon tsemppiä ja toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin! :give_heart:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ooh kiitos nopeasta vastauksesta, ajattelin ettei tällä foorumilla kovin monella varmaan tällaisesta olisi kokemusta! 

Kierukkaani koitettiin siis poistaa, mutta lääkäri ei saanut sitä vaikka millä vehkeillä koitti ottaa sen irti. Laittoi minulle kiireellisen lähetteen naistentautien poliklinikalle, mutta ilmeisesti huomenna sieltä otetaan yhteyttä. 

 

Alavatsa- ja alaselkäkipuja ja muita raskausoireita on alkanut tulla, mutta ei onneksi ole toispuoleisia. 

 

Viikot ovat luultavasti vasta jotain 4+5, vaikka kiertopäivä on jo 47. Toivottavasti tämän viikon aikana pääsisin lääkäriin ja mahdollisimman pian selviäisi juttu, raastavaa odotella. :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kökkö, ettei saanut irti! :( Muistan itse myös päätyneeni siihen, että yritetään poistaa kierukka, jos vaan mahdollista. Olisi se hirveä lisähuoli raskausajalle :( pääsin itse silloin kiireellisellä lähetteellä muistaakseni seuraavana tai sitä seuraavana päivänä jo polille. Toivottavasti pääset nopeasti tarkastukseen ja kaikki menisi hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin nyt sit tänään naistentautien polilla, missä otettiin verikoe ja kätilö ja joku erikoislääkäri ultrasivat. Ultrassa näkyi kohdussa ihan oikealla paikallaan raskauspussi, missä kuulemma vähän sisälläkin näkyi jotain ja kaikki näyttäisi viikkoihin nähden sopivalta. Verikokeen hcg tulos oli 2350 eli ihan normaali sekin. Kierukka päätettiin nyt sitten jättää paikoilleen, mutta pääsen seurantaultraan nyt ilmeisesti useammin ja seuraava aika on jo alle viikon päästä.

 

Aika uskomatonta ja hurjaa, ovulaatiokin on ollut vasta joskus kp30 :D Enpä olisi 4v sitten hoitorumbaa läpi käydessä uskonut, että tällaista joskus koen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihanaa, että ultrassa tuli hyviä uutisia :give_heart: toivottavasti kaikki sujuu oikein hyvin loppuun asti! :) Onnea!! :lipsrsealed:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Nyytikki, voi mitä uutisia! Kaikki ulokkeet on pystyssä sen puolesta, että raskaus etenee hyvin loppuun saakka. :lipsrsealed:

Tulethan päivittämään ensi ultran jälkeen kuulumiset? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lavella heh odottelinkin, milloin joku tuttu tulee bongaamaan :P Joo voin päivitellä tilannetta ja odotella ja toivoa, että löytyisi vielä saman kokeneita. Vertaistukea ei meinaa oikein löytyä ainakaan saman kokeneilta.

 

Ja kiitos muiltakin tarrasukista! :wub: Niitä tosissaan tarvitaan. Raskausoireetkin on ihan erilaiset kuin viime kerralla, vaikea uskoa että siellä mahassa tosissaan kukaan asustaa kun ei vielä hetkeen mitään näykään ulospäin. 

Edited by Nyytikki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now