nuupis

Mitä söit synnytyksessä?

234 posts in this topic

En syönyt mitään, join mehua ja vettä. Miehellä oli isommatkin eväät, muttei tuo tainnut syödä kuin pari suklaapatukkaa ja joi energiajuomia, molempia lapsia synnytetty siis läpi yön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En päässyt heti saliin kun piti odotella supistusten tihentymistä. En kuitenkaan halunnut kotiinkaan, joten siinä sairaalan käytävillä käppäillessä ja supistuksia vauhdittaessa söin sairaalan kanttiinissa patongin (jotain klo 15 maissa). Nälkä ei siis ollut kun menin saliin, ja sitten supistusten muuttuessa kivuliaammiksi ei ruoka ollut kauheesti mielessä. Kyllä multa kysyttiin salissa haluaisinko jotain, ja taisin jonkun leivän ja mehun saadakin, en muista tuliko niitä kuinka syötyä. Sitten nautimme miehen kanssa yöpalaa synnytyksen jälkeen puolenyön maissa ihanaa vauvaamme katsellen. :lipsrsealed:

 

Omille eväille ei siis mulla ollut tarvetta, mies taisi jossain välissä käydä omiaan syömässä. Synnytyssairaala oli OYS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se tuli vielä mieleen, että saatiin tosiaan aamupala miehen kanssa vauvan jo synnyttyä, mutta se oli ihmeellistä kiirehtimistä koko ajan. Kätilö tuli siihen hoputtamaan sitä syömistä ja patisti suihkuun. Suihkussa sitten suljin hanan kun oli saatu vartalo ja tukka vain märäksi ja ajattelin ottaa saippuaa ja alkaa oikeasti peseytyä. Kätilöpä alkoikin pyyhkiä mua heti pyyhkeellä ja kiirehtiä alushousuja mun päälle ja totesi, että tässä on vähän kiire kun siivooja tekee tänään lyhyemmän päivän ja hänen täytyy saada tämä synnytyssali siivottua että siirrytäänpäs nopeasti tonne osastolle... Kiva... Ja juomisesta tuli mieleen, että olispa ollut kamalaa jos ei olis edes saanut juoda. Ponnistusvaiheessa oli suu koko ajan ihan ennen kokemattoman kuiva ja pyysin varmaan joka ponnistuksen välissä miestä kaatamaan vettä pullosta mun suuhun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sairaalaan saavuttiin maanantaina puolenpäivän maissa ja sitä ennen olin kotona syönyt vähän muroja maidon kanssa aamupalaksi. Maanantai-iltapäivällä join yhden Gainomaxin (omasta takaa mukana) ja illalla sain sairaalan puolesta kupillisen kasvissosekeittoa, mehukeittoa ja mehua. Nestemäisillä eväillä kuulemma mennään aina synnytyksen ajan mut kätilö lupasi et synnytyksen jälkeen saa voileipää. :lol:

 

Tiistaiaamuna käskettiin varautua siihen et saatetaan joutua tekemään sektio, joten sitten en enää saanutkaan syödä ja vettäkin sai vain siinä määrin ottaa et kostutti suuta. Kun iltapäivällä selvisi, ettei tehdä sektiota, yritin syödä jogurttia ja mehukeittoa (sairaalan puolesta) mut ei sit enää pysynyt sisällä.

 

Synnytyksen jälkeen tiistai-iltana sain sitten iltapalaa synnytyssaliin ja se kyllä tuli enemmän kuin tarpeeseen! Molemmat, minä ja mies, saatiin omenamehua kuohuviinilaseissa. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantaiaamulla mentiin sairaalaan siinä 6 aikaan. Tyttö oli maailmassa vasta lauantaina päivällä puoli 3. Perjantaina syötiin aamupäivästä sairaalan kanttiinissa, sillä siinä vaiheessa odoteltiin vasta huoneeseen pääsyä odotustilassa. Siitä eteenpäin sainkin sitten ruuan, silloin kun siellä ruoka-aika oli. Mies kyllä söi mun ruuat melkein kokonaan, kun en itse pystynyt ja hänen olisi muuten pitänyt lähteä kotiin tai kanttiiniin syömään. grin.gif Kun tyttö syntyi, saatiin kahvit/teet ja mä sain ruuan. En nyt yhtäkkiä yhtään muista mitä kahvin ja teen kanssa oli tarjolla. girl_impossible.gif Jotain joka tapauksessa miehellekkin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

En syönyt mitään synnytyksen aikana yhtä jogurttia ja mehukeittopurkkia lukuunottamatta, join vain mehua ja vettä. Jälkeen söin talon tarjoamaa evästä, oli kyllä omatkin eväät mukana muttei niihin tullut koskettua.

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saanut suustani alas muuta ku limukkaa ja vettä.

Kyllä mulle koitettiin tarjota syötävää, mut ei vaan maistunut.

No urakan jälkeen oliki sit ihana ku toivat talon puolesta ison kasan voileipiä, pommacia, kahvia ja vaaleansiniset keksit ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

en syönyt mitään, ei olis maistunutkaan. Janotti jossain vaiheessa tosi paljon, ilmeisesti ilokaasu vaikutti niin. Muutama lasillinen siis tuli juotua vettä/mehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en syönyt mitään, ei olis maistunutkaan. Janotti jossain vaiheessa tosi paljon, ilmeisesti ilokaasu vaikutti niin. Muutama lasillinen siis tuli juotua vettä/mehua.

Edited by jen_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei maistunut mikään X( Mehua join ja jugurtin taisin syyä. Ukko veti talon mulle tarjoomat leivät :D Ois kyllä kannattanu syödä sillä itse asiaan ku päästiin ni oli voimat melko loppu kun vuorokauteen ei mikään ollu maistunu..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla synnytys oli aika ripeä. Kotona aamulla lapsiveden menon jälkeen söin normaalin aamiaisen, joka sitten parin tunnin kuluttua tuli kovien supistuskipujen myötä ylös. Sairaalaan siis lähdin vatsa tyhjänä. Sielläkään en saanut muuta kuin tipan kautta nestettä, juotavaksi sitten vettä ja mehukeittoa, eväsappelsiinejakaan en saanut syödä hedelmälihan takia. Vauvan syntymän jälkeen talo sitten tarjosi molemmille voileipiä, jugurttia, kahvit ja keksit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin vajaat pari päivää osastolla ennen synnytystä kun lapsivettä lorahteli, joten silloin söin ihan normaalisti. Olisinko synnytyksessä syönyt jonkun banaanin ja juonut vähän appelsiini mehua kun epiduraali oli laitettu? Varmaksi en mee sanomaan, koska synnytys kesti vain 4 tuntia ja eteni tosi rivakalla tahdilla. Syntymän jälkeen syötiin sit ihana sairaalan tarjoama aamupala tuoreen iskän kans. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kahdessa ensimmäisessä synnytyksessä napostelin vaan karkkia, mutta kolmannen synnytyksen aikana mies haki meille ruokaa viereiseltä heseltä, juustoaterian siinä söin :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ehtinyt olla sairaalassa kuin muutaman tunnin ennen pojan syntymää eikä niissä kivuissa tullut ruoka mieleenkään. Vettä kyllä hörpin hieman. Jälkikäteen oli kyllä kauhea nälkä, olin ollut koko päivän melko vähällä ruoalla. Onneksi salissa sai heti leivät sekä osastolla pääsi mussuttamaan lisää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ketjua lukiessa silmiin osui hassu juttu - kyllä meille molemmille K-SKS tarjoiltiin synttärikahvit. blink.gif Tarjotin oli siis katettu kahdelle ja olin ymmärtänyt sen olevan normaali käytäntö. Esikoinen syntyi syyskuussa 2009.

Lisäyksenä linkki sairaalan sivuille, joissa selkeästi mainitaan, että kahvit on molemmille : Synnytyksen vaiheet

 

Eväitäkin oli mukana, mutta jäi syömättä. Mulla oli päällä sektion uhka ja sain ainoastaan kastaa suuta vähän vedellä. Lisänä oli tippa. Jano olisi ollut kamala! Osastolla tarjoiltu iltapala jäi siis viimeisimmäksi ateriaksi ennen tytön syntymää klo 13:08. Ponnistusvaiheessa sain Jaffaa, kun sektion uhka ei ollut ilmeisesti enää päällä.

Mutta eipä ruokaa kyllä siinä vaiheessa kaivannutkaan! Nälkä oli kyllä aikamoinen, kun kaffet tarjoiltiin. grin.gif

 

Ja mekin saatiin ne siihen "synnytyspöydälle". Eivät suositelleet suihkua ennen kuin olin jotain syönyt ja hetken levännyt. Ihan fiksua, olo oli vielä suihkussa käydessä aika hutera.

Edited by Monka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona söin puoli kymmenen aikaa iltapalaa ihan normisti. Lähtö tuli vähän yli kymmenen. Sairaalassa en sitten syönyt, kun synnytys oli sen verran rivakka (2h33min) ettei siinä ehtinyt kaivata syötävää. :grin: Sairaalakassin eväät tuli kyllä Siipan mukana, mutta söin niitä sitten vasta osastolla. Synnytyksen ja suihkun jälkeen saatiin yöpalaa, eli kaakaota, leipää ja jogurttia.

Edited by Rozie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yöllä meni vedet ja heti sen jälkeen söin väkisin pari voileipää joskus klo 4 maissa muistaakseni, kun ajattelin että tästä voi tulla pitkä päivä. No, seuraavan kerran tosiaan sitten söin ihan vähäsen perunamuussia joskus keskipäivällä kun oli ainut hengähdystauko epiduraalin vaikuttaessa tunnin pari. Kätilö sanoi että mulle olis lounas kärryssä odottamassa ja että miehen kannattaa syödä se pois :grin: Suosittelivat siis, että en hirveästi söisi, en ainakaan koko annosta. En tiedä oliko sillä jotain tekemistä sen kanssa, että pojan sydänäänet tipahti yhden kerran alas ja hetken aikaa oli säikähtänyt tunnelma, ehkä halusivat varuiksi pitää mahan mulla tyhjänä... Elämäni parhaimmat perunamuussit ne kyllä oli, voin kertoa! :D Harmi ettei kukaan muistanut kertoa kun päivällinen tuli, mies olis senkin ehtinyt hyvin syödä pois...

 

Parin muussihaarukallisen lisäksi join vaan pillimehuja (voin suositella, huippujuttu!) eikä siinä nälkää oikein ehtinyt tunteakaan kun olin niin kivuissani koko ajan. Seuraavan kerran söin vasta illalla klo 23 jälkeen (poika syntyi vähän ennen puol kasia), kun pääsimme perhehuoneeseen ja osaston eväsjääkaapin kimppuun. Söin silti vaan pari palaa Realia äklöllä sulatejuustolla ja suolakurkuilla varustettuna, iski joku kauhea himo kun näin siellä kaapissa sulatejuustoviipaleita ja varmaan 2 litran vetoisen lasipurkin täynnä suolakurkkuja! :grin: Muistan vieläkin miten kädet väsymyksestä täristen puristin sylissä sitä jättilasipurkkia ja kannoin sen meidän huoneeseen ja pyysin miestä avaamaan sen, en ite saanut auki :girl_crazy:

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotona pakotin itteni syömään pari leipäpalaa ennen sairaalaan lähtöä, kun arvasin, ettei ihan heti saisi ruokaa. Synnytyksen aikana join vaan mehua, enkä mitään kiinteetä ois saanukkaan syödä, ainoastaan nestemäisiä. Heti synnytyksen jälkeen tuotiin sitten sekä miule että miehelle leipää ja mehua, jotka vedin ihan hillittömällä vauhdilla ja oksensin matkalla perheosastole :rolleyes: Ja naistenklinikalla siis synnytin

 

edit. Nuo aamun leipäpalat söin noin viiden aikaan aamusta. Seuraavaksi ruokaa sain vähän kasin jälkeen illasta synnärillä.Ja perheosastolla käskin miehen heti jääkaapille ja se toi miule lisää leipää, mehukeittoa yms.

Edited by ank

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin käynnistyksessä osastolla, joten söin siellä normaalin aamiaisen. Siitä neljän-viiden tunnin jälkeen siirryttiin synnytyssaliin, jossa join vaan vettä ja mehua. Synnytyksen jälkeen meille ei tarjoiltu mitään, koska mä jouduin paikattavaksi leikkaussaliin. Sen jälkeen pyysin ruokaa illalla kymmenen aikaan, mutta sain taas vaan mehua. Seuraavana aamuna sain sitten kunnon aamiaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytyksen aikana join vaan pillimehua jonkin verran.

Synnähdyksen jälkeen meille tuotiin tarjottimellinen syötävää, leipää, jogurttia, kahvia ja mehua.

Eihän ne jostain syystä mihinkään riittäny, vaan mies sai hakea vielä kanttiinista santsikierroksen sämpylää ja pullaa. Se synnytyksen jälkeinen nälkä oli aivan pohjaton! :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin vielä tunti ennen ponnistamista paahtoleipää juustolla ja kurkulla, mustikkakeittoa, jugurtin ja mehua. Väliin vetelin ilokaasua :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytykset on olleet nopeita, mitään ei ole ehtinyt syömään eikä kyllä olisi tehnyt mielikään. Vettä hörpin, paitsi en keskimmäisen synnytyksessä (joka oli kaikista nopein, kesto noin 1h)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli Kätilöopistolla käynnistysaika klo 8. Laitettiin heti lääkettä käynnistyksen aloittamiseksi. Lounasta olisi siellä osastolla (siis ei ollut synnytysosasto vielä) tarjottu, mutta mun ei tehnyt yhtään mieli syödä. Joten mies söi sen mun ruoan (taisin mä vähän maistaa). Iltapäiväkahvinkin olisin saanut, mutta en halunnut (miehelle mun osuus kelpasi kyllä). Join kyllä jotain mehuja, mutta syödä ei tehnyt mieli. Siirryttiin synnytyssaliin joskus kuuden maissa, en muista oliko päivällinen ollut jo siinä vaiheessa ja söikö mies senkin.. Mutta synnytyshuoneessa ei tarjoiltu mitään (paitsi jotain mehua sain).

 

Mies kävi puolen yön jälkeen autolla jossain kauempana 24h auki olevasa kaupassa ostamassa itselleen evästä kun ei oltu tajuttu pakata mitään mukaan (kun synnytys ei edistynyt ihan hirmuvauhtia).

 

Synnytyksen jälkeen (seuraavana aamuna viiden pintaan) saatiin aamupalatyyppinen ateria molemmat. Siinä tarjottimella oli muistaakseni ainakin leipää, jogurttia, jotain keksejä, kahvia (ja mulle teetä kun en juo kahvia) ja mehua.

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oys:ssa sanottiin heti tullessa, että ei saa syödä ennenkuin lapsi on syntynyt. Mehua tosin sai vähän juoda. Osasivat kyllä ennustaa jo valmiiksi että viidessä tunnissa homma on ohi. Miehelle oli omat eväät ja sitten tietenkin tarjottiin kahvit ym. kun vauveli oli syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now