nuupis

Mitä söit synnytyksessä?

234 posts in this topic

Lueskelin tuota synnytyssairaalaketjua ja siellä kerrottiin, että Vammalan aluesairaalassa saa ruokaa säännöllisesti saliin. Taysissa, missä itsekin synnytin, ei ruokaa tarjoiltu. Olen kuullut että jos synnytys venyy niin tipalla korjaavat laskevaa verensokeria. Yksi kaveri taas lähti synnyttämään eväät mukana ja herkutteli sitten epiduraalin vaikuttaessa.

 

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, oliko teillä muussit ja lihapullat talon puolesta vai otitteko oman eväslaatikon mukaan? Vai kiellettiinkö ruokailut kokonaan?

 

Itsellä synnytys oli niin nopeasti ohi etten ehtinyt ruokaa kaivata. Mutta heti sen jälkeen kyllä ruoka maistui... tai olisi maistunut, kylmä kesäkeitto ei ollut mun juttu <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me oltiin salissa n. klo 14.30, ja sain välipalan samantien, sitten illemmalla tuli myös päivällinen. Napsin myös omia eväitä. :) Yöllä/aamulla en enää saanut syödä mitään, kun sektiosta alettiin puhua, ja mahan piti olla tyhjä.

 

Näin siis SATKS:ssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla käynnistettiin synnytys aamulla klo 8 ja vauva oli ulkona klo 23.45. Talon puolesta (TYKS) olisi saanut syödä aina kun teki mieli mutta vain nestemäistä siltä varalta että joudutaan leikkaamaan. Tarjolla oli ainakin jugurttia, kuumakuppikeittoja, mehuja. Niitä söinkin muutaman satsin päivän aikana, kunnes supistukset joskus ennen klo 18 olivat niin kovat ettei olisi voinut enää kuvitella pistävänsä suuhun mitään. Loppuillan ja ponnistusvaiheen aikana kulauttelin vettä omasta jumppapullosta, joka oli mukana kiitos tämän palstan vinkkien ;).

Share this post


Link to post
Share on other sites

En syönyt mitään synnytyksen aikana. Aamupalan olin syönyt yhdeksän aikaan ja muksu syntyi 22.10. Lääkäri käski olla syömättä sen takia, että oli riski joutua sektioon.

Synnytyksen jälkeenkään en saanut syödä mitään, vaikka sektioon ei jouduttukkaan. Jouduin leikkaussaliin synnytyksen päätteeksi muuten ja ruokaa sain vasta aamupala-aikaan. Aamuyöstä heräämöstä selvittyäni sain juoda.

Oli nälkä. Tipassa tuli kyllä ravintoliuosta, mutta olis sitä tehnyt mieli jotain syödä. Eli n. 22 tuntia syömättä. Juomatta hieman vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä joudin jäämään sairalaan vesien menon vuoksi jo reilua vuorokautta ennen tytön syntymää. Supistuksia odotellessa sain normaalit sairaalan ruuat ja lisäksi käytiin miehen kanssa kanttiinissa. Tytön syntymäpäivänä söin normaalisti aamupalan, jonka jälkeen sain oksitosiinitipan. Lounasta tarjottiin, mutta ei supistuksilta maistunut, söin sen sitten synnytyksen jälkeen, joskus kolmen tienoilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin aamulla vähän kaurapuuroa puoli seitsemän maissa ja sairaalassa oltiin 7.45. Synnytys eteni nopeasti ja en saanut mitään syötävää, ainoastaan mehua ja mehukeittoa tuotiin että juoda sai ja ennen ponnistusvaihetta laitettiin tippa jonka kautta sain sokeriliuosta nostamaan verensokeria. Tyttö oli maailmassa 11.41, joten oli niin lyhyt aika että syötävää en ehtinyt kaivatakaan.

 

Synnytyksen jälkeen tuoreelle äidille ja isälle tuotiin tarjotin, jolla oli kahvia, leipää ja runsaaasti leivänpäällisiä, jogurtti, mehukeittoa ja viinirypäleitä. Maistui kyllä!

 

Tämä Keski-Suomen keskussairaalassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli suunniteltu sektio, joten en saanut syödä mitään. Myöskään leikkauksen jälkeen ei tarjottu muuta kun tuoremehua. En edes muista milloin tarjosivat ruokaa mulle!! Näin TYKSissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Synnytyksen jälkeen tuoreelle äidille ja isälle tuotiin tarjotin, jolla oli kahvia, leipää ja runsaaasti leivänpäällisiä, jogurtti, mehukeittoa ja viinirypäleitä. Maistui kyllä!

 

Tämä Keski-Suomen keskussairaalassa.

 

Ite kans synnytyin samassa sairaalassa, mutta tosiaan synnytyksen jälkeen en saanut mitään sen lekurihässäkän takia. En oo muistanu kysyä mieheltä, että saiko se kahveja.

Yleinen käytäntö kuitenkin tuolla on, että synnytyksen jälkeen saa tuoreet vanhemmat kahvituksen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä menin molemmissa vuodeosastolta synnyttämään, joten sain normaalisti ruuat aina siihen asti, kunnes alettiin "kunnolla" synnyttämään. Synnytyksen aikana sain sitten mehukeittoa ja tuoremehua, etten aivan nuukahda. Synnytyksen jälkeen sain sitten taas ihan kunnon ruokaa ja lisäksi talo tarjoaa tuoreille vanhemmille kahvit/teet voileipineen.

Edited by Nadda

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä vietin päivän käynnistyksessä äitiyspolilla, jossa oli tarjolla normaalit ateriat. Lounaan söin, päivällistä en enää sitten halunnutkaan. Hoitaja yritti kyllä ehdotella sitä syömistä, mutta tiesin, että ei varmasti pysyisi alhaalla (ei ollut paha olo, mutta arvelin, että voisi pian tulla). Synnytyssaliin kävelin yhdeksältä, eikä siellä annettu enää syödä mitään kiinteää. Sain kinuttua luvan yhteen suklaapalaan, kun lupasin, että imeskelen hitaasti :lol: Join mehua ja oksensin :rolleyes:

 

Heti jälkeisten tultua olikin jo ihan hullu nälkä. Aamuyöstä ei tietenkään ole varsinaisia aterioita tarjolla, joten meille tuotiin jonkinlaiset "salaattilautaset", mm. juustoa taisi olla ja hedelmiä ja jogurttia.

 

"Ensi kerralla" kysyn, voisiko jonkun glukoositipan tms. saada ihan muuten vaan, kun viimeksi alkoi vähän loppua kohti jo heikottaa kun ei mitään saanut syötyä/juotua. Jos siis taas on sen epiduraalin takia kanyyli jo valmiina. Ja otan myös synnytyksen jälkeistä aikaa varten kunnon eväät :lol:

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Supistukset alkoivat kotona yöllä puoli kahdelta, ja söin aamiaista vähän itseäni pakottaen viideltä. Sairaalassa aamukymmeneltä paljastui yllätysperätila ja tehtiin sektiopäätös, minkä jälkeen en saanut edes juoda vettä. Poika syntyi puolilta päivin, mutta leikkauksen takia en saanut syödä ennen kuin yhdeltätoista illalla (morfiini kuulemma oksettaa niin paljon). Tällöinkään minulle ei kuitenkaan kukaan tullut iltapalaa tarjoamaan, ja olin niin tokkurassa lääkityksestä, etten osannut pyytää. En myöskään sektiohaavan takia oikein päässyt itse jalkeille keittiöön ruokaa hakemaan. Söin siis seuraavan kerran vasta seuraavana aamuna (yli 24 h paastoa), jolloin olo alkoikin jo olla todella heikko. Normaalistikin matala verensokeri heikottaa minua tosi nopeasti, ja vaikka tuossa oli jonkin aikaa glukoositiputusta, ei se riittänyt pitämään voimia yllä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menin aamiaisen voimin yliaikaistarkastukseen, enkä arvannut jääväni käynnistykseen samalla reissulla. Luumun taisin siinä syödä ennen synnytyssaliin menoa. Kalvojen puhkaisun jälkeen kävin miehen kanssa kanttiinissa syömässä jugurttia, sämpylää ja kahvia. Avautumisen aikana tuli naposteltua vähän sitä sun tätä, hedelmiä ja maitorahkaa ainakin, ja proteiinipirtelöä (bodarin pikaeväs :D ). Kun omat eväät loppuivat, sain vielä kinuttua pari leipää ja kahvia hoitsuilta, vaikka olivatkin sitä mieltä, että ei kannattaisi syödä. Mutta mulla kun verensokeri tippuu, ei ole kellään hauskaa, eikä varsinkaan tule vauvoja ulos! Sektioonhan siitä kuitenkin jouduttiin, ja siellä leikkurissa oksensin ne leivät kaarimaljaan :rolleyes:

 

Seuraavana aamuna oli aivan järkyttävä nälkä! Pari ekaa ateriaa piti tosin syödä supervarovasti ja hitaasti, kun meinasivat tulla ylös. Pysyi kuitenkin sisällä, ja sairaalan ruoka oli ihan törkyhyvää!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tultiin KYSiin synnärille n. klo 22 ja tyttö syntyi 4.35. Mulla oli synnytyksen aikana yhdessä mukissa vettä, yhdessä mehukeittoa ja lisäksi Hartwallin vadelmalimua. Koko ajan se kätilö huolehti, että litkin noita... varsinkin noita sokeripitoisia. Tosta vadelmalimusta tulee vieläkin synnytys mieleen :rolleyes:

 

Sit kun tyttö oli syntyny, saatiin talon puolesta aamiainen. Ensin valittiin paperilla raksi ruutuun, että mitä kaikkee halutaan meille tuotavan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sain mehukeittoa ja jugurttia. Omia pillimehuja taisin juoda myös. Päädyttiin sektioon ja sain osastollakin vain mehua ja mehukeittoa, olisko iltapala ollut eka "ruoka" vai vasta seuraava aamupala, en ihan muista :rolleyes:(vauva syntyi aamulla).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nopean synnytyksen aikana en kerennyt syömään mitään, mutta synnytyksen jälkeen tarjottiin aamupala molemmille. Jogurttia, paahtoleipää ja ruisleipää, juustoa, makkaraa, kurkkua, tomaattia, mehuja, kahvia/teetä (ja joku hedelmä, olisiko ollut luumu). Omaan kassiini olin pakannut mukaan pähkinöitä, suklaata ja pillimehua.

Edited by Marketta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä söin muistaakseni lounaan ennen synnytystä (kalvojen puhkaisulla käynnistettiin, olin osastolla jo valmiiksi). Sitten alkoikin semmoiset poltot ettei ruoka ollut ekana mielessä, olisi kait sitä saanut. Join ja taisin saada sokeritipan jossain vaiheessa. Synnytyksen jälkeen toivat ruokaa ja maanittelivat mua syömään. Pitkin hampain söin ja laattasin samantien kaikki pihalle. Aamulla sitten sujui jo vähän paremmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lähdimme sairaalaan klo 00.30 ja sain siellä eka kerran syötävää klo. 18.00, eli kun synnytys oli ohi.

Aluksi en saanut edes mehua, kun oksensin kaiken ulos. Jossain vaiheessa sitten maistoin mehukeittoa, joka tuli ylös heti. Itse en kyllä tätä muista, mutta mies tuossa kertoi näin olleen. Olin kyllä sokeritipassa alusta saakka, koska olin syönyt viimeksi klo 11.00 edellisenä päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En syönyt mitään, mutta olinkin salissa vain 5h, paikkana TAYS. Eikä kyllä käynyt ruoka mielessäkään. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valvoin koko yön kotona, iltapalasta en muista, mutta aamulla kasin aikaan söin omenan. Yhden aikaan oltiin synnytysvastaanotossa ja siellä jossain vaiheessa haukkasin pienen palan Siipan kolmioleivästä ja huikan Smurffi-limua. Se tulikin melkein heti ylös. Sen jälkeen en saanut enkä halunnut muuta kuin vettä, vaikka pahoinvointiin lääkkeen sainkin. Ei ollut edes sokeritippaa. Jäppis syntyi illalla 20.21 ja siitä pari tuntia myöhemmin tuotiin saliin iltatee, voileipää ja jugurttia. Tosin annos oli enemmänkin mitoitettu yhdelle (yksi jugurtti, kaksi leipää), joten aika heikot oli eväät. :o Näin TAYS:ssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En saanut syötävää, mutta ilokaasu vei kyllä hyvin ruokahalutkin.. :P Ekassa synnytyksessä oksensin sen verran ettei olisi mikään sisällä pysynytkään ja toisessa ei vaan ollut nälkä.. Synnytyksen jälkeen kyllä maistui aamiainen, aamusta kun ovat molemmat syntyneet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin synnytyssalissa tyksissä klo 15 -> ja poika syntyi klo 23.38. Mä en saanut talon puolesta mitään syötävää, kätilö sanoi ettei kannata syödä, oliskohan ollut sitten sen mahdollisen pahoinvoinnin takia. Ei kyllä ollut nälkä ollenkaan ja pojan synnyttyä sai sitten jogurtin, pari leipää, kaakaota ja tuoreille vanhemmille omenamehua skumppalaseista. Kätilö vielä varmisti tuodessaan yöpalaa, että ne on tarkoitettu äidille, isä sai talon puolesta vain sitä omenamehua.

 

Meillä kyllä sanottiinkin valmennuksessa tyksissä, että isät eivät saa talon tarjoamaa ruokaa ollenkaan vaan hänelle on oltava omat eväät mukana. Äideille löytyi jääkaapista jogurttia ja mehua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä söin yhden piltin, kun synnytyssaliin päästiin ja sairaalan puolesta sain sielä kylmää mehua ja vadelmakiisseliä.

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Söin aamulla aamupalan ja sen jälkeen laitettiinkin vesiperäruiske. Sitten saliin, jossa sain jonkun kamalanmakuisen energiajuoman ja mehua, Illalla kuuden jälkeen en saanut enää edes juoda leikkauksen pelossa. Minut leikattiin vasta yöllä: poika syntyi puoli kolmen aikaan. Ainoa asia mikä oli mielessä ennen leikkausta oli jano. Aamulla sain aamupalan normaalisti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen sairaalaan lähtöä n klo 05 söin jogurtin, minkä oksensin melkein saman tien pois. Lapsi syntyi klo 10.26 ja sen jälkeen saatiin voileipiä ja teetä. Jaksoin syödä vain pari kurkun palaa, jotka oksensin. Myöhemmin päivällä söin ehkä jotain pientä (leipää, kiisseliä), mutta vasta kunnolla seuraavana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montiin aamulla synnärille kahdeksan pintaan. Sain siellä lounaan, välipalaan ja päivällisen (jota en kylläkään kyennyt enää syömään, vaan käskin miehen syödä pois). Lisäksi sain mehuja ja muuta juotavaa aina kun halusin. Syntymän jälkeen saatiin molemmat runsas iltapala: leipää, jogurttia, salaattia, kurkkua, juustoa, useammanlaista makkaraa ja mikä parasta alkoholitonta kuohuviiniä skumppalaseissa :D , lisäksi tarjottimella taisi olla vielä sydämenmuotoiset suklaakeksit meille molemmille.. tai jotain vastaavaa. Olin kyllä tuosta suorastaan yllättynyt :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now