Sign in to follow this  
Followers 0
jet

Einesruokia taaperolle?

42 posts in this topic

Oletteko antaneet einesruokia (esim. pinaatti/porkkanalettuja, kalapuikkoja, maksalaatikkoa tms.) taaperollenne? Jos, niin mitä? Oletteko löytäneet vähäsuolaisia ja lisäaineettomia vaihtoehtoja? Mitkä ovat olleet taaperolle mieleisiä?

Meillä syödään pääasiassa ihan perus kotiruokaa mutta usein ei ehdi lounaaksi tehdä mitään tai sit on illalla kiire eikä kerkeä :rolleyes: tehdä ruokaa ni ajattelin että jos satunnaisesti käyttäis eineksiä. Purkkiruokaa olen tähän asti käyttänyt mutta yksi iso purkki ei tahdo riittää ja ei ne muutenkaan maistu niin hyvin meidän jätkälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, kyllä meillä näitä harrastetaan jonkin verran. Parhaiten uppoavat Saarioisten lihaperunasoselaatikko, pinaattiletut ja kalapuikot. Nakkejakin jonkin verran olen antanut, sallituissa rajoissa tai sitten nitriitittömiä.

 

Mun mielestä eineksissä ei ole mitään vikaa, vaikka en ehkä ihan nuudeleita lähtis pikkuiselle antamaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä vikaa nuudeleissa on? Eihän niihin ole pakko käyttää suolaa tms?? Yks meidän tytön herkku nimittäin on kookos-kana-nuudelikeitto...

 

Mutta asiaan. Kalapuikot, nam. Hernekeitto, iso nam. Ja hernariin paljon sinappia sekaan, kiitos. Apetit spagetti bolognese pakastealtaasta, supernam. Ja noista ainakin viimeisin muistaakseni melko vähäsuolainenkin. Ja niin nam, että äippäkin syö, yksi paketti riittää sopivasti äidille ja tyttärelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinaatti- ja porkkanalettuja sekä kalapuikkoja on tarjottu harvakseltaan, mutta aika kehnosti ne on menneet alas. Muita eineksiä meillä ei liiemmin syödä, joten sitten tarjoillaan kotiruokaa ja toisella lämpimällä ruualla monesti purkista ruokaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalapuikot meillä kelpaa ihan kivasti. Samoin hernari.

 

Olen jonkin verran antanut eineksiä, jos itsellenikin laitan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Porkkana- ja pinaattiletut ovat meillä käytössä ihan välipalanakin samoin hernekeittoa tulee "laitettua" kiireisinä arki-iltoina. Nakit olis tytön suurinta herkkua ja pakko ollut rajottaa niiden syömistä. Sit pakastealtaan perunat on myös käytössä sipuli-perunasekoituksesta ranskalaisiin. Pääosin kuitenkin syödään kotiruokaa, laatikkotyyppiset ruuat on käteviä, kun voi tehdä enemmän kerralla ja syödä muutaman päivän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miekin haluaisin tietää miksi nuudeleita ei kannattaisi antaa lapselle. Meillä syödään sillointällöin kana-vihannes-nuudeli -sekoitusta, maistuu hyvin koko porukalle. Käytetään siis ihan perusperusnuudeleita eikä lisätä suolaa.

 

Meillä eineksiä syödään satunnaisesti. Parhaiten uppoaisi maksalaatikko, joka on tytön herkkua. Sitä tuli yhteen aikaan annettua aika useinkin (n. kerran viikossa), kunnes tajuttiin että eihän sitä pienille lapsille vielä vissiin passaisi antaa ollenkaan. Muita meillä nähtyjä eineksiä on pinaattiletut ja kalapuikot, mutta niihin molempiin on tyttö jo aika kyllästynyt. Nakkeja meillä syödään aika harvoin. Muita eineksiä ei juurikaan tarjota, ei olla löydetty sopivia. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oliskohan tossa ei nuudeleita -kommentissa ollut takana ajatus että ei niitä pikkupaketeissa olevia maustepussien kanssa. Tai sitten että nuudelit on aika ravintoköyhää tavaraa. Mutta ravintoköyhyyskin riippuu nuudelista, onhan niistäkin täysjyväversioita, samoin kuin makaroneistakin löytyy vaikka mitä. (terveisin Torino kauraplus ja Vehnänalkio -makaronien suuri fani jolla ei kylläkään taaperoa juuri nyt ole kotonaan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, itseilmaisu ei näköjään ollut vahvimmillaan :D :D

Tarkotin siis sellasia pikanuudeleita, että lisäisi kaikki ne mausteetkin sekaan. "Kanan"makuisia yms. Ne mausteet on musta ainakin jotenkin ällöjä, vaikka joskus muinoin niitä tulikin syötyä.

 

Muutenhan nuudelit on aika samaa kamaa pastan kanssa ja meilläkin niitä ihan tavallisia käytetään joskus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan annettu kalapuikkoja. Hyvin uppoaa. Kerran annoin maistaa maksalaatikkoa-se oli suurta herkkua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on silloin tällöin annettu neidille valmisruokia :) Parhaiten niistä maistuu maksalaatikko :D Mutta sitä nyt ei kovin usein saa...Ketsuppia pitää olla aina

saatavilla :D Välillä neiti vois syödä pelkästään sitä :lol: Toinen herkku on

punajuuret :) Niinkuin minulla :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosi vähän kyllä, ehkä kerran-pari vuoteen. Lähinnä just kalapuikkoja. Voisin niitä antaa usemmankin, olen ilmeisesti ollut taas liian samoihin ruokakaavoihin kangistunut :lol: Pinaattilettuja yritin kerran tarjota, mutta ei suostunut syömään. Johtui varmaan siitä kun olen yleensä paistanut ne itse. Näin kotihoidontuella eläessä tuleekin tehtyä enempi itse niin pääsee halvemmalla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä ikäiselle noita kalapuikkoja ootte antaneet, tai siis minkä ikäisestä? Ja miten ootte ne paistaneet, uskaltaako yhtään rasvaa käyttää...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ihan normisti oon rasvassa paistanut. Samalla lailla, mitä itellekin laittais.

 

Meillä tulee valmisruokina saamaan ainakin sellaset safkat, jotka ostetaan aina valmiina, eikä tehdä itse. esim. just maksalaatikko. Ei tosin oo vielä sitä maistanut, kun mun raskaana ollessa sitä ei tuu ostettua. Verilätyt kuuluu samaan kategoriaan, samoin kuin kaalilaatikko. Hernaria on vedellyt purkista. Tosin sitä mies taannoin teki itsekin. Purkkikama vaan tuntu uppoovan paremmin poikaan.

 

Eilen syötiin pojan kaa puoliks valmismakaronilaatikkoboksi. Makis kyllä tehdään yleensä aina itse, mutta kun piti kaupasta joku valmissafka saada kiireisen päivän takia ja se oli -30%, niin nappasin sellasen.

 

Vaikk meillä mies onkin koulutukseltaan kokki ja osaa ja arvostaa kunnon ruokaa, niin kyllä meillä nykyään on aika paljon ruvettu käyttämään puolivalmisteita. Säästää kummasti aikaa eikä tarvii ikuisuuksia räveltää keittiössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Minkä ikäiselle noita kalapuikkoja ootte antaneet, tai siis minkä ikäisestä? Ja miten ootte ne paistaneet, uskaltaako yhtään rasvaa käyttää...?

 

Meillä ne tuli "ohjelmaan" heti siinä vaiheessa kun purkkiruuat oli jo jääneet. Teflonpannulla kun paistaa niin ei tartte rasvaa, en käyttäisi itellenikään paistaessa (ihan siitä syystä että saan sen roiskumaan ympäriinsä :rolleyes:).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytetään eineksiä silloin tällöin, kun pitää saada ruokaa tosi nopeasti. Tosin kalapuikkoja, pinaattilättyjä ja maksalaatikkoa tulee syötyä muutenkin ja noista varsinkin kalapuikot on tytön suosikkeja. Kuitenkin pk:ssa syövät noita kaikkia, joten miksei niitä voisi kotonakin syödä?

 

Meillä on kalapuikot paistettu rasvan kera pannulla tai uunissa, riippuen ihan tilanteesta. Koska mä syön itse samoja puikkoja, niin pannulle tulee heitettyä rasvaa, jotta puikot maistuvat paremmilta. Muutenkin meillä tyttö on syönyt n. 1v 2kk iästä täysin samaa ruokaa kuin me, en oo miettinyt noita rasvoja ja mausteita juurikaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joskus kiireessä neiti saa lihaperunasoselaatikkoa. On nimittäin yksi neidin ehdottomista herkuista, joten syö itse kiltisti lautasen tyhjäksi sen enempiä temppuilematta. Kumma juttu, mä itse en voi sietää kyseistä ruokaa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu 2-vuotias taaperoinen saa eineksiä silloin jos mekin niitä syödään. Kalapuikot + Oolannin pakasteperunasta tehty muusi on meidän hätäpikamuonista parasta. Hernesoppa meillä tulee myös purkista. Pikapalaksi ostan myös silloin tällöin vispipuuroa ihan einesversiona. Terveellisessä tavisruokavaliossa ei einespäivä silloin tällöin kaada maata ja niidenkin lisänä voi tarjota vihanneksia, salaattia jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiireessä tulee joo välillä sorruttua valmisruokaan vaikka suurimmaksi osaksi teenkin ruuat.

Valmisruuasta meidän neiti tykkää lohimurekepihveistä, porkkanapihveistä, hernekeitosta ja

vispipuurosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samoja juttuja kuin muillakin vastaajilla, eli nakkeja, kalapuikkoja syödään silloin tällöin. Nakkeja ja makkaraa poika söis vaikka kuinka, jos vaan annettais. Pinaattilettujakin on joskus ollut. Saahan niitä päiväkodissakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Välillä, kun on kiire saada nopeasti ruokaa, turvaudutaan Saarioisten äitien valmistamaan ruokaan tai jopa valmiina tiskiltä ostettuun lämpimään ruokaan. Joskus myös ostetaan esim. lasagnepakkaus tms. puolivalmis ruoka. Pääasiallisesti yritetään kuitenkin tehdä itse, niin tietää, mitä pitää sisällään. Nakkeina lapsi on saanut vasta nitraatittomia (joita tietysti mekin olemme sitten syöneet), vaikkakin päiväkodissa on kyllä ihan tavismakkaraa ruoissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa syö kun muukin perhe, vaikkakin suolaa vähemmän eikä niitä supertulisiahothotsilmätvaluuvettä-ruokia maustetakaan enää ihan niin kovasti. Mutta maustetta silti on koska sitä on aina ollut ja lapsi on siihen jo äidinmaidossa tottunut ;)

 

Paljon tehdään itse perunaa + jotain (kalapuikkoja, lihapullakastiketta, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, pihviä), lasagnea, makaronilaatikkoa, pyttipannua yms. sitten kaikkea täydennetään eineksillä ja puolivalmisteilla.

 

Meillä tyttöjen yksi lempiruokaa on kananuggetit ja nuudeli ja siihen sivuun kypsää, kuumaa maissia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä syödään ihan samaa ruokaa koko perhe ja välillä myös niitä eineksiä; pinaattilettuja, lihapullia, pinaattikeittoa, hernekeittoa ja nakkeja. Joskus tehdään kanaa ja uncle bens tweet thai chili kastiketta, mikä on neidin herkkua. Muutenkin tykkää mausteisesta ruuasta. Kerran satuin tekemään extratulista ruokaa. Laitoin tytölle sitä kastiketta vähän ja paljon riisiä, mutta oli se sittenkin tulista. Tyttö tokaisi vaan, että äkästä... maitoa. Siinä se sitten söi ja joi maitoa vuorotellen, kun oli niin äkästä. :lol:

 

Kyllä mä yritän tehdä ihan normi kotiruokaa, mutta arkena vaan joskus ei millään jaksa, joten on ihan hyvä, että on sitten joku hätäratkaisu jääkaapissa tai ruokakaapissa. Ja monesti kun tulee kotiin siinä 16.15 ja meillä ruoka pitäisi olla pöydässä viim. 17.00 ja tyttö kaipaa huomiota pitkän hoitopäivän jälkeen, niin kyllä pinaattiletut on ihan kiva vaihtoehto ja perunat. Ne ehtii hyvin tehdä pienen halittelu ja keinuhetken jälkeen. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä Mea ei suostu hernekeittoa syömään. Sylkee pois välittömästi!

Kalapuikot menee ja pinaattiletut.

Purkkiruokaa menee joskus...

Pääasiassa pyrin tekemään ruoat itse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0