eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

Mieheni on työtön työnhakija. Jos hän sattuisi saamaan töitä esim. syyskuun alusta alkaen, milloin voi aikaisintaan pitää isyysvapaata? Kun siitähän pitäisi ilmoittaa työnantajalle viimeistään kuukautta ennen (max. 12 päivän vapaat), mutta päteekö tämä jos ei ole työsuhteessa ollut? Tokihan sen vapaan voi pitää myöhemminkin, mutta itse koen tarvitsevani eniten apua ensi viikkoina. Työhaastatteluissa ei tunnu järkevältä kertoa asiasta, eikä se miehestä tietenkään näy päälle päin, että vauva on tulossa ihan näillä hilppeillä :lol:

 

Onhan se muuten niin, että työtönkin saa tämän vuoden isyyspäivärahat 2008 tulojen mukaan, jos sillä lailla tulee suurempi summa kuin se 86 % ansiosidonnaisesta?

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onhan se muuten niin, että työtönkin saa tämän vuoden isyyspäivärahat 2008 tulojen mukaan, jos sillä lailla tulee suurempi summa kuin se 86 % ansiosidonnaisesta?

Minäkin olen ihmetellyt, kun Kelan sivuilta tuntuisi saavan käsityksen, että se lasketaan aina tuosta työttömyysrahasta, mutta ei se minusta voi niin olla. Luulin ainakin ennen, että ne vahvistetun verotuksen tulot on se peruskriteeri kaikille. En siis ole varma, joten eipä minusta mitään apua ole, kunhan olen miettinyt samaa, vaikka ei se kyllä meitä edes koske, mutta pitäähän sitä kaikesta olla selvillä :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta voiko kuka tahansa jäädä hoitovapaalle? onko jotain kriteereitä esim. vakityö tai tietyn suuruiset tulot? Olen ymmärtänyt että voi jäädä, mutta jotenkin vain pelkään että menee kaikki suunnitelmat uusksi, jos yhtäkkiä paljastuukin että en jostain syystä voikkaan jäädä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoitovapaalle voi jäädä työstä kuin työstä, ainoa vaatimus on alle 3-vuotias lapsi. Määräaikainen työsuhde voi tietysti katketa hoitovapaan aikana, vakituiseen voi hoitovapaan jälkeen palata.

 

Kotihoidon tukeen ei vaikuta, onko hoitovapaalla vai esim. opiskelija, työtön (kh-tuki vähennetään tosin päivärahoista) tai muuten vaan työmarkkinoiden ulkopuolella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mieheni on työtön työnhakija. Jos hän sattuisi saamaan töitä esim. syyskuun alusta alkaen, milloin voi aikaisintaan pitää isyysvapaata? Kun siitähän pitäisi ilmoittaa työnantajalle viimeistään kuukautta ennen (max. 12 päivän vapaat), mutta päteekö tämä jos ei ole työsuhteessa ollut?

Meillä mies aloitti uudessa työssä samana päivänä kun mulla oli laskettu aika eikä uskallettu koeaikana pitää isyyslomaa :( Tietysti jos työnantaja tuntuu reilulta, niin varmaan kysyisin onnistuuko se. Siis tottakai meidänkin tapauksessa olisi onnistunut, mutta ei vaan viitsitty riskeerata uutta vakipaikkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpäs tätä täältä vaikka en tiedä kuuluuko varsinaisesti tänne Vauva-puolelle.

 

Olen opiskellut pitkään ja ollut nyt 1,5 vuotta kotona vanhempain- ja hoitovapaalla (verotettavia tuloja on siis ollut hyvin vähän). Olen huomenna aloittamassa työt ja nyt alkuun on sovittu töitä vain 3 kk pätkäksi. En vielä tiedä onko marras- ja joulukuulle töitä (olisin silloin taas kotona hoitovapaalla), mutta tammikuuksi palaisin töihin. Jos tulisin nyt uudelleen raskaaksi ja jäisin keväästä jälleen äitiyslomalla niin äitiyspäivärahahan laskettaisiin sen edeltävän 6kk tulojen mukaan.

 

Vaikuttaisiko tuo mahdollinen kahden kuukauden "työttömyys" äitiyspäivärahaan vai voisiko sen jättää laskematta?

 

Eikö kukaan osaa vastata mun kysymykseen? :huh: Täytyy kai nöyrtyä ja mennä Kelan tädiltä kysymään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä se edeltävät kuusi kuukautta tarkoittaa edeltäviä kuutta kuukautta. Eli jos jäisit äitiyslomalle vaikkapa 1.5.2011 niin tuo edeltävät kuusi kuukautta tarkoittaisi 1.11.2010-30.4.2011.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja olihan mulla toinenkin kysymys :rolleyes:

 

Eli olen hoitovapaalla ja saan kotihoidontukea Kelalta. Jos lähtisin nyt jatkamaan opintojani, olisinko oikeutettu sekä opintotukeen että kotihoidontukeen vai menetteekö tuossa tilanteessa jomman kumman?

 

Lapsi ei siis menisi hoitoon kodin ulkopuolelle vaan käytännössä suorittaisin opintoja tenttimällä (ja lukemalla yöt läpeensä tenttikirjoja :P ).

 

Mä kun kysyin Kelalta, niin sanoivat vielä sen että kotihoidontuki lasketaan tuloiksi, kun katsotaan että onko tienannut liikaa rahaa opintotukea saadessa. En tiiä osasinko selittää niin että tästä sai selvää, kun en muista tarkkoja termejä :D Mutta siis opintotuesta voi tulla sitä takaisinperintää jos on tienannut liikaa ja tuo kotihoidon tuki lasketaan mukaan niihin tuloihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Okei, hyvä tietää! Kiitos lisäyksestä, kyllä mä luulen ymmärtäneeni mitä tarkoitat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tulee varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta kysynpä kuitenkin.

 

Kelan sivuilla on äitiyspäivärahasta ja vanhempainvapaarahasta, että ne lasketaan verotuksessa todetun työtulon perusteella. Jos sinne asti päästään, niin äitiyslomani alkaa vuonna 2011, minulla on siis vieressä vuoden 2009 verotuspäätös. Mutta mitä lukua sieltä nyt pitää osata kelan laskureihin syöttää??

 

Ansiotulot yhteensä ja vähentää niistä ansiotuloista tehtävät vähennykset??

 

Verotettava ansiotulo valtionverotuksessa?

 

verotettava ansiotulo kunnanverotuksessa??

 

Anteeksi tyhmyyteni, mutta toivottavasti joku osaa auttaa (olisi kiva laskea oikeilla luvuilla!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpäs tätä täältä vaikka en tiedä kuuluuko varsinaisesti tänne Vauva-puolelle.

 

Olen opiskellut pitkään ja ollut nyt 1,5 vuotta kotona vanhempain- ja hoitovapaalla (verotettavia tuloja on siis ollut hyvin vähän). Olen huomenna aloittamassa työt ja nyt alkuun on sovittu töitä vain 3 kk pätkäksi. En vielä tiedä onko marras- ja joulukuulle töitä (olisin silloin taas kotona hoitovapaalla), mutta tammikuuksi palaisin töihin. Jos tulisin nyt uudelleen raskaaksi ja jäisin keväästä jälleen äitiyslomalla niin äitiyspäivärahahan laskettaisiin sen edeltävän 6kk tulojen mukaan.

 

Vaikuttaisiko tuo mahdollinen kahden kuukauden "työttömyys" äitiyspäivärahaan vai voisiko sen jättää laskematta?

 

 

Kyllä se edeltävät kuusi kuukautta tarkoittaa edeltäviä kuutta kuukautta. Eli jos jäisit äitiyslomalle vaikkapa 1.5.2011 niin tuo edeltävät kuusi kuukautta tarkoittaisi 1.11.2010-30.4.2011.

 

Halusin kysyä asiasta Kelasta, koska Kelan sivuilla sanotaan näin:"Jos olet kuitenkin viimeisen 6 kuukauden aikana tehnyt pätkätöitä ja ollut niiden välissä esim. työttömänä, sairaana tai vanhempainvapaalla voidaan päiväraha laskea myös lyhytaikaisesta työstä saatujen tulojen perusteella. Tällöin työttömyys- sairaus- tai vanhempainvapaa-aika voidaan ohittaa ja vanhempainpäivärahan laskemisessa katsottavaa aikaa pidentää työttömyys-, sairaus- tai vanhempainvapaa-ajan verran. Näin voit esittää Kelalle tulot niiltä ajanjaksoilta, joina olet työskennellyt."

 

Kelasta vastattiin:

 

"Tiedustelitte onko mahdollista liu'uttaa kuuden kuukauden työtuloja, mikäli tarkasteltavaan

kuuden kuukauden ajanjaksoon sisältyy hoitovapaalla oloaikaa. Jotta työtuloja voitaisiin

tarkastella kuudelta työssäolokuukaudelta hoitovapaasta huolimatta, tulee työsuhteen

olla pysyvä. Toisin sanoen hakijan tulee olla hoitovapaalla työsuhteestaan."

 

Hassua, että Kelan sivuilla puhutaan lyhyistä työsuhteista ja pätkätöistä, mutta sitten kuitenkin pitää olla pysyvä työsuhde. Noh olkoon, en jaksa enää kinata :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari kysymystä osittaisesta hoitovapaasta jota alan tekemään parin viikon päästä.

 

Jos lapsi sairastuu ja sairaslomaan menee myös hoitovapaapäivä, niin menettääkö silloin hoitovapaapäivän vai lasketaanko se sairaslomapäiväksi?

 

Entä viikot jolloin on muutenkin vajaa työviikko esimerkiksi arkipyhän takia? Lasketaanko osittaisella hoitovapaalla silloin 80% työaika 5 päivän viikon mukaan vai siitä vajaasta viikosta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan joku viisas että tuunko saamaan kolmannesta lapsesta saman äitiys ja vanhempainrahan kun esikoisesta ja tokasta.. ???? Tokan la oli ennen esikon 3v synttäreitä ja sain tuet samansuuruisina kun esikostakin mutta kuinkas mahdollinen kolmas? Tippuuko tuet minimiin kun en oo ollu töissä lasten välissä vai?? :girl_sad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos on alle kolme vuotta väliä niin saat samojen tulojen mukaan kuin esikoisesta, jos yli kolme vuotta, niin sitten lasketaan normaalisti verotuksessa vahvistettujen tulojen tai viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan.

 

(Tai ainakin näin olen sen aina käsittänyt, käytännön kokemusta ei vielä ole :girl_wink:)

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli siis jos kolmannen mukulan La on ennen toisen lapsen 3v synttäreitä niin saan taas samat rahat kun esikostakin? Kö?:girl_impossible:

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin niin. Tai ei varsinaisesti samat rahat, mutta samojen tulojen perusteella lasketut rahat (siinä laskukaavassa on niitä vuodesta riippuvia palkkakertoimia, niin niiden perusteella se voi vähän muuttua, mutta käytännössä sama siis). Olethan silloinkin saanut kaksi lasta kolmen vuoden sisällä, joten nuoremman äitiyspäiväraha lasketaan edellisen äitiyspäivärahan perusteena olleiden tulojen mukaan. Ne tulot on taas laskettu edellisen äitiyspäivärahan perusteena olleiden tulojen mukaan, koska silloinkin oli kaksi lasta kolmessa vuodessa.

 

Eikä tämä ole pelkästään oma tulkintani tuosta Kelan tekstistä, kun on minulle muutkin sanoneet, että se menee niin. Eli käytännössä voisi hankkia puoleksi vuodeksi hyväpalkkaisen työn, sitten jäädä äitiyslomalle, ja tehdä aina parin vuoden välein uuden muksun, niin ei tarvitsisi enää käydä töissä :girl_crazy:

 

Tietysti jos täällä on joku, joka on noin tehnyt, niin voisi kertoa ihan käytännön kokemusta... Minä sain esikoisesta minimiä, joten en voi edes itse testata :girl_to_take_umbrage2:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis tuo 3 vuoden sääntö pitää paikkaansa vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että olet ollut keskeytyksettä (tai ainakin melkein) äityislomalla-vanhempainrahalla-hoitovapaalla sen 3v.

 

Jos olet ollut työssä välissä, niin sitten lasketaan sen mukaan uudestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eipäs vaan nimenomaan ei ole väliä mitä tekee siinä välissä, kunhan on alle 3 vuoden ikäero. Tästä olen jopa varma, koska yksi tuttu on tätä erikseen Kelalta kysynytkin ja saanut "virallisen" vastauksen. Ellei tuo sitten ole muuttunut tässä n. vuoden sisällä, mutta en usko, koska tuo teksti on ainakin pysynyt samana (eikä siinä siis mainita mitään siitä, ettei saisi käydä töissä välissä).

 

Tietysti sitten jos on käynyt töissä välissä ja saanut paremmat tulot, niin voidaan laskea niiden mukaan.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, tarkistin ja olin väärässä. Onpä outo systeemi ja mun mielestä vähän epäreilukin.

 

Eli jos eka lapsi ei ole täyttänyt vielä kolmea toisen syntyessä, voidaan tokan osalta päivärahat lasketaan samoin perustein (paitsi että on ne kertoimet).

 

Jos putkeen tulee kuitenkin kolmas lapsi, niin tämän ekan tuloja voidaan käyttää vain jos eka ei ole vielä kolmea täyttänyt. Eli loputtomiin ei voi samalla tulolla päivärahaa saada.

 

Mutta jos on ollut pitkään poissa töistä, niin päivärahat lasketaankin sitten taas ihan eri tavoin.

 

Meniköhän tämä nyt oikein...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei, tarkistin ja olin väärässä. Onpä outo systeemi ja mun mielestä vähän epäreilukin.

 

Eli jos eka lapsi ei ole täyttänyt vielä kolmea toisen syntyessä, voidaan tokan osalta päivärahat lasketaan samoin perustein (paitsi että on ne kertoimet).

 

Jos putkeen tulee kuitenkin kolmas lapsi, niin tämän ekan tuloja voidaan käyttää vain jos eka ei ole vielä kolmea täyttänyt. Eli loputtomiin ei voi samalla tulolla päivärahaa saada.

 

Mutta jos on ollut pitkään poissa töistä, niin päivärahat lasketaankin sitten taas ihan eri tavoin.

 

Meniköhän tämä nyt oikein...

 

Siis mistä tarkistit tämän? Lähinnä kiinnostaa siis tuo kolmannen lapsen juttu, kun olen tosiaan aina ollut siinä käsityksessä, että myös siinä tapauksessa se voidaan laskea samojen tulojen mukaan kuin aiemminkin. Mutta siitä en uskalla olla ihan sataprosenttisen varma, kun en mitään virallista vastausta/tapausta muista, minulle on vain monet sanoneet, että niin se on + olen itse niin päätellyt tuosta tekstistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kelan ohjeista. Tarkat etuusohjeet löytyy jostain niiden sivuilta, en muista enää. Mutta oliskohan ollut tietoa kelasta kohdasta tai jotain...

 

Mä käsitin että kolmannen äitiysloman alkaessa se eka ei saa olla kolmea vuotta, jos sen ekan mukaisesti haluaisi ne rahat saada.

 

Mutta pitkä työstäpoissaolo muuttaa tuota päivärahan laskenta-aikaa jotenkin, joten ei ihan minimille pitäisi joutua, kait...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No hyvä, kiitos vinkistä. Olenkin joskus kuullut, että tuollaiset tarkemmatkin ohjeet on olemassa, mutta en ole osannut etsiä niitä. Sinä taas et vissiin osannut tulkita niitä, koska siellä kyllä lukee ihan selvästi:

 

Edellisen vanhempainpäivärahan perusteena ollutta työtuloa voidaan käyttää useaan

kertaan, mikäli edellytykset päivärahan saamiseen muutoin täyttyvät. Esimerkiksi perheen

kolmannen lapsen kohdalla vanhempainpäivärahan perusteena voidaan käyttää työtuloa,

joka on ollut jo ensimmäisen ja toisen lapsen perusteella maksetun

vanhempainpäivärahan perusteena, jos toinen lapsi ei ole täyttänyt kolmea vuotta ennen

kolmannen lapsen laskettua synnytysaikaa.

 

Eli tähänkin saatiin nyt ihan varmistettu tieto, eikä tarvitse enää luottaa pelkkiin minun tietääkseni -juttuihin. Yhteistyöllä se sujuu! (Sinä kerroit mistä tieto löytyy ja minä luin sen sieltä :girl_haha:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Soitin kelaan ja varmistin asian ja aina saa saman tulon kun edellisestäkin jos Syntyvän lapsen LA on ennen nuorimmaisen 3v syntymäpäivää. Kelan Täti sano että niin voi ketjuttaa vaikka kymmenelle lapselle! :girl_smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, no niinhän minä olin aina sen ymmärtänytkin ja löytyihän se tieto lopulta tuolta Kelan sivuiltakin.

 

Harmi kun en ehtinyt hankkia hyväpalkkaista työtä ennen esikoista :girl_sad: Pitää varmaan pitää kunnon työssäkäyntitauko lasten teossa tuon kakkosen jälkeen, ennen kuin alkaa lapsia tehtailemaan oikein ketjussa :girl_wink::girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä onko tästä jo kysytty täällä, selailin pikaisesti ketjua läpi enkä ainakaan huomannut..

 

Osaisiko kukaan siis auttaa seuraavanlaisessa ongelmassa. Olen palaamassa töihin ja vajaan vuoden ikäistä lastamme hoitamaan kotiin jäisi minun sisko (työtön). Ymmärrykseni mukaan minulla on tässä kohtaa mahdollisuus hakea kotihoidon tukea kun lapsi ei mene kunnalliseen päivähoitoon. Mutta kävinkin tässä miettimään, että meneekö tää homma sittenkään niin yksinkertaisesti kuin kuvittelin..että sisko jää lapsen kanssa kotiin ja minä maksan hänelle saamani kotihoidontuet "palkkioksi" lapsen hoidosta...täytyykö tälläisestä järjestelystä johonkin ilmoittaa ja olenko sitten työnantaja siskolleni ja pitääkö siitä tehdä jotain vero-ja vakuutusilmoituksia työnantajan toimesta?!?!? Tuntuisi tosi hullulta ajatella, että olisin siskoni työnantaja, mutta kuinkas se nyt sitten meneekään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now