eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

eemppu; äitiys- ja vanhempainrahakauden aikana voi tehdä ihan vapaasti töitä sunnuntaisin ja arkipyhinä, koska Kela ei maksa niiltä päiviltä päivärahaa. Töistä ei tarvitse edes ilmoittaa Kelaan (vrt. jos työskentelet arkisin tai lauantaisin, niin ne toki pitää ilmoittaa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilanne on tämä: Minä olen hakenut koko vanhempainvapaan itselleni. En tajunnut vanhempainvapaata hakiessa huomioida isäkuukautta, vaan ajattelin, että sen voi ilmoitella myöhemmin. NOh, Kelalle tässä ei olekaan ongelmaa, mutta nyt työnantajani (kunta) sanoo, että vapaatani ei voi muuttaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko tosiaan niin, että nyt hyvissä ajoin en voi tehdäkään muutosta. Nimim. pääpunaisena jokapaikkaan soitellut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mielenkiintoinen kysymys. Työsopimuslaissa sanotaan näin: "Työntekijä saa perustellusta syystä muuttaa vapaan ajankohdan ja pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta." Mutta toisaalta taas saa sellaisen kuvan, että tuo perusteltu syy täytyy olla jotain todella vakavaa (sairaus tai kuolema), eikä pelkkä isäkuukauden pitäminen riittäisi. Joillain työnantajilla voi joustoa löytyä enemmänkin, mutta ei ilmeisestikään kaikilla.

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tilanne on tämä: Minä olen hakenut koko vanhempainvapaan itselleni. En tajunnut vanhempainvapaata hakiessa huomioida isäkuukautta, vaan ajattelin, että sen voi ilmoitella myöhemmin. NOh, Kelalle tässä ei olekaan ongelmaa, mutta nyt työnantajani (kunta) sanoo, että vapaatani ei voi muuttaa. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko tosiaan niin, että nyt hyvissä ajoin en voi tehdäkään muutosta. Nimim. pääpunaisena jokapaikkaan soitellut.

 

Työnantajan kannalta ongelma on se, että sijainen on palkattu siihen asti, mitä olet ilmoittanut. Sijaisen työsopimusta ei voi muuttaa vain siksi, että olet päättänyt tulla aikaisemmin takaisin töihin. Jos et ole opettaja (joilla ei ole vuosilomaa), voitko pitää vuosilomasi tuona aikana, jolloin siitä ei koitu ongelma sijaisen suhteen? Monethan tekee niin, että pitävät äitiysloman ja vanhempainvapaan päälle tänä aikana kertyneen vuosiloman (ja näin koko perhe on kotona ja voi vaikka lähteä ulkomaille).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla ei tod. näk ole sijaista ja ajattelin pitää vuosiloman heti siihen päälle. Tätä asiaa oli selvittänyt työkaverini, joka on samassa tilanteessa kuin minä. Aion vielä itse soitella esimiehelle ja tivata vastauksia. Jos vastaus on ei, niin luottamusmiehen kanssa tästä keskustellaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulla on vähän sama tilanne, eli olen hakenut virkavapaata koko vanhempainvapaa-ajalle, mutta nyt mies haluaisikin pitää osan vanhempainvapaasta ei siis pelkästään isäkuukautta vaan enemmän. Saapa nähdä, mitä työnantaja on mieltä, jos olisinkin menossa töihin esim. pari kuukautta ilmoitettua aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

APUA! Mä oon ilmoittanut Kelaan, että mies pitää isäkuukauden ja näin lukee äitiysrahapäätöksessäkin. Eli ne vikat kaksi vanhempainvapaaviikkoa on varattu isälle ja sitten se pidennys. Tarkoitus oli, että mies pitäis isäkuukauden ja mä samaan aikaan kesälomani. Mut nyt miehen työtilanne onkin äkillisesti muuttumassa niin, ettei varmaan voikaan olla kuukautta töistä pois. Kysymys kuuluu, voiko noi kaksi viikkoa palauttaa mulle, eli pitäisinkin koko vanhempainvapaan itse. Tietenkin menetetään se isäkuukauden pidennys, niitähän mä en voi saada, mut se ei tässä nyt haittaa. Mitä tapahtuu vanhempainvapaan kahdelle vikalle viikolle, jos isä ei niitä voikaan pitää, ei kai me menetetä niitä kokonaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mun mielestä mulle sanottiin silloin, kun sitä lomaketta täytin, että kannattaa aluks laittaa mulle kokonaan ja sit siirtää isälle ne vikat viikot, jos mies pitää isäkuukauden, kun muuten menettää ne viikot. En siis ole aivan varma asiasta ja itsekin jäin silloin asiaa miettimään, mutta tein sit niin kuin he suosittelivat ja siirsin ne vikat viikot vasta myöhemmin miehelle...

Eikö miehesi voi pitää isäkuukautta vähän myöhemmin? Sitähän voi siirtää, jos haluaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kelan sivuilta: "Jos siirrät isäkuukautta niin, ettet pidä sitä heti vanhempainrahan jatkoksi, ilmoita siitä Kelaan. Kun ilmoitat isäkuukauden siirtämisestä, Kela jättää maksamatta vanhempainrahasta 12 viimeistä arkipäivää. Näin vanhempainrahat jäävät käytettäväksesi isäkuukautena. Tee ilmoitus 2 kuukautta ennen kuin vanhempainrahakausi muutoin loppuisi. Ilmoitus kannattaa tehdä vasta, kun olet varma isäkuukauden pitämisestä, sillä 12 vanhempainrahapäivää ei voi palauttaa äidille, kun ne kerran on siirretty isän käyttöön."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ollut puhetta isäkuukaudesta jo monta kertaa, mutta mun on pakko kysyä kun en vaan tajua... :P Jatketaan siis samasta aiheesta:

 

Eli mun vanhempainvapaa loppuu 5.2.2010. Oon anonut ja mulle on myönnetty hoitovapaata 6.2.2010 alkaen.

Mies pitää isäkuukauden eli ilmoitetaanko me kelalle isäkuukauden ajankohdaksi sitten 23.1.-19.2.2010?? Eli siitä tuo kaksi viikkoa olis sitä vanhempainvapaata ja loput 2 viikkoa isyysrahaa. Kun tuossa kelan lomakkeessa kysytään ajanjaksoa, niin onko se tuo?

Entäs kun kerran mulle on myönnetty hoitovapaa 6.2.10 alkaen, niin pitääkö mun anoa siihen muutosta vai meneekö se ton miehen ilmoituksen välityksellä? Eli että ne ei siltä kahdelta ekalta viikolta maksaiskaan hoitorahaa, vaan mies sais sen isyysrahan?

 

Mä oon niin ulalla... Kela ei oo selkeesti samalla aaltopituudella mun kanssa! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

saat koska lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa, ja ette ole hakeneet yksityisen hoidon tuki. Korjatkaa jos olen väärässä. Mikäli haet hoitolisää kodinhoitotuen lisäksi liität selvityksen saamastasi opintotuesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mietin tässä että miten sais Kelalta eniten rahaa :D

 

Jos pitää isäkuukauden, niin sit kun se loppuu niin alkaako ihan välittömästi saada kotihoidon tukia+kuntalisää, vai alkaako ne vasta kalenterikuukauden alusta tms...?

 

Mitkä mahtaa olla tulorajat hoitolisälle että sais sen maksimissaan? Tuloihin varmaan lasketaan miehen tulot eli opintotuki+ mun tulot eli hoitolisät, mutta ei asumistukea? Lisäys: Vaikuttaakohan noihin tuloihin mun viime kesän kesätyötulot jotenkin... Vai vaan jsut sen hetkiset tulot mitkä on silloin hoitovapaalla?

Edited by sasa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko mennä niin, että saan äitiyspäivärahaa ensimmäisen kuukauden ajan enemmän kuin saisin palkkaa? (Mulla tuet laitettiin viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, jolloin olen ollut yhden kuukauden kuukausipalkalla ja loput osa-aikaisena). Maksetaanko äitiyspäivärahaa kuudelta päivältä viikossa (kun palkka tulee taas viideltä päivältä? Tämä voisi selittää asian.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isäkuukauden voi pitää heti äidin vr-kauden perään tai siirtää pidettäväksi myöhemmin. Kotihoidontukea saa heti isäkuukautta seuraavasta päivästä. Opintotukea ja kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa, jos lasta ei vie kunnalliseen hoitoon. Äitiysraha maksetaan ma-la ja voi olla suurempi kuin tämänhetkinen palkkasi.

 

Tässä vastauksia muutamiin kysymyksiin. Suosittelen Kelan lapsiperhe-puhelinpalvelua 020 692 206, sieltä saa vastauksen eli ei tarvitse mielessään mietiskellä ja pohdiskella.

 

Edit. Hoitolisän tulorajat löytyvät www.kela.fi

Edited by Domus PRKL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Voiko mennä niin, että saan äitiyspäivärahaa ensimmäisen kuukauden ajan enemmän kuin saisin palkkaa? (Mulla tuet laitettiin viimeisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, jolloin olen ollut yhden kuukauden kuukausipalkalla ja loput osa-aikaisena). Maksetaanko äitiyspäivärahaa kuudelta päivältä viikossa (kun palkka tulee taas viideltä päivältä? Tämä voisi selittää asian.

 

Voi mennä niin että saa enemmän, niin mullakin meni. Käytännössä se meni niin, että työnantaja maksoi mulle tes:n mukaan ekat 3 kk sitä normaalia palkkaa ja Kela maksoi mulle sen ylimenevän osan. Kun 3 kk oli ohi, Kela alkoi maksaa mulle kokonaista vanhempainrahaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja ^^ Kiitos, näin mä epäilinkin, että voi pitää ihan paikkansa (tulotkin kun on laskenut minun lisäkseni kaksi muuta henkeä ja kaikki on päätyneet samaan), mutta jotenkin vaan silti tuntui uskomattomalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko vanhempainpäivärahan saajaa muuttaa sen jälkeen, kun päätös on jo annettu? Eli voiko mies pitää osan vanhampainvapaasta, vaikka minä olen alun perin hakenut sitä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Voi. Meille jopa sanottiin, että kannattaa ekaks anoa äidille sitä koko aikaa ja sen jälkeen tehdä muutos ja siirtää osa isälle. Näin me teimme ja mies piti isäkuukauden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään tietoa koskeeko tuo isäkuukauden pidennys (4 vkoa --> 6 vkoa) ensi vuoden alusta myös niitä isiä, joiden muksu on jo syntynyt vai niitä, joilla vauva syntyy vasta ensi vuoden puolella? Isännän pitäis ilmoittaa pikkuhiljaa työnantajalleen isäkuukauden pitämisestä (tammikuun lopulla), mutta kaiketi olis hyvä tietää montako viikkoa sillä lomalla nyt sitten on... Paikallisessa Kelassa eivät tähän osanneet vastata, olisko joku täällä saanut vastausta tähän kysymykseen?

 

Help!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Onko kellään tietoa koskeeko tuo isäkuukauden pidennys (4 vkoa --> 6 vkoa) ensi vuoden alusta myös niitä isiä, joiden muksu on jo syntynyt vai niitä, joilla vauva syntyy vasta ensi vuoden puolella? Paikallisessa Kelassa eivät tähän osanneet vastata
No onpa kyllä, etteivät edes Kelassa tiennyt! :o

 

^^Koskee niitä joiden äitiysloma alkaa vasta ensi vuoden puolella.
Juuri näin. Tässä YLE:n tiedote asiasta.

 

Nykyään isät ovat oikeutettuja kahden viikon ylimääräiseen isyyslomaan, jos he käyttävät vanhempainvapaan kaksi viimeistä viikkoa. Nyt tätä ylimääräistä isyyslomaa ollaan pidentämässä kahdella viikolla, eli isäkuukausi on pitenemässä kuuteen viikkoon.

Pidennys koskisi tapauksia, joissa ensimmäinen vanhempainpäiväraha maksetaan lain tultua voimaan eli vuodenvaihteen jälkeen. Vanhempainrahaa ovat äitiys-, isyys- ja vanhempainraha. Äitiysrahan maksaminen aloitetaan jo ennen lapsen syntymää, joten loppuvuodesta rahaa saavat jäävät ilman pidennettyä isyyslomaa.

Edited by thulin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi huoh :(

 

Miehen pitäisi aloittaa isäkuukausi parin viikon päästä, ja tästä onkin ilmoitettu hänen työnantajalleen 2kk aiemmin, kuten pitikin. Sitä ei vain muistettu/tajuttu, että myös Kelalle olisi pitänyt jättää hakemus 2kk ennen aiottua isäkuukautta (siksikin, että esikoisen aikana kolme vuotta sitten rahat piti hakea jälkikäteen). Nyt tilanne on se, että mieheltä ehkä evätään vanhempainpäiväraha isäkuukaudelta, kun ei tajuttu hakea sitä ajoissa. Onko kenellekään muulle käynyt näin ja mitä sitten tapahtui? V*tuttaa sekin, että mä jo luovuin 12 viimeiseltä päivältä omista vanhempainrahoistani, joten nekin olisivat menossa kankkulan kaivoon :angry:

 

Ja nyt en sitten kiitos kaipaa saarnaa siitä, miten asiat pitäisi hoitaa ajoissa jne., nämä tiedetään kyllä... Vähän on myöhäistä rypistellä, kun on p*skat jo housussa, mutta siis onko kellekään muulle tapahtunut vastaavaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now