eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

Ei ne Kelassakaan vielä tiedä isäkuukauden pidennyksestä sen tarkemmin, koska laki hyväksyttiin juuri ja siitä ei ole vielä tullut minkäänlaista ohjeistusta, eli ketä koskee ja ketä ei. Yle, iltapäivälahdet yms kyllä uutisoivat kaikenlaista, mutta virallisin tieto löytynee Kelan sivuilta jossain vaiheessa.

 

Jos vanhempainrahakauden 12 viimeistä päivää on siirretty isän käyttöön, mutta isäkuukauden hakemus tulee myöhässä, niin se kannattaa perustella hyvin. Tai jos mahdollista, niin yrittää siirtää isäkuukautta hieman eteenpäin työnantajan kanssa (tietenkin sen 180 päivän siirtomahdollisuuden sisällä).

 

Ja sitten ihan muistutuksena, ei saarnauksena, että isyysrahaa voi hakea jälkikäteen, mutta isäkuukautta ei.

Edited by Domus PRKL

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, Domus PRKL!

 

Meillä kyse ei ole käsittääkseni tuosta isäkuukauden pidennyksestä, vaan mies on pitämässä ihan vain sen nyt laissa voimassa olevan 24 arkipäivän isäkuukauden. Siirtäminenkään ei tässä tapauksessa tule kyseeseen, koska mies on pitämässä isäkuukauden viimeisenä mahdollisena ajankohtana, eli äidin vanhempainvapaan päättymisestä tulee isäkuukauden päättyessä juuri tuo 180 vrk. Isyyslomat on pidetty ja haettu jo äitiyspäivärahan aikaan.

 

Mies soitti tänään asiasta Kelalle, ja kuulema asia on viime kädessä sen hakemuksen vastaanottavan etuuskäsittelijän päätettävissä. Päätöksestähän toki voi sitten valittaa. Mitään ns. kunnollista syytä (eli sairautta tms.) hakemuksen myöhästymiseen meillä ei kylläkään ole, ihan vain puhtaasti tietämättömyys, ja se ei ilmeisesti riitä.

 

Kuulema kuitenkin mä voin saada ne luovuttamani 12 päivän vanhempainrahat, ja voihan miehelle sitten hakea hoitorahaa kuitenkin tuolle "isäkuukauden" ajallekin.

 

Ottaa vaan aika isolla v:llä silti päähän, onneksi sentään on joulukuu ja tulee veronpalautukset, jotka jeesaa hieman!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on käsittääkseni aika yleistä, että isäkuukautta ei muisteta hakea. Onko se sitten niin epäselvästi sanottu oppaissa? Mielestäni ainakin Lapsiperheille - opasvihkosessa lukee, että 2 kk ennen pitää hakea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sanotaan kyllä selvästi monessakin paikassa. Meille ei vain tullut mieleenkään tarkistaa tuota/muistunut mieleen, kun niitä vihkoja oli selailtu viimeksi isyysrahoja hakiessa. Lisäksi useimpia Kelan etuuksia, ainakin niitä, joita me ollaan haettu, on yleensä voinut hakea vaikka takautuvastikin.

 

No, eipä tässä auta kuin odotella tuomiota.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Päivitän nyt vielä meidän tilanteesta. Mies soitti maanantaina Kelaan, josta sanottiin, että ainoa hyvä perustelu meidän tapauksessa oli se, että mä olen jo luopunut siitä 12 päivän vanhempainrahasta, että se joka tapauksessa maksettaneen. Mutta siis eihän tuokaan myöhästymistä perustellut, vaan ainoastaan mä olisin saanut jo pois antamani rahan takautuvasti. Sen enempää Kelasta ei ollut sanottu, mutta hakemukseen oli laitettu kiireellisyysmerkintä.

 

No, päätös oli tullut eilen, ja se olikin myönteinen :o:) Oltiin kyllä tosi tyytyväisiä, kun tiedettiin, että ihan yhtä hyvin olisi voinut tulla hylsy. No, opittiin toivottavasti jotain, ainakin se, että pitää ottaa todella hyvissä ajoin aina selvää noista hakuajoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmalla automaattisesti oikeus osittaiseen hoitovapaaseen, tai siis toisinsanoen työajan lyhentämiseen? Vai voiko työnantaja evätä tämän? Lapsi olisi kotona kuitenkin koko ajan, eli ei kunnallisessa/yksityisessä hoidossa.

 

Jos työajan lyhentämiseen ei ole oikeutta, niin onko sitten oikeus jäädä kokonaan hoitovapaalle 2kk ilmoitusajan jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä Kelan sivuilta:

[Osittaisen]Hoitovapaan saaminen edellyttää, että olet ollut saman työnantajan palveluksessa vähintään 6 kuukautta viimeksi kuluneen vuoden aikana. Sovit hoitovapaan toteutuksesta työnantajan kanssa

 

Käytännössä tuo toteutuksesta sopiminen tarkoittaa ymmärtääkseni sitä, että halutessaan työnantaja voi vaatia työntekijää lyhentämään työaikaansa jokaisena päivänä, eli yleensä tekemään 6h päivää (yht. 30h/vko). Jotkut työnantajat (kuten esim. omani) suostuvat myös siihen (jos sitä siis haluaa), että työntekijä on poissa kokonaisen päivän viikossa ja tekee muina normaalia työaikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun mies meinaas kysyi asiaa tänään töissä ja häneltä evättiin se het kättelyssä <_< Mitenköhän tästä nyt pitäis alkaa 'tappeleen' sit miehen työnantajan kanssa...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No jos miehesi kuuluu liittoon, niin liittohan tappelee hänen puolestaan. Jos työsuhde on kestänyt 6 kk viimeksi kuluneen vuoden aikana, niin työsopimuslain mukaan hänellä on oikeus osittaiseen hoitovapaaseen. Liitolla uhkaaminenkin voi auttaa tai työsuojeluvaltuutetulla tms.. Tai pelkkä lakitekstikin voi valaista työnantajaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi hitto! Mies tuossa laski veroprossaansa että onko ottanu tippuneet korot huomioon ja oli niin aloinpa miettiä olenko minä ja en. Äitiysrahan verotuksessahan ei kai noita vähennyksiä oteta huomioon mutta en minä alkuvuoden palkoistakaan nostanut verotusta kuin vähän 13->18 niin n yt en ymmärrä yhtään tippaa tuleeko mulle sitten mätkyjä vai mitä? Tavan työvuotena on äly vielä jotenkin näihin asioihin riittänyt mutta nyt ei lainkaan kun tää tuki sekottaa. Osaako joku neuvoa saako siitä tuen veroprossasta 20 palautusta tai mitä ihmettä? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Nyt en ole ihan satavarma ymmärsinkö oikein, mutta voithan korottaa loppuvuodeksi (=joulukuuksi) veroprosenttiasi Kelaan, jos tuntuu, että maksat tällä hetkellä liian vähän veroa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin ja netin verokorttipalvelussa pystyy laskemaan "oikean" veroprosentin, kun syöttää tulotiedot sinne. Tuet ja niistä maksetut verot merkitään sinne omiin kenttiinsä, joten nekin tulevat otetuksi huomioon.

 

Muoks. Tässä linkki. Niin ja sitä verokorttiahan ei ole pakko tilata. Voi täyttää vaan tiedot, jolloin näkee, paljonko veroprosentiksi tulisi ja jättää sitten hakemus lähettämättä.

Edited by Siona

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi apua... Mie olen niin pihalla! Onko kellään mitään tietoa siitä, että miten kannattaa toimia kesäloman kanssa? Mulla alkaa äitiysloma huhtikuun alussa, enkä tietenkään voi pitää kesälomia ennen sitä, kun ei ole kesälomakausi... Mutta koska ihmeessä mie sitte voin pitää ne kesälomat (vajaa kuukausi)? Onko vanhempainvapaa pakko aloittaa suoraan äitiysvapaan jälkeen? Mietin sitä, että voisinkohan pitää kesäloman siinä äitiysvapaan ja vanhempainvapaan välissä... Voi että osaa olla hankalaa! Pitää ehkä kysellä vähän työnantajankin puolelta, että onko heillä jokin järkevä ratkaisu tähän...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ eikös kesälomat yleensä pidetä vanhempainvapaan ja mahdollisen hoitovapaan välissä. Äitiysvapaan ja vanhempainvapaan välissä ei taida onnistua. Jos miehesi aikoo jäädä isäkuukaudelle, niin se on sitten samaan aikaan kun sinä olet kesälomalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^mä itse jäin äitiyslomalle toukokuun 2009 lopussa. En pitänyt kesälomaa vuonna 2009, vaan pidän sen nyt kesällä 2010. Saan olla siis tänä kesänä 8 viikkoa kesälomalla kun äitiysloman ajalta on kertynyt jo uusikin :)

 

Aika yleistä on että jos jäät hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen, niin pidät kesäloman samalla kun mies pitää isäkuukauden. Meillä tehdään kuitenkin niin, että mies pitää isäkuukauden mun vanhempainvapaan päätyttyä maaliskuun lopussa kun mä meen töihin ja mies jää sitten hoitovapaalle. Mä pidän viime ja tämän vuoden kesälomat vasta myöhemmin kesällä tänä vuonna. Saikohan tosta nyt mitään selvää :rolleyes:

 

Se sun kesäloma ei mihinkään katoa, joten älä turhaan pelkää. Selvintä on varmaan työnantajan kanssa sopia että pidät sen joskus myöhemmin niin selvää sitten molemmille osapuolille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitikö hoitovapaan tukea hakea 2kk ennen hoitovapaan alkua? entäs jos en vielä tiedä, koska palaan takaisin töihin, mihin saakka haen hoitorahaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vääntäkää joku rautalangasta... Saako käytännössä vanhempainrahakaudella minimipäivärahan lisäksi mitään rahaa 1) alle 3-vuotiaasta tai 2) 3 vuotta täyttäneestä sisaruksesta? Espoo-lisää ei taida saada, mutta hoitolisää ehkä (miehelläkin pienet tulot)? Miten se lasketaan? (En tajua noita Kelan selvääkin selvempiä esimerkkejä taaskaan...)

 

Muoks. Osasin lopulta laskea, että ainakin alle 3-vuotiaasta saisi (jos tulot pysyvät syksyllä samana kuin nyt) pienen hoitolisän. Mutta saako enää sitten, kun esikoinen täyttää 3 vuotta?

Edited by Miinanen

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Käsittääkseni ei, koska kelan sivuilla lukee: "Myös perheen yli 3-vuotiaista lapsista voidaan maksaa kotihoidon tukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, joka saa kotihoidon tukea."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin minäkin olin tajuavinani :) No, eipä tarvitse enää ihmetellä, miksi jotkut laittavat isommat lapset päivähoitoon vaikka ovat vauvan kanssa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä esikoinen on ollut syksytä lähtien virikelapsena tarhassa 2krt viikkossa. Soitin kelaan ja kyselin, että saanko kodinhoitotukea niiltä päiviltä kun ei ole tarhassa. Noh en saa. Eikä poiskaan otto mitään hyövytä kun pitäisi tytön paikka antaa pois. Ja sit syksyllä alkaa uutta paikaa jonottamaan. Joten tultiin miehen kanssa siihen tulokseen, että tullaan toimeen "pienemmällä" rahamäärällä ja annetaan tytön käydä 2 krt viikossa tarhassa kun se siellä viihtyy todella hyvin.

 

Jos ei ois tarhapaikkaa saisin kodinhoitotukea kummastakin tenavasta. Nyt sit vaan yhdestä

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä kysymykseni koskee lähinnä verotusta, mutta siis kelan tukien kautta ;) Josko joku osaisi vastata... Eli. Saan äitiyslomani ensimmäisiltä 3 kuukaudelta palkan työnantajaltani. Lasketaanko se palkaksi vai kelan tueksi? Kelahan maksaa noilta kuukausilta kuitenkin tuen työnantajalleni. Siksi kiinnostaa, kun tuista verotus on kovempi kuin palkkatuloista.

 

Edellisestä syystä, haluaisin pitää myös vuosilomani äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä. Onko joku tehnyt niin, onnistuuko se? Näköjään joku oli jo aiemmin kommentoinut, että se tavataan pitää vanhempainvapaan päätteeksi. Käyhän kai sekin, mutta sitten jäisi vain parisen kuukautta, kunnes olisi taas uuden vuosiloman aika? Eikai niitä voi kahta pitää putkeen, vaan niissäkin on joku "takaraja" mihin mennessä lomat pitää pitää?? Olen yrittänyt selvittää asiaa työnantajani kanssa, mutta toistaiseksi en ole vielä ketään tavoittanut, joka osaisi vastata kysymyksiini. Ehkäpä täällä on fiksumpaa porukkaa :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minusta työpaikka maksaa sen palkan sinun heille toimittaman verokortin mukaan. Näin ainakin minulla oli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ mutta jos sä pidät kaikki vanhempainvapaan loppuun asti kertyneet lomapäivät, niin sittenhän lomapäivät on nollissa, eikä ole mitään uutta vuosilomaa tulossa. Tekstistäsi ei selvinnyt, että meinaatko jäädä hoitovapaalle vai et, mutta hoitovapaaltahan ei kerry lomapäiviä. Jos palaat töihin vanhempainvapaan ja heti perään pidetyn vuosiloman jälkeen, niin täysi vuosiloma on vasta vuoden päästä.

Edited by Lionne

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämä kysymykseni koskee lähinnä verotusta, mutta siis kelan tukien kautta ;) Josko joku osaisi vastata... Eli. Saan äitiyslomani ensimmäisiltä 3 kuukaudelta palkan työnantajaltani. Lasketaanko se palkaksi vai kelan tueksi? Kelahan maksaa noilta kuukausilta kuitenkin tuen työnantajalleni. Siksi kiinnostaa, kun tuista verotus on kovempi kuin palkkatuloista.

 

Edellisestä syystä, haluaisin pitää myös vuosilomani äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä. Onko joku tehnyt niin, onnistuuko se? Näköjään joku oli jo aiemmin kommentoinut, että se tavataan pitää vanhempainvapaan päätteeksi. Käyhän kai sekin, mutta sitten jäisi vain parisen kuukautta, kunnes olisi taas uuden vuosiloman aika? Eikai niitä voi kahta pitää putkeen, vaan niissäkin on joku "takaraja" mihin mennessä lomat pitää pitää?? Olen yrittänyt selvittää asiaa työnantajani kanssa, mutta toistaiseksi en ole vielä ketään tavoittanut, joka osaisi vastata kysymyksiini. Ehkäpä täällä on fiksumpaa porukkaa :rolleyes:

 

 

Saat palkan, ja se lasketaan palkaksi. Kela maksaa tuen työnantajallesi, mutta palkkaasi menevät kulut ovat työnantajalle suuremmet kuin sen saama tuki. Palkka on siis palkaa.

 

Voit laskettaa tukia varten uuden verokortin. Helpoiten se käy, kun otat viimeisimmän palkkakuittisi ja Kelan tukilaput esille, ja soitat niiden kanssa verotoimistoon. Laskevat uuden prosentin sulle.

 

Pahoittelen, mutta en ymmärtänyt aiemmasta, miksi haluaisit pitää vuosiloman äitiysloman ja vanhempainvapaan välissä?

Miksi et pitäisi vuosilomaa vasta vanhempainvapaan lopussa, ennen töihin palaamista / hoitovapaalle / työttömäksi jäämistä? Varmastikin työnantajasi on tietoinen, ettei vuosilomat mihinkään katoa. Vaikka ne jäisi sinulta kokonaan pitämättä tänä vuonna, on sinulla oikeus pitää tämän vuoden lomat ensi vuonna - vaikkapas putkeen ensi vuoden loman kanssa!

Edited by Manta

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now