eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

Onko tosiaan niin, että jos isä on yhdenkin päivän töissä kuuden viikon isäkuukauden ajalla, niin tuki peritään takaisin koko kuudelta viikolta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No kuulostaapa älyttömältä! Mutta eihän noista Kelan kiemuroista tiedä. Ainakin sunnuntaisinhan saa tehdä töitä. Opiskelusta myös sanotaan, että kunhan hoitaa lasta samalla, voi opiskella.

 

Mutta en siis tuohon varsinaista vastausta tiedä, vähän vaan pitää kauhistella, jos se oikeasti on noin. Oisko mahdollista jotenkin ilmoittaa, että mahdollinen työpäivä on ollut sunnuntai, niin ei vaikuttaisi?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Sunnuntaisin siis saa olla töissä eikä se vaikuta, mutta yksikin muu päivä kai sitten vaikuttaa. :girl_mad: Ongelmana on se, että jos mies on töistä pois yli neljä viikkoa niin joudumme luopumaan työsuhdeautosta, eikä se taan kannata...

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Meillä ei ole tuosta kokemusta, mutta äitihän saa olla vanhempainvapaalla töissä vaikka joka päivä, töissäolopäivät vaan pitää ilmoittaa Kelalle ja niiltä päiviltä saa minimipäivärahaa eikä ansiosidonnaista. Voi olla että isälle on eri säännöt tai isäkuukaudella pätevät eri säännöt. Jos näin on, niin eihän miehen ole pakko pitää isäkuukautta koko kuutta viikkoa, vaan teidän tapauksessanne hän voisi pitää vaikka päivää vaille neljä viikkoa. Kun siis isä pitää ne viimeiset kaksi viikkoa vanhempainvapaasta hän saa oikeuden ylimääräisiin neljään viikkoon, mutta tuosta neljästä viikosta hän saa käyttää juuri sen määrän päiviä kuin haluaa, koko neljää viikkoa ei ole pakko käyttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Todennäköisesti pitääkin sen neljä viikkoa joka tapauksessa. Mä vaan oon hullu ja haluaisin töihin kuudeksi viikoksi. :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jis mä olen ensin hoitovapaalla 4kk voiko mies heti perään olla vielä 1kk hoitovapaalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten se kolmen vuoden sääntö toimii, eli siis jos saa kaksi lasta kolmessa vuodessa otetaanko siitä toisesta lapsesta äitiyspäivärahaa laskettaessa huomioon ensisijaisesti työtulot edelliseltä vuodelta vai ne edelliset äitiyspäivärahat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kumpi sulle tulee edullisemmaksi. Kela maksaa ensisijaisesti aina sen suurimman mahdollisen päivärahan.

 

Niin ja muoks. sun ei tarvitse sitä itse tietää, Kela laskee sen parhaan vaihtoehdon. Toki kannattaa se laskelma tarkistaa huolella, Kelasta kun ei koskaan voi olla varma...

Edited by Allu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jis mä olen ensin hoitovapaalla 4kk voiko mies heti perään olla vielä 1kk hoitovapaalla?

 

Ei kai siinä ole mitään estettä :) teillä pitäis ymmärtääkseni molemmilla olla oikeus pitää hoitovapaata kahdessa pätkässä, ennen kuin nuorin (tai nuorimmat) täyttää sen 3 vuotta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko äiti olla työttömänä työnhakijana ja saada siis ansiosidonnaista päivärahaa samaan aikaan, kun mies pitää ikäkuukauden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kannattaa, mutta tottakai nekin vanhempainrahapäivät on sitten sieltä seuraavan kauden loppupäästä pois (eli ei ne korkeamman rahan päivät siitä silti lisäänny).. Mutta jos nyt ajattelee, että niille rahoille olisi suurin tarve mahdollisimman pian :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ah, niin joo! Totta :) kai siitä jonkun pari kymppiä enemmän saa jos on kahden lapsen kanssa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se edes ole vain pari kymppiä, sisaruslisä alle kolmevuotiaastahan on melkein satasen ja mahdollisesti kuntalisä siihen päälle. Hoitolisääkin voi saada enemmän joissain tapauksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se edes ole vain pari kymppiä, sisaruslisä alle kolmevuotiaastahan on melkein satasen ja mahdollisesti kuntalisä siihen päälle. Hoitolisääkin voi saada enemmän joissain tapauksissa.

 

Ai se on niinkin paljon? Ihan kiva kyllä :) meillä ei mistään kuntalisistä oo tietoakaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mäkin luulin, että se on jonkun säälittävän 50 euroa miinus vero. Se kai on joskus ollut. Mä kai sitten saan toisesta tuplasta sen kotihoidontuen ja toisesta sitten sisaruslisän. Typerää. Vaadin kaksi kotihoidontukea!!!! :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ :D

 

Joo kyllähän nuo on ajan myötä vähän nousseet, ja se sisaruslisähän pienenee sitten yli kolmevuotiaasta on enää 63 euroa...

 

Minä tässä mietin onko omassa tapauksessani tuolla väliä, ei vissiin niin paljon kun ennen äitiyslomaa on kaksi alle kolmevuotiasta ja äitiysloman jälkeen on kaksi alle kolmevuotiasta ja yksi yli kolmevuotias, josta ei saa kuntalisääkään... Tuon 63 euroa ehkä siis, mutten taida sen takia varhentaa, kun ei ole vielä ihan varmaa, pitääkö mies osan vanhempainvapaista...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisittekohan auttaa tälläisessä kysymyksessä...?

Olen nyt kotona vielä vanhempainrahalla, joka päättyy piakkoin ja jään hoitovapaalle. Haen töitä syksystä alkaeni, mutta vielä ei työpaikasta ole varmaa tietoa. Mieheni on opiskelija ja hän on kesälomallaan töissä ja palaa syksyllä taas kouluun. Hain kuitenkin varuiksi lapselle jo hoitopaikkaa hyvissä ajoin, vaikka varmaa hoidon aloituspäivää ei tiedossa olekaan. Nyt sain kunnalta hoitopaikka päätöksen hakemukseni mukaisesti 6.8 alkaen. Kunnan päivähoitotoimiston mukaan hoidon tarkemman aloituspäivän voi sopia sitten myöhemmäksikin, kun hoidon tarve selkiytyy ja kehottivat hakemaan paikkaa mieluummin riittävän ajoissa. Nyt töitä saan mahdollisesti aikaisintaan syyskuun alusta, joten hoitopaikan aloitus siirtyy tuosta joka tapauksessa muutaman viikon eteenpäin.

Mutta miten kelan kanssa, loppuuko hoitorahaoikeuteni tuohon 6.8 vaikka hoito alkaisi vaikka vasta syyskuun alusta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ei minusta sillä ole mitään tekemistä asian kanssa. Sinähän ilmoitat kelalle itse, milloin lapsi menee hoitoon. Ei Kela niitä tietoja päiväkodilta kysele, ja vaikka kyselisikin, kotihoidossa lapsi on niin kauan kun menee hoitoon ja on näin ollen oikeutettu tukeen.

 

Vähän aiheen ulkopuolelle, mutta kannatta tarkistaa, mitkä on teidän kunnassa ehdot maksuttomalle heinäkuulle. Meillä ja ilmeisesti lähes kaikissa kunnissa hoito tulee aloittaa elokuussa, jotta seuraavana kesänä saa maksuttoman heinäkuun. Eli jos syyskuun alusta lapsi menee hoitoon, maksatte heinäkuustakin. Meillä ainakin riitti, että aloitti elokuun viimeinen päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt tarttis pikaista apua! Nää kela-hakemukset on aina yhtä vaikeita tai sitte mulla ei vaan sytytä :grin:

 

Täyttelen tässä kotihoidontuki hakemusta ja kysymys kuuluu saako kotihoidontukea vuosiloman ajalta? Ja jos saa, niin pitääkö mun ilmoittaa ne tulevat kesälomarahat tuloihin? Entä pitääkö mun ilmoittaa miehen tulot hoitovapaan ajalla, kun eihän mulla ole silloin tuloja? Siis koitan hakea samalla hoitolisää, jos sitä sais kans ja lomakkeessa on: omat tulot, mitä siihen laitetaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kodinhoidontukea saa vuosilomankin ajalta. Sitä saa aina jos lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa :) Mä en laittanu kesälomarahoja tuloihin, tosin en hakenu sitä hoitolisää. Mutta kannattaa ottaa huomioon että jos on muita tuloja siinä kuussa kun saa kodinhoidontukea, verotetaan tuota tukea lisäprosentilla. Tämän välttää jos hommaa etuuksille oman verokortin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä ne lomarahat on niitä sinun omia tuloja. Puolison tulot laitetaan sitten siihen puolison tulot -kohtaan. Jos ei hae hoitolisää, niin sitten ei tuloilla ole merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now