eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

^ no johan selvisi, kiitos Tiinuska!

 

Minun kauniissa maailmassani arkipäiviä ovat ma-pe eli tuota lauantaita en osannut laskea mukaan :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onkohan tätä kysytty jo...

 

Olen jäämässä hoitovapaalle heti isäkuukauden jälkeen, ja työsuhteeni (määräaikainen) loppuu vuoden vaihteessa eli hoitovapaan aikana. Tuleeko minun ilmoittautua työkkärissä työttömäksi, vai teenkö ilmoituksen vasta sitten kun oikeasti haluan ottaa vastaan töitä?

 

Olen käsittänyt että jos ilmoittaudun työnhakijaksi niin minulla on tietty velvollisuus osallistua kaikenmaailman huuhaakursseille ja ottaa vastaan työpaikka jos minut sellaiseen valitaan, jottei rahanmaksu katkea - onko tämä käsitys ihan väärä? Mielummin ottaisin tietty ansiosidonnaisen päivärahan joka pesee kotihoidon tuen 100-0 mutta kun en halua vielä mennä töihin takaisin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saiskos vielä näin asiasta tietämättömälle valaistusta;

 

Eli jos saan vauvan vuonna 2009, niin lasketaanko tulot vuoden 2007 verotuksen mukaan?!

-Ainakin se sopisi hyvin, koska silloin oli suuremmat tulot kuin nyt tänävuonna... :P

Vai mitenkä ne oikein katsotaan?! :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tällainen lauseke ilmestyy Kelan vanhempainrahalaskurin yläpuolelle kun vanhempainrahakauden alkamisajankohdaksi laittaa 2.1.2009: Verotuksessa todettuja työtuloja koskevat tiedot on annettava etuuden alkamisajankohdasta kaksi vuotta taaksepäin olevalta vuodelta. Esimerkiksi: Etuus on alkanut vuonna 2006, verotiedot annetaan vuodelta 2004.

 

Eli vastauksena kysymykseesi, kyllä, lasketaan vuoden 2007 verotuksen mukaan!

 

Tietäisikö kukaan tällaista:

 

Meillä työpaikka maksaa ekan 3 kk palkan, ja aion myös hakea äitiysrahaa viimeisen 6 kk tulojen mukaan. Noita molempia varten pitää täyttää samasta lomakkeesta kaksi eri kohtaa, mutta viimeisten 6 kk -tulothan tiedetään vasta juuri ennen äitiyslomaa. Riittääkö siis, että työnantaja palauttaa koko lomakkeen kelaan vasta äitiysloman alettua, vai pitääkö tuo 3 kk ajalta maksettavan palkan selvitys palauttaa samaan aikaan kuin muutkin lappuset eli viim. 2 kk ennen loman alkua?

Juuri loppuviikosta juttelin meidän (työnantajana kaupunki) palkanlaskijan kanssa ja hän sanoi, että toimittavat sen lisälappusen Kelaan vasta sitten, kun olen jäänyt äitiyslomalle. Toimitin sen oman "ison" hakemukseni raskaudenkestotodistuksineen palkkuriin, josta laittavat sen hetimiten eteenpäin Kelaan. Toiminta ei vaikuta (ainakaan ei pitäisi vaikuttaa) mun äitiysavustuksen (=pakkauksen) saantiin, mutta rahapäätökset saan vasta äitiysloman jo alettua. Mäkin saan ekalta kolmelta kuukaudelta eli 72 arkipäivältä palkan, joten ei sillä päätöksellä niin kiirekään ole..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Se etuuden alkamisvuosi katsotaan siitä, kun sun äitiyslomasi alkaa.

Eli jos sun LA on esim. 2.1.2009, niin sun äitiyslomas alkaa jo 2008 vuoden puolella, jotenka sun etuusraha lasketaan 2006 vuoden mukaan (tai viimeiset 6kk, jos tulot on 20% paremmat).

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^^ Minulle taas sanottiin neuvolassa, että riippuu täysin siitä, milloin vuoden 2007 verotus vahvistetaan, lasketaanko etuusraha vuoden 2006 vai 2007 mukaan. Minulla LA 19.9. Kovasti toivon, että neuvolatäti ei ole oikeassa, koska vuoden 2007 tuloni ovat reilusti surkeammat (mutta ei kuitenkaan ihan 20 prossaa <_< ) Eli olette vahvasti sitä mieltä, että vuoden 2006 verotuksen mukaan mennään? Joohan? :rolleyes:

 

Anina, saat siis äitiysrahapäätöksen vasta äitiyslomasi jo alettua? Olen myös kaupungin pitkässä ja kapeassa leivässä kiinni, ja olen jo huolestuneena soitellut kaupungin sairauskassaan, että missä päätökseni viipyy (ollut yli kuusi viikkoa matkalla) - äippäpakkaus saapui kuukausi sitten ja palkallisen äitiysvapaan pitäisi alkaa kolmen viikon kuluttua. Sanoivat että tulossa on... Mutta milloin... Olen vain huolestunut riskistä jäädä töistä pois ilman "kirjallista päätöstä" asiasta, vaikka palkalliselle jäänkin. Typerää stressata näistä paperiasioista, kun olisi niin paljon muutakin mietittävää... :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Anina, saat siis äitiysrahapäätöksen vasta äitiyslomasi jo alettua?

 

Näin mä asian ymmärsin :) Palkkurin täti sanoi, että laittavat lisälapun Kelaan vasta äitiysloman alettua, jotta voivat varmasti laskea oikein kaikki eurot, mitä edelliseltä 6kk:lta olen tienannut. Sanoi sen olevan heillä yleinen käytäntö ja Kela tietää sen.. Tosi kiva, jos Kelasta tulisikin sitten päätös, että sori, liian myöhään toimitettu, et saa mitään. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sen lisälapun voi toimittaa kyllä myöhemminkin, kunhan se varsinainen hakemus on toimitettu ajoissa. Näin toimin itsekin, että varsinainen hakemus normaaliajassa ja lisälappuset vasta sitten äitiysloman alettua.

 

^^Jos jäät vuonna 2008 äitiyslomalle, niin se lasketaan 2006 mukaan.

muoks. Kelan sivuilta: Vuonna 2008 päiväraha maksetaan siis vuoden 2006 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella.

Edited by Uppis

Share this post


Link to post
Share on other sites
^^^ Minulle taas sanottiin neuvolassa, että riippuu täysin siitä, milloin vuoden 2007 verotus vahvistetaan, lasketaanko etuusraha vuoden 2006 vai 2007 mukaan. Minulla LA 19.9. Kovasti toivon, että neuvolatäti ei ole oikeassa, koska vuoden 2007 tuloni ovat reilusti surkeammat (mutta ei kuitenkaan ihan 20 prossaa <_< ) Eli olette vahvasti sitä mieltä, että vuoden 2006 verotuksen mukaan mennään? Joohan? :rolleyes:

Ei sillä verotuksen vahvistamisajankohdalla ole varsinaisesti merkitystä, koko vuosi 2008 lasketaan vuoden 2006 tulojen mukaan (ja vuonna 2009 vuoden 2007 tulojen mukaan jne).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksistanne verovuodesta! Jos Anina sulle on sanottu noin, niin kyllä se niin myös menee. Pääasia että on itse hakenut ajoissa. Mullekin kyllä sanottiin, että he huolehtivat lisäosan Kelaan, joten kaipa ne päätökset sieltä ajan kuluessa tulevat :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En valitettavasti ehdi selaamaan kokoa ketjua läpi...kyselisin isälle maksettavista etuuksista.

 

Kun isä on töissä ja pitää isyysloman, niin maksaako työpaikka hänelle normaalin palkan siltä ajalta (ja Kela maksaa työpaikalle) vai saako isä pelkästään isyysrahaa Kelasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Riippuu ihan työnantajasta. Mun mieheni edellinen työnantaja olisi maksanut täyttä palkkaa isyysloman ajalta, mutta keväällä miehen koko tiimi myytiin toiseen yritykseen, ja siellä ei olekaan näin eli mieheni oli palkattomalla vapaalla töistä isyysloman ajan, ja nyt jälkeenpäin hän hakee isyysrahaa olikos se kelan kaavakkeella SV29.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Miksei saisi? Kun ei päättymisajankohtaa ole pakko ilmoittaa hakuvaiheessa, niin kai sen sitten voi keskeyttää jos haluaakin töihin - näin ainakin mä aion tehdä, kun työsopimus loppuu hoitovapaan aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiys- ja vanhempainraha äitiyslomaa edeltävien 6 kk tulojen perusteella: Lasketaanko mukaan kaikki ne palkat jotka kilahtaa tilille näissä päivämäärärajoissa vai pitääkö hankalammin laskea niiden työpäivien mukaan jotka spesifisti kuuluvat tähän 6 kk kauteen? Esimerkiksi, edeltävä 6 kk alkaa mulla jostain kesäkuun puolivälistä eteenpäin, mutta sain 30.6. koko kesäkuun palkan - lasketaanko tämä koko palkkakuitti mukaan vai vain puolet siitä? Tällä on merkitystä, koska mun työtulot vaihtelee kuukausittain reilusti ja työnantajakin ehtii vaihtua pari kertaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Äitiys- ja vanhempainraha äitiyslomaa edeltävien 6 kk tulojen perusteella: Lasketaanko mukaan kaikki ne palkat jotka kilahtaa tilille näissä päivämäärärajoissa vai pitääkö hankalammin laskea niiden työpäivien mukaan jotka spesifisti kuuluvat tähän 6 kk kauteen? Esimerkiksi, edeltävä 6 kk alkaa mulla jostain kesäkuun puolivälistä eteenpäin, mutta sain 30.6. koko kesäkuun palkan - lasketaanko tämä koko palkkakuitti mukaan vai vain puolet siitä? Tällä on merkitystä, koska mun työtulot vaihtelee kuukausittain reilusti ja työnantajakin ehtii vaihtua pari kertaa.

 

 

6 kk:n ajalta lasketaan ne työtulot, jotka ansaitset tuona aikana eli sun pitää laskea vain osa siitä kesäkuun palkasta.

 

Sitten kysymys: Jos laitan lapseni yksityiseen päivähoitoon, saanko niin kotihoidon tuen kuin yksityisen hoidon tuenkin (joka siis maksetaan suoraan päivähoitoon)? Noi kelan sivut on niin sekavat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ei saa kuin yhden tuen, eli sen yksityisen hoidon tuen. Jos on useampi lapsi, toisista voi saada kotihoidon tukea (kotona hoidettavista) ja toisista yksityisen hoidon (yksityisessä päivähoidossa olevista).

 

Minä puolestaan en tajua noita kotihoidon tuen maksamisia... "Tuki maksetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen tuen saajan pankkitilille kuukauden viimeisenä arkipäivänä. Sitä ei makseta kuukautta lyhyemmältä ajalta." Eli jos vanhempainrahakausi päättyy vaikka 15. päivä niin siihen loppukuulle ei saa kotihoidon tukea? Vai saako, jos kotihoidon tukea yhteensä haetaan yli kuukauden ajalta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitoksia vastauksestasi! Minä puolestaan vastaan sinulle eli se kuukautta lyhemmälle ajalle tarkoittaa vain aikakäsitettä eli saat tuen vaikka se alkaisi 15.päivä, kunhan koko kotihoidon tuki aika kestää kuukauden.

 

Jännää toisaalta, että sitä kotihoidon tukea ei sitten saa, kun laittaa yksityiseen vaikka ainoa ehto sen saamiseen on, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Mutta eihän ne tietysti halua tukea enemmän yksityistä hoitoa kuin kotihoitoa. Taitaa meillä sitten jäädä tytsy kotihoitoon, koska kunnalliseen vuoropäiväkotiin en haluaisi häntä laittaa ja yksityinen pph tulee varmaankin liian kalliiksi.

 

-Kuppeli ja Jane

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun siskolla on poika yksityisellä perhepäivähoitajalla hoidossa ja sano ettei tuu paljoa kalliimmaksi ku kunnan järkkäämällä perhepäivähoitajalla. Suositteli mullekki kovasti. Mut mites se hinta määräytyy, en tiiä siitä mitään enkä muista hintaa. Kaks työssäkäyvää vanhempaa kuitenki. Poika oli aluks parillaki kunnan perhepäivähoitajalla ku meni 9 kuukautisena jo hoitoon, mutta hoitomatka oli niin pitkä, että laittovat sitten yksityiseen ku oli niin paljon lähempänä kotia eikä tosiaan hintakaan paljoa noussu.

 

Meni vähän OT, sori :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites jos joku tulee kotiin hoitamaan lasta, esim. sukulainen, saako sillon tota yksityisenhoidon tukea?Eli että voi maksaa palkkaa kuitenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mulle jäi kotihoidon tuen lappuja palauttaessa jotenkin sellainen mielikuva, että esim. mummo tai muu sukulainen jos tulee kotiin hoitamaan niin silloin saa kotihoidon tukea. Yksityisen hoidon tukea saa käsittääkseni silloin jos hoidossa ollaan kodin ulkopuolella yksityisellä (ei siis saman perheen jäsen).

 

Korjatkaa joku jos meni pieleen ;) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Isyyskuukaudesta

 

Miten vaikuttaa, kun mies joutuu olemaan töissä 2pv isyyskuukauden alussa ja 3pv lopussa? Ainakin pienempi summa rahaa tulee, mutta onko muuten ok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljonko minimiäippäraha on nyt? Mietin vaan et paljon se on sit ku nousee.. Opiskelut alkaa niin taitaa mennä sit minille ku opiskelujen välissä olis tarkotus vauvaa alkaa yritteleen. Mies hannailee vielä.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Minä kerran juttelin kelan tädin kanssa ja kysyin että mites jos kotona ollessa heittää keikkaa, niin täti sanoi että tällöin kannattaa hakea muutosverokortti sillä muutoin tuki verotetaan lisäprosentilla

 

Jos kotihoidon tukea saava saa tuen lisäksi palkkaa tai muuta veronalaista etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

 

Mutta tuo on vain siitä itse tuesta, lisiinhän sit vaikuttaa kaikki tulot mitä kumpikin vanhempi tienaa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now