eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

Jään hoitovapaalle. Meneekö se nyt niin että mun täytyy töihin ilmoittaa töihinpaluupäivämäärä? Ja sitä saa sitten kerran sen jälkeen muuttaa? Mutta saako sitä aikaistaa? Eli jos jos tulenkin uudelleen raskaaksi sillä aikaa ja haluisin mennä hetkeksi töihin, onnistuuko?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo kerran työnantajalle ilmoitettua töihinpaluupäivää hoitovapaalta ei saa aikaistaa (ellei tyyliin puoliso kuole tai tule avioeroa eli siis vain todella painavista syistä, joiksi ei kuitenkaan lasketa esim. taloudellista ahdinkoa, uutta raskautta tai edes uuden äitiysloman alkua). Kerran sitä jo ilmoitettua töihinpaluupäivää saa kuitenkin lykätä (ja tähänkin on olemassa jotain sääntöjä joita en nyt muista, mutta oisko ainakin että ilmoitus tulee tehdä 2 kk ennen hoitovapaajakson alkua). Kannattaa siis ilmoittaa ensin vain siiheksi asti olevansa hoitovapaalla, milloin aikaisintaan saattaisi olla raskaana ja haluta tulla töihin. Ja mikäli et tuon päivämäärän lähestyessä olekaan vielä raskaana tai et halua töihin niin sitten ilmoitat vaan uuden päivän (viimeistään 2 kk ennen tuota ensiksi ilmoittamaasi töihinpaluupäivää). Myöskin pitää olla tarkkana ettei ilmoita olevansa hoitovapaalla ainakaan niin pitkää aikaa, että sinä aikana ehtiikin jäädä jo uudelleen äitiyslomalle, koska silloin työnantaja katsoo sinun olevan edelleen hoitovapaalla, ja saatat menettää äitiyslomaan/vanhempainvapaaseen normaalisti työnantajan puolelta kuuluvia etuja.

 

Toki työnantajan kanssa voi yrittää neuvotella muunlaistakin menettelyä töihinpaluusta ilmoittamisesta, jos työnantaja on joustava. Mutta siinä tapauksessa kannattaa tosiaan ensin neuvotella ja sitten vasta tarkkaan mietittyään tehdä se ilmoitus, milloin palaa hoitovapaalta töihin.

 

(Mainitaan nyt sekin vielä varmuuden vuoksi että Kelaan nämä työsuhdeasiat ei liity eli hoitovapaan hakemus- ja muutosilmoitukset Kelaan on ihan eri juttu ja niihin pätee löysemmät säännöt!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääkö Kelaan ilmoittaa ja vaikuttaako äitiyspäivärahaan äitiysloman aikana maksettu lomaraha? Lomaa en ole vielä pitänyt, mutta lomaraha maksettiin koko puljussa kaikille kuitenkin samaan aikaan. Mitenkähän sitten kun mulle maksetaan vanhoja, ei edes tältä vuodelta olevia ylitöitä, vaikuttaako ne? Kiitos fiksummille!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies piti 2 vkoa isyyslomaa nyt ja viimeisen viikon joskus myöhemmin, ajankohta ei vielä selvillä. Palauttaako nyt hakemuksen kelalle noista kahdesta viikosta vain ja uuden lomakkeen sitten, kun on pitänyt viimeisen viikon, vai pitääkö tuohon myös määritellä aika milloin meinaa pitää sen viimeisen viikon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun äitiys- ja vanhempainpäiväraha lasketaan 6 kk tulojen perusteella:

 

Kela.fi: Kuuden kuukauden tulojen laskemiseksi Kela pyytää hakijalta selvityksen hänen palkastaan ja luontoiseduistaan sekä hänelle maksetusta lomarahasta. Ratkaisevaa ei ole palkan maksupäivä vaan se, että tulot, esimerkiksi urakkapohjat, on ansaittu tuona aikana. Vain hakijan jatkuvat tulot otetaan huomioon. Tuloja voi olla myös vain osalta kuuden kuukauden aikaa.

 

Mitä tämä lihavoitu kohta tarkoittaa, mitkä jatkuvat tulot? Millaiset tulot on ei-jatkuvia? Itse ehdin tässä 6 kk aikana tekemään töitä kolmelle eri työnantajalle peräjälkeen.

 

(Huomasin muuten, että tuossa kappaleessa onkin samalla vastaus tuohon aiempaan kysymykseeni palkanmaksupäivästä, kiitos teille siitä että sain vastauksen jo aiemmin täältä :rolleyes: .)

 

Olisko muuten tämän ketjun loogisempi paikka tuolla koti ja talous -osastolla? Mulla meni hetki tätä etsiessä, kun muistin että tällainen on olemassa mutta katsoin yleiset aiheet ja talousosaston ensin.

Edited by Kundera

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vaikuttaako kotihoidontukeen jos tekee sunnuntaisin töitä?

 

Ei vaikuta. Kotihoidontukea saa, vaikka työskentelisi 7 päivää viikossa, kunhan vain lapsi hoidetaan kotona. Tällöin, jos olet töissä, et ole enää hoitovapaalla, joten kuntalisään et ole oikeutettu, mutta kotihoidontukeen kylläkin.

 

Nimim. Lähdin itse juuri osa-aikaiseksi normiduuniini. Kotihoidontukea saan, kuntalisää en. Mies myös töissä, poika on aina jomman kumman kanssa kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Miten perheen (=miehen) tulot vaikuttavat tuohon kodinhoidontukeen? Mä en ymmärrä...

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites
^ Miten perheen (=miehen) tulot vaikuttavat tuohon kodinhoidontukeen? Mä en ymmärrä...

 

Täällä on nuo tulorajat. Tulot vaikuttavat siis hoitolisän määrään, ei kotihoidontuen perusosaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lainaus Kelan sivuilta:

 

"Lasten kotihoidontukeen kuuluu hoitoraha ja hoitolisä. Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 94,09 euroa kuukaudessa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 60,46 euroa/kk.

 

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa."

 

Siis pitääkö tämä ymmärtää kaksosten kohdalla näin: saan todellakin vain toisesta lapsesta tuon hoitorahan ja toisesta 94,09e kuukaudessa. Lisäksi saamme (jos saamme) hoitolisän vain yhdestä lapsesta. Eli kaksoset katsottaisiin pääasiassa ikään kuin yhdeksi lapseksi (paitsi siinä kohtaa, kun maksetaan lisää toisesta alle 3-vuotiaasta)? :huh: ...

 

Toisaalta ihan loogista, mutta toisaalta hassua. Kaksosista kun kertyy tuplakustannukset... <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olinkohan sokea, vai eikö tästä ollut vielä keskustelua.

 

Eli mun vanhempainvapaa loppuu 2.2.2009. Sitten palkanlaskennan mukaan mun pitäisi käyttää kertyneet vuosilomat sen jälkeen, ennen hoitovapaalle jäämistä.

 

Saako vuosiloman ajalta kotihoidon tukea?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kävin töissä anomassa hoitovapaata heinäkuun loppuun ja tajusin sit vasta että mieshän on tammikuun isyyslomalla, pitää siis sen isäkuukauden. Itse en ole palaamassa töihin silloin, tosin tarkoitus oli ottaa virkavapaata, eli minulla ei ole tuloja. Tarkistaako Kela olenko anonut hoitovapaata tai ilmoittaako työnantaja Kelalle anomani päivät? Olipa sekavasti selitetty... Saiko joku selvää?

 

Kelasta en tietenkään anonut kotihoidontukea itselleni tuoksi ajaksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jään helmikuussa äitiyslomalle ja sen jälkeen hoitovapaalle. Miten olette tehneet kesälomien kanssa? Voiko niitä siirtää määrättömästi ja pitää esim. hoitovapaan jälkeen, vai pitääkö ne ottaa rahana? Määritelläänkö jossain, mihin mennessä ne täytyy pitää? Vai riippuuko työnantajasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sanottiin että tietty määrä vuosilomasta pitää pitää tiettyyn päivämäärään mennessä. Elikkäs nyt "talvilomakauden" aikana pitää ne pitää. No eipä mulla tähän hätään enempää ollutkaan saatavilla... Että näin meillä.

 

Sorry jos tätä nyt on jo käsiteltu aikaisemmin mutta kun en löydä tähän kiireeseen vastausta:

vanhempainvapaakausi loppuu minulla maaliskuun alussa ja jään miehen isäkuukauden jälkeen hoitovapaalle niin verokortti??? minkälainen??? onko tollasille etuuksille tai miksi noita nyt kutsutaan niin jokin oma verokortti? entäs jos tekee joskus esim. keikkaa hoitovapaan aikana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tiedä, kuinka tyhmä täytyy olla, ettei tätä ymmärrä... no - asiaan:

 

KELA on ilmoittanut mulle aikanaan seuraavasti:

Äitiysraha  myönnetty  07.06.2008 - 08.10.2008

Vanhempainraha myönnetty 09.10.2008 - 20.04.2009

 

Tuo 7.6., jolloin ä-rahakausi alkoi, oli kätevästi lauantai, joten sitä edeltänyt perjantai oli loogisesti mun viimeinen työpäivä. Mutta tuo 20.4. on maanantai. Pitääkö mun mennä siis töihin tiistaina 21.4.? Vai milloin???? :blink::rolleyes::huh:

 

Ja jos mies pitää isäkuukauden ja sitä myötä sen 12 viimeistä vanhempainrahapäivää, niin minäs päivänä mä siinä tapauksessa menen töihin?

 

Kiitos,

 

t. Nimim. "Ääliö"

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä olin just töissä puhumassa tuosta asiasta ja mulle esimies sanoi että koska viimeinen vanhempainrahapäivä mulla on lauantai niin sunnuntaina täytyy tulla töihin koska muuten tulee päivän katko, eikä kannata katkoa. Me vähennettiin vaan taaksepäin se 12 arkivuorokautta (lauantait mukaan) milloin mulla loppuu vanh.vapaakausi ja mies jatkaa isäkuukaudella.

 

Olen kyllä menossa keskustelemaan joku päivä vielä noista asioista kelaan tai soitan ja verotusasiat ja verokorttiasiat täytyy vielä selvittää. Että kun ahistaa kun ei aina ymmärrä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos haen lisää hoitovapaata vaikka nyt ens vuoden loppuun siis kelalta. Jäisinkin sitten äitiyslomalle vaikka keväällä niin mites työpaikka, tarviiko sen maksaa minulle sitä 3 kk palkaa niinkuin ensimmäisestä maksoivat. Ja jos vaikka ilmoitan työnantajalle että jään kotia siihen asti kun uusi äitiysloma alkaa??

 

Äh siis en osaa selittää. Jos haen kodinhoidontukea ensi vuoden loppuun( enkä ole töihin vielä ilmoittanut etten palaakaan tammikuussa). Tulisinkin nyt vaikka ens kuusta raskaaksi joten äippäloma alkaisi sit hmm, toukokuussa. Ilmoittaisin töihin, etten tulekaan nyt vuoden vaihteessa takaisin vaan jäisin toukokuussa uudelle äitiyslomalle, niin maksaako työnantaja minulle sen 3 kk palkan vaikka kelalle olen ilmoittanut että olisin vielä toukokuussa kodinhoidontuella. Sen olen tästä ketjusta ymmärtänyt että jos kerkiän työnantajalle ilmoittaa tulevani vasta tammikuussa 2010 töihin niin jos tällä hoitovapaalla tulisin raskaaksi niin työnantajan ei tarvitsisi maksaa minulle sitä 3 kk palkkaa

 

Ja mites jos esikoisesta maksettiin 3 kk palkka niin maksetaankos toisesta jos töihin oikeaoppisesti ilmoittaisin että olen kotona toukokuuhun asti ja jään sit uudelle äippälomalle

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ainakaan pikaisesti etsimällä löytänyt samaa kysymystä...

 

Vein kelalle sen hakemuksen. Tuloista vien tiedot vasta marraskuun lopulla, kun saan sen viimeisimmän puolen vuoden tulojen mukaan rahat. Mutta kysymys kuuluu: käsitteleekö ne sen koko hakemuksen sitten vasta, vai käsitteleekö ne osan nyt ja raha-asiat myöhemmin. Eli voinko mä odottaa äippäpakkausta jo lähiaikoina vai sitten vasta, kun olen toimittanut kaikki tarvittavat asiapaperit... :huh:

 

Nimim. haluaa jo askarrella reunuksia äippälaatikkoon....

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä ne käsittelee sen äitiysavustuspuolen jo nyt ja vanhempainrahahakemuksen sitten kun olet tulotiedot toimittanut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jos haen lisää hoitovapaata vaikka nyt ens vuoden loppuun siis kelalta. Jäisinkin sitten äitiyslomalle vaikka keväällä niin mites työpaikka, tarviiko sen maksaa minulle sitä 3 kk palkaa niinkuin ensimmäisestä maksoivat. Ja jos vaikka ilmoitan työnantajalle että jään kotia siihen asti kun uusi äitiysloma alkaa??

Työnantajan ei tarvitse maksaa. Lasten välissä pitäisi olla vuosi töissä, jotta maksaisivat (ja jotta työpaikka säilyisi "uudet" 3 vuotta).

Edited by Iguana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä hain siis nyt äitiyspäivärahaa, vanhempainrahaa, äitiyspakkausta ja lapsilisää. Kaksi kysymystä:

 

1. Pitääkö isän hakea isyyslomalle (se 3vk, ei isyyskuukausi) Kelalta jotenkin rahaa? Jos isyysvapaata pitää kahdessa eri osassa (esim. 1vk ja 2vk), pitääkö hakea kaksi kertaa?

 

2. Koska hoitovapaata haetaan?

Edited by sorellina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now