eeppis

Kelan tuet

992 posts in this topic

1. Isä voi hakea isyysrahaa lapsen synnyttyä samanlla hakemuksella kuin äiti haki ( siis se on siinä samassa paprussa) ja olikohan 2 kk ennen vanhempainrahakauden loppumista viimeistään. Rahaa voi hakea usemassa erässä jos pitää loman eri osissa. Meillä mies haki kun oli isyyslomalla kolme viikkoa putkeen koko ajaksi.

Lisäys. Jos isä tietää jo päivät millon pitää lomat vaikka erissä niin samalla hakemuksella pystyy hakemaan kumpiakin, näin olen ymmärtänyt. Paprussahan on useampi kohta päivämäärille

 

2. Jos en hirveästi valehtele niin 2 kk ennen vanhempainrahakauden päättymistä. Tällöin tuen saa ajallaan, mutta myöhemmin jos hakee niin sit takautuvasti. Minä kyllä hain noin kuukautta ennen ja tuen sain ajallaan. Riipuu käsittelyajasta ja päivästä, kela kait laittaa tiettynä päivänä kaikki maksuun seuraavaa kuuta varten ja jos käsittely ei ennen sitä tapahdu niin maksu siirtyy sit seuraavaan kuuhun takautuvasti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis täh, voiko työpaikka pistää minut pihalle jos en käy välillä töissä???

Tarkoitin, että ei pysty olemaan uutta kolmea vuotta kotona. Eli nyt kun olet ollut reilun vuoden kotona niin voit olla enää vajaa kaksi vuotta kotona ilman, että työsuhde purkautuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tarkoitin, että ei pysty olemaan uutta kolmea vuotta kotona. Eli nyt kun olet ollut reilun vuoden kotona niin voit olla enää vajaa kaksi vuotta kotona ilman, että työsuhde purkautuu.

 

Ei kai se automaattisesti purkaudu, mutta työnantajalla ei varmaan ole velvollisuutta sitä jatkaa.

 

Mutta toi on aika lyhyt, jos lapset haluaa tehdä aika putkeen. Joko pitää tehdä tosissaan putkeen tai sitten ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ei kai se automaattisesti purkaudu, mutta työnantajalla ei varmaan ole velvollisuutta sitä jatkaa.

 

Mutta toi on aika lyhyt, jos lapset haluaa tehdä aika putkeen. Joko pitää tehdä tosissaan putkeen tai sitten ei.

Juu ei tietenkään siis automaattisesti purkaudu ;) . Ja tosiaan lapset täytyy tehdä aika pienellä ikäerolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten mä olen ymmärtänyt että saan olla kotona niin pitkään kuin nuorin lapsista täyttää kolme. Täytyypä soitella liittoon tässä joku päivä.

 

 

Mutta koskeeko toi vaan määräaikaisia, sillä minulla ainakin on toistaseksi voimassaoleva (eli vakinainen) paikka. Eikä ne minusta voi laittaa minua näin ollen pihalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sitten tiedä voiko olla tes-kohtaisia eroja.. Määräaikaisillahan ei ole mitään suojaa työpaikan säilymisen suhteen äitiyslomalle jäädessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noh mä laitoin liittoon sähköpostia, pitäähän tää nyt selvittää :D

 

Mutta onpa aika typerää jos ei saakkaan olla sit sitä kolmea vuotta per lapsi kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä niin saadaan asiaan selvyys! :lol:

 

Löysin työsopimuslain http://mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyominis...ti_01072007.pdf, josta voisi kyllä päätellä, että jokaisen lapsen kanssa voi olla sen kolme vuotta kotona. Onkohan meidän alalla sitten joku poikkeuskäytäntö, kun muistan keväällä jostain lukeneeni, että vuosi pitää olla lasten välissä töissä, jotta saisi olla "uudet kolme vuotta" kotona. :huh:

Edited by Iguana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin lueskelin vaikka mistä että vanhemmalla on oikeus olla otona kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Kait noissa olisi joku mainista jos koskisi vain ensimmäistä lasta ja muista olisi eri käytännöt. Mutta katotaan nyt mitä liitosta sanovat.

 

Mutta toisaalta voihan se olla niinkin (ja toivon että olisi) että uudelta äitiyslomalta palaisin ihan uuteen työpaikkaan, tai siis saisin uuden työpaikan hieman ennen töihin paluuta :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hyvä niin saadaan asiaan selvyys! :lol:

 

Löysin työsopimuslain http://mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyominis...ti_01072007.pdf, josta voisi kyllä päätellä, että jokaisen lapsen kanssa voi olla sen kolme vuotta kotona. Onkohan meidän alalla sitten joku poikkeuskäytäntö, kun muistan keväällä jostain lukeneeni, että vuosi pitää olla lasten välissä töissä, jotta saisi olla "uudet kolme vuotta" kotona. :huh:

 

 

Epäilen, että tessillä voisi huonontaa työsopimuslakia...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis miten se isyyslomarahan hakeminen menee?

 

Meillä mies jää kahdeksi viikoksi heti syntymän jälkeen isyyslomalle ja pitää yhden viikon myöhemmin. Mutta noita päiviähän ei voi tietää vielä, joten haetaanko sitä kelalta myöhemmin vai miten toimitaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis miten se isyyslomarahan hakeminen menee?

 

Meillä mies jää kahdeksi viikoksi heti syntymän jälkeen isyyslomalle ja pitää yhden viikon myöhemmin. Mutta noita päiviähän ei voi tietää vielä, joten haetaanko sitä kelalta myöhemmin vai miten toimitaan?

 

Kelan sivuilla lukee näin:

 

"Isyysraha maksetaan jälkikäteen hakemuksen mukaisesti yhdeltä tai useammalta jaksolta kerrallaan. "

 

Eli isä voi hakea ensin kahden viikon rahan ja sitten myöhemmin myös yhden viikon rahan tai kaikki kerralla pidettyään kaikki päivät. Jos haette kahdella eri kerralla, tulot katsotaan ensimmäisen hakukerran tulojen mukaan (olettaen siis, että haette viimeisen 6kk tulojen mukaan ettekä viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Isä voi hakea isyysrahaa lapsen synnyttyä samanlla hakemuksella kuin äiti haki ( siis se on siinä samassa paprussa) ja olikohan 2 kk ennen vanhempainrahakauden loppumista viimeistään. Rahaa voi hakea usemassa erässä jos pitää loman eri osissa. Meillä mies haki kun oli isyyslomalla kolme viikkoa putkeen koko ajaksi.

Lisäys. Jos isä tietää jo päivät millon pitää lomat vaikka erissä niin samalla hakemuksella pystyy hakemaan kumpiakin, näin olen ymmärtänyt. Paprussahan on useampi kohta päivämäärille

 

2. Jos en hirveästi valehtele niin 2 kk ennen vanhempainrahakauden päättymistä. Tällöin tuen saa ajallaan, mutta myöhemmin jos hakee niin sit takautuvasti. Minä kyllä hain noin kuukautta ennen ja tuen sain ajallaan. Riipuu käsittelyajasta ja päivästä, kela kait laittaa tiettynä päivänä kaikki maksuun seuraavaa kuuta varten ja jos käsittely ei ennen sitä tapahdu niin maksu siirtyy sit seuraavaan kuuhun takautuvasti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis miten se isyyslomarahan hakeminen menee?

 

Meillä mies jää kahdeksi viikoksi heti syntymän jälkeen isyyslomalle ja pitää yhden viikon myöhemmin. Mutta noita päiviähän ei voi tietää vielä, joten haetaanko sitä kelalta myöhemmin vai miten toimitaan?

Kuten sulle jo vastattiinkin, haette jälkikäteen niille kahdelle ekalle viikolla, mutta jos on tiedossa, milloin miehesi pitää sen viimeisen viikon, voitte mielestäni hakea sitäkin jo samalla lomakkeella. Rahan siitä viimeisestä viikosta toki saa vasta sen viikon jälkeen. Ainakin suosittelisin laittamaan sen vikan viikon hakemuksen hyvissä ajoin Kelaan, jotta sen rahan saa ajallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti.

 

Ja huomasin Tiinuska tuon sun ekan vastauksen, mä vaan en täysin ymmärtänyt siitä asiaa. Opiskeluaikana opin, että vaikka olisi kuinka mielestään oikeassa Kela-asiassa, Kela saattaa sen hyvinkin muuttaa jollain epämääräisellä säännöllä vääräksi :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites
En tiedä, kuinka tyhmä täytyy olla, ettei tätä ymmärrä... no - asiaan:

 

KELA on ilmoittanut mulle aikanaan seuraavasti:

Äitiysraha  myönnetty  07.06.2008 - 08.10.2008

Vanhempainraha myönnetty 09.10.2008 - 20.04.2009

 

Tuo 7.6., jolloin ä-rahakausi alkoi, oli kätevästi lauantai, joten sitä edeltänyt perjantai oli loogisesti mun viimeinen työpäivä. Mutta tuo 20.4. on maanantai. Pitääkö mun mennä siis töihin tiistaina 21.4.? Vai milloin???? :blink::rolleyes::huh:

 

Ja jos mies pitää isäkuukauden ja sitä myötä sen 12 viimeistä vanhempainrahapäivää, niin minäs päivänä mä siinä tapauksessa menen töihin?

 

Kiitos,

 

t. Nimim. "Ääliö"

 

Vahvistakaa nyt joku, että meneekö se sääntöjen mukaan, jos menen töihin tiistaina 21.4., kun v-rahakausi loppuu maanantaina 20.4...? Ja jos mies pitää isäkuukauden, mun ilmeisesti pitää mennä tasan kaksi viikkoa ennen tuota eli tiistaina 7.4.? Kai täällä on sentään useita heti vanhempainvapaan jälkeenkin töihin palanneita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on muutama kysymys kun töissä olen eka joka pääsee hyödyntämään 3kk palkallista ja palkanlaskija on aivan pihalla.

 

1. Kumpi toimittaa paperit Kelaan, minä vai palkkis? Palkkis käski mun itseni viedä.

2. Mitä täytän kohtaan 10: Työstä poissaolo. Olenko ollut poissa työstä kun olen siis pitänyt kesäloman? Vai tulenko olemaan pois töistä äitiysloman ajan?

3. Mitä täytän kohtaan 11: Työstä poissaolon palkka. Olenko saanut palkkaa kun sain lomapalkan? Vai tulenko saamaan palkkaa kun minulle maksetaan se ekat 3kk?

 

Palkkis käski mun tuoda Kelan päätöksen hänelle jotta hän näkee siitä paljonko kuuluu maksaa. Haen edellisen 6kk perusteella ja hän väitti että kyse on tästä hetkestä 6kk taaksepäin, sanoin että ei kun vapaan alkamisesta. Eikö? Ja sitten hän sanoi, että siihen lasketaan vaan kokonaiset kuukaudet, ei hajapäiviä (vapaa alkaa 12.12.) mutta eikö se lasketa päivälleen? Mä olen tuntipalkalla.

Ja sitten vielä, eikö nämä Kelan laput pidä toimittaa 2kk ennen laskettua aikaa ja ainoastaan se ilmoitus työnantajalle 22 ennen vapaan alkua? Toivottavasti, koska muuten mulla on Kelan laput myöhässä :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naimisissa olevat: Mitä olette täyttäneet äitiyspäivärahahakemuksessa siihen kohtaan, jossa kysytään mistä alkaen on ollut avoliitossa (eli yhteistä taloutta)? Pitääkö se täyttää, vaikka on avioliitossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mä en ainakaan muista täyttäneeni tuollaista kohtaa, ollaan siis naimisissa. Eiköhän se koske vain pareja, jotka eivät ole naimisissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1. Kumpi toimittaa paperit Kelaan, minä vai palkkis? Palkkis käski mun itseni viedä.

2. Mitä täytän kohtaan 10: Työstä poissaolo. Olenko ollut poissa työstä kun olen siis pitänyt kesäloman? Vai tulenko olemaan pois töistä äitiysloman ajan?

3. Mitä täytän kohtaan 11: Työstä poissaolon palkka. Olenko saanut palkkaa kun sain lomapalkan? Vai tulenko saamaan palkkaa kun minulle maksetaan se ekat 3kk?

1. Kumpi vain, riippuu palkanlaskijasta. Jos palkkis käskee sun viedä, sä viet.

2. Oletko poissa työstä äitiysloman ajan (tai ylipäänsä sen ajan, jolle haet päivärahaa).

3. Saatko palkkaa äitiysloman ajalta.

 

Palkkis käski mun tuoda Kelan päätöksen hänelle jotta hän näkee siitä paljonko kuuluu maksaa. Haen edellisen 6kk perusteella ja hän väitti että kyse on tästä hetkestä 6kk taaksepäin, sanoin että ei kun vapaan alkamisesta. Eikö?

Tuota ekaa lausetta en ymmärrä, mutta se 6 kk lasketaan äitiysloman alkamisesta taaksepäin. Miten niin, paljonko palkkiksen kuuluu maksaa? Sehän maksaa sulle normaalin palkan, ja saavat sitten Kelalta sen sun äitiyspäivärahan osuuden takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja sitten hän sanoi, että siihen lasketaan vaan kokonaiset kuukaudet, ei hajapäiviä (vapaa alkaa 12.12.) mutta eikö se lasketa päivälleen? Mä olen tuntipalkalla.

Jos haet 6 kuukauden mukaan, siihen lasketaan kaikki tulot niiltä äitiyslomaa edeltäviltä kuudelta kuukaudelta. Jos sun vapaa alkaa 12.12., edelliset 6 kuukautta on 12.6.-11.12., eiks je? Ja noilta päiviltä pyydät tulot sieltä palkkiksesta. Tosin jos on säännöllinen kuukausipalkka, voihan ne tulot olla muultakin ajankohdalta, mutta mulle ainakin oli edullisinta pyytää tulot just niiltä viimeisiltä kuukausilta, vaikka kuukausipalkka olikin.

 

Ja sitten vielä, eikö nämä Kelan laput pidä toimittaa 2kk ennen laskettua aikaa ja ainoastaan se ilmoitus työnantajalle 22 ennen vapaan alkua?

Hakemus pitää toimittaa 2 kuukautta ennen laskettua aikaa. Mä en tiedä, mitä tarkoitat tuolla ilmoituksella, mutta ne 6 kuukauden tulothan sä saatat saada vasta, kun loma alkaa, joten toimitat ne sitten. Laitat vain sinne kohtaan 13 ruksin kohtaan "Toimitetaan myöhemmin".

Edited by brotsku

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vahvistakaa nyt joku, että meneekö se sääntöjen mukaan, jos menen töihin tiistaina 21.4., kun v-rahakausi loppuu maanantaina 20.4...? Ja jos mies pitää isäkuukauden, mun ilmeisesti pitää mennä tasan kaksi viikkoa ennen tuota eli tiistaina 7.4.? Kai täällä on sentään useita heti vanhempainvapaan jälkeenkin töihin palanneita.

Kyllä, juuri noin se minunkin laskupääni mukaan menee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now